دسته ها
جمعه ۱۰ فروردین ۱۴۰۳

پرورش گیاه عطر چای و اطلاعات جالب برای رشد بهتر این گیاه

  • ملیحه بال افکن
  • ۳ مرداد ۱۴۰۰
  • ۰

توجه داشته باشید که پرورش گیاه عطر چای چندان سخت و پیچیده نیست و شما می توانید با مطالعه این مطلب به راحتی با اصول کاشت، پرورش و حتی نگهداری گیاهتان به خوبی آشنا شوید با ما همراه باشید.

به طور کلی گیاه عطر چای که بدان شمعدانی عطری هم گفته می شود یکی از گیاهان زیبا و خوش عطر آپارتمانی است که اگر با شرایط نگهداری و پرورش آن آشنایی داشته باشید مدت زیادی می تواند مهمان خانه تان باشد و به فضای خانه جلوه و زیبایی بدهد.

آشنایی با پرورش گیاه عطر چای

بهتر است بدانید که گیاه عطر چای در واقع از گیاهان خوش عطر آپارتمانی به شمار می آید که اگر روند کاشت و تکثیر آن به خوبی طی شود می توانید برای مدت زمان طولانی از عطر خوش آن استفاده نمایید. همجنین امروزه این گیاه با نام های مختلف دیگری مانند شمعدانی عطری، گل عطر، ژرانیوم، منقار درنا و برگ مشک نیز شناخته می شود و گل های آن دارای رنگی سفید همراه با رگه های قرمز می باشند که در فصول بهار و تابستان تولید خواهند شد. توجه داشته باشید که برگ های عطر چای ترکیبی از پنج کاسبرگ، ده پرچم متصل و پنج گلبرگ خواهد بود که تقریبا ارتفاع آن به سی سانتی متر خواهد رسید.

چگونگی پرورش گیاه عطر چای

نکته جالب این است که عطر چای دارای حدود ۲۵۰ گونه یکساله، بوته ای و چندین ساله است که منشاء اصلی آن ها آفریقای جنوبی خواهد بود و البته امروزه در سایر مناطق جهان از جمله الجزیره، اسپانیا و فرانسه نیز مورد پرورش قرار می گیرد. عطر چای را می توان گیاهی کند رشد و چندساله دانست که اغلب علفی با ساقه های بلند و برگ های گرد همراه با حاشیه موجدار و عطر مشابه گل سرخ خواهد داشت. گل های عطر چای سفید معمولا با رگه های قرمز هستند که در فصل بهار و تابستان تولید می شوند. گل ها نیز مرکب از پنج کاسبرگ، پنج گلبرگ و ده پرچم متصل به هم هستند که ارتفاع بوته عطر چای به حدود سی سانتی متر و پهنای آن به شصت سانتی متر خواهد رسید.

راه های کاشت عطر چای

دستورالعمل کاشت و نکثیر عطر چای:

توجه داشته باشید که معمولا برای تکثیر عطر چای از طریق بذر و قلمه ساقه اقدام می شود و همچنین از آنجایی که شاخ و برگ های عطر چای دارای رشد بسیار زیادی است می توانید آن را هرس کنید و به عنوان قلمه ی ساقه برای تکثیر استفاده نمایید.

دقت داشته باشید که قلمه های ساقه باید حتما دارای گره باشند. توصیه می شود که قسمت انتهایی قلمه ها را درون هورمون ریشه زایی قرار دهید و سپس در خاک بکارید تا به خوبی ریشه بدهد.

  •  مبل و میز
  •  آرون گروپس

لازم است تا برای قلمه گرفتن انتهای ساقه را به صورت اریب با استفاده از یک چاقوی تیز برش بدهید. پس از اینکه گیاهتان را قلمه زدید باید تا مدت زمان ۲۰ روز قلمه ای را درون خاک کشت کرده اید در محیطی سایه نگهداری نمایید تا به خوبی ریشه بدهد سپس به آرامی میزان نور محیط را افزایش دهید.

توصیه می شود که پس از قلمه زنی روند آبیاری گیاه را به صورت روزانه انجام دهید و منتظر باشید تا گیاه ریشه دار شده و برگ های جدید بدهد.

چگونگی کاشت شمعدانی عطری

دستورالعمل برداشت:

توجه داشته باشید که برداشت محصول تنها زمانی انجام می شود که گیاه حداکثر رشد رویشی را نموده و در حال شکوفه دادن است. می توانید در اواخر فصل تابستان گیاهتان را بچنینید و برای به دست آوردن روغن آن را تقطیر نمایید. معمولا اولین برداشت دارای بیشترین اسانس و بهترین کیفیت خواهد بود. مزارع کهنه میزان اسانس کمتری نسبت به مزارع نو دارند. پس از برداشت نتمامی محصول باید آن ها را خشک نمایید و برگ ها را نیز در حد نیاز جمع آوری کرده و تازه آن را به مصرف دم کرده چای برسانید.

اصول برداشت شمعدانی عطری

شرایط مورد نیاز برای پرورش عطر چای:

همانطور که می دانید تمامی گیاهان برای اینکه بتوانند روند رشد خود را به خوبی طی کنند نیاز به شرایطی دارند که در ادامه سعی داریم به بیان برخی از آن ها بپردازیم:

آبیاری:

این گیاه زیبا می تواند خیلی سریع و به مقدار زیاد آب دریافتی را در خود ذخیره کند و در مقابل نیز برای رشد نیاز به آبیاری بیش از حد دارد. در فصل تابستان باید گیاهتان را مداوم آبیاری کنید و در روز های کوتاه زمستان نیز آب دادن را برای چندین هفته قطع نمایید و البته مراقب رطوبت نسبی خاک باشید. معمولا میزان و دفعات آبیاری بسته به وضعیت گیاه خواهد بود برای مثال در روز های خیلی گرم یا روزهایی که بادهای خشک می وزد باید دو مرتبه در طول روز آبیاری را انجام دهید اما زمانی که شدت نور دریافتی کم و رطوبت زیاد است اصولا گیاه نیازی به آبیاری نخواهد داشت.

شرایط لازم برای نگهداری از گل عطر چای

خاک و تغذیه:

خاک مناسب برای بستر گیاه عطر چای خاکی است که کمی سنگین بوده و از لحاظ اسیدیته خنثی تا قلیایی خواهد بود. خاک مورد استفاده باید ترکیبی از خاک برگ پوسیده، شن زیر، خاک مرطوب باغچه و کود گاوی پوسیده شده و همچنین از زهکشی ایده آلی برخودار باشد. در مورد کوددهی بستر گیاه هم می توان گفت که کود فسفره برای تقویت ریشه و کود ازته به منظور ازدیاد شاخ و برگ های گیاه بسیار مفید خواهد بود. توصیه می شود که از اردیبهشت تا مهرماه هر مرتبه با استفاده از کود تجاری گیاهتان را تغذیه نمایید و در فصل زمستان از کود دادن باید خودداری نمایید زیرا معمولا کود را زمانی به گیاه می دهند که ریشه گلدان را به صورت کامل پر کند.

نور:

به صراحت می توان گفت که روند پرورش گیاه عطر چای نیاز به رطوبت جوی ندارد که البته وجود آن مضر هم نخواهد بود. این گیاه زیبا معمولا فضای گلخانه مرطوب را نمی پسندد اما نباید محیط بیش از حد خشک باشد. بسیاری از محلول های آفتابی برای عطر چای مفید است و چنانچه در فضای آفتابی هم قرار گیرد بردباری خوبی خواهد داشت.

نور مورد نیاز برای گیاه عطر چای

دما:

همچنین بازه دمایی ایده آل برای پرورش این گیاه بین ۷ تا ۱۴ درجه سانتی گراد خواهد بود که در این حرارت ها گیاهتان به خوبی رشد خواهد کرد. به صراحت می توان گفت که عطر چای نسبت به سرما و یخبندان حساس است و حداقل دما برای رشد ان بی ۷ تا ۱۰ درجه سانتی گراد خواهد بود که به همین منظور توصیه می شود از قرار دادن گلدان عطر چای در محیط های سرد و یخبندان خودداری نمایید.

منبع : آرگا


مطالب مرتبط
مطالب داغ
همچنین ببینید
مشاهده دیدگاه های این مطلب
دیدگاه های مطلب
۰ دیدگاه برای این نوشته

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *