دسته ها
جمعه ۱۰ فروردین ۱۴۰۳

کاربرد بازر در کامپیوتر برای تست سلامت سیستم

  • حکیمه فهیمی
  • ۷ مهر ۱۴۰۰
  • ۰

بازر قطعه ای است که سیگنال های صوتی را به صدا تبدیل می کند و کار آن معمولا با ولتاژ dc انجام می شود. این قطعه به طور گسترده ای در کامپیوتر، چاپگر و دیگر تجهیزات الکترونیکی به عنوان دستگاه صوتی مورد استفاده قرار می گیرد. در این مطلب با کاربرد بازر در کامپیوتر و انواع آن آشنا می شوید.

هنگام روشن شدن کامپیوتر و بالا آمدن سیستم حتما صدایی را شنیده اید که نشان می دهد ویندوز برای استفاده آماده است. این صدا توسط قطعه ای به نام بازر تولید می شود. در ادامه این مطلب با کاربرد بازر در کامپیوتر بیشتر و بهتر آشنا خواهید شد. کافی است تا پایان مطلب همراه ما باشید.

آشنایی با کاربرد بازر در کامپیوتر

اگر دقت کرده باشید وقتی کامپیوتر یا لپ تاپ را روشن می کنید و ویندوز به اصطلاح بالا می آید قبل از ورود به سیستم یک یا دو بوق به نشانه سلامت سیستم شنیده می شود و اگر کامپیوتر مشکل داشته باشد با توجه به نوع ایراد بوق های مختلفی را خواهید شنید. چنانچه برای شما نیز جای سوال است که این صدای بوق از کدام قسمت سیستم خارج می شود. در پاسخ باید گفت قطعه ای به نام بازر Buzzer این صدا را موجب می شود.

بازر قطعه ای است که می تواند سیگنال های صوتی را به صدا مبدل کند و به طور معمول با ولتاژ dc عمل می کند. این قطعه به صورت گسترده ای در کامپیوتر، چاپگر و دیگر تجهیزات الکترونیکی به عنوان دستگاه صوتی مورد استفاده قرار می گیرد و به دو دسته بازر پیزوالکتریک و بازر الکترومغناطیسی تقسیم بندی می شود که با حروف H و HA در مدار نشان داده می شود.

قطعه بازر با توجه به طراحی و کاربرد های مختلفی که در کامپیوتر، چاپگرها و … دارد می تواند صداهای گوناگونی مانند موسیقی، آژیر، زنگ هشدار و … را منتشر کند. به عبارت دیگر این قطعه کوچک الکترونیکی با تبدیل انرژی الکتریکی به صدا همانند یک میکروفون عمل می کند ولی با فرکانس معین و مشخص که موجب می شود صدایی مخصوص به خوش را پخش کند. در ادامه با کاربرد بازر در کامپیوتر و انواع آن آشنا می شوید.

عملکرد بازر در کامپیوتر

به طور کلی کاربرد بازر در کامپیوتر این است که برای تست سلامت سیستم از آن استفاده می شود و بوق های پخش شده توسط آن تا حدودی به شناسایی مشکل رایانه ای به کاربر کمک خواهند کرد. قطعه بازر دارای دو پین مثبت و منفی می باشد و ولتاژ اعمالی به آن باید DC باشد که بسته به نوع بازر از ۱.۲ ولت تا ۳۰ ولت متغیر است. اگر به مادربورد کامپیوتر نگاهی بیندازید این قطعه را مشاهده خواهید کرد. قطعات داخلی بازر را اگر موفق به باز کردن این قطعه شوید شامل ۳ یا ۴ قطعه الکترونیکی می باشد. دو تا قطعه Passive (مقاومت و سلف) و یک قطعه active (ترانزیستور).

  •  آرون گروپس
  •  مبل و میز
این قطعه ها توسط سه عدد سیم به دیسک فلزی و پیزوسرامیک متصل شده اند. دو تا سیم به پیزوسرامیک و یک سیم هم به دیسک فلزی وصل شده است. عملکرد بازر به این صورت است که با اعمال ولتاژ dc از طریق پین های ورودی توسط مقاومت و ترانزیستور که نوسان ساز را تشکیل داده اند موج ac ایجاد می شود و دامنه این موج توسط سلف یا سیم پیچ تقویت می شود و به پیزوسرامیک رسیده و با ارتعاش آن صدا ایجاد می شود.

قابل ذکر است نوسان ایجاد شده در اینجا همانند نوسان سلف یا خازن نبوده و این نوسان از روشن و خاموش شدن پی در پی ترانزیستور به وجود می آید. دقیقتر بخواهیم توضیح دهیم این طور است که وقتی ولتاژ dc اعمال می شود ترانزیستور روشن شده و ولتاژ توسط سیم پیچ به کانکتور بزرگ پیزوسرامیک می رسد. از سوی دیگر کانکتور داخلی یا کوچک پیزوسرامیک با زمین شدن بیس ترانزیستور، موجب خاموش شدن ترانزیستور می شود.

با خاموش شدن ترانزیستور، ولتاژ پیزوسرامیک نیز قطع می شود و بیس ترانزیستور مجددا از زمین خارج می شود و ترانزیستور دوباره روشن می شود.  این چرخه ادامه دارد و با این کار(روشن و خاموش شدن مداوم ترانزیستور) سیگنال نوسانی جهت راه اندازی پیزوسرامیک تولید می شود. سیگنال موجود در کانکتور توسط سیم پیچ تقویت شده و به پیزوسرامیک اعمال می شود و به این صورت انرژی لازم جهت ارتعاش پیزوسرامیک و در نتیجه تولید صدا فراهم می شود. کانکتور کوچک پیزوسرامیک نقش فیدبک را ایفا کرده تا در نوسان اختلالی ایجاد نشود.

انواع بازر بر اساس ساختار

بازرها بر اساس نوع ساختار به دو بارز پیزوالکتریک و بازر الکترومغناطیسی تقسیم می شوند.

۱. بازر پیزوالکتریک

این بازر از مواد پیزوالکتریک استفاده نموده و وقتی ماده پیزوالکتریک توسط نیروی خارجی تغییر شکل می دهد بار الکتریکی تولید می نماید. به صورت مشابه اعمال میدان الکتریکی به ماده پیزوالکتریک سبب تغییر شکل می شود. قابل ذکر است این بازر از اثر پیزوالکتریسته سرامیک های پیزوالکتریک بهره می گیرد و جهت لرزش صفحه فلزی که صدا تولید می کند از جریان پالس استفاده می کند.

بازر پیزوالکتریک به طور عمده از رزوناتور چندگانه، صفحه پیزوالکتریک، جعبه رزونانس، همسان امپدانس، محفظه و … تشکیل شده و برخی از این بازرها دارای دیودهای نشر نور می باشند. رزوناتور چندگانه از ترانزیستورها یا مدارهای مجتمع تشکیل می شود و وقتی منبع غذیه روشن باشد (ولتاژ کاری ۱.۵-۱۵ ولت dc) این رزوناتور نوسان نموده و سیگنال صوتی ۱.۵ تا ۲.۵ کیلوهرتزی ایجاد می کند. همسان کننده امپدانس صفحه پیزوالکتریک را جهت تولید صدا فشرده نموده و قابل ذکر است است این صفحه از سرامیک پیزوالکتریک زیرکونات سرب یا نیوبات منیزیم ساخته شده و در دو طرف صفحه سرامیک الکترودهای نقره آبکاری شده اند.

۲. بازر الکترومغناطیسی

بازر الکترومغناطیسی عمدتا از میدان مغناطیسی ایجاد شده توسط هادی انرژی الکتریکی بهره می گیرد که توسط نیروی مغناطیسی تولید شده از طریق آهنربا دائم و هادی رسانا روی سیم پیچ نصب است. این بازر از نوسانگر، سیم پیچ برقی، دیافراگم ارتعاش، آهن ربا، محفظه و … تشکیل شده و وقتی منبع تغذیه فعال گردد، جریان صوتی ایجاد شده از طریق اسیلاتور توسط سیم پیچ برقی عبور نموده و میدانی مغناطیسی تولید می کند.

دیافراگم ارتعاشی تحت تاثیر سیم پیچ برقی و آهن ربا به طور دوره ای مرتعش و صدا ایجاد می کند. فرکانس هشدار دهنده الکترومغناطیس عمومی ۲ تا ۴ کیلوهرتز می باشد. همانطور که اشاره شد این دو بازر عملکرد متفاوتی دارند. بازر پیزوالکتریک از لحاظ ساختار ساده و با دوام بوده ولی دارای یک تن و تفاوت رنگی می باشد و برای هشدارها و دیگر تجهیزات مناسب است. بازر الکترومغناطیس اکثرا برای صدا، موسیقی و … کاربرد دارد چرا که زنگ صدای خوبی دارد.

انواع بازر بر اساس نحوه کنترل

بازر بر اساس نحوه کنترل به دو نوع بازر فعال و بازر غیر فعال دسته بندی می شود که با کاربرد هر یک از آن ها در کامپیوتر آشنا می شوید.

۱. بازر فعال

بازر فعال دارای خط درایو می باشد. وقتی که نوسانگر درونی دارای جریان شود بازر به صدا در آمده و سیگنال ایده آل جریان مستقیم می باشد که به طور معمول به شکل VDC-VDD و … علامت گذاری می شود و قادر است جریان مستقیم ثابت را به سیگنال پالس با فرکانس خاصی تبدیل نماید.

۲. بازر غیرفعال

این بازر فاقد هیچ اسیلاتوری در داخل می باشد و نمی تواند توسط سیگنال DC وز وز کند یا بوق بزند. بازر غیرفعال باید از طریق موج مربعی ۵K- 2K هدایت شده چرا که مدار مغناطیسی ثابت می باشد.

برای تشخیص بازر فعال از غیر فعال باید و کاربرد آن در کامپیوتر اشاره کرد ارتفاع بازر فعال با غیرفعال کمی تفاوت دارد. بازر فعال به طور معمول دارای ۹ میلی متر ارتفاع است و بازر غیرفعال حدود ۸ میلی متر ارتفاع دارد. با قرار دادن دو بازر با پین های رو به بالا صفحه مدار بازر غیرفعال سبز رنگ بوده و بازر فعال فاقد صفحه مداری و مهر و موم با وینیل می باشد.

ضمنا بازر فعال با وصل شدن به منبع تغذیه نامی به صورت مداوم تولید صدا می کند ولی بازر غیرفعال مشابه بلندگوهای الکترومغناطیسی برای تولید صدا باید به خروجی مدار صوتی وصل شوند. در ضمن می توان بازر را به انواع دیگری هم تقسیم بندی کرد. یکی انواع بازر بر اساس بسته بندی که شامل بازر DIP  و SMD می باشد و دیگری انواع بازر بر اساس جریان که شامل بازر DC و AC است که نوع DC رایج تر می باشد.

در پایان نحوه ضبط صدا در کامپیوتر و اتصال چند مانیتور به کامپیوتر می توانید از این مطالب دیدن نمایید.

منبع : آرگا


مطالب مرتبط
مطالب داغ
همچنین ببینید
مشاهده دیدگاه های این مطلب
دیدگاه های مطلب
۰ دیدگاه برای این نوشته

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *