دسته ها
پنج شنبه ۶ اردیبهشت ۱۴۰۳

آیا خوردن قره قروت در بارداری مجاز است؟

  • منصوره رمضان زاده
  • ۱۴ مهر ۱۴۰۰
  • ۰

مصرف قره قروت در بارداری و دیگر ترشیجات در صورتی که به میزان متعادل و در حد مناسب باشد مشکلی به وجود نخواهد آورد و حتی می توان گفت این نوع خوراکی به دلیل دارا بودن خواص فراوانی که دارد برای مادران بسیار مفید و باارزش می باشد.

از جمله خوراکی هایی که در دوران حاملگی برخی از خانم ها تمایل به خوردن آن دارند انواع قره قروت و لواشک می باشد که قبل از استفاده باید نسبت به بهداشتی بودن و روش تهیه آن اطمینان کامل داشت چرا که امکان دارد برای مادر و جنین مشکلاتی را به همراه داشته باشد. از همین رو قصد داریم در این مطلب به منظور آگاهی شما عزیزان فواید و عوارض خوردن قره قروت در بارداری را مورد بررسی قرار دهیم.

مصرف قره قروت در بارداری

به طور کلی تغذیه مادران در دوران حاملگی بسیار ضروری و مهم می باشد و بعضی از آن ها به دلیل شرایط خاص این دوران گاهی اوقات هوس خوردن خوراکی ها و تنقلات مختلف از جمله قره قروت در بارداری را می کنند اما نکته حائز اهمیت رعایت تعادل در مصرف این نوع خوراکی ها و توجه به سالم و بهداشتی بودن آن ها می باشد و همینطور باید توجه داشت که ترکیبات شیمیایی همچون اسید یا رنگ های غیرمجاز و مواد افزودنی مضر در تولید آن ها بکار نرفته باشد.

فواید استفاده از قره قروت در حاملگی

قره قروت در واقع یکی از محصولات فرعی شیر به حساب می آید که به شیوه سنتی از کشک تهیه می گردد. هر صد گرم قره قروت دارای حدود ۳۴۰ کیلو کالری انرژی می باشد که قادر می باشد قسمتی از انرژی مورد احتیاج روزمره را فراهم نماید. این فرآورده لبنی دارای مواد مغذی فراوانی همچون پروتئین، چربی و کربوهیدرات بوده و برای جلوگیری از پوکی استخوان خیلی مفید می باشد.

مهمترین خواص قره قروت

  • قندی که در قره قروت وجود دارد از نوع لاکتوز بوده که از بهترین قندهای طبیعی به شمار می آید و کالری کمی در مقایسه با قند معمولی دارد. لاکتوز در روند تولید قره قروت تجزیه شده و به قند ساده تری تبدیل می گردد. بدین ترتیب مصرف قره قروت در بارداری و برای کسانی که درگیر عدم هضم لاکتوز هستند مشکلی به وجود نمی آورد.
  • از جمله املاح و ترکیبات مغذی موجود در این محصول در فعال ساختن آنزیم ها و ویتامین ها و همچنین استحکام و تقویت بدن در مقابل بیماری های عفونی نقش بسزایی دارد.

مزایای استفاده از قره قروت در حاملگی

  • پروتئین موجود در قره قروت وظیفه ساختاری و مقاومتی در بدن داشته و در رشد و نمو تاثیرگذار می باشد.
  • قره قروت دارای ویتامین دی نیز می باشد که این نوع ویتامین موجب بالا رفتن میزان جذب کلسیم در بدن می شود و در نهایت از مشکلات کمبود کلسیم جلوگیری می کند. همینطور از مبتلا شدن به سرطان روده بزرگ نیز ممانعت می کند.
  • از اصلی ترین خواص قره قروت درصد کم چربی آن بوده که این فرآورده را به یک ماده رژیمی برای کسانی که درگیر اضافه وزن و چربی خون بالا بوده تبدیل ساخته است.
  • با توجه به این که قره قروت دارای اسیدهای آلی می باشد در نتیجه ضدعفونی کننده لوله گوارش بوده چرا که موجب ممانعت از رشد باکتری های مضر در دستگاه گوارش می شود.
  • قره قرون همچون دیگر محصولات لبنی دارای کلسیم بوده که این ماده از نرمی استخوان در بچه ها و پوکی استخوان در افراد بزرگسال جلوگیری می کند و موجب مستحکم شدن دندان ها و تنظیم رشد و قسمت بندی سلول های پوشش دهنده لوله گوارش می شود.

عوارض خوردن قره قروت در بارداری

عوارض و مضرات این ماده لبنی در حاملگی

مزه و طعم ترش قره قروت به دلیل میزان بسیار زیاد اسید لاکتیک آن می باشد. مقدار اسید لاکتیک قره قروت به حدی زیاد می باشد که می توان گفت خود اسید لاکتیک می باشد. اسید لاکتیک نوعی ماده دفع کننده برای بدن به حساب می آید چرا که خون را به شدت اسیدی کرده و حالت تعادل ph خون را به هم می ریزد و آن را از وضعیت قلیایی طبیعی خود خارج می کند.

  •  آرون گروپس

بدین ترتیب بدن برای ترمیم و اصلاح این وضعیت بسیار خطرناک که امکان دارد در صورت تداوم یافتن مشکلاتی را به وجود آورد و عملکرد اندام ها و سلول های بدن را دچار اختلال نماید مجبور شود که از استخوان ها و دندان ها کمک بگیرد تا کلسیم موجود در آن ها را برای قلیایی نمودن خون آزاد نماید. کلسیم بهترین و موثرترین عامل قلیایی کردن خون می باشد در نتیجه کلسیم آزاد شده از استخوان ها بعد از آن بوسیله کلیه ها دفع می شود. به همین خاطر استفاده از قره قروت موجب پوکی استخوان و همینطور ضعف و خرابی دندان ها می شود.

مزایای خوردن قره قروت در حاملگی

برخی از پزشکان با تصور غلط و اشتباهی که دارند فکر می کنند قره قروت به دلیل دارا بودن کلسیم برای جلوگیری از پوکی استخوان موثر بوده به همین خاطر برای درمان این مشکل و همینطور به منظور کم  کردن وزن برای افراد چاق استفاده از قره قروت را پیشنهاد می کنند. در حالی که طبق آنچه گفته شد کلسیم موجود در این ماده لبنی نه فقط جذب نشده بلکه در پوکی استخوان ها و خراب شدن دندان ها نیز تاثیر منفی دارد.

حتی در برخی موارد آن را برای رشد و نمو بچه ها بسیار مفید می دانند و برای آن خواص دارویی در نظر می گیرند. بعضی مواقع آن را برای کم کردن میزان فشار خون نیز تجویز می کنند که این عمل به نوبه خود موجب ضعف و خوردگی رگ ها می گردد. می توان به جای آن از میوه های زیادی که در کم کردن میزان فشار خون موثر هستند استفاده نمود.

یکی دیگر از عوارض مهم استفاده از قره قروت کم شدن میزان عملکرد نورون های مغز می باشد چرا که این ماده لبنی دارای اسید لاکتیک زیادی می باشد که همین ماده برای مغز انسان مضرات و مشکلات زیادی را به وجود می آرود. بنابراین برای قره قروت در بارداری باید تمامی عوارض مصرف این خوراکی در این دوران حساس را نیز در نظر داشته باشید.

خواص خوردن قره قروت در دوران حاملگی

نکات و توصیه های مهم

  • با توجه به این که امکان دارد به جهت ایجاد طعم و پیشگیری از رشد بعضی میکروب ها به محصولاتی همچون قره قروت، کشک و … مقدار فراوانی نمک اضافه گردد در نتیجه استفاده از این فرآورده ها به کسانی که درگیر فشار خون بالا هستند به هیچ عنوان پیشنهاد نمی گردد.
  • میزان اسیدیته قره قروت از لواشک خیلی زیادتر می باشد و مصرفش می تواند سبب فرسوده شدن و پوسیدگی مینای دندان گردد و تاثیرات منفی بر روی دندان ها بگذارد. به همین خاطر بهتر است که در مصرف آن زیاده روی نکنید.

مصرف قره قروت در بارداری

  • در حال حاضر بعضی از قره قروت ها به شکل سنتی و در وضعیت غیر بهداشتی تهیه و بسته بندی می گردند. استفاده از محصولات غیر بهداشتی سبب ایجاد مشکلات گوارشی و بروز مسمومیت می گردد.
  • در زمان خریداری چنین محصولاتی حتما به قسمت تاریخ انقضای آن دقت نمایید.
  • اضافه کردن نمک زیاد به قره قروت سبب افزایش سدیم خون شده و در نهایت مبتلا شدن به بیماری هایی همچون فشار خون بالا و یا افزایش دفع کلسیم از طریق کلیه ها تشدید پیدا می کند.
  • مصرف زیاد این محصول لبنی به خاطر حالت اسیدی که دارد سبب ضعف عمومی بدن شده و به هیچ عنوان پیشنهاد نمی شود.

عوارض مصرف قره قروت در حاملگی

در این مطلب فواید و عوارض خوردن قره قروت در بارداری و توصیه های مهم در این زمینه را بیان کردیم که امیدواریم مورد پسندتان قرار گرفته باشد. ضمن اینکه برای اطلاع از خواص و مضرات لبنیات در بارداری و لواشک در بارداری می توانید کلیک نمایید.

منبع : آرگا

مطالب مرتبط
مطالب داغ
همچنین ببینید
مشاهده دیدگاه های این مطلب
دیدگاه های مطلب
۰ دیدگاه برای این نوشته

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *