دسته ها
پنج شنبه ۹ فروردین ۱۴۰۳

دلیل قطع شدن صدای گوشی و نحوه رفع آن

  • حکیمه فهیمی
  • ۱۱ تیر ۱۴۰۰
  • ۰

اگر مدتی است گوشی اندرویدی یا ios شما با مشکل قطعی صدا مواجه می شود و علت آن را نمی دانید در این مطلب از آرگا با دلیل قطع شدن صدای گوشی و نحوه رفع آن آشنا می شوید.

الزاما مشکل قطع شدن صدای گوشی اندرویدی و ios در هنگام مکالمه یا پخش موسیقی برای مدل های قدیمی تر نبوده و برخی مواقع حتی گوشی های جدید نیز دچار چنین مشکلی می شوند. در ادامه این مطلب با ۹ دلیل این موضوع و نحوه رفع آن آشنا خواهید شد.

آشنایی با ۹ دلیل قطع شدن صدای گوشی و روش رفع آن

امروزه گوشی های هوشمند یکی از وسایل ضروری در زندگی افراد بوده و ممکن است برخی مواقع دچار مشکلات سخت افزاری یا نرم افزاری شوند و کاربر خود را از انجام کارهای روزمره با این وسایل بازدارند. یکی از مشکلاتی که گوشی های اندرویدی و ios با آن مواجه می شوند، قطع شدن صدای دستگاه هنگام مکالمه یا شنیدن موسیقی است. دلایل مختلفی سبب ایجاد این مشکل می شوند که در این مطلب به ۱۰ مورد از مهمترین آن ها اشاره می شود و در ضمن نحوه رفع آن ها هم آشنا خواهید شد.

۱. قطع شدن اسپیکرهای بیرونی یا داخلی گوشی

در این مورد گوشی اندرویدی هیچ صدایی بیرون نمی آید. به این نحو که صدای زنگ گوشی را نمی شنوید و در مکالمه با دیگران شما نمی توانید صدای آن ها را بشونید ولی آن ها صدای شما را می شنوند. همچنین در این شرایط امکان شنیدن موسیقی نیز وجود ندارد حتی با هدفون و صدای هشدار و بیداری گوشی کاملا قطع شده است. این مشکل نرم افزاری بوده و توسط دستگاه های تشخیص صدا می توان ایراد اسپیکر بیرونی یا داخلی گوشی را پیدا کرد.

قابل ذکر است نحوه بررسی و تست اسپیکرهای گوشی های اندرویدی با هم فرق دارد و هر گوشی با روش خاصی تست می شود. در مورد گوشی های ios اگر اسپیکر داخلی گوشی آیفون صدایی پخش نکرد از یک هدفون کمک بگیرید. چنانچه صدای گوش توسط هدفون پخش شد ممکن است دلیل آن عدم اتصال جک هدفون یا گرد و غبار روی پورت گوشی باشد.

  •  مبل و میز
  •  آرون گروپس

۲. سایلنت شدن گوشی به صورت خودکار

در پاره ای اوقات بدون این که گوشی اندرویدی را روی حالت بی صدا تنظیم کرده باشد به صورت خوکار روی حالت سایلنت قرار می گیرد. یا در حال مکالمه اید و گوشی در حالت بی صدا قرار می گیرد و مجبورید تماستان را قطع کنید. دلیل این مشکل می تواند به ذخیره داده های قدیمی یا برنامه های شخص ثاللث روی گوشی مربوط باشد. برای رفع این مشکل گوشی را در حالت امن Safe mode قرار دهید یا بخش پنهان در حالت ریکاوری را پاکسازی نمایید.

حالت Safe mode این امکان را فراهم می آورد تا عملکرد گوشی را بدون تاثیرپذیرفتن از برنامه ها و نرم افزارها مشاهده نمایید. از این رو وقتی گوشی را در حالت Safe mode قرار دادید ولی همچنان مشکلات مختلف صدای گوشی مانند قطع یا کم شدن صدا حین مکالمه، نرفتن صدای شما هنگام مکالمه و … وجود داشت به این مفهوم است که میکروفون یا اسپیکر گوشی دچار مشکلات سخت افزاری شده اند ولی اگر پس از اجرای گوشی در حالت Safe mode صدای گوشی به حالت اول برگشت یعنی عملکرد صوتی تحت تاثیر اپ های دستگاه یا هر اختلال نرم افزاری قرار گرفته بوده است.به عبارتی توسط حالت Safe mode مشخص می شود مشکل قطع شدن صدای گوشی سخت افزاری است یا نرم افزاری.

اگر ایراد نرم افزاری است و به تازگی برنامه خاصی روی گوشی نصب کرده اید که از امنیت آن کاملا اطمنیان ندارید بهتر است برنامه های مخرب و مشکوک را حذف کنید. و در صورت انجام این کار همچنان مکشل وجود داشت بهترین کار بازگردانی گوشی به تنظیمات کارخانه است ولی پیش از آن چندبار گوشی را ریستارت کنید. و اگر ایراد سخت افزاری بود باید گوشی را به تعمیرکار متخصص سپرد تا مشکل را حل کند.

۳. مشکل در اتصال هدفون یا هدست بلوتوثی

هنگامی که یک هدفون یا هدست بلووثی را با  گوشی اندرویدی خود جفت می کنید ممکن است صدای گوشی قطع شود که برای رفع این مشکل ابتدا بررسی کنید هدفون بلوتوثی شما روی یک گوشی همراه دیگر عمل می کند یا نه. همچنین گوشی هوشمندتان را با یک دستگاه بلوتوثی دیگر تست کنید که آیا با این مشکل مواجه می شود یا خیر. چنانچه مرحله اول بدون ایراد انجام شد و فقط گوشی اندرویدی و هدفون بلوتوثی هنگام جفت شدن با یکدیگر مشکل دارند باید از جفت شدن درست دو دستگاه به هم مطمئن شوید. و بعد از جفت شدن موفقیت آمیز آن ها به تنظیمات گوشی اندرویدی رفته و در بخش بلوتوث دوبار روی آیکون byte headset کلیک و سپس گزینه Listen to music را انتخاب کنید.

۴. روشن شدن کلید mute

در برخی گوشی های آیفون یا ios در بالای دستگاه و سمت چپ دیواره آن کلید mute به عنوان یک آپشن برای قطع و وصل کردن صدای آیفون حضور دارد و هنگامی که یک مربع نارنجی رنگ در بالای این کلید روشن باشد به این مفهوم است که گوشی در حالت بی صدا است. در مواردی ممکن است به طور تصادفی این کلید روشن شد و گوشی آیفون سایلنت شود از این رو این کلید را چک کنید شاید دلیل قطع شدن ناگهانی صدای گوشی کلید mute باشد.

۵. فعال بودن گزینه Do not Disturb

گزینه Do not Disturb «مزاحم نشوید» یکی از ویژگی های مفید در گوشی های اندرویدی و ios است که ممکن است در برخی موارد به اشتباه فعال شده یا بعد از فعالسازی فراموش کرده اید با رفتن به تنظیمات گوشی آن را غیرفعال نمایید. فعال بودن این گزینه می تواند دلیل قطع شدن صدای گوشی آیفون شما باشد آن را بررسی کنید. ضمنا در برخی موارد این گزینه عامل کم شدن صدای مکالمه گوشی شیائومی شده است.

۶. اتصال بلوتوث دستگاه دیگر

در گوشی ios خود از خاموش بودن گزینه بلوتوث اطمینان حاصل کنید. ممکن است بلوتوث گوشی آیفون شما روشن بوده و یک دستگاه پخش کننده صدا به صورت اتفاقی با آن جفت شده باشد. در این حالت صدای گوشی شما توسط دستگاه بلوتوثی که به گوشی آیفون شما وصل شده پخش خواهد شد.

۷.  فعال کردن نمایه ای خاص

همانطور که می دانید نمایه های یک گوشی قابل تنظیم بوده و مثلا در برخی گوشی های نوکیا و سامسونگ این امکان وجود دارد برای حالت های ویبره، بی صدا و حالت صدا عملکردهای متفاوتی را در نظر بگیرید. به این مفهوم که برای حال صدا دار گوشی، هیچ زنگ یا آهنگی را انتخاب نکرده باشید و وقتی گوشی شما زنگ بخورد یا هر هشداری برای گوشی فعال شود شما صدایی را نشنوید. از این رو تنظیمات تماس و صدای گوشی خود را به دقت بررسی نمایید. در مورد گوشی های ios نیز اگر به صورت اتفاقی کلید سایلنت را فعال کرده باشید می توانید این گزینه را توسط کنترل سنتر نمایشگر یا کلید تنظیم صدا در دیواره کناری گوشی آیفون غیرفعال کنید.

۸. اتصال یک دستگاه جانبی

در بیشتر موارد قطع شدن صدای خروجی از اسپیکر گوشی مربوط به اتصال گوشی با یک دستگاه یا لوازم جانبی دیگر مانند هندزفری یا هدست بلوتوثی می باشد که پیشتر نیز به آن اشاره شد. این موضوع می تواند اختلالی بین وضعیت خروجی صدا ایجاد کند. از این رو چنانچه گوشی اندرویدی شما به گجت دیگری مانند اسپیکر بلوتوثی، هدست یا هندزفری بلوتوثی همگام سازی شده آن را قطع کنید بعد عملکرد اسپیکرهای گوشی خود را بررسی کنید. به احتمال زیاد مشکل رفع خواهد شد.

به طور کلی اگز جزو افرادی هستید که از هدفون یا هندزفری بلوتوثی زیاد بهره می گیرید حتما عملکرد صدای گوشی را بدون این لوازم جانبی تست کنید. این کار بسیار ساده بوده و فقط کافی است اتصال هدفون یا هندزفری بلوتوثی را قطع کرده و بلوتوث گوشی را خاموش کنید بعد به تست صدای گوشی بپردازید. اما در مورد هندزفری سیمی روش کار فرق می کند چنانچه هنگام وصل کردن هندزفری سیمی به گوشی هیچ صدای را نشنیدید ولی بدون هندزفری عملکرد گوشی خوب بود پس ایراد به هندزفری سیمی برمی گردد. در مواردی هم ممکن است جک هدفون کثیف شده و گرد و غبار بیش از حد گرفته که در عملکرد هندزفری اختلال ایجاد کرده است.

چنانچه گوشی هوشمند با هیچ دستگاه یا لوازم جانبی اتصال نداشته ولی اسپیکر مشکل دارد پیشنهاد می شود گوشی اندرویدی خود را فورس ریستارت(force restart) نمایید. برای این کار کلید پاور و کلید کاهش صدای گوشی را همزمان حدود ۵ ثانیه ای فشار دهید. در ادامه ریستارت اجباری گوشی صورت می گیرد و هنگامی که مجددا راه اندازی شد وضعیت اسپیکر گوشی را بررسی کنید . در بیشتر موارد مشکل اسپیکر گوشی های اندرویدی با این کار رفع می شود چرا که گاها باگ ها و نواقص نرم افزاری نیز منجر به بروز مشکل قطعی صدا می شوند. اگر بعد از force restart همچنان اسپیکر مکشل داشت عمل factory reset را انجام دهید. برای انجام آن یا به تنظیمات دستگاه رفته(مسیر settings>backup&reset>factory reset) و یا حالت ریکاوری recovery mode را انتخاب کنید(نحوه ورود به این حالت در دستگاه های اندرویدی مختلف فرق دارد).

۹. خرابی اسپیکر یا میکروفون

در مواردی به خاطر ضربه های محکم و عدم استفاده از گارد گوشی، خیس شدن گوشی و … میکروفون یا اسپیکر گوشی دچار مشکل می شوند که نتیجه آن قطع و وصل شدن صدا هنگام مکالمه یا شنیدن موسیقی است.  در صورت قطع شدن صدا هنگام مکالمه تعمیرکار ابتدا میکروفون را تعمیر می کند و اگر همچنان مشکل قطعی صدا هنگام مکالمه و پخش موسیقی وجود داشت اسپیکر هم نیاز به تعمیر و حتی تعویض خواهد داشت.

منبع : آرگا


مطالب مرتبط
مطالب داغ
همچنین ببینید
مشاهده دیدگاه های این مطلب
دیدگاه های مطلب
۰ دیدگاه برای این نوشته

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *