دسته ها
جمعه ۱۰ فروردین ۱۴۰۳

معرفی مکمل های ضروری کودک و ویتامین های تقویتی مهم برای کودکان

  • منصوره رمضان زاده
  • ۲۸ شهریور ۱۴۰۰
  • ۰

بدن کودکان همچون بزرگسالان نیازمند انواع ویتامین ها و مواد معدنی می باشد که باید از طریق مصرف مواد غذایی مختلف آن ها را دریافت نمایند در غیر اینصورت دچار کمبود و مشکلات گوناگون می شوند به همین خاطر جهت پیشگیری از این عوامل مطابق با نیاز کودکان به آن ها مکمل های ضروری کودک داده می شود تا از بروز هر گونه مشکل یا خطری در آینده مصون بمانند.

از جمله اعمال و راهکارهایی که می توان به منظور کنترل و جلوگیری از کمبود انواع ریز مغذی ها در کودکان از آن بهره گرفت استفاده از مکمل ها و ویتامین های تقویت کننده می باشد که باید مطابق با شرایط و وضعیت کودکان از آن ها استفاده نمود. بدین منظور در این مطلب به بررسی و معرفی انواع مکمل های ضروری کودک و تاثیرات و فواید آن ها به منظور آگاهی شما عزیزان پرداخته ایم.

انواع ویتامین های تقویتی و مکمل های ضروری کودک

اغلب والدین به منظور این که فرزندشان روند رشد مناسب و ایده آلی داشته باشد و از لحاظ جسمی و ذهنی در حد متعادل و یا بالاتری باشد به استفاده از انواع مکمل های ضروری کودک می پردازند تا بدین گونه نیازهای تغذیه ای او تامین گردد و کمبودی در او بروز پیدا نکند.

انواع ویتامین ها و مکمل های ضروری کودک

بهتر است بدانید که کودکان به منظور سالم ماندن و رشد مناسب احتیاج به تمامی ویتامین ها و مواد معدنی دارند. ویتامین ها ترکیباتی طبیعی می باشند که برای مبدل شدن به انرژی و آنتی اکسیدان در بدن درگیر تغییرات گوناگونی می شوند. از طرف دیگر مواد معدنی عنصرهایی غیرطبیعی و تغییر ناپذیر بوده که نقش بسزایی در ساختار اسکلتی بدن دارند. مواد معدنی برای منتقل کردن اکسیژن بوسیله خون حیاتی می باشند. بنابراین انتخاب یک برنامه غذایی مناسب و متعادل می تواند تمامی ویتامین ها و مواد معدنی مورد احتیاج برای کودک را تامین نماید.

مکمل های ضروری موردنیاز کودکان

مکمل های موردنیاز رشد کودکان

بعضی از مکمل ها برای رشد بهتر و مناسب تر کودکان از اهمیت بسزایی برخوردار می باشند و برای همین امکان دارد پزشک کودک شما به تجویز آن ها بپردازد که در ادامه به معرفی برخی از مکمل های ضروری کودک پرداخته ایم.

مکمل ویتامین AD :

کودکان از زمان ۱۵ روزگی بایستی مکمل ویتامین AD را به شکل قطره استفاده نمایید. در صورتی که کودکان این مکمل را دریافت نکنند درگیر مشکلات مختلف و سوء تغذیه خواهند شد.

  •  مبل و میز
  •  آرون گروپس

ویتامین A :

این نوع ویتامین در بهبود قدرت بینایی، بالا بردن کارکرد سیستم دفاعی در مقابل بیماری ها، رشد گلبول های قرمز و سفید خون و آسان کردن انتقال آهن از منبع های ذخیره ای به گلبول های قرمز اثرگذار می باشد. این ویتامین تاثیر تقویتی در مخاط داشته و برای رشد و تکامل کودکان مفید می باشد.

انواع ویتامین های تقویتی موردنیاز کودکان

روی :

روی از جمله عتاصری می باشد که در کارکرد سیستم دفاعی بدن، التیام زخم ها، توسعه قدرت بینایی، قوه چشایی، قسمت بندی عادی سلول ها، رشد و نمو در طی حاملگی، تامین سلامتی پوست، شکل گرفتن و مقاومت ناخن ها و بهبود ساختار مو نقش بسزایی دارد و از بیماری هایی همچون سرماخوردگی، اسهال و استفراغ و آسم جلوگیری می کند. این عنصر به شکل زینک سولفات و یا گلوکانات تجویز می گردد که بایستی روزی ۵ میلی لیتر پس از غذا از آن استفاده گردد.

آهن :

آهن به منظور پیشگیری از کم خونی و صدمه دیدن در مقابل عفونت ها، بهبود یافتن مشکلات یادگیری و حافظه به ویژه در بچه ها دچار کم خونی، بالا رفتن میزان انرژی و مهارت، رفع ضعف، خشکی و گرفته شدن عضلات تجویز می گردد. یک نوزاد در زمان تولد در قبال هر کیلوگرم وزن ۷۵ میلی گرم آهن دارد که دو سوم آن در گلبول قرمز و باقی مانده به صورت فریتین در کبد، مغز استخوان و نخاع انباشته شده است. بدین ترتیب در این دوران احتیاج به کسب آهن نمی باشد ولی در ۴ الی ۶ ماهگی که ذخایر آهن کم می شود شیرخوار بایستی از آهن استفاده نماید.

انواع مکمل ها و ویتامین های تقویتی موردنیاز کودکان

ویتامین C :

این نوع ویتامین از جمله ویتامین ها مهم برای بدن می باشد که موجب می گردد بدن مقاوم گردد و در مقابل ابتلا یافتن به بیماری ها در امان بماند. حدود ۵۰ الی ۲۰۰ میلی گرم از این ویتامین در شربت های مولتی ویتامین موجود می باشد. میزان اضافه ویتامین C از راه ادرار خارج می گردد. بدن بچه ها توانایی ذخیره این نوع ویتامین را ندارد بدین ترتیب آن ها بایستی از مکمل های این ویتامین استفاده نمایند.

منگنز :

این ماده از جمله ریزمغذی های مورد احتیاج بدن می باشد که در ترکیب بعضی مکمل ها موجود می باشد. این نوع عنصر که در رشد و نمو کودک تاثیرگذار می باشد و همچنین در تجزیه و تحلیل چربی ها و کربوهیدرات ها و در تشکیل بافت همبند استخوانی و غضروف نقش مفیدی دارد.

انواع مکمل های ضروری کودک

ویتامین های گروه B :

ویتامین های گروه ب در ساخت و ساز و بالا بردن میزان انرژی بدن، از بین بردن خستگی، شکل گیری گلبول های قرمز و بهبودی دستگاه عصبی و حافظه موثر می باشد و کمبود آن ها موجب تضعیف اعصاب، مشکلات پوستی، کم شدن میزان گلبول های قرمز و کم خونی می گردد.

مولتی ویتامین ها :

مولتی ویتامین ها موجب بهبودی رشد و نمو، بالا رفتن سطح انرژی و اشتهای کودک، مقاومت و رشد طولی استخوان ها، غلبه بر نرمی استخوان، تامین سلامتی لثه و دندان های شیری و دائمی، بهبودی سیستم ایمنی و بالا رفتن مقاومت در مقابل عفونت ها، بهبود قدرت بینایی، تامین سلامتی پوست، مو و ناخن و … می گردند.

انواع کودکان نیازمند مکمل های تقویتی

کودکان نیازمند به انواع مکمل

کارشناسان کودک استفاده از مولتی ویتامنی های روزانه و مکمل های معدنی را برای کودکانی که در آداب و عادات خود به گروه های غذایی تقسیم بندی شده که در ادامه به معرفی آن ها پرداخته ایم، سفارش می کنند.

  • کودکانی که به طور منظم و طبق برنامه از وعده های غذایی که در آن ها مواد تازه مصرف شده استفاده نمی کنند.
  • بچه هایی که طرفدار خوردن انواع فست فودها هستند و از این سبک غذاها بیشتر استفاده می کنند.
  • کودکانی که نوشیدنی ها و مایعات دارای کربنات همچون نوشابه زیاد استفاده می کنند. باید این نکته را به یاد داشته باشید که این نوع نوشیدنی ها موجب شده ویتامین ها و املاح معدنی از بدن خارج گردد.
  • کودکانی که دارای عادات غذایی بدی بوده و هر نوع غذایی را نمی خورند.
  • بچه هایی که در باشگاه ها فعالیت ورزشی دارند.
  • کودکانی که با بیماری های مزمنی همچون آسم یا اختلالات گوارشی درگیر می باشند. به ویژه اگر این کودکان دارو استفاده می نمایند و تحت مراقبت های پزشکی و درمان می باشند. در این حالت پیش از مصرف داروهای خوراکی مکمل با پزشک مربوطه صحبت نمایید.
  • کودکانی که زیر نظر پزشک از رژیم غذایی خاصی برخوردار می باشند. به عنوان مثال این نوع کودکان در صورتی که فقط سبزیجات استفاده می کنند بایستی از مکمل های آهن استفاده نمایند و اگر مواد لبنی از وعده های غذایی آن ها حذف شده باید مکمل کلسیم در طول روز استفاده نمایند.

مکمل های تقویتی مورد احتیاج کودک

در این مطلب به معرفی انواع مکمل های ضروری کودک و ویتامین های تقویتی و مورد نیاز به طور کامل پرداختیم که امیدواریم برایتان مفید و سودمند بوده باشد.

منبع : آرگا


مطالب مرتبط
مطالب داغ
همچنین ببینید
مشاهده دیدگاه های این مطلب
دیدگاه های مطلب
۰ دیدگاه برای این نوشته

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *