دسته ها
پنج شنبه ۹ فروردین ۱۴۰۳

راه های زیاد شدن شیر مادر در طب سنتی (۱۳ روش طبیعی)

  • خانم تمدنی نژاد
  • ۲۵ اسفند ۱۳۹۹
  • ۰

تغذیه نوزاد با استفاده از شیر مادر یکی از بهترین تغذیه ها می باشد زیرا شیر مادر دارای مواد مغذی و ویتامین های فراوان می باشد که سیستم ایمنی بدن نوزاد را تقویت کرده و باعث بهبود رشد او می گردد. به همین دلیل زیاد شدن شیر نوزاد مورد توجه اکثر مادران شیرده قرار دارد.

می دانیم که شیر مادر برای سلامت کودک بسیار مفید است. اما اخبار خوبی به گوش رسیده است که روش های امن و طبیعی در طب سنتی برای افزایش شیر مادر وجود دارد که به راحتی در دسترس می باشند و ارزان قیمت نیز هستند. در این مطلب ۱۳ مورد از روش های زیاد شدن شیر مادر را مورد بررسی قرار خواهیم داد.

بسیاری از گیاهانی که در این مطلب آورده شده اند برای هزاران سال است که مورد استفاده قرار گرفته اند و عوارض جانبی آن ها مورد بررسی قرار گرفته است. یک مادر نگران می تواند سطح استرس خود را کاهش دهد و همچنین کاهش مصرف کافئین به تولید شیر بیشتر کمک خواهد کرد. تمام گیاهانی که در این مطلب آورده شده اند به افزایش شیر مادران در طول دوران شیردهی کمک خواهند کرد. تغذیه از شیر مادر باعث حفظ سلامت و افزایش هوش او می شود.

     زیاد شدن قطعی شیر مادر

روش های طبیعی زیاد شدن شیر مادر در طب سنتی

دوران شیردهی دورانی است که مادر باید توجه زیادی به تغذیه و سلامت خود داشته باشد. نگران بودن در مورد منابع شیر از آغاز شیردهی امری طبیعی می باشد. تغذیه از شیر مادر برای کودک بسیار بهتر از شیر خشک می باشد. تحریک اعصاب در طول شیردهی به تولید شیر بیشتر در سینه ها کمک می کند. اگر قصد دارید تا زیاد شدن شیر مادر را تجربه کنید از گیاهان و غذاهایی که تولید شیر را افزایش می دهند استفاده کنید.

شنبلیله

شنبلیله یکی از قوی ترین و بهترین گیاهانی است که برای افزایش شیر مادر مفید می باشد. بطور کلی، پس از یک یا دو روز پس از آغاز مصرف این گیاهان در تولید شیر در سینه های خود تغییر قابل توجه را مشاهده خواهید کرد. شما متوجه خواهید شد که اگر از دوز صحیح این گیاهان استفاده کنید عرق شما بوی شربت افرا را خواهد داد. شنبلیله در سراسر جهان در آشپزی مورد استفاده قرار می گیرد، زیرا منبع خوبی از پروتئین، آهن و ویتامین C می باشد.

افزایش شیر مادر با طب سنتی

دانه های رازیانه

دانه های رازیانه برای قرن ها در کشورهای مدیترانه ای و هندوستان مورد استفاده قرار گرفته اند، این گیاه تا حد زیادی باعث زیاد شدن شیر مادر در دوارن شیردهی می شود. برخی از زنانی که از دانه های رازیانه استفاده کرده اند افزایش و برابری شیر خود را احساس کرده اند.

  •  آرون گروپس
  •  مبل و میز

یونجه

یونجه گیاهی با ویتامین های مفید، مواد معدنی و آمینو اسیدهای فراوان می باشد. یونجه اتروژنیک می باشد و عملکرد هیپوفیز را بهبود می بخشد، و تصور می شود روشی عالی برای افزایش شیر مادر شیر مادر می باشد. جوانه یونجه را به سالاد  خود اضافه کنید یا با استفاده از آن ساندویچی تهیه کنید. مکمل های یونجه همچنین بصورت کپسول در دسترس می باشند.

زیاد شدن شیر مادر

سیر

خواص سیر ویژگی های مثبت فراوانی دارد، و بهتر است آن را به رژیم غذایی خود اضافه کنید. این سبزی همچنین به مادران شیرده کمک می کند تا شیر آن ها افزایش یابد. همچنین مردم بر این باور می باشند که طعم سیر در شیر مادر باعث حفظ سلامت کامل نوزاد می شود.

زیاد شدن شیر مادر شیرده

دانه های زیره

علاوه بر زیاد شدن شیر مادر دانه های زیره باعث بهبود عملکرد هضم غذا می شود و یبوست، اسیدیته و نفخ را تسکین می بخشد. دانه های زیره بخشی جدایی ناپذیر از بیشتر غذاهای مردم هندوستان می باشد و منبع غنی از کلسیم و ریبوفلاوین و ویتامین B می باشد.

زردآلو

در طول بارداری و پس از آن عدم تعادل هورمونی در بدن شما اتفاق می افتد. زردآلوهای خشک دارای مواد شیمیایی معینی هستند که سطوح هورمون را در بدن متعادل می سازند. زردآلوها غنی از کلسیم و فیبر می باشند و به افزایش شیر مادر کمک می کنند.

زنجبیل

یکی دیگر از گیاهان دارویی و روش های سنتی افزایش شیر مادر زنجبیل می باشد. زنجبیل نه تنها برای جریان خون در بدن مناسب می باشد، بلکه در افزایش شیر مادران نیز مفید می باشد.

گیاهان دارویی و افزایش شیر مادر

زعفران

یکی دیگر از گیاهان ارزشمند و گران قیمت که برای افزایش شیر مادران اغلب مورد استفاده قرار می گیرد زعفران می باشد. علاوه بر افزایش شیر مادر به هضم غذا در نوزادان کمک می کند. شما می توانید از این گیاه به صورت چای استفاده کنید.

کنجد

از آن جا که کنجد دارای مقادیر زیادی کلسیم می باشد، اعتقاد بر این است که مصرف دانه های کنجد باعث افزایش شیر مادر نوزاد می شود. این دانه ها همچنین غنی از مس می باشند. یکی از روش های عالی برای آشپزی با استفاده از این دانه ها ترکیب آن با عدس می باشد.

جو دوسر

یکی دیگر از مواد غذایی که برای زیاد شدن شیر مادر مفید می باشد جو دوسر می باشد. این دانه ها غنی از آهن، کلسیم و فیبر می باشند و اغلب مصرف آن توسط مادران شیرده توصیه می شود. یکی از مواد مغذی و خوب دیگر برای افزایش شیر زنان شیرده گندم شکسته می باشد. جو دوسر اغلب در تهیه فرنی مورد استفاده قرار می گیرند اما همچنین می توان آن را با آجیل ها، ادویه جات یا میوه ها ترکیب کرد و کلوچه های خوشمزه برای افزایش شیر مادر تهیه کرد.

روش های سنتی افزایش شیر مادر

برگ چغندر و اسفناج

سبزیجاتی مثل اسفناج و برگ چغندر سرشار از آهن، کلسیم و اسید فولیک می باشند، از این رو مصرف آن برای جبران کم خونی مادر بسیار مفید می باشد، ضمن اینکه این مواد موجب قوی تر شدن نوزاد می شوند.

لازم است بدانید که اسفناج و چغندر خاصیت سم زدایی دارند و نیز به دلیل ساختار شیمیایی خاص اسفناج برای پیشگیری از سرطان سینه بسیار مفید است.

می توان از برگ های چغندر در سوپ و آش استفاده کرد، استفاده از این مواد در خمیر پاتوره که خمیر یک نوع نان هندی است، کاربرد زیادی دارد، البته توجه داشته باشید که مصرف زیاد اسفناج می تواند منجر به اسهال در کودک شود، از این رو در مصرف زیاد آن باید احتیاط شود.

زیاد شدن شیر مادران

مارچوبه

مارچوبه یک ماده غذایی عالی برای مادران در دوران شیردهی می باشد، زیرا مارچوبه دارای مقدار زیادی فیبر بوده و غنی از ویتامین K و ویتامین A می باشد. مصرف مارچوبه در دوران شیردهی موجب تحریک هورمون هایی می شود که برای شیردهی ضروری می باشند.

حال برای استفاده مادران از این ماده غذایی به منظور تولید شیر بیشتر، می توانید آن را بعد از شست و شوی تمیز، خرد کنید و یا با شیر جوشانده و مصرف نمایید.

کدو سبز

اگرچه خیلی ها خوردن کدو سبز را دوست ندارند اما جالب است بدانید که این ماده غنی از مواد مغذی می باشد، آب زیاد کدو سبز موجب می شود تا آب بدن مادر تامین شود، همچنین مصرف آن موجب افزایش کیفیت شیر مادر خواهد شد.

کدو از جمله صیفی جاتی است که هضم راحتی دارد و به افزایش شیردهی نیز کمک خواهد کرد، حال در صورتی که آن را به عنوان یک خوراکی دوست ندارید، می توانید در تهیه یک پودینگ شیرین و یا به صورت آب کدو سبز تازه نوش جان کنید، آب کدو تازه می تواند سطح قند خون مادر را بعد از زایمان نیز بالا ببرد.

افزایش شیر مادر

کم بودن شیر مادران شیرده ممکن است دلایل مختلفی داشته باشد. دلایل این امر شامل حرارت یا برودت بدن و کم غذا خوردن می باشد. اگر علت کم بودن شیر حرارت بدن مادر باشد می تواند با استفاده از اسفناج، ماش و برنج آن را افزایش دهد و اگر علت برودت بدن باشد می توانند از زردک استفاده کنند. و آخرین علت که کم خوردن غذا می باشد با استفاده از حریره از جو می توان آن را افزایش داد. برای کسب اطلاعات بیشتر در رابطه با نحوه شیر دادن مادر کلیک کنید.

منبع : آرگا


مطالب مرتبط
مطالب داغ
همچنین ببینید
مشاهده دیدگاه های این مطلب
دیدگاه های مطلب
۰ دیدگاه برای این نوشته

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *