دسته ها
سه شنبه ۲۸ فروردین ۱۴۰۳

از خواص عرق دارچین چه می دانید؟

  • ساناز براتی
  • ۱۱ اردیبهشت ۱۴۰۰
  • ۰

عرق دارچین دارای خواص بی نظیری مانند بهبود دردهای قاعدگی، کاهش دهنده وزن، بهبود سندروم پلی کیستیک، تقویت کننده سیستم ایمنی بدن، کاهش دهنده التهاب و .. می باشد.

دارچین یکی از ادویه های مهم و پرمصرف در آشپزخانه می باشد که علاوه بر استفاده آن در انواع غذاها دارای خاصیت های بینظیری برای سلامت بدن می باشد. علاوه بر دارچین، عرق دارچین نیز از این ویژگی مستثنی نبوده و دارای خواص شگفت انگیزی می باشد.

خواص مختلف عرق دارچین

تقریبا تمامی افراد با دارچین و پودر آن آشنایی دارند. عرق دارچین یکی از فراورده های منحصر به فرد دارچین است که در این مطلب با خواص آن آشنا خواهیم شد. دارچین یک ادویه پرخاصیت است که در کتاب های مقدس قدیمی از آن با عنوان موردی که در مراسم مذهبی استفاده می شده است، یاد کرده اند. دارچین از گذشته دور در نقاط مختلف جهان استفاده می شده است. آورده اند که در مصر باستان حتی قبل از ساخته شدن اهرام ثلاثه مصر از گیاه دارچین برای درمان مرض ها و بیماری های مختلفی استفاده می شده است.

عرق دارچین و خاصیت های آن

دارچین در واقع پوست درختی می باشد که تا حدود ۱۰ متر ریشه دارد، برگ های این درختچه رنگ سبز سیر داشته و دارای گل هایی سفید رنگ است. پوست این درخت همان دارچین است که بعد از کنده شدن به شکل پودر در انواع غذا و دمنوش و یا چای استفاده می شود. همانطور که گفتیم دارچین دارای خواص بی نظیری می باشد، عرق دارچین که یکی از مشتقات دارچین است آب غلیظ یا همان عصاره ی خالص از پوست درخت دارچین می باشد که با روش تقطیر آب حاصل می شود.

عرق دارچین در طب سنتی دارای طب گرم و خشک می باشد و از آن در موارد بسیاری استفاده می شود، عرق دارچین مفید برای تقویت معده، تقویت عمومی بدن، تقویت اعصاب، از بین بردن بوی بد دهان، رفع سرفه های مرطوب، از بین برنده ی وحشت و ترس می باشد.

انواع خواص عرق دارچین

علاوه بر موارد بالا عرق دارچین دارای خواص مهم دیگری نیز می باشد که به ارائه آن می پردازیم. در این مطلب همراه ما باشید تا به بررسی بیشتر این موارد بپردازیم.

  •  آرون گروپس

عرق دارچین و سندروم پلی کیستیک

سندروم تخمدان پلی کیستیک یا PCOS یک نوع اختلال هورمونی می باشد که سبب بزرگ شدن تخمدان ها با کیست های کوچک در لبه های خارجی آن می گردد. با توجه به تحقیقات انجام شده و اطلاعات بدست آمده از انجمن آگاهی از PCOS، مصرف عرق دارچین همراه با مقداری عسل می تواند باعث کاهش اثرات PCOS شده و در این مورد کمک کننده باشد. با توجه به تحقیق انجام شده در یک مجله معتبر، عصاره ی دارچین باعث می شود تا مقاومت به انسولین در زنانی که به PCOS مبتلا هستند، کاهش یابد. مصرف عرق و عصاره ی دارچین سبب کاهش مقاومت به انسولین در زنان مبتلا شده به PCOS می شود.

برخی از خواص عرق دارچین

تقویت سیستم ایمنی بدن

تحقیقات نشان داده اند که عرق دارچین دارای مقدار زیادی از فنل های آنتی اکسیدانی و پروآنتوسیانیدین ها می باشد. وجود این ترکیبات در بدن انسان باعث می شود تا سیستم ایمنی بدن تقویت شود. علاوه بر این خواص ضد باکتریایی و ضد ویروسی و همچنین ضد قارچی عرق دارچین باعث کاهش خطرات سلامتی مختلفی مانند اختلالات تنفسی و مشکلات قلبی می شود. در نتیجه عرق دارچین و مصرف آن سبب تقویت سیستم ایمنی بدن می شود.

خواص مختلف عرق دارچین

بهبود دهنده گرفتگی های قاعدگی در زنان

با توجه به مطالعه انجام شده در مرکز ملی اطلاعات بیوتکنولوژی، خانم هایی که عرق یا عصاره ی دارچین را مصرف می نمایند نسبت به دیگر بانوان درد کمتری را در زمان قاعدگی تجربه می کنند. همچنین مدت زمان درد ها و التهابات در این دوره برایشان کمتر می شود. با مصرف روزانه یک فنجان عرق دارچین می تواند به کاهش اثرات گرفتگی قاعدگی کمک نماید.

کاهش وزن با عرق دارچین

کاهش وزن با مصرف عرق دارچین تا کنون به شکل علمی اثبات نشده است، ولی عنوان شده است که عصاره ی دارچین باعث می شود تا فرد احساس سیری داشته باشد. ایجاد حس سیری با کاهش وزن رابطه دارد و تاثیر زیادی در کاهش وزن دارد. در بین عموم مردم عرق دارچین به کاهش وزن معروف است.

خاصیت های مهم عرق دارچین

کاهش دهنده التهاب

در حال حاضر به افرادی که دچار درد مفاصل هستند و یا از آرتروز رنج می برند توصیه می شود تا از عصاره و عرق دارچین مصرف نمایند. با توجه به خاصیت های ضد التهابی عرق دارچین، این عصاره باعث کمک به کاهش دردها و التهابات بیش از می شود. علاوه بر این عرق دارچین باعث تقویت گردش خون می شود و به همین دلیل سبب پیشگیری از شرایطی مانند آرتروز خواهد شد.

کاهش دهنده اثرات اختلال پارکینسون

با توجه به تحقیقات و مطالعات انجام شده که تا کنون منتشر شده اند، عصاره دارچین می تواند به پیشرفت بیماری و اختلال پارکینسون کمک کرده و آن را کند نماید. علاوه بر این عرق دارچین می تواند سرعت رشد این بیماری را تا حد زیادی کمتر نماید. عرق دارچین دارای ترکیبات ویژه ای می باشد که باعث بالا رفتن قدرت بدنی شده و مغز را تقویت می کند.

معرفی خاصیت های عرق دارچین

مقدار و روش مصرف عرق

با توجه به کاربردهای مختلف عرق دارچین مقدار و نحوه مصرف آن در موارد مختلف متفاوت می باشد. اما با توجه به فرمایشات طبیبان در طب سنتی برای داشتن تاثیر بیشتری از این ماده بهتر است این عرق را همراه با چای مصرف نمایید و یا بس از هر وعده غذایی حدود نصف استکان از عرق را بنوشید.

خاصیت هایی برای عرق دارچین

مضرات مصرف پیش از حد عرق دارچین

باید بدانید که دارچین و عرق آن به دلیل دارا بودن طبع گرم، برای افراد گرم مزاج می تواند باعث ایجاد عوارض مختلفی مانند خشکی پوست، خارش بدن، گر گرفتگی، خارش گلو و گوش … شود. از این رو بهتر است تا اشخاصی که مزاج گرمی دارند در مصرف عرق دارچین احتیاط داشته باشند.

مصرف عرق و عصاره ی دارچین در میزان زیاد و دوز بالا، باعث بیشتر شدت تپش قلب، کم خوابی، بی خوابی و افسردگی خواهد شد. از دیگر عوارض مصرف بیش از اندازه عرق دارچین التهاب یا ورم پوست، زخم ها و ترک یا پوست پوست شدن لب و گوشه ی دهان و همچنین سوزش معده می باشد.

درست است که دارچین و عرق دارچین از لخته شدن خون پیشگیری می کند ولی مصرف بیش از حد آن می تواند باعث ایجاد مشکل های مربوط به خون و گردش خون گردد، به خصوص اگر مصرف دارچین با داروهایی مانند آسپرین که سبب رقیق شدن خون می شوند، تداخل ایجاد کرده و باعث می شود تا مشکل دو برابر شود.

بررسی خاصیت های عرق دارچین

مصرف دارچین و عرق دارچین و دیگر فراورده های آن در دوران بارداری توصیه نمی شود. مصرف دارچین و عرق آن حتی به مقدار خیلی کم در دوران بارداری مجاز نیست، زیرا مصرف آن می تواند باعث زایمان زود رس در مادران شود. بعلاوه مصرف هر نوع ادویه و فراورده های آن در دوره شیردهی نیز به خاطر ایجاد ناراحتی در معده ی نوزاد باید خیلی کم و محدود شوند. در دوران نوزادی یا کودکی هر نوع نشانه ای مانند اسهال، استفراغ و معده درد و حساسیت های گوارشی می تواند به دلیل مصرف این نوع مواد غذایی باشد.

منبع : آرگا

مطالب مرتبط
مطالب داغ
همچنین ببینید
مشاهده دیدگاه های این مطلب
دیدگاه های مطلب
۰ دیدگاه برای این نوشته

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *