دسته ها
سه شنبه ۲۸ فروردین ۱۴۰۳

بررسی گوشی موتورولا e7 ارزان قیمت با امکانات خوب

  • حکیمه فهیمی
  • ۳۱ مرداد ۱۴۰۰
  • ۰

گوشی موتورولا e7 علاوه بر قیمت اقتصادی، دارای ظاهر زیبا و امکانات خوبی مانند اندروید ۱۰، دوربین اصلی ۴۸ مگاپیکسلی ، نمایشگر بزرگ ۶.۵ اینچی و پردازنده هلیو G25 می باشد. جهت آشنایی بیشتر با قابلیت های این اسمارتفون بسیار اقتصادی خواهشمندیم با بررسی گوشی موتورولا e7 در این مطلب همراه شوید.

موتورولا e7 با امکانات خوب به همراه قابلیت pixel binning(ترکیب پیکسل برای بهبود عکاسی در نور کم) گوشی زیبا، کاربردی، دوست داشتنی و از همه مهمتر ارزان قیمت است تا نگاه طیف وسیعی از متقاضیان اسمارتفون ها را به خود معطوف سازد. در ادامه به بررسی گوشی موتورولا e7 می پردازیم.

آشنایی و بررسی گوشی موتورولا e7

اگر سری به بازار یا سایت های فروش گوشی های هوشمند زده باشید، احتمالا پی می برید که قیمت نسبتا زیاد آن ها موجب می شود طیف گسترده ای از متقاضیان از انتخاب خود صرف نظر کنند. ولی در این بین شرکت هایی هم هستند که برای معرفی بیشتر خود و در دست گرفتن نبض بازار به تولید اسمارتفون های اقتصادی اقدام کرده اند. البته ساخت اسمارتفون های ارزان قیمت به وسواس زیادی نیاز دارد چرا که باید راضی کننده بوده و حداقل استانداردها را نیز رعایت کند از این رو هر شرکتی وارد این عرصه نمی شود.

یکی از کمپانی هایی که توانسته و اثبات نموده که در ساخت چنین اسماتفون هایی متبحر است شرکت موتورولا نام دارد که چند سالی متعلق به کمپانی گوگل بوده است. از تولیدات اخیر این کمپانی محصولات مطلوبی نظیر گوشی موتورولا e7 را شاهد هستیم که برای بودجه های کم لحاظ شده اند و با استانداردهای تعیین شده کاملا سازگاری دارند.

پس از دو ماه بعد از معرفی گوشی موتورولا e7 پلاس، کمپانی موتورولا از نسخه معمولی این اسمارفون با مشخصاتی تقریبا مشابه رونمایی نمود. گوشی موتورولا e7 از چیپست هیلو G25 مدیاتک بهره می برد و برای آن قیمتی کمتر از ۱۵۰ یورو در نظر گرفته شده بود. از موتورولا e7 در ماه نوامبر ۲۰۲۰ رونمایی و این گوشی در دسامبر روانه بازار شد.

  •  آرون گروپس

اسمارتفون های سری ای موتورولا از هنگام معرفی اولین محصول این خانواده در سال ۲۰۱۴ تاکنون با استقبال خوبی از سوی کاربران روبرو شده اند و شرکت سازنده با  علم به این مسئله هرازگاهی یک عضو جدید به این خانواده اضافه می کند. همانطور که پیشتر اشاره شد بعد از معرفی گوشی موتورولا e7 پلاس در ماه سپتامبر ۲۰۲۰ به معرفی نسخه معمولی آن یعنی گوشی موتورولا e7 در ماه نوامبر اقدام کرد. محصولی که از جنبه های زیادی به نسخه پلاس شباهت دارد.

از تفاوت های اصلی این دو نسخه می توان به پردازنده و باتری آن ها اشاره کرد. ضمنا دوربین سلفی ۸ مگاپیکسلی در گوشی موتورولا e7 پلاس به نمونه ۵ مگاپیکسلی در گوشی موتورولا e7 تبدیل شده است. به طور کلی موتورولا e7 گوشی کاملا کاربردی می باشد و بررسی ها نشان می دهد درباره همه کارهای روزمره و گهگاه سنگین عملکرد خوبی از خود نشان می دهد.

طراحی موتورولا e7 نیز با طراحی مورد علاقه کمپانی موتورولا تفاوت زیادی دارد و فرق آن با سایر طراحی های این شرکت کاملا محسوس می باشد. با این که قیمت اقتصادی این گوشی انتظارات را پایین می آورد و در بررسی گوشی موتورولا e7 متوجه شدیم که این اسمارتفون در اکثر جهات کاربر را شگفت زده کرده و کارایی هایش را به رخ می کشد. در ادامه با بررسی گوشی موتورولا e7 متوجه این موضوع خواهید شد.

طراحی زیبا

با توجه بررسی ها می توان گفت طبق انتظاری که از گوشی های این رده می رود جنس بدنه گوشی موتورولا e7 پلاستیکی است. اما خوشبختانه پلاستیک با کیفیتی برای آن استفاده شده است. بدنه ای که با یک بافت دایره ای همراه شده و این بافت طوری طراحی شده که در نور بازتاب زیبایی خلق می کند. حضور این بافت مانع از باقی ماندن آثار انگشت روی پنل شده و در ظاهر بسیار دوست داشتنی جلوه می کند.

در مرکز پنل پشتی، یک حسگر اثر انگشت با دقت و سرعت خوب جای گرفته که مانند همیشه با لوگوی موتورولا مزین شده است. این سبک طراحی مشابه شیائومی ردمی نوت ۹ با اندکی تغییر می باشد. در بالای این حسگر، ماژول دوربین دوگانه به همراه یک فلش LED با برجستگی نسبتا کمی دیده می شود. دوربین درون مربع مشکی رنگی تعبیه شده اند که مدل های شرکت گوگل را یادآوری می کند. در پایین قاب اسپیکر گوشی تعبیه شده است که یکی از مشکلات دستگاه محسوب می شود به این مفهوم که هنگام بازی یا مشاهده فیلم اگر توجه نکنید ممکن است خیلی راحت دست شما روی بلندگو قرار گیرد و پخش صدا آزاردهنده شود.

در سمت راست گوشی کلیدهای پاور و لوم حضور دارند.

در سمت چپ کلید اختصاصی دستیار گوگل و خشاب هیبرید سیمکارت دیده می شوند.

در بخش پایین شاهد حضور میکروفون مکالمه و پورت تایپ سی هستیم.

در قسمت بالا نیز فقط پورت جک هدفون ۳.۵ میلیمتری را شاهد هستیم.

در بررسی پنل جلویی گوشی موتورولا e7 شاهد حضور نمایشگر ۶.۵ اینچی هستیم که یک ناچ قطره ای در قسمت بالا و مرکز آن میزبان دوربین سلفی بوده و کمی بالاتر شیار بلندگوی مکالمه تعبیه شده است. حاشیه ها در نمایشگر این اسمارتفون نسبتا زیاد بوده و در قسمت پایین بیشتر هم می شود. در ضمن نمایشگر حدود ۸۲ درصد نمای جلو را به خود اختصاص داده است. قابل ذکر است موتورولا e7 با ابعاد ۱۶۴.۹*۷۵.۷*۸.۹ میلی متر و ورن ۱۸۰ گرم در رنگ های آبی، قرمز و مشکی ارائه می شود.

نمایشگر بزرگ ۶.۵ اینچی

برخی مواقع برای گوشی های هم قیمت موتورولا e7 پنل نمایشی نامناسب TFT استفاده می شود ولی در بررسی ها مشخص شد موتورولا این اسمارتفون را به پنل نمایشی IPS LCD مجهز کرده است که پنل استاندارد میان رده ها بوده و در نمایش رنگ ها، نمایش رنگ سفید، مصرف باتری و … عملکرد بسیار خوبی دارد. رزولوشن نمایشگر نیز همان استانداردی می باشد که باید موتورولا از آن پیروی می نمود. به این ترتیب وضوح تصویر ۷۱۰*۱۶۰۰ پیکسل شاید بالا نباشد ولی در چنین رده قیمتی یک رزولوشن مناسب محسوب می شود و برای کاربری روزانه مناسب به نظر می رسد.

به همراه این وضوح تصویر تراکم پیکسلی ۲۶۹ پیکسل بر اینچ توسط این نمایشگر ارائه می شود. ضمنا نمایشگر با مساحت ۱۰۲. ۸ سانتی متر حدود ۸۲ درصد پنل جلویی را به خود اختصاص داده و حاشیه آن در قسمت پایین بیشتر از سایر قسمت ها است. در تست های صورت گرفته روشنایی صفحه نمایش ۴۷۰ نیت گزارش شده و کنتراست ۱: ۱۳۰۰ برای آن اعلام شد. از این رو در نور مستقیم و فضای باز انتظار وضوح فوق العاده ای نمی رود.

رنگ ها در این نمایشگر به واقعیت نزدیک بوده اما شاید تنها ایراد نمایشگر این باشد که رنگ آبی اندکی بیش از حد به نظر می رسد. به طور کلی موتورولا برای نمایشگر موتورولا e7 استانداردها را رعایت کرده و برای طولانی مدت روشن ماندن آن باتری نسبتا حجیمی را در نظر گرفته است.

نرم افزار و سخت افزار

از آنجا که هنوز کمپانی موتورولا برای ارائه یک لانچر شخصی چندان علاقه ای نشان نداده به این ترتیب موتورولا e7 با اندروید ۱۰ و بدون رابط کاربری ارائه می شود. ولی چند مورد خاص را در اسمارتفون های موتورولا شاهد هستیم. به طور مثال با دوبار فشار دادن کلید پاور به منوی شخصی سازی کوچکی دسترسی پیدا می کنید که می توانید برای آن، اپ های مورد علاقه و یا چند مخاطب را لحاظ کنید. از سوی دیگر فراخوان فیزیکی گوگل اسیستنت هم مورد مناسبی می باشد که می توان برای مثال از طریق آن، خواندن اخبار را به دستیار گوگل بسپارید.

در بررسی بخش سخت افزاری گوشی موتورولا e7 قابل ذکر است که تراشه آن توسط کمپانی مدیاتک و به عنوان یک سخت افزار گیمینگ تهیه شده ولی این تراشه با بازی موبایلی سنگین سازگار نبوده اما در پردازش های نیمه سنگین می توان روی آن حساب کرد. تراشه ۱۲ نانومتری هیلو G25 مدیاتک عضو اصلی ترکیب سخت افزاری این گوشی بوده که با توجه به کاراکتر G خود را تراشه ای گیمینگ معرفی نموده است.

تراشه ۸ هسته ای شرکت مدیاتک ، شامل ۴ هسته کورتکس A53 با حداکثر فرکانس کاری ۲ گیگاهرتز و ۴ هسته کورتکس A53 با بیشینه فرکانس کاری ۱.۵ گیگاهرتز می باشد. این تراشه برای پردازش های گرافیکی از پردازنده گرافیکی Power VR GE8320 با فرکانس ۶۵۰ مگاهرتز بهره می گیرد که یک پردازنده تقریبا خوب می باشد.

تراشه هیلو G25 برای استفاده های بازی محور شایستگی نداشته ولی برای پردازش های نیمه سنگین و روزانه بسیار مناسب واقع می شود. این تراشه روی عملکرد دوربین اصلی دوگانه نیز تاثیر زیادی می گذارد. قابل ذکر است برای موتورولا e7 دو نسخه با حافظه رم ۲/۴ گیگابایت و حافظه داخلی ۳۲/۶۴ گیگابایت در نظر گرفته شده است. تا بر طبق نیاز یکی از نسخه را خریداری نمایید.

به طور کلی شاید پردازنده میان رده هیلو G25 در نگاه اول ضعیف به نظر برسد ولی در نسخه با رم ۴ گیگابایت و نمایشگر ۶۰ هرتزی عملکرد این اسمارتفون تا حدود زیادی روان و بدون تاخیر است. البته در استفاده سنگین از گوشی مانند بازی چنانچه ویژگی های تصویر را کاهش ندهید با لگ و تاخیر مواجه می شوید و گوشی خیلی داغ می کند. این داغ شدن هیچ گاه آنقدر زیاد نمی شود که موجب هنگ کردن یا ریست شدن موتورولا e7 شود. اما در حالت کلی اگر از موتورولا e7 به شکل معمولی و نرمال بهره بگیرید این اسمارتفون جوابگوی نیاز رورانه شما بوده و عملکرد روانی به اجرا می گذارد.

دوربین دوگانه

با توجه به بررسی ها می توان گفت دوربین موتورولا e7 از نقاط قوت گوشی محسوب می شود. شرکت سازنده اسمارتفون خود را به دوربین دوگانه شامل یک لنز اصلی واید ۴۸ مگاپیکسلی با گشودگی دیافراگم F/1.7 و قابلیت ترکیب پیکسل و یک لنز ماکرو ۲ مگایپسکلی با دریچه دیافراگم F/2.4 مجهز کرده است. منظور از قابلیت ترکیب پیکسل این است که به صورت پیش فرض ۴ پیکسل با یکدیگر ترکیب شده و خروجی تصویر شما یک عکس ۱۲ مگاپیکسل است که کیفیت خیلی خوبی دارد.

چنانچه در نور کافی با این دوربین به عکاسی بپردازید تصاویر دارای جزئیات خوبی بوده و تشخیص اجسامی که در سایه اند قابل قبول می باشد. فیلمبرداری با دوربین اصلی با رزلوشن ۱۰۸۰P و نرخ فریم ۳۰ فریم بر ثانیه صورت می گیرد و بدلیل نبود لرزشگیر اپتیکال یا دیجیتال لرزش های دست در ویدیوی نهایی محسوس می باشد. از این رو بهتر است هنگام فیلمبرداری از یک سه پایه بهره بگیرید یا تا حد ممکن از لرزش دستان خود جلوگیری نمایید.

تصور بر آن است حضور لنز ماکرو در این گوشی به این خاطر است که موتورولا تمایل نداشته از یک ماژول تک دوربین برای موتورولا e7 استفاده کند. امکان عکاسی بوکه با این لنز در اختیار کاربر خواهد بود. ولی دقت کنید چنانچه خواستید از یک سوژه نزدیک عکاسی کنید حتما در شرایط نوری کافی باشید و دست شما به هیچ وجه لرزش نداشته باشد تا تصویر قابل قبولی به ثبت برسد.

قابل ذکر است دوربین موتورولا e7 در نور کم عملکرد ضعیفی از خود نشان می هد و تصاویر ثبت شده با آن در فضاهای کم نور یا فاقد نور کافی دارای نویز زیادی هستند. البته با انتخاب حالت شب کیفیت عکس ها ارتقا و بهبود پیدا می کند. دوربین سلفی موتورولا e7 از یک لنز ۵ مگاپیکسل با گشودگی دیافراگم F/2.2 و حالت HDR بهره می برد که عملکرد متوسطی در گرفتن سلفی ها دارد و در نور کافی سلفی های تقریبا قابل قبول به ثبت می رساند به طوری که جزئیات قابل تشخیص بوده ولی اگر روی عکس ها زوم شود رنگ ها تا حدود زیادی آبرنگی و به هم ریخته می شود.

باتری و اسپیکر

اگر جزو افرادی هستید که در طی روز از گوشی خود زیاد کار می کشید باید اشاره کرد بررسی ها نشان از آن دارد که باتری گوشی موتورولا e7 بیشتر از یک روز دستگاه را همراهی می کند. این اسمارتفون توسط یک باتری حجیم ۴۰۰۰ میلی آمپر ساعتی لیتیوم پلیمری پشتیبانی می شود که یکی از دیگر نقاط قوت گوشی محسوب می شود. یک شارژر ۱۰ واتی نیز برای شارژ باتری این اسمارتفون در نظر گرفته شده که در زمان ۴ الی ۴ و نیم ساعت شارژ کامل موتورولا e7 را انجام می دهد.

نکته مثبت اینجاست که با یک پردازنده میان رده و نمایشگر ۶۰ هرتزی که مصرف باتری آن زیاد نیست می توان بیشتر از ۷ ساعت از گوشی با نمایشگر روشن بهره برد. در ضمن باتری گوشی در زمان استریم ویدیو روی یوتیوب با کیفیت ۷۲۰P حدود ۱۵ ساعت دوام می آورد و برای دیدن ویدیو از روی حافظه داخلی دستگاه ۱۹ ساعت شارژدهی دارد. و در یک استفاده سنگین می تواند تا ۱۰ ساعت موتورولا e7 را همراهی کند.

اسپیکر موتورولا e7 صدای بلندی داشته و صداهایی با فرکانس بالا و وضوح کم نظیر ارائه می دهد اما همانطور که اشاره شد این اسپیکر در پنل پشتی گوشی جای داشته و ممکن است موقع بازی دست کاربر روی آن قرار گیرد که موجب قطع شدن صدا می شود. بلندی صدا به ۸۵ دسی بل رسیده که در محیط کار و مکان های شلوغ به خوبی قابل تشخیص خواهد بود.

پس از آشنایی کامل با این گوشی در صورت دلخواه می توانید با دیگر اسمارتفون های موتورولا همچون موتورولا اج پلاس و موتورولا وان هایپر  می توانید کلیک نمایید.

منبع : آرگا

مطالب مرتبط
مطالب داغ
همچنین ببینید
مشاهده دیدگاه های این مطلب
دیدگاه های مطلب
۰ دیدگاه برای این نوشته

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *