دسته ها
جمعه ۱۰ فروردین ۱۴۰۳

پرورش افوربیا لاکتی کاکتوس آفریقایی زیبا و ناهموار

  • ملیحه بال افکن
  • ۸ مهر ۱۴۰۰
  • ۰

توجه داشته باشید که کاشت و پرورش افوربیا لاکتی چندان سخت و پیچیده نیست و شما می توانید با مطالعه این مطلب به خوبی با اصول کاشت و نگهداری آن آشنا شوید.

به طور کلی درخت افوربیا لاکتی از دسته گیاهان بلند و ناهموار می باشد که بسیاری از افراد آن را به عنوان یک کاکتوس آفریقایی می شناسند. گیاه زیبای افوربیا لاکتی متعلق به مناطق غربی آفریقا می باشد که به خاطر اصول پرورش راحتی که دارد امروزه مورد توجه بسیاری از علاقه مندان به گل و گیاه قرار گرفته است

آشنایی با اصول پرورش افوربیا لاکتی

این گیاه زیبا متعلق به خانواده فرفیون، تیره شیرسک یا شیرشیرکان و بومی مناطق آسیای غربی گرمسیری است که امروزه به صورت عمده در کشور هند پرورش داده می شود. بهتر است بدانید که افوربیا لاکتی در واقع گونه ای از ساکولنت ها به شمار می آید که در فضای باز می تواند تا ارتفاع ۵ متر به خوبی رشد کند. البته اگر قصد پرورش این گیاه در محیط منزل دارید نهایتا ارتفاع گیاهتان بین ۳۰ تا ۶۰ سانتی متر خواهد بود.

چگونگی پرورش افوربیا لاکتی

این درختچه خاردار معمولا بدون برگ تلقی می شود و در واقع برگ های ریز گیاه که در فصل تابستان ظاهر می شوند به سرعت دچار ریزش خواهند شد. ساقه این گیاه عمدتا قائم و مقطع آن زاویه دار است. شاخه های افوربیا لاکتی نیز آبدار و تقریبا ۳ الی ۵ سانتی متر قطر دارند که بر روی آن برجستگی هایی هم مشاهده خواهد شد. این برجستگی ها دارای خارهای کوتاهی هستند که طول آن ها معمولا به ۵ سانتی متر می رسد.

شاخه های افوربیا لاکتی به رنگ سبز به همراه نوار های صورتی، بنفش، قرمز، سبز، زرد، ابلق و یا سفید هستند و معمولا روند گلدهی نیز به ندرت و تنها در فضای باز صورت می گیرد. دقت داشته باشید که تمامی قسمت های افوربیا لاکتی سمی هستند و بایستی از تماس یا مصرف آن پرهیز نمایید.

دستورالعمل کاشت و تکثیر گیاه:

توجه داشته باشید که در حال حاضر روش های مختلفی از قبیل کاشت بذر و قلمه زنی برای تکثیر این گیاه وجود دارد که البته بهترین آن قلمه زدن ساقه خواهد بود. در ادامه مراحل قلمه زنی گیاه افوربیا لاکتی را بیان کرده ایم:

دستورالعمل کاشت افوربیا

  •  آرون گروپس
  •  مبل و میز

بهترین زمان برای انجام قلمه زنی فصول بهار و تابستان خواهد بود و برای انجام آن تنها از ساقه هایی باید استفاده کنید که حداقل سه برگ داشته باشند. برای جدا کردن ساقه از یک قیچی باغبانی ضدعفونی شده استفاده نمایید و قلمه هایی که دارای ۵ الی ۸ سانتی متر طول هستند را از نوک ساقه های گیاه سه برگی برش دهید.

دقت داشته باشید که برش قلمه ها بایستی به صورت اریب انجام شود و همچنین تمامی برگ های انتهایی قلمه را باید حذف کنید و تنها دو الی سه برگ در قسمت بالایی قلمه باقی بگذارید تا سرعت ریشه زایی قلمه ها افزایش پیدا کند.

پس از اینکه قلمه های مورد نظر را جدا کردید به منظور افزایش سرعت ریشه زایی قلمه ها می توانید آن ها را درون هورمون ریشه زایی قرار دهید و بعد در گلدان کشت کنید. همچنین می توانید بدون فرو بردن قلمه ها درون هورمون ریشه زایی هم اقدام به کاشت کنید اما در این صورت سرعت ریشه زایی قلمه های افوربیا لاکتی کاهش می یاید.

توصیه می شود که در هر گلدان ۵ تا ۷ قلمه بکارید و همچنین بهترین ترکیب برای بستر گیاه مخلوط پرلیت و پیت ماس خواهد بود. از آنجایی که قلمه های افوربیا لاکتی برای ریشه زایی بهتر نیاز به رطوبت کافی دارند می توانید سطح بستر را با استفاده از یک پلاستیک شفاف به صورت کامل بپوشانید. همچنین برای اینکه روند تهویه هوا به خوبی صورت گیرد می توانید روی پلاستیک سوراخ های کوچکی ایجاد کنید.

پس از کاشت بایستی سطح بستر را  آبیاری نمایید و گلدان حاوی قلمه ها را در محیطی با دمای مناسب و نور غیر مستقیم خورشید قرار دهید زیرا قرارگیری افوربیا لاکتی در برابر نور مستقیم خورشید باعث صدمه دیدن گیاهتان می شود.

روش های تکثیر افوربیا

پس از کاشت تقریبا مدت زمان چندین هفته نیاز است تا قلمه ها بتوانند ریشه زایی کنند. پس از مشاهده اولین جوانه بایستی نایلون را از روی سطح گلدان بردارید. سپس با استفاده از کود های مناسب گیاهتان را تغذیه نمایید. پس از گذشت مدتی از زمان ریشه زایی می توانید اقدام به تعویض گلدان قلمه ها کنید و آن ها را درون گلدان جدیدی کشت نمایید.

شرایط مورد نیاز برای نگهداری افوربیا لاکتی:

همانطور که می دانید تمامی گیاهان برای اینکه بتوانند روند رشد خود را به خوبی طی کنند نیاز به شرایطی دارند که شما بایستی آن را فراهم نمایید. به همین منظور در ادامه سعی داریم تا برخی از شرایط مورد نیاز جهت پرورش و نگهداری افوربیا لاکتی را شرح داده ایم.

اصول مراقبت از گیاه افوربیا لاکتی

  • آبیاری:

در نگهداری افوربیا لاکتی و پرورش آن به صراحت می توان گفت که این گیاه چندان قادر به تحمل خشکسالی نخواهد بود پس پیش از خشک شدن سطح خاک حتما آبیاری را انجام دهید. برای گیاهتان از گلدان دارای زهکشی استفاده کنید تا آب اضافی از داخل آن خارج شود زیرا که در اغلب اوقات غرقابی شدن بستر باعث پوسیدگی تدریجی ریشه گیاه خواهد شد.

  • نور:

افوربیا لاکتی برای رشد نیاز به نور خورشید دارد اما با این حال نباید در طول روز های بسیار گرم سال به مدت طولانی گیاهتان را در معرض نور مستقیم خورشید قرار دهید زیرا ممکن است برگ ها و شاخه های آن دچار آسیب شوند. چنانچه قصد دارید گیاهتان را در فضای خانه نگهداری کنید بهتر است آن را در محیطی قرار دهید که نور خورشید بیشتر است. معمولا پنجره های جنوبی برای قرار دادن افوربیا لاکتی ایده آل خواهند بود. همچنین دمای ایده آل برای بستر گیاه نیز بالای ۵ درجه سانتی گراد خواهد بود.

  • خاک و تغذیه:

در پرورش و نگهداری افوربیا لاکتی این گیاه برای رشد نیاز به خاکی دارد که آب اضافی از آن به خوبی خارج شود زیرا باقی ماندن طولانی مدت رطوبت در خاک موجب پوسیدگی گیاهتان خواهد شد. معمولا استفاده از ترکیب خاک های غنی به همراه مقداری خاک برگ و مواد آلی با زهکشی خوب توصیه خواهد شد.

روش های نگهداری از گیاه

همچنین می توانید از خاک مخصوص گیاه کاکتوس و مقدار کمی خاک رس نیز برای گیاهتان استفاده نمایید. در مورد کوددهی گیاه افوربیا لاکتی نیز می توان گفت که تغذیه گیاه را با استفاده از کود ازت پایین و پتاس بالا در فصول رشد به صورت ماهانه انجام دهید.

منبع : آرگا


مطالب مرتبط
مطالب داغ
همچنین ببینید
مشاهده دیدگاه های این مطلب
دیدگاه های مطلب
۰ دیدگاه برای این نوشته

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *