دسته ها
شنبه ۱ اردیبهشت ۱۴۰۳

۹ دلیل عدم نگهداری از جغد در خانه

  • حکیمه فهیمی
  • ۹ دی ۱۴۰۱
  • ۰

نگهداری از جغدها بسیار دشوار بوده و بهترین گزینه برای آن ها طبیعت می باشد. در این مطلب با مشکلات نگهداری از جغد در خانه آشنا می شوید.

جغد یکی از پرندگانی است که ظاهر زیبا و خیره کننده ای دارد. از این رو برخی افراد دوست دارند در خانه به نگهداری و پرورش آن اقدام کنند. در حالی که این امر خطرات و مشکلاتی به همراه دارد. این مطلب به مشکلات نگهداری از جغد در خانه می پردازد.

مشکلات نگهداری از جغد در خانه

هر چند در انیمیشن ها جغد به عنوان پرنده خوب و آرامی معرفی شده است ولی برخلاف این تصور، پرنده جغد خوی وحشی و درندگی داشته و نمی توان آن را به سادگی در خانه مورد پرورش و نگهداری قرار داد. ظاهر بسیار زیبا و خیره کننده جغد برخی افراد را متمایل می کند که از این پرنده در خانه نگهداری کنند اما در حقیقت این امر، به حدی کار دشواری است که ترجیح می دهید در طبیعت رها شود.

باید بدانید که نمی توان جغد را در قفسی با اندازه معمولی یا قفس طوطی ها نگهداری نمایید و حتما به قفسی با سایز بسیار بزرگ نیاز دارد و حتما حمام آب هم داشته باشد. این پرنده مرتبا به حمام پرداخته و پرهایش را تمیز نگه می دارد از این رو وجود حمام در قفس جغد ضروری است.

قابل ذکر است جغد برای شکار بی سر و صدا پرواز می کند و در صورت کثیف بودن بال هایش در هنگام پرواز صدا ایجاد شده و طعمه متوجه حضور جغد می شود و فرار می کند. به این دلیل جغدها هر روز پرهایشان را شستشو می دهند. ضمنا علیرغم تهیه قفس بزرگ، بایستی برای جغد فضایی فراهم شود که روزانه در آن پرواز داشته و به فعالیت مشغول شود.

با این توصیفات به نظر شما مراقبت از جغد در منزل کار درستی است؟ اگر تا به حال به این موضوع فکر کرده که جغد حیوان خانگی مناسبی است و ایده پرورش آن را در ذهن داشته اید، باید بدانید جدا از آسیب رسانی به حیوانات وحشی، مشکلات بسیاری پیش روی شما خواهد بود. که در ادامه به برخی از آن ها اشاره می شود.

  •  آرون گروپس

۱. مشکلات تغذیه ای

جغد به تغذیه خاصی نیاز دارد. شاید تصور شما از تغذیه این پرنده شبیه طوطی یا مرغ عشق باشد که از دانه ها، پلت و سبزیجات استفاده می کند. در حالی که واقعیت این طور نیست. مراقبت از جغد در خانه به خرید روزانه گوشت نیاز دارد . زیرا این پرنده ذاتا شکاری است و چیزی به جز گوشت معنی غذا برایش ندارد.

همچنین جغد هنگام غذا خوردن خیلی کثیف کاری می کند و عادت به تکه تکه کردن گوشت دارد. از این رو اگر جغد در قفس باشد، بایستی هر روز سه الی چهار مرتبه قفسش را تمیز کنید و از آنجا که گوشت سریع فاسد می شود، قفس پرنده بوی تعفن می گیرد.

به این ترتیب می توان گفت رژیم غذایی جغد یک دلیل اصلی بر عدم انتخاب آن ها به عنوان حیوان خانگی محسوب می شود. از آنجا که این پرنده از نظر شکار کردن تکنیک خاص خود را دارد به این ترتیب همانطور که اشاره شد با مواد غذایی تازه مانند میوه، سبزیجات، دانه و… نیازش برطرف نمی شود.

این پرنده موجودی گوشتخوار بوده که در طبیعت از جوندگانی همچون موش، خرگوش کوچک، بلدرچین، خوکچه های هندی و مرغ های کوچک نیاز غذایی اش را برطرف می کند. البته گوشت این جوندگان جهت تامین نیاز غذایی جغدها به طور تجاری و منجمد تولید شده و پیش از تغذیه برای استفاده ذوب می گردند.
ناگفته نماند منقار و چنگال جغد به طور ویژه برای پاره کردن تکه های گوشت طراحی شده و اگر به هر علتی ناراضی باشد، می تواند به صاحب خود آسیب بزند. از سویی این پرنده مخرب هم هست و ممکن است هر چیزی در محیط را جدا و خراب کند.

۲. مشکل حمله به صاحب یا مهمانان منزل

همانطور که پیشتر اشاره شد جغدها منقار و چنگال های تیز و برنده ای دارند که در سریع ترین زمان ممکن شکار خود را تکه تکه کنند. از این رو با توجه به خوی وحشی گری این پرنده در صورت پرورش جغد در منزل این احتمال هست که به صاحب خود یا مهمانان به چشم یک طعمه نگریسته و به افراد حمله ور شود.

آمار نشان داده جغدها در موارد بسیاری صاحبان خود را به علت عدم تامین غذای مناسب مورد حمله قرار داده اند. از این رو در صورت تمایل به پرورش این پرنده در منزل این مورد را جدا مورد توجه قرار بدهید.

۳. غیر قانونی بودن

بر اساس دستور قضایی؛ پرورش یا خرید و فروش هر نوع پرنده شکاری غیر قانونی است و در صورت مشاهده، پرورش دهنده به مجازات نقدی یا کیفری یعنی زندان محکوم می شود. مگر در موارد نادری که دارای مجوزهای مربوطه از سوی سازمان محیط زیست باشد. به این ترتیب باید حواس خود را معطوف دارید که خرید و فروش یا پرورش جغد در منزل شامل این مجازات می گردد.

شایان ذکر است پرورش جغد در منزل در بسیاری مناطق دنیا از جمله کشور ما غیر قانونی است. اشاره شده مجازات برای زنده گیری، شکار، حمل، خرید و فروش، نگهداری و صدور پرندگان شکاری به استناد تبصره ۲ ماده ۱۳ قانون شکار صید، حبس تا سه سال به همراه جزای نقدی را به دنبال دارد. و یگان حفاظت محیط زیست در اجرای وظایف ذاتی اش با متخلفین این عرصه مطابق با مقررات برخورد قاطع خواهد داشت.

۴. نیاز به فضای وسیع

جغدها در طبیعت روزانه حداقل هشت ساعت در حال پرواز هستند زیرا به دنبال شکار بوده و این موضوع سبب افزایش طول عمر این پرنده تا سی سال می شود. از این رو در صورت تمایل به پرورش جغد در خانه باید قفس خیلی بزرگ برای آن در نظر گرفته تا آزادانه پرواز کند. اگر جغد در قفسی مانند قفس طوطی قرار گیرد خیلی زود به بیماری و افسردگی مبتلا می شود.

به این ترتیب نمی توان جغدها را در قفس های استاندارد طوطی مورد نگهداری قرار داد و باید این پرنده در فضا یا قفس های بزرگ سرپوشیده و قابل دسترس به محیط بیرونی نگهداری شوند. همچنین این محیط به یک حمام تمیز نیاز داشته چرا که جغد برای تمیز نگه داشتن پرهایش مرتبا حمام می کند.

پیشتر نیز اشاره شد که این حیوان تایمی از روز را به پرواز می پردازد و یکجا ماندن این پرنده امکان پذیر نیست. بنابراین پرورش آن در خانه کاری مشکل است.

۵. نداشتن رفتار دوستانه و اجتماعی

اغلب جغدها به صورت مستقل زندگی و شکار می کنند. برخلاف پرندگان بزرگی مانند ماکائو جغدها در طبیعت زندگی گروهی ندارند و این امر سبب شده نسبت به دیگر پرندگان رفتار دوستانه و اجتماعی نداشته باشند. به جز نسبت به همسر و فرزندان. منظور از ذهنیت گروهی این است که مثلا یک طوطی با انسان ها خوب تعامل می یابد ولی جغدها چنین طرز فکری ندارند.

این پرنده به همه به جز جفت و فرزند خود به چشم یک طعمه و دشمن نگاه می کند و به احتمال بسیار به آن ها حمله ور می شود. به ندرت اتفاق می افتد یک جغد با صاحب خود ارتباط ایجاد کند یا به پرورش دهنده اش اجازه نوازش بدهد. این پرنده رفتاری کاملا تهاجمی و بسیار خشن داشته و در صورت تمایل به نوازش پرنده، به شما حمله ور می شود.

توصیه می شود بدون تجهیزات ایمنی و دستکش هرگز به جغد نزدیک نشوید زیرا سریعا این پرنده حالت تهاجمی گرفته و به شما یا اطرافیان تان صدمه می زند.

۶. جفت گیری پر دردسر

باید اشاره نمود که این پرنده شب ها فعال بوده و هنگامی که صاحب خانه می خواهد خواب پر از آرامشی را تجربه کند، جغد تازه فعالیت خود را شروع می کند و شب به نوعی آغاز صبح برای این پرنده محسوب می شود. در فصل جفت گیری این پرنده بسیار پر سر و صدا می شود و شبیه بوق های پی در پی صدا ایجاد کرده که برای صاحب خانه و حتی همسایه ای در نزدیکی اش آزاردهنده و غیر قابل تحمل می شود.

۷. دیر وابسته شدن به صاحب خود

همانطور که پیشتر اشاره شد جغد پرنده مستقلی است. این پرنده به جز جفت خود به هیچ پرنده دیگری وابستگی و علاقه نشان نمی دهد و خیلی سخت و دیر به صاحب خود عادت کرده و وابسته می شود. همچنین در صورت وابسته شدن به صاحب خود خیلی دیر از او دل می کند. به این ترتیب برای پرورش جغد در نظر داشته باشید که ممکن است از سوی پرنده مورد پنجه زنی و حمله قرار بگیرید.

۸. نیازهای بهداشتی

شایان ذکر است که پرنده جغد به مسائل خاص پزشکی چندان نیاز ندارد و صحبت با یک دامپزشک ماهر کار را ساده می نماید. با بررسی مدفوع جغد مشکلات بهداشتی وی مشخص می شود و نکات دیگر موقع دریافت مجوز ارائه می شود. به طور کلی وجود یک محیط وسیع، غذای مناسب و رفع نیازهای اولیه جغد این پرنده را راضی می کند.

ناگفته نماند بال ها و پای جغدها در معرض شکستگی و انواع عفونت ها قرار داشته و در صورتی که مکان پرورش فضای کوچک و غیر بهداشتی باشد پرنده سریعا سلامتش را از دست می دهد.

۹. پیدا کردن دامپزشک ماهر پرندگان شکاری

تصور کنید پرنده جغد شما شدیدا مریض شده و شما چاره ای جز مراجعه به دامپزشک ندارید. ولی باید بدانید که پیدا کردن دامپزشکی که تخصص و مهارت معالجه پرندگان شکاری داشته باشد؛ به سختی امکان پذیر است. به این ترتیب این مورد هم از مشکلات پرورش جغد محسوب می شود.

در این مطلب با مشکلات نگهداری از جغد در خانه آشنا شدید. توصیه می شود به جای پرورش جغد در خانه به پرورش طوطی اقدام کنید که برای زندگی با انسان ها خیلی مناسب تر از جغد می باشند. همچنین پیشنهاد می شود در صورت تمایل برای آشنایی بیشتر با شرایط نگهداری سایر پرندگان در خانه می توانید از مطالب ارائه شده در مورد اصول نگهداری طوطی گرینچیک و نگهداری قناری در خانه بهره مند شوید.

منبع : آرگا

مطالب مرتبط
مطالب داغ
همچنین ببینید
مشاهده دیدگاه های این مطلب
دیدگاه های مطلب
۰ دیدگاه برای این نوشته

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *