دسته ها
جمعه ۳۱ فروردین ۱۴۰۳

خواص کدو سبز و مهمترین مزیت های مصرف آن

  • مرضیه نیکزاد
  • ۴ اسفند ۱۳۹۹
  • ۰

کدو سبز یکی از انواع سبزیجات بسیار مفید می باشد که علاوه بر اینکه دارای ارزش غذایی بسیار بالایی می باشد از خواص درمانی فوق العاده ای نیز برخوردار است. در این مطلب با انواع خواص کدو سبز آشنا خواهید شد.

کدو سبز از نظر مواد غذایی دارای ارزش بسیار بالایی می باشد و به عنوان یک منبع بسیار عالی از انواع ویتامین ها همچون ویتامین A، ویتامین C، پتاسیم، منیزیم، فسفر و فیبر می باشد. علاوه بر این کدو سبز یکی از عالی ترین منابع غذایی منگنز نیز به شمار می رود. که وجود این مواد مغذی با ارزش خواص کدو سبز را با ویژگی های مثبت فراوانی رو به رو کرده است.

مواد مغذی بسیاری در این کدو وجود دارند که از جمله این مواد می توان به کلسیم، آهن، نیاسین، پروتئین، ویتامین K و تریپتوفان اشاره کرد. در واقع می توان گفت که کدو سبز یکی از بهترین مواد غذایی برای کاهش انواع بیماری ها در بدن می باشد زیرا حاوی آنتی اکسیدان های بسیار قوی بوده و دارای خاصیت ضد التهابی نیز می باشد.

کدو سبز و خواص آن

بررسی خواص کدو سبز و فواید دارویی و درمانی آن

کدو سبز از لحاظ آشپزی در بخش سبزیجات و از نظر علم گیاه شناسی در بخش میوه ها قرار دارد. همچنین این کدو خون ساز بوده و دارای آهن و منیزیم و کلسیم می باشد و از نظر شیمیایی بدن را قلیایی می کند. آنتی اکسیدان های موجود در کدو از پیری پوست جلوگیری کرده و مغز را فعال کرده و موجب تقویت حافظه می شود. علاوه بر این کدو خواب را تنظیم کرده و به درمان کم خوابی و بد خوابی نیز کمک می کند. در ادامه فواید کدو سبز و تاثیرات فوق العاده آن را بر بدن می توانید مشاهده نمایید.

آشنایی با فواید کدو سبز

سلامت قلب و مغز

از جمله فواید کدو سبز می توان به حفظ سلامت قلب و مغز اشاره کرد. بالا بودن سطح هموسیستئین در بدن موجب حملات قلبی و مغزی می شود که با مصرف کدو می توانید سطح هموسیستئین را کاهش دهید و از سکته های قلبی و مغزی نیز پیشگیری نمایید.

سلامت چشم

بالا بودن میزان ویتامین C و لوتئین موجود در کدو و همچنین وجود پتاسیم و ویتامین A کمک می کند تا بهتر بتوانید ببینید و سلامت چشم های شما را بهتر حفظ می کند.

  •  آرون گروپس

خواص فوق العاده کدو سبز

تقویت کننده حافظه

تقویت حافظه با مصرف این ماده غذایی، یکی از خواص کدو سبز می باشد. با بالا رفتن سن میزان هوشیاری حافظه کمتر شده و علائم پیری حافظه نیز نمایان می شوند از این رو با مصرف کدو می توانید از بروز این بیماری جلوگیری نمایید. آنتی اکسیدان های موجود در آن به تقویت حافظه کمک بسیاری می کنند.

خواص فوق العاده برای بیماران دیابتی

مواد مغذی موجود در کدو سبز به پیشگیری بیماری های قلبی در بیماران دیابتی کمک می کند و همچنین با کاهش میزان فشارخون بالا از حملات قلبی و سکته مغزی جلوگیری می کند. با استفاده از کدو می توان از افزایش میزان قند و چربی خون در بدن جلوگیری کرد.

مصرف کدو سبز در دوران بارداری

وجود ویتامین A در کدو سبز در دوران بارداری بسیار مفید می باشد اما باید توجه داشته باشید که مصرف بیش از حد از ویتامین A در بارداری ممکن است موجب نقایص مادرزادی جنین شود.

مزیت مصرف کدو سبز

ضد سرطان

آنتی اکسیدان ها و مواد ضد سرطانی موجود در کدو سبز از بروز پیری زودرس سلول های بدن و سرطان جلوگیری می کند. خوردن انواع سبزیجات همچون کدو  موجب می شود تا سموم سرطانی از سلول های کولون دفع شود و ویتامین C و بتاکاروتن موجود در کدوی سبز از سلول های کولون در مقابل مواد شیمیایی که موجب سرطان روده می شوند محافظت می کنند. وجود آلفا و بتاکاروتن در این کدو موجب کاهش سرطان پروستات در مردانی که بالای ۶۰ سال هستند می شود.

کاهش وزن

از آن جایی که این نوع کدو از ۹۵ درصد آب تشکیل شده است برای افرادی که دارای رژیم غذایی می باشند می تواند بسیار مناسب باشد. پایین بودن سطح کالری آن باعث می شود که سوخت و ساز بدن بالا رود در نتیجه موجب کاهش وزن می شود.

فواید فوق العاده کدو سبز

فواید کدو سبز برای پوست

هنگامی که کدو سبز را با حالت نازک پوست می گیرید متوجه قطرات آبی در آن می شوید که به عنوان بهترین شست و شو دهنده پوست می توان از آن استفاده کرد که پس از ۱ ساعت باید پوست صورت خود را به وسیله حوله ای که توسط بخار آب مرطوب شده باشد پاک کرده و سپس با آب ولرم پوست خود را شست و شو دهید.

حفظ سلامت چشم ها

به دلیل دارا بودن بودن لوئتین و زئازاتین که از آنتی اکسیدان ها محسوب می گردند مانع از بروز لکه های زرد می شوند، این لکه ها از علائم پیری هستند. کدوی سبز به دلیل دارا بودن ویتامین A سبب بهبود بینایی و سلامت چشم ها می گردد.

بهبود بیماری آسم

کدو سبز منبع غنی از ویتامین C می باشد و علاوه بر آن دارای خاصیت ضد التهابی است که برای بهیود بیماری آسم ماده غذایی مفیدی به شمار می رود.

انواع خواص کدو سبز

کاهش سطح کلسترول

این میوه به دلیل فقدان کلسترول در ترکیبات خود ماده غذایی ایده آلی است تا در رژیم های غذایی گنجانده شود و علاوه بر آن حاوی فیبر حل شدنی می باشد که سبب تداخل در جذب کلسترول می گردد و به همین جهت کمک کننده مفیدی برای کاهش سطح کلسترول بد در بدن می باشد.

عملکرد بهتر گوارش

یکی از سبزیجات و میوه های توصیه شده برای افزایش سلامت دستگاه گوارش می باشد و می تواند پس از غذای اصلی به عنوان یک وعده مورد استفاده قرار گیرد به این طریق که کدو سبز را به همراه هویج له نمایید و با قرار دادن این مخلوط داخل مافین یا نان از خواص هویج و کدو سبز بهره مند شوید.

کاهش دهنده فشار خون

مقادیر پتاسیم در کدو سبز بالا می باشد به همین دلیل می تواند نقش موثری در کاهش فشار خون بالا داشته باشد، میزان پتاسیم در آن بیش از موز است.

فواید کدو سبز برای درمان بیماری ها

تقویت دندان ها و استخوان ها

کدو سبز دارای ویتامین K می باشد و مانند دیگر سبزیجات و میوه های سبز، سبب افزایش استحکام استخوان ها و دندان ها می شود. همچنین این میوه به تقویت سلول های خون کمک می کند.

درمان اسهال کودکان

از مشکلات شایع گوارشی در کودکان بزرگ تر از یک سال اسهال است که انتخاب رژیم غذایی سالم و تغییر در رژیم می تواند بسیار کمک کننده باشد و کدو سبز پوست گرفته شده نیز جزء همین رژیم محسوب می گردد.

تقویت رشد موها

مقادیر بالای ماده معدنی روی در کدو سبز سبب افزایش رشد موها می گردد. علاوه بر آن ویتامین C برای درمان موی خشک و موخره موثر می باشد و انعطاف پذیری و استحکام موها را سبب می شود. توجه داشته باشید با کمبود این ویتامین، فولیکول های مو بزرگ می گردند و باعث متوقف شدن رشد موها می شوند.

بهره مندی از فواید کدو سبز

دیگر فواید دارویی و درمانی کدو سبز

  • از مبتلا شدن به بیماری ام اس پیشگیری می کند.
  • به درمان بیماری های ناشی از کمبود ویتامین C همچون بیماری اسکوربوت کمک می کند.
  • برای درمان بیماری آسم می توان از خواص درمانی کدو سبز استفاده کرد.
  • از تخم کدو سبز خام برای رفع یبوست و دفع کرم روده می توان استفاده کرد.
  • برای پیشگیری از سرطان ریه از این کدو استفاده نمایید.
  • فواید دارویی کدو سبز تب را پایین آورده و برای یرقان مفید می باشد.
  • مصرف این نوع کدو ادرار آور بوده و به رفع اختلالات کلیه و مثانه کمک می کند.

آشنایی با انواع خواص کدو سبز

در این مقاله با معرفی خواص کدو سبز و مزیت های آن در خدمت شما دوستان عزیز بودیم که امیدواریم از این مطلب علمی لذت برده باشید. در صورت تمایل برای داشتن انواع اطلاعات در زمینه خواص و فواید دارویی و درمانی انواع سبزیجات می توانید به بخش خواص سبزیجات مراجعه نمایید.

منبع : آرگا

مطالب مرتبط
مطالب داغ
همچنین ببینید
مشاهده دیدگاه های این مطلب
دیدگاه های مطلب
۰ دیدگاه برای این نوشته

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *