دسته ها
جمعه ۱۰ فروردین ۱۴۰۳

چگونه بی اشتهایی کودکان را در خانه درمان کنیم؟

  • خانم تمدنی نژاد
  • ۲۱ دی ۱۳۹۹
  • ۰

بی اشتهایی کودکان به دلایل مختلفی می تواند در کودکان اتفاق بیفتد و یکی از رایج ترین شکایات بین تمام مادران می باشد. در این مطلب با ۵ مورد از درمان های خانگی عالی برای بی اشتهایی کودکان آشنا خواهیم شد.

بیشترین سوالاتی که مادران در مورد کودک خود می پرسند این است که چگونه اشتهای کودک خود را افزایش دهیم؟ چه چیزی اشتها شما را افزایش خواهد داد؟ از دست دادن اشتها یکی از مشکلات رایجی است که اغلب بچه ها با آن مواجه هستند. روش های خانگی برای درمان بی اشتها شدن کودکان را در این مطلب مرور خواهیم کرد.

تغذیه کودک و ورود غذاهایی مثل برگر، پیتزا و سیب زمینی سرخ کرده به زندگی افراد باعث شده است کودک از خورن غذاهای سالم متنفر باشند. و همین امر باعث کاهش اشتها در کودکان شده و در نهایت باعث کاهش سطح ایمنی بدن می شود. بنابراین کودک بیشتر در معرض مشکلاتی مثل تب، سرماخوردگی، حالت تهوع، ورم معده و سوء هاضمه قرار دارند. در این مطلب ۵ مورد از بهترین روش های خانگی درمان بی اشتها شدن کودک را آورده ایم. غذاهایی که بطور طبیعی اشتها را تقویت می کنند برای درمان بی اشتها شدن عالی می باشند. این غذاها به تقویت اشتها و حفظ سلامت بدن کمک می کنند.

بی اشتهایی کودکان

روشهای درمانی مختلف برای بهتر شدن اشتهای کودکان وجود دارد اما قبل از اینکه بااین روشها آشنا شوید، لازم است نسبت به دلایل بی اشتهایی کودک آگاهی کامل پیدا کنید، این مشکل ممکن است علل متعددی داشته باشد، در ادامه توضیحات بالا به معرفی برخی دیگر از این دلایل می پردازیم.

بیماری و مصرف دارو

بروز برخی بیماری ها و یا مصرف مصرف داروهایی می توانند تاثیرات منفی بر روی اشتهای کودک بگذارند، در طول دوران بیماری به دلیل اختلال در عملکرد اعضای مختلف بدن از جمله دستگاه گوارش منجر به بی اشتهایی کودک خواهد شد و ر برخی موارد حتی بعد از بهبود نیز تا مدتی این بی میلی و بی اشتهایی به غذا امکان دارد وجود داشته باشد، بسیاری از دارو ها همچون آنتی بیوتیک و … نیز می توانند در بی اشتهایی کودک مؤثر باشند.

کمبود روی در بدن کودکان

  •  آرون گروپس
  •  مبل و میز

عنصر روی نقش زیادی در بدن کودک دارد و کمبود آن موجب ایجاد بی اشتهایی خواهد شد، زیرا روی موجب تولید اسید کلریدریک در بدن شده و این ماده کار هضم غذا در معده را بعهده دارد. بنابراین با استفاده از یک رژیم غذایی مناسب می توانید مشکل کمبود روی و در نتیجه آن بی اشتهایی کودک را برطرف نمایید، از جمله غذاهای سرشار از روی می توان به مرغ، سبوس گندم، بادام هندی و تخم کدو اشاره کرد.

بی اشتهایی کودک

اختلال عملکرد دستگاه گوارش و هضم غذا 

به منظور هضم غذا در معده نیاز به انرژی دارید، اما مشکلاتی همچون نفخ، وجود گاز های گوارشی و سوء هاضمه می توانند تاثیرات منفی بر انرژی مورد نیاز بدن برای هضم غذا داشته باشند، از این رو ابتلا به بیماری های مختلف منجر به ایجاد مشکل در هضم غذا و در نهایت موجب بی اشتهایی کودک می شوند.

بی اشتهایی عصبی یا اختلال تغذیه ای

این مشکل معمولا در نوجوانان وجود دارد، اما برخی معتقدند بی اشتهایی عصبی می تواند در بچه ها بین  سنین ۶ تا ۷ ساله نیز وجود داشته باشند.

حساسیت غذایی در کودک

در برخی مواقع وجود حساسیت های غذایی همچون سلیاک (بیماری خود ایمنی است که منجر به عدم تحمل گلوتن پروتئین شده و در گندم، جو و چاودار تشخیص داده می شود)، موجب ناراحتی کودک و در نتیجه بی اشتهایی وی می شود.

روش های عالی درمان خانگی بی اشتهایی کودک

یکی از شکایت های رایج مادران بی اشتهایی کودکشان می باشد. برای بچه های بیش از یک سال، اشتها بر اساس سن، سطح انرژی بدن کاهش و یا افزایش می یابد. بی اشتهایی کودک یکی از مشکلات رایج بین بچه ها در سنین ۲ تا ۶ می باشد. اگرچه، با کاهش اشتها کاهش وزن نیز همراه است، بنابراین شما باید با متخصص کودک مشورت کنید تا دلایل بی اشتهایی کودک را شناسایی کرده و آن را درمان کند. بخاطر داشته باشید، بی اشتهایی در بچه ها رایج می باشد، اگر کودک شما سالم، شاد و می تواند به راحتی بخوابد نباید نگرانی داشته باشید. بی اشتهایی طولانی مدت به مراقبت های پزشکی نیاز دارد. بنابراین مراقبت عادت های غذایی کودک خود باشید.

بی اشتهایی در کودکان خردسال

گشنیز

آب گشنیز برای تقویت اشتها بسیار خوب می باشد زیرا می تواند بطور موثر باعث افزایش ترشح شیره معده شود. این گیاه همچنین برای درمان کولیت، حالت تهوع، گاز معده، سوء هاضمه و دیگر بیماری ها موثر می باشد. آب برگ های گشنیز را گرفته و روزانه ۱ تا دو قاشق بنوشید تا اینکه اشتهای شما تقویت شود. می توانید به این محلول همچنین مقداری نمک و آب لیمو اضافه کنید. این محلول در واقع یکی از بهترین داروهای خانگی برای افزایش اشتها در کودکان می باشد.

سیر

سیر یکی از داروهای خانگی مفید برای بی اشتهایی می باشد زیرا می تواند دستگاه گوارش را به درستی تحریک کند. ۳ تا ۴ حبه سیر را در یک فنجان آب بنوشید. آن ها را رنده کنید تا آب سیر بدست آید آب نصف یک لیمو را به این محلول اضافه کنید. این محلول را دو بار در روز بنوشید تا بیماری شما بهبود یابد.

درمان بی اشتهایی قطعی بی اشتهایی کودکان

فلفل سیاه

این چاشنی معمولا به عنوان دارویی برای افزایش اشتها، بهبود عمل هضم و درمان اختلالات دستگاه گوارش مورد استفاده قرار می گیرد. همچنین می تواند گاز معده را تسکین بخشد. یکی از آسانترین و ارزان ترین درمان های خانگی برای افزایش اشتها در کودکان می باشد. اساسا فلفل سیاه می تواند غده های چشایی ما را تحریک کند و بدین وسیله ترشح هیدروکلریک اسید و همچنین عمل هضم غذا را بهبود می بخشند. علاوه بر این، فلفل سیاه ترکیبی به نام پپرین دارد که به جذب بیشتر مواد مغذی، ویتامین B، بتاکاروتین و سلنیوم کمک می کند. نصف قاشق چای خوری پودر فلفل سیاه و یک قاشق پودر شکر زرد را با هم ترکیب کنید. بطور منظم و برای چند روز آن را بنوشید. اگر به زخم معده مبتلا هستید از فلفل سیاه برای درمان بی اشتهایی کودک خود استفاده نکنید.

درمان موثر بی اشتهایی کودکان

زنجبیل

زنجبیل برای تحریک اشتها در کودکان بسیار موثر می باشد. علاوه بر این، زنجبیل برای کاهش درد معده بسیار خوب می باشد. مقداری زنجبیل خشک شده را ریز کنید و از دو فنجان آب استفاده کنید تا زنجبیل را جوشانده و چای زنجبیل درست کنند. برای بهتر شدن طعم آن مقداری شکر و شیر به آن اضافه کنید. این چای را چند بار در روز بنوشید.

بی اشتهایی در کودکان

نعنا

یکی دیگر از روش های عالی برای درمان بی اشتهایی کودک استفاده از نعنا می باشد. نعنا به درمان بوی بد دهان و بهبود اشتها کمک می کند. یک روش عالی برای مصرف نعنا استفاده از آن بصورت چای می باشد.

درمان بی اشتهایی کودکان

همانطور که گفتیم بی اشتهایی در بچه ها می تواند دلایل مختلفی داشته باشد و در اکثر موارد با توجه به سن کودک این امر در بچه ها رایج می باشد اما اگر بی اشتهایی کودک شما برای مدت زمان طولانی طول کشید می توانید با استفاده از روش های خانگی بیان شده در این مطلب این اختلال را درمان کنید.

منبع : آرگا


مطالب مرتبط
مطالب داغ
همچنین ببینید
مشاهده دیدگاه های این مطلب
دیدگاه های مطلب
۰ دیدگاه برای این نوشته

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *