دسته ها
جمعه ۱۰ فروردین ۱۴۰۳

نقش مادر در تربیت فرزند چقدر است؟

  • سمیه نیک فرجام
  • ۱۶ اردیبهشت ۱۳۹۸
  • ۰

مادر به لحاظ عاطفی با فرزند ارتباطی بسبار قوی دارد و اولین فردی که نوزاد از طریق او با دنیای بیرون آشنا می شود مادر است و به همین جهت است که نقش مادر در تربیت فرزند بسیار پر رنگ است.

در بیشتر کشورهای توسعه یافته یکی از سیاست های کلانی که اینگونه کشورها پیش می گیرند توجه به اهمیت کانون خانواده و به نقش مادر است و در همین راستا امکانات و تدابیر متعددی برای پر رنگ تر کردن ارتباط مادر با کودک در نظر گرفته می شود. همچنین بیان می شود که نقش مادر در تربیت کودک به چه میزانی است و چه تاثیراتی در پرورش شخصیت آنها خواهد داشت.

تربیت توسط مادر

آشنایی بیشتر با نقش مادر در تربیت فرزند:

در تربیت فرزند عوامل متعددی می تواند تاثیرگذار باشد از جمله  آنها والدین، محیط و در برخی موارد ویژگی های وراثتی و فرهنگ و اقتصاد خواهد بود. اما بسیاری از فلاسفه تربیت نقش تربیتی از دیگر عوامل پر رنگ تر می دانند و اعتقاد دارند که فرد همچون لوحی سفید است که با تاثیرپذیری از محیط اطراف خود شکل می گیرد.

محیط اطراف کودک را والدین و عوامل محیطی دیگر تشکیل می دهند و به همن دلیل به نقش مادر در تربیت فرزند اشاره می شود. کودک با الگوبرداری از والدین به خصوص مادر ویژگی های شخصیتی را در خود شکل می دهد مادرانی که از تاثیر مهم خود در نقش پرورش شخصیت کودک آگاه هستند به خوبی می دانند که چگونه نقش خود را به  درستی ایفا کنند.

نقش مادر در تربیت فرزند چیست

نکته کاربردی برای تربیت کودک خوش بین این است که باید از همان ابتدای کودکی نوعی مثبت اندیشی و نگاه مثبت به اطراف را آموزش دهیم.

همانطور که می دانید تربیت کودک از دوران جنینی شروع خواهد شد و به مرور زمان این عامل پر رنگ تر و پر اهمیت تر می گردد حتی برخی از مشاوران خانواده معتقدند که آگاهی والدین از نحوه فرزند داری پیش از بچه دار شدن نوعی تربیت و زمینه ساز آن به شمار می رود. و در این میان باید دید نقش پدر در دوران بارداری چیست و به تاثیرات این نقش نیز بیاد توجه کرد.

  •  آرون گروپس
  •  مبل و میز

نقش مادر در فرزند پروری در ابعاد مختلفی قابل توجه است مادران می تواند به جهت رشد جسمی، عقلی، عاطفی و مذهبی و اجتماعی در کودک خود تاثیر کافی را داشته باشند زیرا کودک از طریق مادر با اینگونه مفاهیمی آشنا می شود و کودکانی که توجه و محبت بیشتری را دریافت می کنند دارای شخصیتی کامل تر هستند.

نقش مادر در تربیت کردن فرزند

با توجه به نقش مادر در تربیت فرزند، باید به نکات تربیتی توجه داشت که از سوی بسیاری از محققان در زمینه تربیتی توصیه می شود:

یکی از نکاتی که در این زمینه به مادران توصیه می شود این است که بیش از هر چیز باید متوجه رفتار خود باشند زیرا کودک با تیزهوشی تمام رفتارهای مادر را الگوبرداری و به عبارتی تقلید می کند به همین جهت نحوه بیان کلمات، نحوه ابراز احساسات، پرخاشگری، به کار بردن الفاظ نادرست و … می تواند تاثیرات چشمگیری بر روی کودک داشته باشد.

از دیگر تاثیرات قابل توجهی که نقش مادر در تربیت فرزند خواهد داشت نقش اجتماعی است که دربردارنده دایره وسیعی از ارتباطات اجتماعی است و مادر در مراحل اولیه رشد کودک اینگونه تربیت را به صورت پیاده کردن در رفتار انجام می دهد و به مرور زمان با آگاهی دادن به کودک به او آموزش لازم را می دهد.

 

تربیت جسمی نیز از ابتدایی ترین اما به نوع خود مهم ترین تربیت از سوی مادر است که نه تنها مراقبت و پرستاری جسمی از کودک را می طلبد بلکه در همان دوران مادر باید با آگاهی تمام نیازهای عاطفی کودک خود را پاسخگو باشد.

تربیت فرزند از سوی مادر

شناسایی استعدادها و توانایی های بالقوه کودک از دیگر نقشهای مادر در تربیت فرزند است که موجب سوق دادن کودک در جهت درست توانمندی ها می شود و موفقیت او را  در آینده به همراه دارد.

ائمه در زمینه تربیت والدین و مادر نکات مهمی را متذکر می شوند و در این زمینه حضرت امام حسن مجتبی اینگونه فرموده اند که: “شبی مادرم فاطمه زهرا(س) را دیدم که تا صبح عبادت می کرد، نماز می خواند، در ضمن مناجات خود با پروردگار زنان و مردان مؤمن را دعا می نمود. اما برای خودش هیچ دعا نکرد. از او پرسیدم مادر جان چرا به خودت دعا نمی کنی؟ جواب داد :اَلجار ثُمَّ الدار ، اول همسایه بعد خویشتن و داخل خانه “

نکته تربیتی که در این حدیث نقل شده است به نقش مادر در تربیت فرزند اشاره می کند که حضرت فاطمه (س) با بیان این حدیث نوعی تربیت اجتماعی و نوع دوستی را به فرزند بزرگوار خود آموزش داده اند.

تبعیض بین فرزندان یکی از مسائل مهمی ات که والدین به ویژه مادران در نحوه رفتار خود با کودک باید به آن توجه کنند تا بدبینی، حسادت و تنفر را  در کودک ایجاد نکنند.

منبع : آرگا


مطالب مرتبط
مطالب داغ
همچنین ببینید
مشاهده دیدگاه های این مطلب
دیدگاه های مطلب
۰ دیدگاه برای این نوشته

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *