دسته ها
جمعه ۱۰ فروردین ۱۴۰۳

خوردن لواشک در بارداری مفید است یا مضر؟

  • فاطمه میرزایی
  • ۱۹ تیر ۱۴۰۰
  • ۰

لواشک از جمله خوراکی های ترش مزه و پرطرفدار ایرانی است که از شیره میوه هایی مانند آلو، آلوچه، زردآلو ، سیب و غیره بدست می آید. در این بخش با مضرات لواشک در بارداری آشنا خواهید شد.

خوراکی ها و هله هوله هایی مانند لواشک، آلوچه و قره قروت بسیار وسوسه برانگیز و مورد علاقه بسیاری از افراد به خصوص خانم های باردار می باشند، از این رو، در این مطلب مطالبی در مورد خوردن لواشک در دوران حاملگی در اختیار شما قرار داده ایم که امیدواریم سودمند واقع شود.

با شروع دوران بارداری برخی از خانم ها به خوردن انواع غذاها و خوراکی های ترشی مثل قره قروت، تمر هندی و لواشک تمایل پیدا کرده و بعضی نیز به خوردن غذاهای شیرین مانند انواع شیرینی ها و شکلات روی می آورند. باید بدانید که خوردن این خوراکی های ترش و شیرین تا زمانی که در حد متعادل مصرف شوند و خطری برای سلامتی مادر و جنین نداشته باشند، مجاز می باشد. اما زیاده روی در مصرف آنها خطرناک بوده و منجر به آسیب سیستم ایمنی بدن شده و در نتیجه سلامت مادر و جنین به خطر می افتد.

آشنایی با فواید و مضرات لواشک در بارداری

رژیم غذایی خانم ها باردار از اهمیت ویژه ای در این دوران برخوردار است و مصرف برخی از مواد غذایی و خوراکی ها می تواند با مضراتی برای سلامتی مادر و جنین همراه باشد. لواشک از جمله خوراکی های ترش مزه است که معمولا خانم های باردار تمایل زیادی به خوردن این نوع تنقلات دارند، از این رو در این مطلب قصد داریم اطلاعاتی در مورد مصرف لواشک در دوران حاملگی در اختیار شما دوستان گرامی قرار دهیم. در ادامه همراه ما باشید.

لواشک در بارداری

شاید تصور برخی از افراد بر این باشد که لواشک ها به دلیل خشک شدن، تغلیظ و جوشانده شدن، بسیاری از خواص خود را از دست می دهند، در حالی که اینگونه نیست؛ فیبر و رنگدانه های موجود در لواشک میوه ها و املاح موجود در آنها بعد از تهیه لواشک نه تنها کم تر نشده، حتی ممکن است، افزایش یابد. البته ویتامین c موجود در برخی میوه ها بعد از خشک شدن از بین می رود، بنابراین مصرف لواشک ها نمی تواند، تامین کننده این نوع ویتامین برای بدن باشد.

لواشک در دوران بارداری

  •  آرون گروپس
  •  مبل و میز

لواشک های خانگی به نسبت لواشک های صنعتی بهداشتی تر می باشند، زیرا در تهیه آنها از نمک، شکر، اسید و مواد نگهدارنده استفاده نمی شود، بنابراین خواص تغذیه ای سالم تری داشته و حتی می توانند برای سلامتی مفید باشند. اگر چه تهیه این نوع لواشک ها و خشک کردن آنها در فضای آزاد به دلیل وجود حشرات موذی، گرد و غبار و میکروب های هوازی، ممکن است افراد را ترغیب به تهیه لواشک های صنعتی نماید، در این صورت باید به تاریخ، شماره پروانه بهداشت و مواد به کار رفته در تهیه لواشک ها دقت شود.

مضرات خوردن لواشک در دوران حاملگی

مصرف خوراکی های ترش و لواشک های صنعتی برای افراد به ویژه در دوران حاملگی با مضراتی همراه است که در زیر به برخی دلایل آن اشاره کرده ایم.

پوسیدگی دندان ها :

لواشک های صنعتی دارای اسیدیته بالایی می باشند، بنابراین مکیدن آنها در طولانی مدت موجب فرسایش و پوسیدگی سطح مینای دندان می شود و نیز مصرف مداوم این خوراکی ها، ترشح اسید معده را افزایش داده و موجب سوزش معده خواهد شد.

لواشک و قره قروت در بارداری

افزایش وزن :

مصرف لواشک با افزایش ترشح بزاق و اسید معده همراه می باشد، بنابراین غذا و چربی موجود در بدن زودتر هضم می شود که این مساله موجب گرسنگی زود هنگام، افزایش اشتها و در نتیجه چاقی خواهد شد.

افزایش فشار خون :

در تهیه لواشک های صنعتی مقدار زیادی نمک استفاده می شود، بنابراین، خوردن لواشک در دوران حاملگی نیز برای افراد مبتلا به فشار خون بالا، بیماران کلیوی و نیز بیماری قلبی عروقی می تواند مضر باشد.

لواشک در دوره بارداری

کم آبی بدن :

مصرف لواشک به مقدار زیاد در دوران حاملگی به دلیل داشتن پتاسیم و سدیم منجر به دفع آب بدن و کم آبی خواهد شد از این رو، باید به میزان کافی آب مصرف کنید.

مسمومیت در بارداری :

در لواشک های غیر بهداشتی باکتری وجود دارد که سبب بروز مسمومیت در این دوران خواهد شد که البته در ترشی ها و لواشک های خانگی نیز امکان داشتن این باکتری وجود دارد از این رو، حتما به سلامت مواد اولیه آن دقت داشته باشید.

مصرف لواشک در دوران حاملگی چه مضراتی دارند؟

تورم دست و پاها :

به دلیل اینکه از نمک به مقدار فراوان در تهیه لواشک استفاده می شود  برای خانم های باردار نمک زیاد توصیه نخواهد شد زیرا، سبب بروز تورم دست و پاها خواهد شد.

فواید خوردن لواشک در دوران حاملگی

۱. مصرف لواشک در این دوران به دلیل داشتن مقادیر فراوانی پتاسیم و سدیم به حفظ تعادل الکترولیت های بدن مادر کمک می کند.

۲. لواشک از میوه های مختلفی مانند : انار، تمشک، آلو، زرشک و آلبالو تهیه می شود که تمام آن از خواص آنتی اکسیدانی برخوردار هستند.

۳. به دلیل اینکه لواشک فاقد چربی و کلسترول می باشد به عنوان یک میان وعده سالم محسوب می شود و در نتیجه سبب پیشگیری از افزایش وزن بدن خواهد شد.

۴. وجود مقادیر فراوانی ویتامین های A، C و K در لواشک کمک زیادی به تقویت سیستم ایمنی بدن و پیشگیری از سقط جنین خواهد کرد.

فواید لواشک در دوران حاملگی

سخن پایانی

در مورد خوردن لواشک در طول مدت حاملگی می توان گفت در صورتی که سالم طبیعی و بهداشتی باشد و همچنین فاقد هر گونه مواد شیمیایی، افزودنی و آلودگی ها باشد ممنوع نمی باشد که البته این نکته را به خاطر داشته باشید که مصرف ترشی انبه و لواشک آن به دلیل وجود باکتری لیستریا ممنوع است و اگر از داشتن فشار خون و هر نوع بیماری رنج می برید باید پیش از مصرف لواشک با پزشک تان مشورت نمایید.

جهت آشنایی دریافت اطلاعات بیشتر در زمینه کودک و والدین می توانید بر روی لینک کلیک نمایید.

منبع : آرگا


مطالب مرتبط
مطالب داغ
همچنین ببینید
مشاهده دیدگاه های این مطلب
دیدگاه های مطلب
۰ دیدگاه برای این نوشته

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *