دسته ها
پنج شنبه ۳۰ فروردین ۱۴۰۳

تنگی نفس عصبی چیست؟ و چگونه درمان می شود؟

  • مهلا بستگان
  • ۶ آذر ۱۴۰۰
  • ۰

تنگی نفس معضل طبیعی است که تقریبا همه ما آن را تجربه کرده ایم. وقتی که از پله ها بالا می رویم یا وقتی که وسیله سنگینی را بلند می کنیم, وقتی غذا در گلویمان می جهد, در همه این مواقع برای رساندن اکسیژن به ریه ها و خلاصی از تنگی نفس تلاش می کنیم. ما در نشریه اینترنتی آرگا امروز از علل و راه های درمان تنگی نفس عصبی سخن گفته ایم.

تنگی نفس یک عارضه طبیعی در هر فردی است که به آن توجه چندانی نمی شود که اغلب بخاطر فعالیت های سنگین این مشکل پیش می آید. تنگی نفس می تواند بخاطر سل ریه, بیماری های خونی و قلبی و همچنین تنگی نفس عصبی باشد. برای آشنایی بیشتر با این مقوله با ما همراه شوید.

آشنایی با علت تنگی نفس عصبی و روشهای  درمان آن

تنگی نفس یک مشکل در تنفس است که بسته به نوع آن در هنگام دم یا بازدم فرد را دچار مشکل می کند. افرادی که آسم دارند در هنگام باز دم و افرادی که از تنگی ناحیه نای رنج می برند به هنگام دم دچار این مشکل می شوند. برای آشنایی با درمان آسم می توانید روی لینک مربوطه کلیک کنید.

علایم تنگی نفس عصبی چیست؟

تنگی نفس در هر سنی می تواند رخ بدهد. علت تنگی نفس در کودکان به احتمال قوی یک مشکل مادر زادی و در نوجوانان می تواند بخاطر سرما خوردگی و برونشیت حاد باشد. در بزرگسالان این قضیه بخاطر استعمال سیگار و یا زیستن در مکان و فضاهای آلوده با بروز بیماری های انسدادی ریه رخ بدهد.

آیا تنگی نفس همان آسم است؟

و اما تنگی نفس عصبی که موضوع بحث ما است می تواند به خاطر اضطراب, تنش های عصبی, فشار خون های پایین که علت عصبی دارند, در گیری و دعوا اتفاق بیفتد, که در این حالت فرد احساس می کند یک طناب به دور گردن او است و دارد خفه اش می کند و تنفس را برایش مشکل می سازد. که برای رهایی از این وضع  مدام با دست خود دور گلویش را برای باز شدن راه تنفسی ماساژ می دهد و نفس های عمیق می کشد.

  •  آرون گروپس

روش های درمان تنگی نفس

علایم تنگی تنفس عصبی و دیگر تنگی نفسها:

  1. سخت نفس کشیدن
  2. تند تند نفس نفس زدن
  3. به سختی حرف زدن
  4. درگیر شدن عضلات سر و گردن  در این اتفاق

انواع تنگی نفس را بشناسید

راه های درمان تنگی تنفس عصبی:

  1. تغذیه در بهتر شدن این موضوع از اهمیت شایانی برخوردار است. کسانی که دچار این عارضه هستند نباید از ادویه جات بطور فراوان استفاده کنند, نباید از نوشیدنی های خیلی سرد یا داغ بنوشند, می باید از مصرف غذاهای نفاخ و پر حجم بپرهیزند.
  2. تمرینات تنفسی انجام بدهند, برای این کار می بایست نفس عمیق بکشید و هوا را به آرامی به داخل ریه هایتان بفرستید, نفستان را با منقبض کردن سینه حبس کنید و بعد به بیرون بفرستید. این کار باعث افزایش ظرفیت ریه می شود.
  3. پیاده روی داشته باشید و در حین انجام این عمل با بینی نفس بکشید و دهان خود را بسته نگه دارید. این کار تنگی نفس را کم می کند.
  4. در دو استکان چای یک قاشق چای خوری فلفل سیاه بیفزایید و بعد از صاف کردن از این محلول سه تا پنج بار در روز برای باز شدن لوله های نایژه استفاده کنید.
  5. برای خلاصی از احتقان و درمان تنگی نفس عصبی در یک لیوان آبلیمو به اندازه یکسان عسل و سیر و زنجبیل اضافه کنید و میل بفرمایید.
  6. از مکانها و موقعیتهایی که استرس زا است و باعث تنش و عصبانیت در شما می شود دوری کنید.تنگی نفس چیست؟

تکنیک هایی برا ی درمان تنگی تنفس عصبی

در صورت ابتلا به تنگی نفس ناشی از اضطراب زیاد باید بر روی تنفس تان تمرکز کنید و با این کار می توان آن را کنترل کرده و مقدار اکسیژن مناسب را وارد ریه هایتان کنید، در زیر با برخی تکنیک های موثر که می تواند در این خصوص کمک کننده باشد، آشنا می شوید :

تنفس دیافراگمی

در صورت دچار شدن به تنگی نفس شدید، اگر از طریق دهان و قفسه سینه نفس می کشید، تنفس دیافراگم می تواند سرعت تنفس را کاهش داده، تقاضای اکسیژن را کاهش دهد و نیز موجب شود که برای نفس کشیدن از انرژی و تلاش کمتری استفاده کنید. در ادامه با نحوه تمرین تنفس دیافراگمی آشنا می شوید :

  • خیلی راحت بر روی صندلی نشسته و یا دراز بکشید و سرتان را نگه دارید.
  • یک دست تان را روی بخش بالایی قفسه سینه و دست دیگر را در زیر دنده ها قرار دهید، این کار موجب خواهد شد تا در هنگام تنفس، دیافراگم تان را بهتر احساس کنید.
  • از راه بینی تان به آرامی نفس بکشید تا معده تان در مقابل دست هایتان قرار گیرد.

تنگی نفس اضطرابی

  • عضلات معده تان را سفت کنید و در زمان بیرون دادن نفس از راه بینی یا دهان، اجازه دهید تا این عضلات به طرف داخل بروند (بسته به حالتی که برای شما راحت تر است).
  • تنفس عمیق را ادامه دهید، طوری که احساس کنید معده تان بالا و پایین می رود، می توانید این کار را روزانه و به مدت ۵ الی ۱۰ دقیقه انجام دهید.

تکنیک زمین گیری

این تکنیک شامل جمع کردن اعضای بدن و آزاد کردن آهسته آنها می باشد، باید به طور کامل بر روی این عضلات تمرکز داشته باشید.

حواس پرتی ذهنی

با پرت کردن حواس تان و فکر کردن به چیز دیگر می توانید، آرامش را به ذهن تان برگردانید، برای این منظور می توانید بر روی اشیای پیرامون تان تمرکز کنید؛ مثلا اینکه کاناپه شما دارای چه رنگی بوده و یا اینکه چه طرحی دارد ؟

تنگی تنفس عصبی

همچنین تکنیک های دیگر همچون صحبت کردن با خود، ورزش کردن، مراقبت از خود (با روش های ساده نوشیدن چای گیاهی، روشن کردن شمع هایی با رایحه دلپذیر و گوش دادن به موسیقی آرامش بخش) و نیز شوکه کردن خود مثلا از طریق فرو بردن صورت در یک کاسه آب یخ همگی این موارد می توانند در رفع اضطراب و درمان تنگی نفس عصبی موثر واقع شوند.

تنگی نفس خود را جدی بگیرید و در مراحل ابتدایی و اولیه به پزشک مراجعه کنید و از آن سر سری نگذرید, تنگی نفس یک بیماری نیست بلکه نشان دهنده وجود یک بیماری دیگر در بدن است, مثلا شاید تنگی نفس شما بخاطر بیماری های قلبی باشد.

منبع : آرگا

مطالب مرتبط
مطالب داغ
همچنین ببینید
مشاهده دیدگاه های این مطلب
دیدگاه های مطلب
۰ دیدگاه برای این نوشته

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *