مواد کافئین دار

بنا به باور غلط مردم بیشتر افراد تصور می کنند که فقط قهوه دارای کافئین است. طبعاً کافئین در بسیاری از نوشیدنی ها و مواد غذایی وجود دارد. ضمن اینکه در تمام خوراکی هایی که با قهوه و کاکائو تهیه شده اند مانند بستنی قهوه، سس شکلاتی، ماست قهوه و … نیز باید در جست و جوی کافئین باشیم.

کافئین در خوراکی های بسیاری مانند کافی لاته، اسپرسو، نسکافه و در غذاهایی نیز به شکل مصنوعی اضافه شده است. اکثر مردم تمایل به مصرف کافئین دارند و به همین خاطر بیشتر کارخانه ها تمایل به استفاده از کافئین در محصولات دارند.

  •  مبل و میز
  •  آرون گروپس

مصرف کافئین در بارداری

مصرف کافئین در دوران حاملگی

قهوه از نظر کافئین دارای مقادیر متفاوتی است. بسته به نوع دانه های قهوه، روش برشته شدن و جوشیدن قهوه و اندازه ای که شما برای خوردن قهوه در نظر می گیرید، میزان کافئین موجود در قهوه متفاوت خواهد بود. به عنوان مثال اسپرسو دارای کافئین بیشتری در هر گرم قهوه می باشد. مصرف کافئین در حاملگی نیز عوارض به همراه دارد. به طوری که این ماده در ماه های اول بارداری برای رشد جنین خطراتی به همراه دارد. خطر سقط جنین با مصرف کافئین افزایش می یابد. به همین علت تا ۵ ماه اول مصرف بسیاری از نوشابه های انرژی زا، قهوه و … ممنوع اعلام می گردد.

مصرف کافئین در ایام پیش از بارداری

محرک بودن کافئین تاثیر زیادی بر میزان هوشیاری دارد. معمولاً به طور طبیعی با مصرف کافئین میزان تپش قلب، فشار خون و دفع ادرار افزایش می یابد. کافئین ادرار آور است. ادرار آور بودن کافئین بدین معناست که آب بدن را جذب و آن گاه دفع می سازد. این فرآیند منجر به کم آبی بدن می گردد. به همین علت با خوردن چای تشنگی شما برطرف نخواهد شد. مصرف کافئین در دوران حاملگی، برای افرادی که دارای حساسیت نسبت به آن هستند منجر به سوء هاضمه، اختلال در خواب و عصبی شدن می گردد.

مصرف کافئین در حاملگی می تواند از طریق جفت جنین را در گیر کرده و میزان جریان خون را در جفت کاهش دهد و در نتیجه جنین در معرض آسیب قرار بگیرد.

با مضرات قهوه قبل از بارداری آشنا شوید

کافئین می تواند از کامل و بالغ شدن تخمک ممانعت کند. این مسئله مستقیماً بر توانایی حاملگی زنان تاثیر گذار است. بنابراین کسانی که به لحاظ طبیعی دارای مشکلاتی از نظر تخمک گذاری هستند، باید حتماً خوردن کافئین قبل از حاملگی را ترک کنند.

خطر سقط جنین در زنانی که به طور روزانه ۲۰۰ میلی گرم کافئین مصرف می کنند، دو برابر بیشتر از مادرانی است که کافئین مصرف نمی کنند. این در حالی است که میزان ۳۰۰ میلی گرم قهوه در روز به شدت خطر سقط جنین را افزایش می دهد.

برای باردار شدن بهتر است مصرف کافئین را به تعویق بیندازید. ضمن اینکه کافئین علاوه بر بالغ شدن تخمک، بر روی لانه گزینی تخمک در رحم اثر دارد. اگر مصرف کافئین با سیگار و الکل همراه باشد، احتمال باروری را به شدت کاهش می دهد. کافئین به مثابه یک دارو عمل می کند. از این رو مصرف دوز کم آن نیز می تواند منجر به سقط جنین گردد.

اعتیاد به مصرف کافئین

کافئین اعتیاد آور است و به همین دلیل بیشتر افراد برای ترک آن دچار مشکل هستند. کافئین را نباید یکباره ترک کرد. ترک یکباره کافئین موجب خستگی و سردرد خواهد شد.

عوارض ترک کافئین

شما باید مصرف کافی میکس، شکلات، قهوه و … را در دوران حاملگی و پیش از حاملگی کم کنید و آن گاه آن را ترک کنید. اگر بدانید مصرف نکردن کافئین در حاملگی تا چه اندازه سلامت و رشد جنین شما را تضمین می کند، حتماً مصرف کافئین را کنار خواهید گذاشت.

اثرات کافئین بر جنین

کافئین با وارد شدن به جفت بر اندام های در حال رشد جنین تاثیر گذاشته و همچنین با مشکلات زیر همراه خود شد که عبارتند از:

۱. کافئین سبب تحریک جنین شده و برای مدت زیادی او را فعال نگه می دارد.

۲. کافئین باعث تحریک ضربان قلب شده که در نتیجه منجر به بی نظمی ضربان قلب خواهد شد.

۳. استفاده از مداوم از کافئین باعث می شود که در بدن جنین ذخیره شود و امکان دارد نوزاد بعد از تولد دارای نشانه های مانند : تحریک پذیری، خستگی و استفراغ باشد.

عوارض مصرف کافئین در دوران حاملگی

داروهایی که دارای کافئین هستند

بعضی از دارو های تسکین دهنده درد به خصوص دارو هایی که به منظور آنفولانزا و سرماخوردگی استفاده می شود دارای کافئین می باشند و به منظور مبارزه با درد اثرات آرامش بخشی دارند اما باید خانم های باردار به این نکته توجه داشته باشند که پیش از استفاده از این دسته دارو ها ترکیبات موجود در آن را مطالعه کرده و از مصرف دارو های بدون نسخه نیز خودداری نمایید همچنین، پیش از استفاده هر گونه دارو پزشک تان را در جریان باردار بودن تان بگذارید و حتی برخی از محصولات گیاهی نیز حاوی کافئین هستند که باید پیش از استفاده با پزشک تان مشورت نمایید.

دارو هایی که دارای کافئین هستند

جایگزین مناسبی برای قهوه در دوران بارداری

استفاده از میزان مناسب کافئین هیچ گونه ضرری نخواهد داشت اما اگر باید در دوران بارداری استفاده از آن را محدود کرده و از نوشیدنی هایی که دارای مقادیر کمتری کافئین است استفاده نمایید تا خطری برای جنین نداشته باشد که این نوشیدنی ها عبارتند از :

  • چای سبز
  • قهوه فوری
  • آب نارگیل
  • لیمو
  • آب گشنیز
  • ماست یا دوغ

در این مطلب عوارض مصرف کافئین در بارداری و پیش از حاملگی شرح داده شد. امیدواریم مطالب ارائه شده مورد پسند شما واقع شده باشد و ارائه آن سودمند بوده باشد، در پایان به شما همراهان عزیز پیشنهاد می کنیم به منظور دریافت اطلاعات بیشتر با بارداری می توانید بر روی لینک کلیک نمایید.