دسته ها
چهارشنبه ۲۹ فروردین ۱۴۰۳

درد قفسه سینه در بارداری به چه علت می باشد و چگونه درمان می شود؟

  • مریم صبوری
  • ۱۰ تیر ۱۴۰۰
  • ۰

چه زمانی برای درد قفسه سینه در بارداری باید نگران و به دنبال راه حل باشیم؟ زمان تیر کشیدن سمت چپ قلب، موقع تنفس و درد بین قفسه، سوزش شدید، ورم پا، تنگی نفس، عرق سرد، بی حسی در بازو ها باید هر چه سریع تر به صورت اورژانسی مورد بررسی و معالجه قرار گیرد.

اولین سوالی که مادران باردار می پرسند آیا درد قفسه سینه در دوران بارداری طبیعی است؟ باید گفت در اول کمی نگران کننده خواهد بود ولی زمانی که در دوران حاملگی به سر می برید اگر چه این درد امکان دارد طبیعی باشد که به خاطر تغییرات فیزیولوژیکی بوده که در این زمان اتفاق می افتد. چنانچه علائم این درد با ناراحتی و مدت طولانی همراه باشد کمی موجب نگرانی و استرس خواهد شد. که این احساس ممکن است در صورت بی حسی در بازو و یا درد مداوم همراه با تنگی نفس احساس شود. که در چنین اتفاق باید به پزشک معالج مراجعه شود و با پیروی از مشاوران به منظور تسکین درد و پیدا کردن علت آن در دوران حاملگی باید چه کارهایی انجام داد موضوع شرح داده شود.

درمان خانگی درد قفسه سینه در حاملگی

دلایل درد قفسه سینه در بارداری

درد قفسه سینه امکان دارد ناشی از چند مشکل باشد که خانم های باردار با آن روبرو می شوند. همچنین برای شدید تر شدن این مشکل باید به دنبال علت و راه رفع آن باشید که علل احتمالی درد قفسه سینه در چیست؟ که مادر این مقاله از مجله آرگا به اختصار توضیح داده ایم عبارتند از:

  • سوء هاضمه

سوء هاضمه زمانی اتفاق می افتد که گاز در دل شما به دام افتد و این موضوع می تواند موجب ایجاد درد شدیدی در برهه زمانی مختلف باشد. از این رو امکان این که مجبور باشید از مصرف غذاها و خوراکی های که موجب سوء هاضمه بارداری در شما می شود پرهیز کنید. الخصوص اگر این غذا ها در شما موجب بروز گاز قبل از بارداری در شما می شده است. علائم سوء هاضمه و سوزش سردل پس از هفته ۲۷ بارداری بدتر خواهد شد.

علائم درد قفسه سینه در بارداری

  • سوزش معده

سوزش سردل می تواند به خاطر سوء هاضمه و تجمع گاز در معده با خوردن برخی از غذا های خاص باشد. هورمون پروژسترون معمولا موجب شل شدن عضله ای در انتهای مری شود که به اسید معده اجازه بالا آمدن دهد. چنانچه شما از سوزش سردل در قبل از بارداری رنج می بردید این مهم است که با پزشک خود مشورت نمایید.

  •  آرون گروپس
  • آسم

چنانچه شما مبتلا به آسم خفیف هستید و یا اگر در گذشته آن را تجربه می کردید. امکان این که در دوران بارداری بدتر شود زیاد است. در این حالت با احساس سریع سفتی در قفسه سینه و در نتیجه درد در قفسه سینه ایجاد خواهد شد.

نشانه های درد قفسه سینه در بارداری

  • بیماری عروق کرونر قلب

در این شرایط پلاک در دیواره شریان های قلب جمع شده و موجب می شود که با گذشت زمان عروق باریک تر شود و جریان خون را محدودتر نماید و همین امر منجر به سکته قلبی و یا درد قفسه سینه در بارداری می شود. چنانچه علائم سکته قلبی مثل: سردرد، تنگی نفس، بی حسی در اندام، عرق سرد داشتید هر سریع تر با پزشک یا اورژانس تماس بگیرید.

  • کاردیومیوپاتی محیطی

این نوع بیماری یک وضعیت قلبی بوده که در آن عضله قلب ضعیف و بیمار می باشد. با این که بیماری نادری بوده ولی این بیماری امکان دارد در طی ۵ ماه بعد از زایمان یا ۱ ماه قبل از زایمان ایجاد شود که مادر با علائمی مثل: درد در قفسه سینه و ضعف و خستگی و تپش قلب همراه است.

عوامل درد قفسه سینه در بارداری

  • عفونت

یکی دیگر از دلایل درد قفسه سینه در بارداری عفونت است اگر با مشکل روبرو شود موجب می شود بیماری راه های تنفسی و هوایی خواهد شد. چنانچه درد شدیدی داشتید که نشانه هایی مثل: سرفه های مداوم، ضربان قلب سریع، خس خس سینه، تب و خلط زرد و خونی داشتید به عفونت قفسه سینه مبتلا شده اید.

  • ترومبوز عمقی سیاهرگی

ترومبوز عمقی سیاهرگی یک وضعیت در پزشکی بوده که به دلیل وجود یک لخته خون عمقی در لگن یا رگ پا امکان دارد رخ دهد. لخته خون می تواند در پا تا بالا تنه هر شخص حرکت کند و به ریه ها برسد. که در چنین شرایطی موجب درد در قفسه سینه شده و آمبولی ریوی در برخی نکات که تشخیص داده نشده و درمان نشده باشد موجب مرگ فرد شود.

علت درد قفسه سینه در بارداری

  • پارگی آئورت

این پارگی در دیواره آئورت صورت می گیرد جایی که بزرگ ترین شریان موجب تجمع خون بین لایه های آئورت شده و در نهایت منجر به پارگی آن ها می شود که با درد شدید قفسه همراه است.

درمان خانگی درد قفسه سینه در زمان حاملگی

زمانی که درد قفسه سینه در این دوران همراه با سرگیجه، ضعف و تنگی نفس در بارداری باشد باید فورا به پزشک معالج مراجعه کرد. چنانچه درد خوش خیم باشد با تغییر شیوه زندگی و روش های خانگی قابل حل خواهد بود. برای مدیریت درد در قفسه سینه از روش های ساده در کمتر شدن درد می توانید استفاده کنید. مگر این که پزشک متوجه دلایل شدیدی برای آن شود:

درمان خانگی درد قفسه سینه در حاملگی

  • به حالت ایستادن و نشستن:

شما با صاف نشستن و صاف ایستادن به ریه های خود فضای کافی می دهید تا اکسیژن مورد نیاز وارد ریه ها شود.

  • استفاده از کوسن یا بالشت:

بهتر است هنگامی که دراز می کشید از یک بالشت کوچک برای تکیه گاه و تنفس راحت تر استفاده نمایید.

  • تغذیه به میزان مناسب:

سعی نمایید در طول بارداری تعداد وعده های غذایی خود را بالا ببرید اما هر بار از حجم کمی غذا بخورید تا از مشکل سوزش معده در امان بمانید.

  • پرهیز از خواب بعد از غذا:

نکته مهم دیگر این است که بلافاصله بعد از خوردن غذا دراز نکشید این مهم نیست که شما چقدر خسته اید.

  • پرهیز از مواد خوراکی نفاخ:

از خوردن مواد غذایی الکل دار، غذاهای تند و مواد غذایی دارای کافئین در بارداری اجتناب کنید و تمام خوراکی که موجب نفخ می شود را مصرف ننمایید چرا که مشکلات عدیده ای را برای شما به وجود می آورند.

درمان خانگی درد قفسه سینه در حاملگی

  • مصرف مکمل های قبل از زایمان:

به خاطر بسپارید که به صورت منظم از ویتامین های پیش از زایمان به صورت روزانه مصرف نمایید و به لزوم استفاده از آن ها توجه داشته باشید.

  • پرهیز از استرس:

در دوران بارداری با کمک ورزش هایی مثل: مدیتیشن و یوگا برای کم شدن استرس استفاده نمایید تا به این شکل میزان استرس خود را کاهش دهید.

  • ورزش کردن:

ورزش منظم موجب شده تا بدن سالم بماند و از بدن در مقابل عفونت مراقبت خواهد کرد. در نتیجه دوران بارداری را با سلامت بیشتری سپری خواهید کرد.

  • مصرف غذای سالم:

با داشتن رژیم غذایی متعادل و مصرف غذای سالم و دریافت ویتامین و پروتئین و مواد معدنی بهره ببرید.

  • ترک سیگار:

برای درمان درد قفسه سینه در دوران حاملگی سیگار نه تنها به شما بلکه به جنین شما تاثیر بدی می گذارد.

  • رعایت بهداشت:

دست ها را مرتب با آب و صابون بشویید تا عفونت باکتریایی و ویروسی کم شود. اصول بهداشتی را رعایت نمایید.

با رعایت روش هایی که گفته شد می توانید باعث بروز درد را بگیرید و در همین راستا با کمک دارو ها و درمان های خانگی می توانید موجب کاهش درد قفسه سینه در بارداری شوید.

عوامل درد قفسه سینه در بارداری چیست؟

درمان با داروهای خانگی توصیه شده

کسانی هستند که با استفاده از داروهای قدیمی خانگی برای رفع سوزش معده و درد قلب و سوءهاضمه مناسب بوده استفاده می کنند می توانند از روش های گفته شده هم برای درمان بکار گیرند. که طبق بررسی های انجام شده چون اکثر آن ها بی ضرر بوده ولی بهتر است با مشورت پزشک مصرف شود. از قبیل؛

  1. مصرف یک لیوان شیر گرم به همراه یک قاشق عسل
  2. خوردن یک مشت بادام درختی
  3. صرف یک لیوان شیر نارگیل برای کمک به خنثی شدن اسید
  4. استفاده از چای بابونه یا زنجبیل به صورت ۲ بار در روز
  5. یک قاشق زیره سیاه در مقداری آب جوش ترکیب کنید و بگذارید دم بکشد و سپس از صافی رد کرده و بنوشید.

درد خفیف در قفسه سینه دلیلی برای ایجاد نگرانی نیست ولی زمانی که در غیر کنترل و طولانی شد امکان دارد جدی باشد. پس نیاز است به مشورت و حضور پزشک مراجعه شود و طبق اقدامات لازم مورد درمان صورت بگیرد.

منبع : آرگا

مطالب مرتبط
مطالب داغ
همچنین ببینید
مشاهده دیدگاه های این مطلب
دیدگاه های مطلب
۰ دیدگاه برای این نوشته

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *