دسته ها
جمعه ۱۰ فروردین ۱۴۰۳

چه رفتاری با دخالت دیگران در تربیت فرزند داشته باشیم؟

  • سمیه نیک فرجام
  • ۲۸ خرداد ۱۴۰۰
  • ۰

دخالت دیگران در تربیت فرزند می تواند تاثیرات منفی بر روی تربین فرزندان داشته باشد از مهم ترین این تاثیرات می توان به حریم شکنی اشاره کرد کودکان با این دخالت ها می اموزند که وارد حریم شخصی دیگران شوند از سویی این فرزندان دیگر از والدین خود حرف شنوی نخواهند داشت.

یکی از مشکلاتی که اغلب والدین در تربیت فرزند خود دارند دخالت های اطرافیان در رفتار با کودک است به ویژه زمانی که در جمع هستید و نمی توانید کاری از پیش ببرید و این دخالت ها موجب می شود تا فرزند شما از شما سرپیچی کند. بنابراین هر قدر والدین اصول تربیتی را رعایت کنند باز هم دخالت های بی جا و بی مورد دیگران موجب می شود تا با خطای رفتاری از سوی فرزندان خود مواجه شوید. اما در چنین شرایطی باید چکار کنیم و چگونه به اطرافیان بفهمانیم که در تربیت فرزند دخالت نداشته باشند؟ شاید راه حلی دقیق و روشن برای این امر وجود نداشته باشد اما برخی از تمهیدات می کنند کمک کننده باشند نکته مهم در این زمینه این است که شما نمی توانید دیگران را نیز تنبیه و تربیت کنید بنابراین باید فرزندان خود را طور ی تربیت کنید که از شما نافرمانی و سرپیچی نکنند و به دخالت های دیگران توجه نکنند. ما در ادامه این مقاله توضیحات بیشتری درباره تاثیر دخالت دیگران در تربیت فرزند ارائه خواهیم داد که می تواند آگاهی بیشتری در اختیارتان قرار دهد.

بررسی دخالت های دیگران در تربیت فرزند:

هر قدر هم که شما اصول اخلاقی و تربیتی را رعایت کنید باز هم افرادی در اطراف شما وجود دارند که با دخالت های خود مانع تربیت درست فرزندتان می شوند شما در این مواقع رفتارهایی از فرزند خود می بینید که که باب میل شما و اصول تربیتی شما نیست این رفتارها زمانی که در جمع خانوادگی بروز پیدا می کند موجب دخالت هایی نیز می شود. این دخالت ها موجب سرزنش شما می شود و در نهایت کودک از اصول شما سرپیچی می کند این دخالت ها موجب می شود تا حریم شخصی شما و فرزندتان برداشته شود. با توجه به اینکه نقش مادر در تربیت فرزند و نقش پدر در تربیت فرزند بسیار با اهمیت دخالت های اطرافیان موجب می شود تا از اهمیت و تاثیر این نقش ها در زندگی فرزندان کاسته شود.

 دخالت فامیل در تربیت فرزند

به طور کلی این انتظار والدین از فرزندان یک انتظار نادرست است که هیچ خطایی از آن ها سر نزند زیرا کودک با افراد متعددی در حال معاشرت است کودک از زمان تولد تا هجده سالگی در مسیر معاشرت قرار دارد و در این مسیر تغییر شکل هایی خواهد داشت تا برای زندگی در جامعه آماده شود بنابراین انتظار والدین از فرزندان نباید کمال گرایانه باشد.

از سویی برخی از والدین نیز به دلیل ترس از قضاوت شدن به دیگران اجازه دخالت کردن می دهند در واقع برخی از والدین کمال گرا دوست دارند فرزندانی در جامعه تربیت کنند که مورد توجه همگان باشد و از اینکه دیگران نحوه تربیت آن ها را قضاوت کنند و زیر سوال ببرند می ترسند در نهایت تن به دخالت های دیگران در تربیست فرزند خود می دهند.

دخالت دیگران در تربیت فرزند

تاثیر دخالت های دیگران در این زمینه:

شرایطی را در نظر بگیرید که فرزند شما در جمع دچار خطایی می شود در این شرایط به جای اینکه والدین کودک خود را تنبیه کنند دایی یا خاله او را تنبیه می کند در این شرایط است که کودک حریم شکنی را نیز می آموزد و در آینده به خود اجازه می دهد وارد حریم شخصی دیگران شود. زمانی که والدین مانع از این دخالت می شوند حریم شخصی خود را حفظ می کنند احساس امنیتی که دخالت های دیگران در فرزندان ایجاد می کند موجب می شود تا بیشتر دچار خطا و اشتباه شود و ترسی از والدین نداشته باشد مرجع قدرت در این فرزندان دیگر والدین نیستند و به اطرافیان توجه بیشتری می کنند.

  •  مبل و میز
  •  آرون گروپس

این کودکان چون دارای مرجع قدرت های متعدد هستند دیگر نمی توانند شخصیتی مستقل داشته باشند آن ها در مقابل همه چشم می گویند و توانایی استقلال یافتن ندارند. این کودکان به مرور زمان شان انسانی خود را از یاد می برند و زمانی که وارد جامعه و محیط کاری و تحصیلی می شوند در مقابل رفتارهای نادرست دیگران نمی توانند از خودشان دفاع کنند.

جلوگیری دخالت دیگران در تربیت

بهترین کار چیست؟

اما سوال اساسی این است که چگونه با دخالت دیگران در تربیت فرزند رفتار کنیم؟ پیش از اینکه نیز در بسیاری از مقالات تاکید شده است که والدین پیش از تربیت کردن فرزندان باید خود را پرورش دهند و آگاهی یابند اگر شما هنوز مشکلاتی در تربیت خود دارید پس نمی توانید از فرزند خود توقع کامل بودن را داشته باشید.

اگر با دخالت هایی از سوی دیگران مواجه می شود راهکارهای آن بی حرمتی یا بد رفتاری نیست زیرا که کودکان شاهد چنین رفتاری نیز هستند بلکه می توانیم به راحتی از آن ها تقاضا کنیم تا در حریم شخصی شما و فرزندتان دخالت نکنند. اگر دیدید که این دخالت ها تکرار می شود در نهایت می توانید این حریم شکنی را بر روی آن ها ببندید و از فرزندتان محافظت کنید زیرا دلخور نشدن دیگران می تواند آسیب به فرزند شما وارد کند.

دخالت دیگران در تربیت کودک

بهتر است ابتدا از آن ها به خاطر علاقه ای که به فرزندتان دارند تشکر کنید و در نهایت به آن ها بفهمانید که این دخالت ها می تواند به خود فرزند آسیب برساند. باید به اطرافیان بفهمانید که روش های آموزشی شما متفاوت است و دارای اصول خاص خود می باشد. صحبت محترمانه در این موارد نه تنها موجب ناراحتی دیگران نمی شود بلکه می تواند به شکل منطقی آن ها را توجیه کند تا در حریم شخصی شما دخالت نکنند.

نقش تفاهم در خانواده نیز بی تاثیر نیست زیرا برخی از والدین به دلیل عدم تفاهمی که با یکدیگر دارند موجب دخالت دیگران در تربیت فرزند می شوند و بنابراین والدین و زن و شوهر با وجود اختلافات خود باید در تربیت فرزندان به تفاهم برسند.

منبع : آرگا


مطالب مرتبط
مطالب داغ
همچنین ببینید
مشاهده دیدگاه های این مطلب
دیدگاه های مطلب
۰ دیدگاه برای این نوشته

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *