دسته ها
شنبه ۱ اردیبهشت ۱۴۰۳

از سیر تا پیاز پرورش مارچوبه سرخسی

  • ملیحه بال افکن
  • ۲۳ تیر ۱۴۰۰
  • ۰

به طور کلی گیاه مارچوبه سرخسی از خانواده شویدها می باشد که امروزه محبوبیت زیادی در میان علاقه مندان به گل و گیاه پیدا کرده و در این مقاله نیز سعی داریم تا شما را با اصول پرورش مارچوبه سرخسی و مراقبت از آن آشنا نماییم.

توجه داشته باشید که مارچوبه سرخسی از دسته گیاهان چند ساله محسوب می شود که شاخه های آن آویزان و بسیار شبیه به سرخس خواهند بود. به صراحت می توان گفت که زیبایی اصلی این گیاه مربوط به برگ های آن است و به همین خاطر افراد زیادی در طول سال اقدام به کاشت و پرورش مارچوبه سرخسی می کنند.

آشنایی با پرورش مارچوبه سرخسی

بهتر است بدانید که مارچوبه سرخسی در واقع از نام های گیاه شویدی است که متعلق به خانواده سوسنی ها خواهد بود. این گیاه زیبا بومی مناطق آفریقای جنوبی بوده و در هر جایی از جهان می توان آن را به صورت گیاهی زینتی پرورش داد و همچنین مارچوبه امروزه در دنیا به گونه ای مهاجم تبدیل شده که در اغلب جنگل های بومی و نواحی درختچه ای و همچنین در نواحی ساحلی دیده شده است.

توجه داشته باشید که با وجود نام مارچوبه سرخسی این گیاه اصلا سرخس نیست بلکه تنها شکل برگ های آن مشابه سرخس است. مارچوبه سرخسی دارای ساقه های منشعب، آویز رشد و برگ های ریزی است که امروزه تنها به خاطر ظاهر زیبای خود در آپارتمان ها استفاده می شود.

البته که گیاه مارچوبه گیاهی خانگی و آپارتمانی نیست و تنها خصوصیات ظاهری آن موجب شده تا محبوبیت زیادی پیدا کند. به طور کلی گیاه مارچوبه سرخسی می تواند به راحتی در داخل خانه رشد کند و در مناطقی که آب و هوای گرمی دارند هم می توانید آن را به راحتی در فضای بیرون از خانه کشت نمایید و مطمئن باشید که گیاه به زودی با شرایط بیرونی خانه سازگار خواهد شد.

عمدتا مارچوبه سرخسی اگر در فضای بیرون از خانه پرورش داده شود به صورت گیاهی خزنده و پرپشت رشد می کند و می توانید از جذابیت های آن لذت ببرید.

چگونگی پرورش مارچوبه سرخسی

دستورالعمل تکثیر مارچوبه سرخسی:

به طور کلی برای کاشت و تکثیر گل مارچوبه سرخسی می توانید از طریق تقسیم بوته اقدام کنید تا گیاه به اندازه کافی رشد کند و به همین منظور در ادامه به بیان مراحل انجام آن پرداخته ایم.

  •  آرون گروپس

توجه داشته باشید که برای انجام تقسیم بوته گیاه باید در ابتدا به کف و دیواره های گلدان چندین ضربه آهسته وارد کنید و سپس گیاه را از داخل گلدان خارج نمایید.

سپس به آرامی خاک اطراف ریشه های گیاه را بتکانید و با احتیاط فراوان گیاه مادر را به ۲ یا چند بوته مختلف تقسیم نمایید.

می توانید هر بوته را درون گلدان کوچک تر به صورت جداگانه که از پیش با خاک تازه پر شده اند کشت نمایید و به این نکته دقت داشته باشید که هر بوته جدید باید دارای چندین عدد پیاز زیرزمینی باشد.

دستورالعمل تکثیر مارچوبه

شرایط مورد نیاز برای نگهداری از گیاه مارچوبه:

به صراحت می توان گفت که برای پرورش گل مارچوبه سرخسی شما نیاز به برخی شرایط و اصول دارید که حتما باید تامین شوند و به همین منظور در ادامه به بیان برخی از شرایط مورد نیاز برای کاشت و نگهداری از مارچوبه سرخسی می پردازیم.

آبیاری:

عمدتا توصیه می شود که خاک گلدان مارچوبه زینتی را در طول فصول رشد همواره مرطوب نگه دارید. همچنین باید پیش از اینکه سطح بستر خشک شود آبیاری لازم را انجام دهید چون گیاه مارچوبه سرخسی نسبت به بی آبی حساس است و به سرعت با زردی برگ ها مواجه خواهد شد.

نور و دما:

جالب است بدانید که شرایط نوری ایده آل برای این گیاه مکانی با نور لکه دار است البته اگر خانه تان خیلی روشن است نیازی به نگرانی نخواهد بود چون مارچوبه زینتی می تواند به تدریج مقدار بیشتری از نور را به خود بگیرد. با این حال توصیه می شود آن را کم کم در معرض نور زیاد قرار دهید و به یک باره گیاه را غافل گیر نکنید.

در مورد دمای مورد نیاز برای پرورش گیاه مارچوبه سرخسی هم می توان گفت که این گیاه زیبا برای رشد عمدتا هوای گرم را ترجیح می دهد و سازگاری خوبی نسبت به سرما ندارد پس آن را از معرض بادهای سرد دور نگه دارید.

شرایط لازم برای کاشت مارچوبه

خاک و کوددهی:

توجه داشته باشید که فراهم کردن خاک سست و با زهکشی بالا می تواند برای بستر کاشت مارچوبه سرخسی بسیار مناسب باشد. در مورد کود و تغذیه گیاه نیز توصیه می شود مارچوبه سرخسی را در طول فصل رشد به صورت هفتگی و با استفاده از کودهای مایع ضعیفی که حاوی تمامی عناصر مورد نیاز گیاه هستند تغذیه نمایید.

دستورالعمل تعویض گلدان:

مانند بسیاری از سرخس های دیگر گیاه مارچوبه نیز معمولا فضای تنگ و کوچک را برای رشد می پسندد و به همین خاطر می توانید آن را هر دو سال یک مرتبه تعویض نمایید. همچنین می توانید به جای انجام تعویض گلدان گیاه اصلی را تقسیم بوته نمایید و هر بوته را در گلدان هم سایز گلدان مادر کشت نمایید.

برای انجام تعویض گلدان در ابتدا باید اجازه دهید خاک گلدان به خوبی خشک شود. سپس به کف و دیواره های آن چندین ضربه آهسته وارد کنید و گیاه را داخل گلدان خارج نمایید. گلدانی تنها یک سایز بزرگ تر از گلدان قبلی تهیه کنید و گیاه را درون آن قرار داده و سپس گلدان را با خاک تازه پر نمایید.

دستورالعمل تعویض گلدان گیاه مارچوبه

نکات مهم در مورد پرورش مارچوبه:

توصیه می شود که در طی فصل بهار ساقه های قدیمی گیاه را هرس کنید تا فضا برای رشد شاخه های جدید فراهم شده و به عبارتی گیاه پرپشت بماند.

در فصل بهار عمل تعویض گلدان را انجام دهید و در حین انجام این کار مراقب باشید که به ریشه های گوشتی و غده ای گیاه فشار زیادی وارد نکنید.

از آنجایی که ریزش برگ های مارچوبه می تواند ناشی از آفتاب شدید یا خشکی بیش از حد باشد در چنین شرایطی بهتر است آن را به مکانی انتقال دهید که نور فیلتر شده یا غیرمستقیم دریافت نماید و همچنین آبیاری را منظم و به میزان کافی انجام دهید.

بهتر است مرتبا اقدام به آبیاری گیاه نمایید اما مراقب باشید که بیش از حد این کار را انجام ندهید زیرا ریشه های گوشتی و قطور گیاه آب زیادی در خود ذخیره می کنند و در صورتی که مدت زیادی خاک اشباع از آب بماند پوسیدگی ریشه اتفاق خواهد افتاد.

منبع : آرگا

مطالب مرتبط
مطالب داغ
همچنین ببینید
مشاهده دیدگاه های این مطلب
دیدگاه های مطلب
۰ دیدگاه برای این نوشته

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *