دسته ها
سه شنبه ۲۹ اسفند ۱۴۰۲

شرایط نگهداری کاج نوئل و نحوه کاشت و تکثیر آن

  • ملیحه بال افکن
  • ۶ مرداد ۱۴۰۰
  • ۰

توجه داشته باشید که پرورش و نگهداری کاج نوئل چندان سخت و پیچیده نیست و شما می توانید با مطالعه این مطلب با اصول و روش های نگهداری از این درخت محبوب آشنا شوید با ما همراه باشید.

کاج نوئل در واقع یکی از زیباترین درختان چهار فصل به ویژه در فصل زمستان است که امروزه به خاطر کاربرد در کریسمس بسیار محبوب شده است به گونه ای که هر ساله مردم در سراسر دنیا با تزئین درخت کریسمس سال نو میلادی را جشن می گیرند. همچنین کاج نوئل دارای انواع و گونه های مختلفی است که هر کدام شرایط نگهداری و پرورش مخصوص به خود را دارد.

آشنایی با نحوه نگهداری کاج نوئل

بهتر است بدانید که درخت نوئل نیز مانند بسیاری از انواع درختان کاج همیشه سبز و تک پایه بوده و تاکنون حدود ۴۰ الی ۵۰ گونه مختلف در سراسر جهان از این گیاه شناسایی شده است که مهم ترین و محبوب ترین آن ها کاج نوئل سبز، نوئل کانادایی، نوئل بالشتکی، نوئل آبی و نوئل نقره ای خواهد بود.

این گیاه زیبا از مناطق سرد و معتدله نیمکره شمالی در ناحیه قطبی تا ارتفاعات کوهستانی نواحی معتدله گرم گسترده شده است و شاخه های آن نیز منظم و بسیار کوتاه خواهند بود. نوئل گیاهی بسیار بادوام بوده و پایک های کوتاهی دارد که هنگام سقوط بر روی شاخه ها باقی خواهد ماند. همچنین مخروط ماده ابتدا مستقیم بوده و در جریان گرده افشانی ب سمت پایین خم خواهد شد. توجه داشته باشید که پس از رسیدن و ریزش دانه ها به همان حالت و بدون جدا شدن و ریزش فلس ها باقی خواهد ماند.

چگونگی نگهداری از کاج نوئل

مخروط تخم مرغ کشیده تا تخم مرغی واژگون، آویزان و در سال اول رشد خواهد کرد. جالب است بدانید که اغلب درختان نوئل دارای ارتفاعی بین ۲۴ تا ۳۰ متر بوده و قطر تاج پوششی آن ها ۱۲ الی ۱۵ متر خواهد بود. کاج نوئل یکی از مهم ترین و بهترین درختان چوبده و صنعتی در مناطق اروپا و سایر نقاط جهان است که سهم عمده ای از تجارت جهانی چوب به آن اختصاص یافته است. معمولا از کاج نوئل در تهیه چوب های الواری و تیری، مصارف متنوع تجاری، ساختمان سازی و مبل سازی استفاده می شود.

روش های کاشت و تکثیر:

معمولا تکثیر و پرورش کاج نوئل در اواخر پاییز یا اوایل فصل زمستان به ۲ صورت کاشت بذر و قلمه گیری انجام خواهد شد که در ادامه هر دو روش را به صورت کامل بیان خواهیم کرد:

دستورالعمل کاشت درخت کاج

  •  آرون گروپس
  •  مبل و میز

کاشت بذر:

برای کاشت بذر نوئل نیاز به صبر و اقدامات اولیه دارید اما مرسوم تر قلمه گیری خواهد بود. برای کاشت بذور در فصل بهار ابتدا سرمای مورد نیاز را تامین کنید یعنی بذور را به مدت ۲ الی ۴ هفته در ماسه سرد و مرطوب قرار دهید و همچنین می توانید آن ها را در فصل پاییز در خاک باغچه بکارید تا در زمستان نیاز سرمایی آن ها برطرف شده و در بهار جوانه زنی را آغاز کنند.

بذور را به صورت دسته جمعی و یا دانه ای در گلدانی کوتاه با دهانه ۱۳ الی ۱۵ سانتی متر حاوی کمپوست مخصوص بذر و قلمه بکارید زیرا استفاده از کمپوست باعث می شود تا آب اضافی از بستر خارج شود و در عین حال رطوبت باقی بماند.

همچنین توصیه می شود که بستر کشت را همیشه مرطوب نگه دارید. می وانید از راه های تامین رطوبت نیز کمک بگیرید برای مثال یک نایلون شفاف روی گلدان بکشید و به منظور ایجاد تهویه هوای داخل نایلون چندین سوراخ روی آن ایجاد کنید تا هوا به خوبی رد و بدل شود. بایستی تا جوانه زدن بذرها صبر کنید و سپس گیاه را به گلدانی با خاک بهتر انتقال دهید.

راه های تکثیر درخت کاج

قلمه زنی:

از آنجایی که کاج نوئل گیاهی است که قلمه آن سخت ریه می دهد تکثیر آن از طریق بذر متداول تر خواهد بود. البته در شرایط گلخانه ای ایده آل قلمه های نوئل بهتر ریشه می دهند.

دقت داشته باشید که بهترین زمان برای قلمه گیری از نوئل اواخر فصل پاییز تا اوایل زمستان اقدام نمایید و اگر قصد دارید درختتان بیشتر افقی رشد کند باید قلمه را از شاخه های افقی و اگر می خواهید عمودی مرتفع شود بایستی قلمه را از شاخه های عمودی کاج به صورت اریب برش دهید.

برگ های پایینی قلمه را برش دهید و تنها ۲ الی ۳ برگ در قسمت بالایی نگه دارید. توصیه می شود که انتهای قلمه را در پودر ریشه زایی فرو ببرید و برای چند ثانیه نگه دارید.

همچنین می توانید برای تامین رطوبت مورد نیاز بستر قلمه ها یک پلاستیک شفاف روی آن بکشید تا مانند گلخانه عمل کند. پس از ریشه دهی به صورت کامل گیاه را بدون اینکه خاک اطراف ریشه ها دست بخورد و یا آسیب ببیند درون یک گلدان مناسب کشت نمایید.

چگونگی قلمه زنی کاج نوئل

شرایط مورد نیاز برای نگهداری کاج نوئل:

همانطور که می دانید تمامی گیاهان برای اینکه بتوانند روند رشد خود را به خوبی طی کنند نیاز به شرایطی دارند که در ادامه سعی داریم به بیان اصول نگهداری کاشت و نگهداری کاج نوئل به صورت کامل بپردازیم:

نور و دما:

به طور کلی یک از دلایل محبوبیت کاج نوئل به عنوان درخت کریسمس نیاز نوری نسبتا کم آن و همچنین مقاومت نسبت به سایه است. البته این نکته را نباید از یاد ببرید که کاج نوئل در شرایط سایه و آپارتمان رشد کمتری خواهد داشت و برای رشد کافی و گلدهی روزانه حداقل ۶ الی ۷ ساعت نور کامل نیاز دارد. همانطور که می دانید کاج نوئل معمولا به خاطر تحمل زیاد در هوای سرد معروف است و به همین خاطر در تزئینات کریسمس فصل زمستان دوام می آورد. در واقع این نوع کاج در آب و هوای معتدل رشد بهتری دارد و دما را تا منفی ۳ درجه سانتی گراد تحمل می کند.

شرایط لازم برای رشد درخت کاج

آبیاری:

در نگهداری کاج نوئل معمولا این گیاه به آبیاری متوسط رو به زیاد و منظمی نیاز دارد به گونه ای که در ۲ سال اولیه کاشت به آبیاری بیشتری نسبت به کاج های مسن نیاز دارد و در سنین بالا نیز آبیاری هفته ای یک مرتبه به صورت عمیق مناسب خواهد بود.

خاک و تغذیه:

به صراحت می توان گفت که نوع خاک برای این کاج خیلی فرق نمی کند و انواع بافت خاک مانند شنی، لومی و رسمی برای رشد آن مناسب خواهد بود. در واقع هر خاکی اعم از خاک های خنثی تا اسیدی که دارای زهکشی بالا هستند برای این گیاه مناسب است. اغلب کاج نوئل های مرتفع به خاطر داشتن ریشه های عمیق می توانند در اعماق خاک نفوذ پیدا کنند و مواد مورد نیاز خود را فراهم کنند و به همین خاطر نیاز چندانی به کوددهی ندارند.

اما برای کاج های کوچک تر در فضای آپارتمان این امکان فراهم نخواهد بود و باید در طول فصول رشد با استفاده از کود کامل سوزنی برگ ها و یا کود های مخصوص تغذیه شوند.

 

خاک مناسب برای بستر کشت کاج نوئل

پس از آگاهی از شرایط نگهداری کاج نوئل در صورت علاقمندی به نحوه پرورش گل کاج نوئل و قلمه زدن کاج مطبق و تکثیر کاج لواسون می توانید از مطالب پیشین آرگا دیدن نمایید.

منبع : آرگا


مطالب مرتبط
مطالب داغ
همچنین ببینید
مشاهده دیدگاه های این مطلب
دیدگاه های مطلب
۰ دیدگاه برای این نوشته

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *