دسته ها
جمعه ۱۰ فروردین ۱۴۰۳

پرورش گیاه برگ گیلاسی و روش نگهداری از این گل زینتی

  • ملیحه بال افکن
  • ۱۸ شهریور ۱۴۰۰
  • ۰

توجه داشته باشید که کاشت و پرورش گیاه برگ گیلاسی چندان سخت و پیچیده نیست و شما می توانید با مطالعه این مطلب به راحتی با دستورالعمل کاشت و مراقبت این گیاه آشنا شوید.

به طور کلی گل برگ گیلاسی که بدان گیلاس مجلسی هم گفته می شود از دسته گیاهان بسیار زیبا و دوست داشتنی است که امروزه طرفداران زیادی پیدا است. همچنین این گل دارای میوه هایی زینتی قرمز و نارنجی رنگی است که زیبایی آن را دو چندان کرده و از آنجایی که اصول کاشتن و پرورش راحتی دارد افراد مبتدی نیز می توانند اقدام به پرورش گیاه برگ گیلاسی کنند.

آشنایی با پرورش گیاه برگ گیلاسی

بهتر است بدانید گیاه برگ گیلاسی که بدان نتاجریزی زینتی و گیلاس اورشلیم نیز گفته می شود در واقع یک گیاه زینتی است که بومی مناطق آفریقایی خواهد بود. البته که در سایر مناطق از جمله نیوزلند و استرالیا نیز به عنوان علف هرز شناخته می شود. این گیاه در خانواده گلهای آپارتمانی قرار می گیرد و معمولا به خاطر میوه های زیبایی که تولید می کند مورد توجه قرار گرفته است.

برگ گیلاسی گیاهی همیشه سبز و چند ساله محسوب می شود که در برابر سرما مقاومت خوبی از خود نشان می دهد و به همین خاطر می توانید آن را در فضاهای باز نیز نگهداری کنید. برگ های این گیاه بیضوی شکل و کشیده هستند که اغلب در رنگ های سبز مشاهده می شوند و گل ها نیز به رنگ سفید هستند و عمدتا در اوایل تا اواسط تابستان دیده می شوند.

چگونگی پرورش گیاه برگ گیلاسی

با وجود اینکه گیاه برگ گیلاسی بومی کشور آفریقا می باشد اما امروزه به سایر کشور های منطقه از جمله ایران راه یافته و طرفداران زیادی هم پیدا کرده است. این گیاه دارای میوه های زینتی بسیار زیبا و دوست داشتنی است که اگر به خوبی به آن رسیدگی نشود به تدریج با خراب شدنش مواجه خواهید شد. دقت داشته باشید که این گیاه خوردنی نیست و از آنجایی که بسیار سمی است چنانچه آن را میل کنید آسیب بسیار بدی به بدنتان وارد می کند.

دستورالعمل کاشت و تکثیر برگ گیلاسی:

توجه داشته باشید معمولا کاشت گیاه برگ گیلاسی از طریق بذور آن انجام می شود که به همین منظور در ادامه سعی داریم مراحل آن را به صورت کامل شرح دهیم:

برای انجام این کار در ابتدا بذرها را به مدت ۳ تا ۱۰ درون آب ولرم بریزید تا خیس بخورند. این عمل باعث می شود تا پوست خارجی بذور نرم و شکسته شود و در نتیجه جوانه زنی زودتر صورت گیرد. توصیه می شود که بذرهای گیلاس برگی را درون گلدان یا لیوان های یکبار مصرف نشاء کنید و یا اینکه مستقیم درون محل اصلی بکارید.

  •  مبل و میز
  •  آرون گروپس

دستورالعمل کاشت گیاه

به طور کلی انتخاب خاک مناسب بخش مهمی در روند پرورش گیاه برگ گیلاسی محسوب می شود زیرا برخی از خاک های باغچه برای کاشت بذر گیلاسی برگی مناسب نیستند و مانع از رویش و جوانه زنی گیاه می شوند. معمولا خاک هایی در بسته بندی آماده انتخاب ایده آل تری برای بستر گیاه خواهند بود. خاک بستر گیاهتان بایستی دارای پیت ماس، کوکوپیت، پرلیت، کمپوست و دیگر ترکیب های مناسب رویش بذرها باشد.

گلدان مورد نظرتان را با این ترکیب خاک پر کنید. سپس حفره ای به عمق ۰.۵ تا ۱ سانتی متر ایجاد کرده و بذر برگ گیلاسی را داخل آن قرار دهید و مجددا با خاک بپوشانید. اکنون می توانید ظرف کشت را به محیطی با بازه دمایی ۱۳ تا ۳۰ درجه سانتی گراد ببرید و روند آبیاری را به خوبی انجام دهید تا خاک مرطوب شود و به بذرها آب کافی برسد.

وقتی که نشاء های کاشته شده دو برگ یا چهار برگه شدند می توانید آن را به گلدان اصلی انتقال دهید. برای این کار گلدانی با حداقل سایز ۱۰ تهیه کنید و جوانه ها را با فاصله ۵ تا ۱۰ سانتی متری درون آن بکارید.

همچنین برای کاشت در گلدان نیز می توانید از ترکیب خاک و کود حیوانی نیز استفاده کنید. داخل گلدان آماده شده حفره ای کوچک ایجاد کنید و سپس جوانه ها را به آرامی درون آن قرار دهید. حال با دست خاک اطراف بذر را به داخل فشار دهید.

روش های تکثیر برگ گیلاسی

شرایط مورد نیاز برای نگهداری برگ گیلاسی:

همانطور که می دانید تمامی گیاهان برای اینکه بتوانند روند رشد خود را به خوبی طی کنند نیاز به شرایطی دارند که شما بایستی آن را فراهم کنید و به همین منظور در ادامه برخی از اصول و شرایط مورد نیاز برای پرورش گیاه برگ گیلاسی را شرح داده ایم:

  • نور و دمای کافی:

گیاه برگ گیلاسی نیاز شدیدی به نور دارد و به عبارتی با کمک نور می تواند زنده بماند. به همین خاطر اگر گیاهتان را در محیطی با نور کم قرار دهید باعث خراب شدن گیاه و در نتیجه ریزش برگ ها و میوه هایش خواهد شد. در مورد دمای مناسب برای گیاه گیلاسی برگی می توان گفت که بازه دمایی ۲۰ الی ۲۲ درجه سانتی گراد در طول روز و بازه دمایی ۱۸ تا ۲۱ درجه سانتی گراد در طول شب برایش ایده آل خواهد بود. زمانی که برگ گیلاس میوه تولید کرد لازم است تا دمای محیط را تغییر دهید به گونه ای که در روز دما ۱۸ تا ۲۴ و در شب ۱۵ تا ۱۸ درجه سانتی گراد باشد.

  • خاک زهکشی شده:

در پرورش و نگهداری گیاه برگ گیلاسی دقت داشته باشید که این گیاه معمولا خاک هایی دارای زهکشی ایده آل را ترجیح می دهد که به همین خاطر بایستی از خاک های زهکشی شده استفاده کنید. همچنین در ترکیب خاک بستر بایستی از مقداری کوکوپیت، خاک برگ، پرلیت و پیت ماس نیز استفاده کنید تا گیاه روند رویش خود را به خوبی طی کند.

راه های مراقبت از گیاه برگ گیلاسی

  • هرس به موقع:

برای اینکه گیاه گیلاسی برگی میوه های بیشتری تولید کند بایستی سالی یک مرتبه آن را هرس کنید و سپس در گلدان دیگری قرار دهید و به عبارتی عمل تعویض گلدان را انجام دهید. همچنین دقت داشته باشید که ریشه از زیر گلدان خارج نشود زیرا وقتی که ریشه ها انتقال داده می شوند ممکن است به آن ها آسیبی وارد شود و موجب ریزش برگ ها شود.

  • آبیاری منظم:

از آنجایی که گیاه برگ گیلاس علاقه زیادی به آبیاری دارد می توانید آن را در طول هفته چندین مرتبه آبیاری کنید تا بتواند به خوبی رشد کند. در طی فصول پاییز و زمستان که رشد گیاه تا حدودی کاهش پیدا می کند بایستی آبیاری را نیز کاهش دهید تا به ریشه گیاهتان آسیبی وارد نشود.

منبع : آرگا


مطالب مرتبط
مطالب داغ
همچنین ببینید
مشاهده دیدگاه های این مطلب
دیدگاه های مطلب
۰ دیدگاه برای این نوشته

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *