دسته ها
جمعه ۱۰ فروردین ۱۴۰۳

بررسی موتورولا اج پلاس یک گوشی پرچمدار با مشخصات جذاب

  • حکیمه فهیمی
  • ۲۴ مهر ۱۳۹۹
  • ۰

بعد از سال ها تمرکز موتورولا بر تولید محصولات میان رده و اقتصادی در نیمه نخست سال جاری از محصول پرچمداری به نام اج پلاس رونمایی نمود که به استانداردهای روز بسیار نزدیک بوده و با قیمتی حدود ۱۰۰۰ دلار روانه بازار شده است. از ویژگی های شاخص موتورولا اج پلاس خمیدگی قابل توجه لبه های نمایشگر آن می باشد که در کمتر گوشی مدرنی شاهد آن هستیم. اگر مایلید تا از نخستین پرچمدار موتورلا بیشتر بدانید با بررسی موتورولا اج پلاس همراه این مطلب باشید.

شرکت موتورولا از نخستین پرچمدار شرکتش به نام اج پلاس در آوریل ۲۰۲۰ رونمایی کرد و این گوشی در ماه مه روانه بازار شد. موتورولا اج پلاس از نمایشگری با انحنای قابل توجه در لبه ها(Endless Edge) بهره می برد و کاملا مشابه با دیگر محصولات اندرویدی سال ۲۰۲۰ طراحی شده است.

بررسی گوشی پرچمدار موتورولا اج پلاس

شرکت موتورولا بعد از سالها تمرکز بر تولید محصولات میان رده و اقتصادی، چندی پیش(آوریل ۲۰۲۰) با رونمایی از گوشی های موتورولا اج و موتورولا اج پلاس به دنیای محصولات پرچمدار بازگشت. مهمترین ویژگی ظاهری این دو گوشی نمایشگر آبشاری آن ها می باشد که با خمیدگی تندوتیزی تا لبه های دستگاه هجوم برده است و تجربه بصری جذابی را ارائه می دهد. ولی نسخه موتورولا اج پلاس، هم ظاهر منحصر به فردی دارد و هم از سخت افزار قدرتمندی بهره می برد.

می توان اج پلاس را نخستین پرچمدار تمام عیار موتورولا محسوب کرد که به استاندارهای روز دنیای موبایل بسیار نزدیک است و کاملا مشابه با دیگر  محصولات اندرویدی سال ۲۰۲۰ می باشد. موتورولا اج پلاس پرچمدار عالی است که امکانات مختلفی را در اختیار کاربر قرار می دهد و در حال حاضر با با قیمتی حدود ۱۰۰۰ دلار به فروش می رسد. برای آشنایی با امکانات و قابلیت های این محصول جدید موتورولا ، در ادامه اج پلاس را از جنبه های مختلف مورد بررسی قرار می دهیم. با ما همراه باشید

طراحی

  •  آرون گروپس
  •  مبل و میز

با توجه به بررسی ها می توان شاخص ترین ویژگی ظاهری موتورولا اج پلاس را انحنای قابل توجه صفحه نمایش آن دانست که با نام تبلیغاتی Endless Edge(لبه بی انتها) روانه بازار شده است. نمایشگر خمیده اج پلاس از دو طرف تا میانه حاشیه های کناری پیشروی نموده است و از سویی این حاشیه های آبشاری با انتقال لبه های کناری به حاشیه های گوشی موجب شده اند نسبت نمایشگر به بدنه به عدد فوق العاده ۹۵.۸ درصد برسد. به نوعی عملا در لبه های چپ و راست دستگاه حاشیه ای وجود ندارد و حاشیه بالا و پایین نیز تقریبا کم است. می توان گفت این انحنای قابل توجه نمایشگر در گوشی های مدرن کمتر مشاهده شده است.

حاشیه های کناری فریم اج پلاس با پیشروی صفحه نمایش، به طرف پایین منتقل شده و تقارن خود را از دست داده اند ضمنا به قدری باریک هستند که انگار قاب دستگاه یکپارچه نیست و قسمت های بالا و پایین فریم توسط لبه های کناری به یکدیگر اتصال یافته اند. سطح پوشش شیشه ای صفحه نمایش با کناره های قاب منطبق نبوده و از این نظر طراحی اج پلاس را ناخوشایند ساخته است.

قاب آلومنیومی بسیار باریک دستگاه به سختی کلیدهای پاور و تنظیم صدا را در خود جای داده و دسترسی به کلید پاور با بافت کاملا متمایزش راحت می باشد. ضمنا کلیک پذیری دکمه ها عالی بوده و موقع فشار کلیدها حس خوبی القا خواهد شد. جالب است بدانید موتورولا اج پلاس می تواند در حالت سرپا بایستد.

صفحه نمایش دستگاه از حاشیه های بالا و پایین فاصله بسیار کمی دارد به طوری که طراحان اج پلاس موفق شده اند اسپیکر مکالمه را در لبه بالایی تعبیه کنند و در گوشه سمت چپ نمایشگر دوربین سلفی را درون حفره کوچکی جای نهند.

در ادامه پنل پشتی موتوروللا اج پلاس را مورد بررسی قرار می دهیم. این پنل اج پلاس را  یکی از شیک ترین و زیباترین گوشی های حال حاضر ساخته است و باید گفت رنگ خاکستری کبود آن بسیار چشم نواز است. در میانه پنل پشتی نشان زیبای موتورولا دیده می شود و دوربین های سه گانه با آرایشی عمودی و برآمدگی تقریبا قطور همراه با ماژول سه بعدی tof و فلش ال ای دی دوگانه در گوشه سمت چپ جای دارند.

برآمدگی دوربین ها در مقایسه با سایرگوشی های پرچمدار آنچنان زیاد نیست اما می تواند موجب برهم زدن تعادل اج پلاس روی سطوح صاف شود.

روی لبه پایینی دستگاه، منفذ اسپیکر، درگاه USB 3.1  Type- C ، پورت سیمکارت و روزنه میکروفون مشاهده می شود و روی لبه بالایی باید به حضور خوشایند جک هدفون اشاره کرد که در ضمن یک هدفون با کیفیت نیز درون جعبه بر جذابیت این امر می افزاید. این اسمارتفون با سه رنگ Thunder Grey, Baltic Gray, Smokey Sangria به بازار عرضه می شود.

در پایان بررسی طراحی موتورولا اج پلاس باید اشاره کرد در این اسمارتفون برای ایجاد امنیت حسگر اثر انگشت استفاده شده که در پایین نمایشگر تعبیه شده و اپتیکال می باشد. این حسگر سرعت و دقت مطلوبی دارد و به نظر می رسد همیشه درحالت آماده به کار است چرا که بدون نمایان شدن نشانگر سنسور ، با قرار گرفتن انگشت بر روی آن قفل صفحه گشوده می شود. ضمنا اج پلاس برخلاف بیشتر پرچمداران پرمیوم ، فاقد گواهی مقاومت در برابر آب و گردو غبار می باشد. شرکت سازنده تنها به پوشش دافع قطرات آب اشاره کرده است که تاثیر آن در مقاومت گوشی مشخص نیست.

صفحه نمایش

موتورولا اج پلاس به صفحه نمایش ۶.۷ اینچی با پنل اولد مجهز شده است که با رزولوشن ۱۰۸۰*۲۳۴۰ تراکم پیکسلی ۳۸۵ پیکسل در هر اینچ را به ارمغان می آورد. این نمایشگر با این مشخصات تصاویر را شارپ نمایش داده و با نرخ تازه سازی ۹۰ هرتز نظیر سایر پرچمداران ،تجربه بصری روانی را به همراه دارد. البته برخی از رقبا از پنل ۱۲۰ هرتزی بهره می برند. بررسی ها نشان می دهد نمایشگر موتورولا اج پلاس با رزولوشن فول اچ دی دارای نسبت تصویر ۱۹.۵:۹ می باشد اما به دلیل انحنای زیاد لبه ها محتوای تصویر از نمای روبرو باریک تر و کشیده تر دیده می شود. ضمنا پنل این نمایشگر از فناوری +HDR 10 پشتیبانی نموده، هرچند محتوای مناسب آن به راحتی به دست نمی آید.

در بررسی کیفیت صفحه نمایش موتورولا اج پلاس مشخص شد که مانند بیشتر پنل های اولد خیلی خوب بوده و محتوا را جذاب و چشم نواز نمایش می دهد. ضمنا مشاهده محتوا زیر نور خورشید نیز امر راحتی خواهد بود. این نمایشگر برای نمایش رنگ دارای سه گزینه طبیعی، تقویت شده و اشباع می باشد که گزینه طبیعی جذابیت آنچنانی نداشته و بهتر است از دو گزینه دیگر بهره بگیرید. همچنین هر سه گزینه از لحاظ وایت بالانس وضعیت مناسبی نداشته گرایش به سردی دارند. ضمنا برای انتخاب نرخ نوسازی صفحه بین ۶۰ و ۹۰ هرتز هم گزینه ای درنظر گرفته شده است ولی نگران شارژدهی دستگاه نباشید و از پنل ۹۰ هرتزی لذت ببرید.

نمایشگر موتورولا اج پلاس فضای رنگی گسترده DCI-P3 را کاملا پوشش داده و با توجه به روشنایی تقریبا مناسب آن قطعا مشاهده محتوا با HDR در یوتیوب و … لذت بخش خواهد بود. به طور کلی نمایشگر این اسمارتفون قابل قبول بوده اما مواردی مانند خمیدگی بیش از حد لبه ها، دقت کم رنگ سفید، تغییر محسوس رنگی و نور در لبه ها موجب می شوند تا اج پلاس از این نظر نتواند با سایر پرچمداران رقابت کند.

اسپیکر

موتورولا اج پلاس از اسپیکرهای استریویی بهره می برد که در  لبه پایین دستگاه و درون اسپیکر مکالمه جای گرفته اند که توسط شرکت Waves تنظیم شده اند. به عبارت دیگر صدا در اج پلاس از طریق اسپیکر اصلی و اسپیکر مکالمه پخش می شود که از حیث بلندی صدا این اسمارتفون را جزو بهترین های بازار ساخته اند. ولی از نظر وضوح و کیفیت صدای خروجی همتراز بهترین ها نیستند. نکته جذاب این که محصول گران قیمت موتورولا به جک هدفون نیز مجهز است تا علاوه بر هدفون با کیفیت موجود در جعبه از هدفون های حرفه ای خودتان برای شنیدن موسیقی بهره بگیرید.

بد نیست بدانید در بررسی ها مشخص شد شکاف اسپیکر مکالمه موتورولا اج پلاس حافظی نداشته و با حفره ای تقریبا بزرگ مواجه خواهید بود که به شدت جاذب گرد و غبار است. اما کیفیت صدای آن مطلوب بوده و می توانید در محیطی آرام به تماشای فیلم بپردازید و یا در محیطی شلوغ پیام های صوتی خود را بشنوید. البته برای شنیدن موسیقی عملکرد قابل قبولی ندارد.

نرم افزار

در این بخش نرم افزار موتورولا اج پلاس را مورد بررسی قرار می دهیم. سیستم عامل موتورولا اج پلاس بر پایه اندروید ۱۰ می باشد و خوشبختانه رابط کاربری آن به اندروید خام شباهت زیادی داشته و موتورولا تنها تعدادی قابلیت کاربردی به آن افزوده است. به بیان دیگر بخش های اختصاصی موتورولا در این اسمارتفون به اپلیکیشن دوربین و اپلیکیشن Moto app بر می گردد که مورد آخر با مواردی مانند ژست های حرکتی، نواری برای میانبر اپ های دلخواه(اج تاچ)، نورپردازی لبه ها برای اعلانات(اج لایتس) همراه است.

در بررسی لانچر موتورولا اج پلاس مشخص شد جابجایی در فضای رابط کاربری به ژست های حرکتی متکی می باشد. به این صورت که برای بازگشت به صفحه هوم باید از لبه پایین نمایشگر به بالا سوایپ کرد و با سوایپ به بالا و مکث نمودن پنلی با کارت های عمودی برنامه های اخیر ظاهر می شود و اگر از چپ یا راست نمایشگر سوایپ کنید به صفحه قبل برمی گردید. ضمنا با سوایپ نمودن به چپ یا راست روی نوار باریک لبه پایینی می توانید میان برنامه های درحال اجرا جابجا شوید و در آخر اگر از گوشه ها سوایپ نمایید به برنامه دستیار گوگل هدایت می شوید.

در ادامه باید گفت به جز اپ های گوگل و موارد ضروری هیچ اپلیکیشن اضافی دیگری روی گوشی نصب نیست. و موتورولا همه قابلیت های اختصاصی اش را در اپلیکیشن Moto روی صفحه هوم قرار داده است تا دسترسی به آن ها راحت باشد. در این اپلیکیشن نکات کاربردی و میانبرهایی به قابلیت های خاص وجود دارد که همه آن ها با انیمیشن های آموزشی همراه می باشند.

از نظر شخصی سازی می توان همه ویژگی های تم مانند فونت متن، نوع آیکون ها، رنگ اصلی و … را به دلخواه تغییر داد و نتیجه را به عنوان یک تم ذخیره نمود. موتورولا نیز مانند شیائومی امکان تغییر انیمیشن سنسور اثرانگشت را فراهم آورده است. یکی از بخش های جدانشدنی گوشی های موتورولا موتواکشنر می باشد که در اج پلاس نیز حضور دارد. در موتو اکشنز با دوبار چرخاندن سریع گوشی در دست دوربین باز می شود و با لمس صفحه با سه انگشت میتوانید اسکرین شات بگیرید و بعد ویرایش کنید. و چنانچه گوشی را موقع زنگ خوردن بردارید بی صدا خواهد شود و در نهایت در صفحه قفل با کلیدهای ولوم آهنگ دیگری انتخاب کنید.

در پایان این بخش باید به موتوگیم تایم که قابلیت دیگر این گوشی می باشد و موقع اجرای بازی فعال می گردد، اشاره کرد. از طریق گیم تایم می توان دو کلید نرم افزاری به لبه صفحه نمایش افزود و در برخی بازیها از آن بهره برد. از دیگر بخش های گیم تایم می توان به قابلیت حذف اعلان و تماس ها موقع بازی یا استفاده از اپ های پیام رسان می باشد.

دوربین

بعد از پرچمداران شیائومی و سامسونگ حالا نوبت موتورولا رسیده تا سنسور غول پیکر ۱۰۸ مگاپیکسلی را در دوربین اصلی محصول جدیدش به کار بندد. موتورولا اج پلاس با دوربین های سه گانه خود که شامل دوربین اصلی ۱۰۸ مگاپیکسلی، دوربین تله فوتو ۸ مگاپیکسل با بزرگنمایی ۳ برابر و دوربین اولتراواید ۱۶ مگاپیکسل همراه با ماژول تشخیص عمق tof می باشد بر روی کاغذ با محصولات برجسته بازار در یک رده قرار می گیرد. ناگفته نماند این دوربین ها را فلش دوگانه دورنگ همراهی  می کند.

بررسی ها نشان می دهد لانچر دوربین موتورولا اج پلاس با سایر پرچمداران تفاوت دارد و به نظر ساده و کاربردی تر می باشد. در بخش پایین تنها گزینه عکاسی و فیلمبرداری وجود دارد و بقیه حالت ها به صورت جداگانه دسته بندی شده اند. سه کلید نیز در سمت چپ کادر حضور دارند که امکان دسترسی به دوربین ها را فراهم می آورند. هوش مصنوعی نیز در مواقع پیشنهاداتی شاید کاربردی ارائه می دهد. به طور مثال چنانچه به سوژه زیاد نزدیک شوید پیشنهاد می دهد که از حالت ماکرو استفاده کنید . اج پلاس از دوربین فوق عریض برای ثبت ماکرو بهره می برد که نتیجه آن بسیار خوب می باشد.

موتورولا در دوربین اصلی از سنسور hmx بهره برده که با ترکیب چهارگانه پیکسل ها،خروجی ۲۷ مگاپیکسل دارند در صورتی که در اولتراهای سامسونگ با سنسور hmi و ترکیب نه گانه پیکسل ها، خروجی ۱۲ مگا پیکسل خواهد بود. بررسی ها نشان می دهد با دوربین اصلی موتورولا اج پلاس در شرایط نوری مطلوب تصاویر عالی به ثبت خواهد رسید به نحوی که دارای جزئیات زیاد حتی در سایه ها و کنتراست دینامیکی بالا می باشد. با دوربین فوق عریض نیز در شرایط نوری مناسب عکس های خوبی به ثبت خواهد رسید. این دوربین رنگ ها را با غلظتی بیشتر و اندکی گرم تر از دوربین اصلی ثبت می کند و گستره دینامیکی تقریبا کمتری دارد به این خاطر حالت HDR موجب ایجاد هاله نور در تصویر می گردد.

در محیط تاریک با دوربین فوق عریض عکس های بی رنگ و لعابی ثبت می شود و ضمنا دوربین از نایت ویژن نیز بی بهره می باشد. ناگفته نماند به لطف فوکوس خودکار می توان با  این دوربین تصاویر ماکرو نیز به ثبت رساند. عکس های ثبت شده با دوربین فوق عریض در نور روز از لحاظ گستره دینامیکی و رنگ با دوربین اصلی برابری می کنند ولی جزئیات کمتری دارند. ضمنا این دوربیندر حالت عکاسی Auto با مشکل بزرگنمایی تصویر مواجه می شود.

دوربین تله فوتو بزرگنمایی اپتیکال ۳ برابری را فراهم می سازد. در حالت عکاسی Auto با این دوربین، عکس ها به جای سه برابر ، حدودا تا ۶ برابر بزرگنمایی دارند و از وضوح ۸ به ۲۷ مگاپیکسل می رسد. با گزینش حالت دستی(Manual) می توان تصاویر دوربین تله فوتو را با بزرگنمایی سه برابر و وضوح ۸ مگاپیکسل ثبت کرد. در بررسی ها مشخص شد وضوح و محدوده دینامیکی تصاویر در حالت Auto بهتر از Manual می باشد. ولی در مواردی سطح جزئیات در عکس های ۸ مگاپیکسل بیشتر از نمونه های ۲۷ مگاپیکسلی شده است. به طور کلی دوربین گوشی هم از نظر بزرگنمایی جای انتقاد دارد و هم از لحاظ تشخیص شرایط نوری و کراپ مناسب عکس خوب عمل نمی کند.

در ادامه دوربین سلفی موتورولا اج پلاس را مورد بررسی قرار می دهیم. اج پلاس برای ثبت تصاویر سلفی به دوربین ۲۵ مگاپیکسلی با گشودگی دیافراگم f/2.0 و فیلتر رنگی Quad Bayer متکی است و از فوکوس خودکار خبری نیست. با این دوربین تا زمانی که گوشی را در فاصله مناسبی از چهره خود قرار دهید تصاویری با وضوح مطلوب و گستره دینامیکی وسیع به ثبت خواهید رساند. قابل ذکر است هر چه از شرایط نوری و وضعیت ایده آل فاصله بگیرید و محیط تاریک تر شود عملکرد دوربین اج پلاس نیز افت خواهد کرد. اما خوشبختانه حالت نایت ویژن تا اندازه ای نوردهی را متعادل ساخته و وضعیت کلی تصاویر را بهبود می بخشد.

بررسی فیلمبرداری با دوربین موتورولا اج پلاس حاکی از آن است که با دوربین اصلی این گوشی می توان به فیلمبرداری با وضوح بالغ بر ۶k و نرخ ۳۰ فریم بر ثانیه اقدام کرد. ضمنا دوربین اصلی از قابلیت فیلمبرداری با وضوح ۴k و ۱۰۸۰p نیز بهره می برد. ولی فقط در حالت فول اچ دی می توان به فیلمبرداری با نرخ ۶۰ فریم بر ثانیه پرداخت. ناگفته نماند با دوربین فوق عریض و تله فوتو تنها می توانید با وضوح ۱۰۸۰p و نرخ ۳۰ فریم بر ثانیه فیلمبرداری نمایید.

سخت افزار

بررسی ها نشان می دهد اج پلاس ترکیب سخت افزاری قدرتمندی دارد. موتورولا پرچمدار خود را به تراشه اسنپدراگون ۸۶۵ هفت نانومتری با ۱۲ گیگابایت حافظه رم LPDDR5 و حافظه داخلی ۲۵۶ گیگابایت( پر سرعت از نوع UFS 3.0) مجهز کرده است. اج پلاس فاقد کارت حافظه جانبی بوده و بعید به نظر می رسد ۲۵۶ گیگابایت حافظه نیاز کاربری را رفع نکند. می توان گفت موتورولا اج پلاس فراتر از نیاز کاربران حرفه ای قدرتمند بوده و از پس انجام هر کاری بر می آید. اجرای فوری و بی نقص برنامه و بازی ها برایش امر سهلی می باشد حتی اگر برنامه های زیادی در حافظه ذخیره کنید، باز هم در اجرای برنامه ها مشکلی پیش نخواهد آمد.

اسنپدراگون ۸۶۵ از هسته های Cortex-A77 بهره می برد و کوالکام مدعی است به لطف حضور هسته های A77 پردازنده جدیدش نسبت به گذشته بالغ بر ۲۵ درصد عملکرد بهتری ارائه می دهد. پردازنده مرکزی این تراشه هشت هسته ای بوده که شامل یک هسته‌ی ۲.۸۴ گیگاهرتز Kryo 585 و سه هسته‌ ۲.۴۲ گیگاهرتز Kryo 585 و چهار هسته‌ ۱.۸ گیگاهرتز Kryo 585 می باشد.

کوالکام با افزایش صد درصدی، حافظه L3 اشتراکی CPU را به چهار مگابایت رسانده که به این ترتیب اسنپدراگون ۸۶۵ به ماژول DRAM دفعات کمتری نیاز پیدا می کند. در ادامه بررسی سخت افزاری باید گفت پردازنده گرافیکی آدرنو ۶۵۰ تراشه به کار رفته در موتورولا اج پلاس را همراهی می کند و وظیفه پردازش های گرافیکی را بر عهده دارد. البته واحد پردازش گرافیکی اسنپدراگون ۸۶۵ مانند سابق با فرکانس ۵۶۷ مگاهرتز فعالیت می کند.

باتری

موتورولا معتقد است اج پلاس میان همه گوشی های هوشمند ۵G به بزرگترین باتری مجهز است و به لطف ظرفیت ۵۰۰۰ میلی آمپر ساعتی می تواند تا دو روز هم دوام بیاورد. اج پلاس به صورت پیش فرض با شارژر سریع ۱۸ واتی عرضه می شود که برای شارژ کامل باتری به زمانی بیشتر از دوساعت و نیم نیاز دارد. البته این گوشی امکان شارژ بیسیم ۱۵ واتی و شارژ بیسیم معکوس ۵ واتی را نیز فراهم آورده است.

به طور کلی بررسی ها حاکی از آن است ظرفیت باتری موتورولا اج پلاس برای یک گوشی پرچمدار بسیار خوب محسوب می شود. با توجه به نمایشگر بزرگ ۹۰ هرتزی و سخت افزار قدرتمند انتظار نمی رفت موتورولا اج پلاس شارژدهی بالایی داشته باشد اما بررسی ها نشان داد در شرایطی با روشنایی ۵۰ درصدی صفحه نمایش و وای فای روشن، موتورولا اج پلاس حدود ۱۸ ساعت در تست سنگین پی سی مارک دوام آورد. این میزان شارژدهی را تنها در گوشی های مقرون به صرفه مانند ردمی ۸ یا آنر۹A شاهد بوده ایم. سرعت شارژ اج پلاس نسبت به پرچمداران رقیب جای انتقاد دارد چرا که بیشتر پرچمداران در تایمی حدودا یک ساعته فول شارژ می شوند. به نظر موتورولا نتوانسته از فناوری شارژ سریع ۱۸ واتی به صورت بهینه بهره ببرد به این خاطر که در سی دقیقه فقط ۳۰ درصد گوشی شارژ می شود.

منبع : آرگا


مطالب مرتبط
مطالب داغ
همچنین ببینید
مشاهده دیدگاه های این مطلب
دیدگاه های مطلب
۰ دیدگاه برای این نوشته

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *