به طور کلی بررسی ها نشان می دهد ظاهر گوشی A42 همانند دیگر اعضای سری A با بدنه و فریم پلاستیکی و البته طراحی هنرمندانه و منحصر به فرد سامسونگ نگاه ها را به خود مجذوب می کند. کره ای ها طراحی یگانه و زیبایی را برای A42  در نظر گرفته اند که کمتر جایی پیدا می شود. این گوشی در سه رنگ مشکی، سفید و خاکستری عرضه می شود و هر رنگی را که انتخاب کنید قاب پلاستیک براق پشتی گوشی میزبان طرح Prism Dot (منشور نقطه) می باشد که دستگاه را به چهار قسمت تقسیم می کند با حرکت از بالا به پایین طیف رنگی روشن تر شده که با طرح نقطه ای نور را به شکل رنگین کمان بازتاب می دهد.

ذوق و سلیقه سامسونگ در طراحی A42  فقط به زیبایی و جذابیت محدود نشده و ارگونومی خوبی هم دارد به طوری که در دست راحت جای گرفته و بین دست و دستگاه نوعی چسبندگی ایجاد می شود که حس امنیتی خوب را به جود می آورد در ضمن دست به خوبی روی آن می نشیند و به نوعی A42 آهنربای اثر انگشت می شود. در مجموع از لحاظ راحتی با توجه به بررسی ها کهکشانی A42 نمره بالایی دریافت می کند. پنل و فریم پلاستیکی برای این میان رده ارزان قیمت نکته منفی نبوده خصوصا اگر پنل پلاستیکی نوت ۲۰ را به خاطر بیاورید.

قاب پشتی کمی خمیده بوده و علاوه بر ظاهر جذاب تنها چیزی که در این بخش به چشم می آید ماژول مربعی دوربین ۴ گانه آن است که در خارج از این چیدمان فلش ال ای دی تعبیه شده است. ماژول دوربین اندکی برآمده ولی با قرار گرفتن روی میز موجب لغزش گوشی نمی شود.

قاب دستگاه نیز در کناره ها کمی خمید است که ممکن است چندان مورد پسند خیلی ها نباشد. چرا که با درست گرفتن طولانی مدت گوشی موجب اذیت و درد گرفتن دست می شود ولی طراحی کلی گوشی واقع خوب بوده و بهتر است سختگیر نباشید.

همانطور که پیشتر اشاره شد قاب پشتی، شاهکار هندسی جذابی می باشد که فرق نمی کند کدام نسخه Prism Dot را خریداری می کنید همه جای پنل پشتی به جز قسمت بالایی الگوی منشور نقطه ای داشته و نور را به صورت رنگین کمان منعکس می کند. به نظر می رسد این بخش شگفت انگیز بوده و خیلی ها را مجذوب خود خواهد ساخت.

گوشی A42 با وجود پنل پشتی جذاب یک دیوایس سنتی هوشمند می باشد که صفحه نمایش بزرگ و تخت آن(بزرگترین تغییر گوشی نسبت به A40,A41) در قسمت جلو حدود ۸۴ درصد نمای جلو را به خود اختصاص داده و به ناچ قطره ای(مشابه مدل های قبلی) برای حضور دوربین سلفی مجهز شده است. این نوع طراحی به خوبی حاشیه ها را کاهش داده و میزان حاشیه ها در این بازه قیمتی بسیار خوب ارزیابی می شود. البته حاشیه پایین نمایشگر اندکی غیرطبیعی به نظر می رسد که برای گوشی با این قیمت جای انتقاد ندارد.

در ضمن حسگر اثر انگشت در زیر نمایشگر تعبیه شده که در قسمت پایین پنهان است. سرعت عمل حسگر خوب و تقریبا دقیق بوده و با مشکل خاصی مواجه نمی شوید. قابل ذکر است در بالای ناچ اسپیکر مکالمه درون فریم تعبیه شده که از دید مخفی است. جنس گوشی A42 کاملا از پلاستیک بوده ولی کیفیت خوبی داشته و حسی ارزان قیمت القا نمی کند.

در سمت راست گوشی A42 شاهد حضور کلیدهای پاور و ولوم هستیم و در سمت چپ پورت سیمکارت دیده می شود. در قسمت بالای دستگاه فقط میکروفون مخاطب و در قسمت پایین درگاه جک ۳.۵ میلی متری هدفون، پورت USB-C ، اسپیکر و میکروفون دیده می شود.

در پایان این بخش قابل ذکر است بدنه براق گوشی جاذب اثر انگشت و لکه بوده از این رو خیلی زود کثیف می شود هرچند تمیز کردن A42 ساده است ولی بهتر است از کاور محافظ گوشی و نمایشگر بهره ببرید.

نمایشگر بزرگتر: ۶.۶ اینچ گوشی A42

در ادامه نمایشگر گوشی A42 را مورد بررسی قرار می دهیم. A42 به نمایشگر بزرگ ۶.۶ اینچی سوپرآمولد با وضوح ۷۲۰*۱۶۰۰ پیکسل مجهز شده و نسبت تصویر ۹: ۲۰ را ارائه می دهد. با توجه به بررسی ها نمایشگر A42 از الگوی طراحی اینفینیتی U بهره برده به این مفهوم که ناچ قطره ای در بالای آن برای میزبانی دوربین سلفی در نظر گرفته شده است.

با توجه به این که نخستین گوشی این خانواده(A40) به محافظ گوریلاگلس ۳ مجهز بود در مشخصات A41,A42 چیزی در این مورد ذکر نشده است. فرقی نمی کند به هر روی بهتر است از یک محافظ صفحه برای نمایشگر بهره بگیرید. هر چند A42 نسبت به نسخه های قبلی رزولوشن کمتری و تراکم پیکسلی ۲۶۶ پیکسل در هر اینچ را ارائه می دهد که تاحدی ناامید کننده است ولی حضور یک چیپست قدرتمند در زیر نمایشگر اچ دی عملکرد فوق العاده بازی را ارائه داده و این بهترین پوشش نقره ای می باشد که می تواند امیدوارکننده باشد.

رنگ های نمایشگر در دو حالت طبیعی و زنده ارائه می شوند و گرمی و سردی رنگ ها در حالت پویا توسط کاربر قابل تنظیم می باشد. در ضمن از قابلیت استریم ویدیو با رزولوشن فول اچ دی پشتیبانی می کند آن هم در شرایطی که صفحه نمایش گوشی قدرت نمایش پیکسل های بیشتر را ندارد. را به یک گزینه فوق‌العاده برای بازی تبدیل می‌کند و این یکی از بهترین مواردی است که در این گوشی می‌توان به آن امیدوار بود.

در تست های صورت گرفته روشنایی نمایشگر به رقم خیلی خوب ۳۹۵ نیت رسید و در صورت فعال شدن تنظیم خودکار روشنایی این عدد به ۵۷۰ نیت هم می رسد که بسیار عالی می باشد. ناگفته نماند به لطف تکنولوژی اولد کنتراست صفحه نمایشگر شگفت انگیز بوده و رنگ سیاه به خوبی از رتگهای دیگر قابل تفکیک است.

نرم افزار به روز و سخت افزار قدرتمند

این  گوشی در بخش نرم افزاری با سیستم عاملی بر پایه اندروید ۱۰ و رابط کاربری One UI 2.5 ارائه می شود. بررسی ها نشان می دهد صفحه قفل با میانبرها در گوشه های پایین و نمادهای اعلان در زیر ساعت منظره ای آشنا داشته و متاسفانه A42 از نمایشگر همیشه روشن پشتیبانی ندارد. بهترین گزینه برای قفل گشایی دستگاه حسگر اثر انگشت زیر نمایشگر بوده که پیشتر نیز اشاره شد عملکردی نسبتا خوب، دقیق و سریع دارد. در ضمن قابلیت تشخیص چهره نیز برای باز کردن قفل گوشی در نظر گرفته شده است. تشخیص چهره متکی به دوربین بوده و فاقد فناوری سه بعدی است که از این رو امن نیست.

در ادامه به بررسی سخت افزاری گوشی A42 می پردازیم. قلب تپنده این گوشی را تراشه اسنپدارگون هشت نانومتری ۷۵۰ ۵G تشکیل داده و دومین بار است که سامسونگ از این تراشه بهره می برد. تراشه مذکور قدرتمند و توانمند بوده و گزینه ای میان رده بین اسنپدارگون ۷۶۵G , 730G می باشد. این تراشه ۸ هسته ای است که شامل دو هسته کایرو ۵۷۰ طلایی با فرکانس کاری ۲.۲ گیگاهرتز و شش هسته نقره ای کایرو ۵۷۰ با حداکثر قدرت پردازشی ۱.۸ گیگاهرتز می باشد. پردازنده گرافیکی تقریبا جدید آدرنون ۶۱۹ نیز این تراشه را همراهی می کند که نسبت به نسخه قبلی (آدرنو ۶۱۸) ۱۰ درصد سریعتر و برای بازی بهتر می باشد.

قابل ذکر است برای گوشی A42 حافظه رم های ۴ /۶/۸ گیگابایت و فقط حافظه داخلی ۱۲۸ گیگابایت از نوع UFS 2.1 در نظر گرفته شده است. به طور کلی عملکرد سخت افزاری A42 بسیار خوب و رضایت بخش گزارش شده و در تست بازی های مختلف با گوشی همانند یک پرچمدار و بالا رده عمل می کند.

دوربین چهارگانه و کارآ