دسته ها
سه شنبه ۲۹ اسفند ۱۴۰۲

کاهش و رفع بوی بد خاک گربه با راهکارهای ساده اما موثر

  • ملیحه بال افکن
  • ۴ مرداد ۱۴۰۰
  • ۰

به طور کلی رفع بوی خاک گربه چندان سخت و پیچیده نیست و شما می توانید با مطالعه این مطلب با اصول و راهکارهای آن به راحتی آشنا شوید.

همانطور که می دانید خاک گربه به مقدار زیادی بو را جذب می کند اما به محض آن که اشباع شود دیگر کارایی نخواهد داشت. برخی از مردم دائما از بوی بد جعبه ی خاک گربه خود شکایت دارند اما باید بدانید که در صورت رعایت چندین نکته این بوی بد خاک گربه به راحتی رفع خواهد شد.

آشنایی با نحوه رفع بوی بد خاک گربه

به طور کلی یکی از ناراحتی ها و مشکلات افرادی که در فضای خانه خود اقدام به نگهداری گربه ها می کنند بو گرفتن خانه از بوی مدفوع و ادرار آن است. بویی آزاردهنده و البته گریزناپذیر که با انجام روش هایی می تواند مقدار آن را کم و به حداقل رساند. توجه داشته باشید که یکی از این راه ها عقیم کردن گربه است زیرا که بخش زیادی از بدبویی ادرار و مدفوع گربه با عقیم کردن او از بین می رود و با این کار هم به گربه کمک کرده اید و هم به خودتان.

البته که با انجام این روش گرچه بخشی از بو کم می شود اما کامل از بین نخواهد رفت و لازم است تا روش های دیگری را هم امتحان کنید تا به وضعیتی ایده آل و کمتر آزاردهنده برسید. به صراحت می توان گفت که گربه ها عمدتا به خاطر تمیزی معروف هستند اما با این وجود گربه ها در زمینه خود آراستگی خسته هستند که باعث می شود آن ها از آلودگی و بو و عطر خلاص نشوند و گاهی اوقات متوجه بوی بد خاک آن شوید.

با وجود اینکه در تربیت گربه ها برخی از بوهای آن بی ضرر بوده و یا برطرف کردن آن آسان است اما برخی دیگر می توانند به معنای وجود یک مشکل سلامتی باشند. چنانچه شروع به تشخیص بوی بد ناشی از گربه خود کردید باید دقت داشته باشید که در بیشتر موارد بوی نامطبوع گربه سانان نشانه این است که مشکل جدی رخ داده است.

چگونگی رفع بوی بد خاک گربه

دلایل بروز بوی گربه ها:

توجه داشته باشید که عوامل و دلایل مختلفی می توانند در بروز بوی بد خاک گربه ها تاثیرگذار باشند که در ادامه سعی داریم به بیان برخی از این علل بپردازیم:

  • بوی بد دهان
  • بوی بد گوش
  • بوی بد پوست
  • وجود مشکلات ادراری

دلایل ایجاد بوی بد گربه ها

  •  آرون گروپس
  •  مبل و میز

راه های از بین بردن بوی بد:

امروزه راهکار های مختلفی برای رفع بوی بد خاک گربه رایج شده که در ادامه سعی داریم شما را با برخی از آن ها به صورت کامل آشنا نماییم:

برداشتن توده های خاک:

به صراحت می توان گفت که شما نمی توانید دائما در حال تمیز کردن خاک گربه تان باشید و همچنین باید دقت کنید که در طی فواصل تمیز کردن خاک نباید بیش از پنج توده درون جعبه باشد که در غیر اینصورت باید وقت بیشتری برای تمیز کردن خاک اختصاص دهید یا جعبه های خاک بیشتری در اختیار گربه تان قرار دهید.

تعویض خاک:

معمولا خاک گربه مقدار زیادی از بوی بد را جذب می کند بنابراین برای رفع بوی بد باید به صورت دوره ای کل خاک داخل جعبه را تخلیه کنید و جعبه آن را به خوبی بشویید. سپس خاک تمیز را درون جعبه بریزید و این کار را حداقل یک مرتبه در طول ماه انجام دهید.

روش های از بین بردن بوی بد خاک گربه ها

قرار دادن توده های خاک در محفظه ای محکم:

به محض اینکه توده خاک را برداشتید باید سریعا آن را دور بیندازید. همچنین می توانید سطل زباله کوچکی که درب آن بسته می شود را کنار جعبه ی خاک قرار دهید و توده های خاک آلوده را در آن بیندازید تا بوی بد در محفظه سطل درب بسته باقی بماند. زمانی که سطل پر شد، آن را خارج نمایید و یا کیسه جدیدی را جایگزین کنید و همچنین بهتر است برای رفع بوی بد خاک گربه از محصولات تجاری با نام کیسه قفل شونده خاک که برای این منظور تولید شده اند استفاده نمایید. بر اساس تجربه های گذشته این کیسه ها به خوبی کار می کنند اما یک سطح زباله که درب آن به خوبی بسته شود نیز مناسب و همچنین ارزان خواهد بود.

تمیز کردن جعبه:

توصیه می شود که هنگام تعویض خاک جعبه را به خوبی بشویید و در صورت مناسب بودن هوای بیرون جعبه را بیرون برده و اجازه دهید با آب گرم و ماده شست و شو دهنده به خوبی خیس بخورد. سپس آن را به صورت کامل بشویید تا اثری از ماده شست و شو دهنده باقی نماند زیرا باقی مانده ماده شست و شو برای گربه ها خوشایند نخواهد بود. در آخر جعبه را خشک کرده و با خاک تمیز پر نمایید.

اصول از بین بردن بوی بد در خاک گرب

از مقدار کمی خوش بو کننده استفاده نمایید:

چنانچه دفعات مدفوع گربه تان زیاد است و ظرف خاک گربه هنوز هم بو می دهد توصیه می شود از خوشبو کننده های مخصوص استفاده نمایید زیرا این خوشبو کننده ها می توانند به صورت کامل بوها را خنثی کنند. انجام این راهکار به ویژه پیش از ورود مهمان ها بسیار عالی است.

تعویض جعبه:

بهتر است بدانید که در اثر استفاده ی مداوم معمولا محفظه ی پلاستیکی جعبه ی خاک آسیب می بیند و ممکن است متوجه خشن شدن و فرسایش پلاستیک کف جعبه که در تماس مستقیم با ادرار است شده باشید. زمانی که این اتفاق می افتد بوی بد درون جعبه باقی خواهد ماند و به همین خاطر بهتر است به صورت دوره ای جعبه را تعویض نمایید که معمولا زمان تعویض بسته به میزان استفاده و شرایط جعبه متفاوت خواهد بود.

تاثیر جوش شیرین بر بوی بد گربه ها

استفاده از جوش شیرین و خاک های مناسب:

توجه داشته باشید جوش شیرین در واقع از دسته مواردی است که می تواند بوی را به خود جذب کند. توصیه می شود هر بار که خاک گربه را عوض می کنید مقداری از این ماده یا مواد دیگری که خورنده بو هستند را داخل خاک بریزید. همچنین می توانید استفاده از خاک هایی که رطوبت را به خود نمی گیرند یا حتی خودشان معطر هستند را هم در اولویت خریدهای خود قرار دهید.

به طور کلی برخی از خاک ها قیمت پایینی دارند اما هم گرد و خاک هایی مضر برای حیوان ایجاد می کنند و هم کثیفی را به تن او می گذارند که این مسئله بوی بد بیشتری را نشان خواهد داد. در مقابل نیز خاک هایی مانند مکسی و پیورا که به راحتی هم جذب محیط زیست می شوند عمدتا با کیفیت تر هستند و به دست و پای گربه ها نمی چسبند.

استفاده از خاک های مناسب رفع بوی بد

همچنین خاک های کریستالی مانند ژل سیلیکا که حاوی سدیم سیلیکات متخلخل در شکل ذات گرانول هستند هم جزء خاک های گران اما سالم و در نتیجه کمتر جاذب و مولد بو به حساب می آیند که قیمت هر بسته ۳ الی ۴ لیتری این خاک حدود ۳۵ هزار تومان به بالا خواهد بود.

منبع : آرگا


مطالب مرتبط
مطالب داغ
همچنین ببینید
مشاهده دیدگاه های این مطلب
دیدگاه های مطلب
۰ دیدگاه برای این نوشته

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *