دسته ها
پنج شنبه ۹ فروردین ۱۴۰۳

تنقلات برای کودکان تا چه حد می تواند مفید یا مضر باشد؟

  • منصوره رمضان زاده
  • ۳۱ تیر ۱۴۰۰
  • ۰

به طور کلی بچه ها تمایل زیادی به خوردن خوراکی های رنگارنگ و جذاب دارند که احتمال دارد برخی از آن ها مضر و نامناسب باشند به همین دلیل نیاز است که والدین تا جایی که امکان دارد سعی کنند بهترین و سالم ترین نوع تنقلات برای کودکان را انتخاب نموده و در برنامه غذایی آن ها قرار دهند.

از جمله خوراکی هایی که بچه ها علاقه زیادی به خوردن آن ها دارند تنقلات بوده که در انواع و اقسام مختلف با طعم و شکل های گوناگون موجود می باشند و اغلب آن ها به دلیل داشتن رنگ و ظاهر جذاب وسوسه برانگیز بوده و مورد توجه بچه ها قرار گرفته می شوند. بدین منظور تصمیم داریم در این مطلب به جهت آگاهی شما عزیزان به بررسی و معرفی بهترین نوع تنقلات برای کودکان بپردازیم.

سالم ترین نوع تنقلات برای کودکان

با توجه به این که بچه ها در سن رشد به سر می برند بنابراین از لحاظ تغذیه و نوع رژیم غذایی والدین باید توجه ویژه ای به آن داشته و بهترین انواع خوراکی ها و مواد غذایی را در حد مناسب و مورد نیاز بدنشان را در اختیار آن ها قرار دهند. تنقلات برای کودکان نیز موضوع مهم دیگری در این زمینه بوده که بایستی نسبت به نوع مصرف آن توسط کودکان دقت نمود چرا که برخی از این گروه های مواد غذایی مضر بوده و امکان دارد سلامتی آن ها را تحت تاثیر قرار دهد.

انواع خوراکی های صنعتی برای کودکان

تنقلات علاوه بر این که فاقد ارزش غذایی می باشند به دلیل دارا بودن مواد مضر برای بچه ها مناسب نبوده و سلامتی آن ها را در معرض خطر قرار می دهند و همچنین در روند رشد جسمی و ذهنی آن ها موثر می باشند. بدین ترتیب نیاز است که والدین از همان دوره کودکی بهترین و مناسب ترین جایگزین تنقلات را برای رژیم غذایی فرزندان خود در نظر بگیرند. در واقع این گونه عادات سالم باعث شده کودک رشد کافی و مناسب را داشته و از بسیاری از مشکلات و بیماری ها در دوران بزرگسالی مصون بماند.

بهترین انواع تنقلات برای بچه ها

مضرات استفاده از تنقلات صنعتی و بی ارزش

از جمله تنقلات فانتزی و مضر که غیر ضروری بوده می توان به انواع چیپس، پفک، ویفر، اسنک، شکلات، نوشابه و … اشاره کرد که به دلیل دارا بودن ترکیباتی از قبیل روغن، نمک، مواد رنگ دهنده، مواد شیرین کننده، مواد طعم دهنده و نگه دارنده برای مصرف بچه ها از محدودیت برخوردار است.

در واقع می توان گفت نمک زیاد این گونه خوراکی ها موجب صدمه به کلیه ها، عوض شدن ذائقه کودک، تورم و افزایش فشار خون و جمع شدن آب در بدن خواهد شد. رنگ های بکار گرفته موجب ایجاد مشکلات رفتاری، خشم و تندخویی و حساس شدن و استرس کودکان شده و روغن های چند بار استفاده شده سرخ کردنی در اثر حرارت زیاد با تولید رادیکال های آزاد پراکسید ترکیبات سرطان زایی را به وجود می آورد که استفاده بلند مدت آن موجب مبتلا شدن مصرف کننده به انواع سرطان های مختلف می شود.

  •  مبل و میز
  •  آرون گروپس

سالم ترین انواع تنقلات صنعتی

از سویی دیگر برشته و یا سرخ شدن ترکیبات دارای کربوهیدرات همچون چیپس، بیسکوییت، کلوچه و … ترکیبی سمی به اسم آکریلامید ایجاد می کند که موجب ضعیف شدن سیستم دفاعی، ابتلا به بیماری های عفونی، ناباروری، مرگ و سقط جنین، عوض شدن رفتارهای جنسی و … می شود.

همچنین باید گفت سوء جذب و سوء تغذیه نشئت گرفته از خوردن این نوع خوراکی ها نیز امکان دارد سبب کم خونی، کوتاه ماندن قد، پوکی استخوان و ریزش مو بویژه در کودکان در سن رشد گردد. خوراکی های شیرین نیز موجب تنبلی لوزالمعده و ایجاد دیابت و مشکلات ناشی از چاقی می گردد.

بهترین انواع تنقلات برای رژیم غذایی بچه ها

انواع تنقلات سالم و مفید برای بچه ها

تنقلات سالم از جمله مواد سبکی به حساب می آیند که برای اوقات فراغت به شکل میان وعده استفاده می گردند. مصرف این دسته خوراکی ها موجب جذب مواد مغذی لازم در کودکان می گردد. در ادامه مجموعه ای از این دسته تنقلات سالم و کم کالری را معرفی کرده ایم.

پاپ کورن :

امکان دارد ذرت بو داده را نوعی خوراکی بی ارزش تلقی نمایید ولی در حقیقت از جمله غلات کامل و مقوی به شمار می آید. البته در صورتی که به آن مواد مضری نزنید. این خوراکی می تواند میان وعده ای سالم برای کودکان باشد. برای این کار ذرت بو داده را با مقداری کره آغشته نمایید و بر روی آن کمی پنیر پارمزان رنده شده بپاشید.

سالم ترین انواع تنقلات برای کودکان

کنجد و شاهدانه :

این دانه های خوشمزه و مغذی به دلیل کالری زیاد به کودکان انرژی می دهند و به همین خاطر می توانند جایگزین مناسبی برای تنقلات در رژیم غذایی آن ها باشد. همینطور حاوی اسید فولیک و منیزیم می باشند و به خاطر دارا بودن فسفر زیاد برای بهبود و تقویت حافظه کودکان خیلی مفید می باشند. این دانه های خوش طعم را می توانید خیلی راحت در منزل به حالت برشته در آورده و از آنجایی که حاوی کلسیم زیادی می باشند در نتیجه موجب قوی شدن استخوان ها و دندان ها می شوند.

خشکبار و انواع آجیل :

خشکبار در واقع دارای فیبر و آنتی اکسیدان ها و غنی از انواع چربی های سالم می باشند. تا چندی پیش پزشکان استفاده از این نوع خوراکی های را برای بچه ها به خاطر احتمال بروز حساسیت نامناسب تلقی می کردند ولی طبق برخی از مطالعات انجام شده مشخص شد که خوردن آجیل در سنین کم این خطر را کم می کند. همینطور می توانید ترکیبی از میوه های خشک و غلات سبوس دار و انواع مغز را تهیه کرده و آن را در اختیار فرزندتان قرار دهید.

انواع تنقلات سالم و مغذی برای بچه ها

کلوچه خانگی :

کلوچه های خانگی با طعم موز از جمله تنقلات سالم با کالری کم برای بچه ها به شمار می آیند که طعمی بسیار خوشمزه و دلچسب دارند. شیرینی این نوع کوکی ها به جای شکر تصفیه شده از موز له شده تامین می گردد.

تخم مرغ آب پز :

به منظور تهیه میان وعده ای پر از پروتئین می توانید برای فرزند خود تخم مرغ آب پز آماده نمایید. تخم مرغ میان وعده ای بسیار عالی و مقوی برای بچه ها می باشد. این ماده غذایی سرشار از پروتئین، انواع ویتامین و مواد معدنی می باشد و همچنین  منبع خوبی از کولین و ویتامین لازم برای رشد مغز می باشد.

کشمش :

کشمش در واقع انگور خشک شده می باشد که تا حدودی تمامی ترکیبات مغذی در انگور تازه را دارا می باشند. این خوراکی دارای مقادیر مناسبی آهن بوده که از جمله مواد مورد احتیاج کودکان می باشد و برای منتقل کردن اکسیژن به بدن آن ها ضروری می باشد. این ماده غذایی همچنین دارای ترکیبات گیاهی می باشد که برای دندان ها مفید هستند.

انواع تنقلات برای کودکان

در این مطلب انواع مفید و سالم تنقلات برای کودکان را به طور کامل شرح دادیم که امیدواریم برایتان مفید و سودمند بوده باشد.

منبع : آرگا


مطالب مرتبط
مطالب داغ
همچنین ببینید
مشاهده دیدگاه های این مطلب
دیدگاه های مطلب
۰ دیدگاه برای این نوشته

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *