دسته ها
جمعه ۳۱ فروردین ۱۴۰۳

خواص عرق بوقناق و کاربردهای درمانی آن

  • محدثه خاکشور
  • ۱۲ فروردین ۱۴۰۲
  • ۰

درمان با گیاهان دارویی و عرقیات گیاهی در طب سنتی یکی از روش های قابل توجه می باشد که حتی امروزه مورد توجه قرار دارد. در این مطلب تصمیم گرفته ایم تا به خواص عرق بوقناق و موارد منع آن بپردازیم.

از متداول ترین خاصیت بوقناق مداوای دیابت و قند خون بالا می باشد، با مصرف عرق بوقناق سلولهای پانکراس شروع به فعالیت کرده و انسولین می سازند، پس استفاده آن موجب مداوای بیماری قند خون می گردد. عرق گیاهی بوقناق با اسم علمی ارینگیوم بیلاردیری «Eryngium billardieri» نوعی از گیاهان دارای گل می باشد که در مداوای بعضی از امراض به طرز قابل توجهی موثر است. در این مطلب خواص بوقناق را بررسی می کنیم.

آشنایی با خواص عرق بوقناق

آشنایی با خواص عرق بوقناق

بوقناق گیاهی بوته ای بنفش و نسبتا تیز با نام های گوناگون شناخته می شود و از جمله ی آن می توان به «کنگر وحشی»، «خارزنِ بابا»، «چرخه» اشاره داشت. در این گیاه قدری اینولین هست. بوقناق معمولا به طور طبیعی و بیابانی و خودرو در بیابان ها رشد می نماید و هم می توان در باغ ها پرورش داد که دارای طبیعتی معتدل متمایل به گرم می باشد.

عرق گیاهی بوقناق دارای خاصیت و فواید بسیاری می باشد که مهمترین آنها مفید برای بیماری دیابت و قند خون است، بعضی از قابل توجه ترین خاصیت های عرق گیاهی بوقناق می توان به مداوای کم خونی، درمان اختلالات تنفسی همچون آسم، کاهش فشار خون و … اشاره داشت. البته در مصرف این عرق گیاهی نباید افراط نمایید. در ادامه به معرفی فواید عرق بوقناق می پردازیم:

گیاه بوقناق و عرق این گیاه چه خواصی دارد؟

تصفیه کبد چرب

گیاه بوقناق به شکلی قدرتمند سمن زدایی انجام می دهد که به صورت مستقیم بر کارکردهای آنزیمی کبد موثر بوده و جهت تصفیه و پاکسازی کبد و باز نمودن مجاری کبد خیلی سودمند می باشد. در واقع عرق بوقناق موجب بهبود کارکرد آنزیم های کبدی می گردد.

سلامت دستگاه گوارش

بوقناق دارای اینولین گونه ای فیبر محلول در آب می باشد که متشکل از مولکولهای فروکتوز بوده است. اینولین در قسمت های انتهای دستگاه گوارش موجب می شود تا باکتری های مفید روده تغذیه کرده و اندازه این باکتری ها زیاد گردد. باکتری های مفید تولید کننده اسید چرب هستند که به همین ترتیب اسیدهای چرب انرژی سلولهای کولون را تامین نموده و به سلامتی فرد کمک می نمایند. اینولین موجب تقویت سیستم گوارشی و بهبود حرکت های روده، درمان یبوست و تسهیل عمل دفع می گردد. این عرق گیاهی تاثیر خوبی در بهبود و درمان نفخ روده و معده دارد.

  •  آرون گروپس

چربی سوزی و کاهش وزن

عرق گیاهی بوقناق موجب سوزاندن کالری و در نتیجه تجزیه چربی های بدن می گردد، در واقع فیبر اینولین در مقایسه با دیگر فیبرها مانند سلولز برای چربی سوزی و لاغری موثرتر هستند.

درمان جوش

این عرق گیاهی می تواند خون را تصفیه نموده و کبد را از سم ها پاکسازی نماید، بوقناق عروق پوستی را باز نموده و موجب شفاف تر شدن پوست می شود. همچنین به دلیل فعال نمودن کبد و تمیز کردن خون، باعث از بین رفتن جوش های صورت می گردد. روش های مختلفی برای استفاده از این عرق گیاهی وجود داردغ مثلا می توانید آن را به صورت موضعی بر روی پوست صورت خود بمالید و با آن شستشو دهید، و یا با استفاده از مقداری پنبه آغشته شده به عرق گیاهی بوقناق را به روی پوست خود کشیده و با آن پوست صورت خود را ماساژ بدهید، این عرق گیاهی عملکردی مثل تونر دارد که سطح و منفذه های پوستتان را پاک می کند.

فواید عرق گیاهی بوقناق

رفع استرس

یکی از خاصیت های عرق گیاهی بوقناق استرس زایی آن می باشد که قابلیت کنترل و کاهش استرس و اختلالت خلقی را دارد. زیرا بعد از مصرف این عرق گیاهی کارکرد کلیه ها افزایش می یابد و پس از آن ترشح آدرنالین در بدن نیز افزایش می یابد. آدرنالین یک هورمون می باشد که باعث زیاد شدن هیجان و همچنین ضربان قلب می گردد، و در نهایت با مصرف عرق بوقناق هورمون در بدن بیشتر شده و مانع کارکرد منفی تنش های عصبی و استرس می شود.

بهبود و درمان دیابت

بهبود و درمان دیابت را می توان از مهمترین کارکردهای عرق گیاهی بوقناق دانست، بوقناق به علت دارا بودن ترکیبات سودمند موجب کم شدن سطح قند خون و به دنبال آن بهبود و مداوای دیابت می گردد. ترشح انسولین به واسطه ی مصرف این عرق در بدن بیشتر شده که تاثیر چشمگیری در درمان دیابت دارد. با مصرف این عرق گیاهی و نیز ورزش مناسب و انتخاب سبک زندگی مناسب و سالم می توانید در کنترل بیماری دیابت به نتیجه خوبی برسید، البته برای این موضوع بهتر است با دکتر خود صحبت کنید.

مفید برای کم کاری تیروئید

تیروئید غده ای درون ریز می باشد، غذه تیروئید نقش مهمی در سلامتی بدن دارد. دیابتی ها اغلب به مرض تیروئید هم مبتلا می گردند، عرق گیاهی بوقناق موجب تقویت کارکرد غده تیروئید و نیز موجب بهبود و مداوای دیابت می گردد. استفاده از عرق بوقناق به شکل مناسب از ایجاد بیماری کم کاری تیروئید پیشگیری می نماید. خوب است پیش از عرق بوقناق با دکتر در جریان بگذارید.

آشنایی با خواص عرق بوقناق

درمان فشار خون

عرق بوقناق در طب سنتی خواص زیادی دارد که از جمله آن می توان به بهبود و درمان فشار خون اشاره داشت، این عرق گیاهی به علت دارا بودن ترکیب های سودمند تولید گلبول های قرمز را زیاد می کند و موجب تنظیم فشار خون می گردد. از دیگر فواید آن کم کردن سطح کلسترول بد خون و در نتیجه بهبود سلامتی قلب کمکی شایان می کند.

درمان کم خونی

کم خونی یکی از بیماری ها و یا به زبان ساده تر مشکلات رایج در میان عموم به خصوص خانم ها می باشد که روش های زیادی از جمله مصرف مواد غذایی و نوشیدنی های خون ساز توصیه می گردد. جهت مداوای کم کردن پلاکت و زیاد شدن گلبولهای قرمز خون عرق بوقناق از تاثیر بالایی برخوردار می باشد که در نتیجه بیماری کم خونی و «IIP » را بهبود و درمان می نماید.

درمان زخم

قرار دادن برگهای له گردیده گیاه بوقناق و یا اینکه شیره بوقناق را روی پوست جهت درمان زخم و کنترل زخم جرب، زخم کچلی و گاهی زخم های دارای حالتی سرطانی موثر می باشد.

درمان سنگ و ورم کلیه

بوقناق به میزان زیادی ادرارآور می باشد که موجب درمان سنگ مثانه و سنگ کلیه می گردد.

مفید برای آسم

یکی دیگر از خواص بوقناق و عرق گیاهی بوقناق بهبود بیماریهای تنفسی و تنگی نفس از جمله آسم می باشد.

ممنوع بودن این عرق گیاهی برای چه کسانی است؟

اگرچه این عرق گیاهی سرشار از خواص خوب و مفید مانند جلوگیری از دیابت، کاهش فشار خون و … می باشد اما پیشنهاد می کنیم تحت هیچ شرایطی خانم های باردار به استفاده از آن بدون هماهنگی و تجویز دکتر اقدام نکنند. گفته می شود مصرف این عرق گیاهی و این گیاه در زمان بارداری امکان سقط جنین دارد.

خواص عرق بوقناق +موارد منع مصرف

  • از مصرف همزمان عرق بوقناق با داروهای شیمیایی کاهش قند خون اجتناب نمایید.
  • مادران شیرده بهتر است از مصرف آن بپرهیزند، زیرا موجب خشک گردیدن شیر خانم های شیرده می شود.
  • خانم ها در زمان قاعدگی از این عرق گیاهی مصرف ننمایند، زیرا درد زیاد و کسلی شدید به دنبال دارد.
  • در کنار این عرق گیاهی بهتر است عسل و یا خرما را مورد مصرف قرار دهید زیرا موجب کم شدن فشار خون می گردد. (البته اگر فشار خون ندارید)
  • در مصرف عرق بوقناق افراط نکنید چون فشار خون شما کاهش یافته و ممکن است بی حالی و سستی به شما دست دهد.
  • وقتی عرق بوقناق بعنوان یک غذا میل می گردد، فاقد عوارض و تداخلات دارویی و یا تداخلات گیاهی می باشد. استفاده زیاده از حد بوقناق در بعضی اشخاص باعث ایجاد مشکلاتی برای مثانه و گاهی موجب عدم دفع ادرار می شود.

روش مصرف

عرق گیاهی بوقناق دارای خواص بسیار مهم و تاثیرگذار است که عرق بوقناق در طب سنتی بسیار مناسب و سودمند برای دیابتی ها می باشد. به این صورت که در روز ۲-۳ استکان از عرق گیاهی بوقناق می توانید مصرف نمایید که مفید است. اما نباید به هیچ وجه در مصرف آن زیاده روی نموده و اعتدال را فراموش کنید.

خاصیت های مفید عرق بوقناق

در این مطلب خواص عرق بوقناق گیاه گلدار و مفید را مورد بررسی قرار داده و در اختیار شما قرار دادیم. امیدواریم مورد توجه شما واقع شده و بتواند کاربردی واقع شود. البته که عرقیات گیاهی متنوعی وجود دارند که هر کدام از آنها خواص و فواید بیشماری دارند. برای آشنا شدن با خواص عرق ریحان و خواص عرق ریواس می توانید به لینک ها مراجعه نمایید.

منبع : آرگا

مطالب مرتبط
مطالب داغ
همچنین ببینید
مشاهده دیدگاه های این مطلب
دیدگاه های مطلب
۰ دیدگاه برای این نوشته

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *