دسته ها
پنج شنبه ۶ اردیبهشت ۱۴۰۳

آموزش حمام کردن و شستن سگ و اقدامات قبل و بعد از آن

  • ملیحه بال افکن
  • ۲۲ فروردین ۱۴۰۰
  • ۰

توجه داشته باشید که شستن سگ چندان سخت و پیچیده نیست و شما می توانید با مطالعه این مطلب با مراحل شستشو و آماده سازی حیوان به خوبی آشنا شوید با ما همراه باشید.

به طور کلی شستن سگ های آپارتمانی دارای اصول خاصی است که به شما کمک می کند تا به حیوان خود ناخواسته آسیبی وارد نکنید و همچنین پیش از اینکه به نحوه شستن سگ بپردازیم باید بدانید که شستشوی مداوم و افراط در نظافت این حیوان می تواند آسیب های جدی برای حیوان به دنبال داشته باشد.

آشنایی با نحوه شستن سگ

همانطور که می دانید امروزه نگهداری سگ و توله سگ ها در فضای خانه تقریبا به امری عادی تبدیل شده است اما باید بدانید که نگهداری از سگ نیازمند اصول و قواعدی است که صاحبانش باید بدانند و رعایت کنند. توجه داشته باشید از نحوه و زمان تغذیه تا علائم بیماری و نگهداری های بهداشتی همه و همه جزء مواردی هستند که برای نگهداری از سگ نیاز است تا با آن آشنایی داشته باشید. همچنین نظافت و بهداشت سگ ارتباط مستقیمی با بهداشت منزل و خانواده دارد و به همین خاطر نیاز است تا برای جلوگیری از بروز هر گونه پیشامد ناخوشایند با اصول نظافت و بهداشت حیوانتان آشنایی داشته باشید. موارد مختلفی مانند برس کشیدن، شستن سگ در خانه و نظافت ناخن ها همه مواردی هستند که نیاز است تا با آن آشنایی داشته باشید. به طور کلی سگ ها جز حیواناتی محسوب می شوند که اغلب خود را با لیسیدن خودشان تمیز می کنند و به همین خاطر ضرورتی به حمام ندارند و حتی حمام کردن بیش از حد برایشان ضرر خواهد داشت اما با این وجود باز هم برای داشتن سگ خانگی و رعایت بهداشت بایستی در سال چندین مرتبه اقدام به شستشوی حیوان خود کنید به ویژه زمانی که در گل و خاک غلط می زنند حمام کردنشان ضروری است. معمولا سگ ها عاشق غلط زدن در زمین های کثیف و گلی هستند و همچنین فرضیه های زیادی هم وجود دارد که این علاقه آن ها را توجیح می کند.

نحوه شستن سگ ها

مراحل آماده سازی سگ برای شستن:

معمولا پیش از شستشو سگ بایستی حیوانتان را آماده کنید و نکاتی را رعایت نمایید که در ادامه به بیان آن ها پرداخته ایم:

مکانی مناسب را انتخاب نمایید:

اگر سگ کوچکی دارید می توانید او را درون روشویی دستشویی و یا سینک آشپزخانه بشورید و سگ های بزرگ تر را نیز می توانید در وان حمام یا در زیر دوش حمام نمایید و اگر فضای بیرون از منزل سرد نیست می توانید این کار را خارج از خانه انجام دهید. هنگام آماده سازی فضای شستشو دقت داشته باشید که کف وان یا سینگ هنگام خیس شدن لغزنده خواهد شد و اگر سگتان را درون وان حمام می شورید بهتر است یک عدد حوله در کف آن پهن کنید و همچنین می توانید از یک پد لاستیکی مخصوص حمام نیز استفاده نمایید. در صورت امکان بهتر است یک محدوده کوچک را انتخاب نمایید زیرا سگ ممکن است در طول حمام مضطرب یا ناراحت شود و بخواهد فرار کند. اگر از وان استفاده می کنید درب حمام را ببندید اما اگر از فضای منزل خارج هستید محیطی که در اطرافش حصار باشد را انتخاب نمایید تا حیوان نتواند فرار کند.

سگ را برای شستشو آماده کنید:

توصیه می شود که موی بدن سگتان را پیش از شستشو به خوبی شانه بزنید زیرا انجام آن مخصوصا برای سگ هایی که موهای ضخیم، پرپشت و دولایه دارند بسیار مهم است و به همین خاطر باید اطمینان کسب کنید که گره ای در بین موهای او باقی نمانده است. اگر سگتان هر گونه کنه ای دارد بهتر است او را نزد دامپزشک برده تا آن ها را جدا و سگ را درمان نمایند. همچنین اگر هر گونه ماده ای به موی حیوان چسبیده آن را با ژل پترولیوم یا روغن های گیاهی پاک کنید و برای مدت ۲۴ ساعت اجازه دهید بماند و سپس بشویید.

مراحل آماده سازی سگ

  •  آرون گروپس

ناخن ها را کوتاه نمایید:

اگر ناخن های سگتان احتیاج به کوتاهی دارد حتما آن ها را پیش از استحمام کوتاه نمایید زیرا انجام این کار باعث می شود در صورتی که آشفته و بی قرار شد شما را چنگ نیندازد. در روند کوتاهی دقت کنید که ناخن ها را خیلی کوتاه نکنید زیا شما به راحتی ممکن است اشتباه کنید و پوست حساس زیر ناخن او را زخمی کنید که این کار منجر به خونریزی و عفونت سگ خواهد شد. همچنین اگر به کوتاهی ناخن های سگتان تسلط ندارید بسیاری از دامپزشکان و آرایشگران این کار را برای انجام می دهند.

تمام وسایل مورد نیاز را دسترس خود بگذارید:

زمانی که شستشو را آغاز می کنید لازم است تا تمام وسایل مورد نیاز در نزدیکی تان باشد. شما به حوله، پنبه، شامپوی مخصوص سگ، تشویقی و لیف حمام نیاز دارید. همچنین اگر شلنگ یا دوش قابل جدا شدن ندارید قطعا به یک سطح آب یا ظرف برای آبکشی هم نیاز خواهید داشت. بهتر است درب تمام بطری ها و شامپو را باز کنید تا در زمانی که سعی در کنترل سگ دارید محبور نشوید این کار را نیز انجام دهید. اگر سگ شما در حمام عصبی می شود احتمالا به یک نیروی کمکی برای شستن سگ احتیاج پیدا خواهید کرد. فرد کمکی نیز می تواند سگ را ثابت نگه دارید تا شما بتوانید او را بشویید.

دون گوش سگ گلوله ای از پنبه قرار دهید:

بهتر است بدانید زمانی که گوش سگ خیس می شود احتمال عفونت هم افزایش پیدا می کند و به همین خاطر قرار دادن پنبه درون گوش باعث کمک به خشک ماندن مجاری گوش خواهد شد. توصیه می شود که گلوله پنبه را به داخل فشار ندهید و تها مطمئن شوید که در طول حمام اتفاقی رخ نمی دهد.

قلاه سگتان را باز کنید:

توجه داشته باشید که برای تمیز کردن نواحی گردن و کتف لازم است تا قلاده را باز کنید و چنانچه برای کنتترل سگتان در طول حمام نیاز به قلاده دارید می توانید از انواع پلاستیکی آن استفاده نمایید. همچنین قلاده چرمی زمانی که خیس می شود آب می رود و باعث خفگی سگ خواهد شد.

روش های شستشوی سگ ها

مراحل حمام کردن سگ:

به طور کلی حمام کردن سگ نیز دارای مراحل و دستورالعمل هایی است که باید بر اساس اصول خود پیش برود و به همین منظور در ادامه به بیان مراحل آن پرداخته ایم:

باید دمای مناسب آب را بیابید:

از آنجایی که سگ ها نسبت به آب داغ حساس هستند باید پیش از شستن سگ دمای آب را به خوبی کنترل نمایید. همچنین آب باید گرم باشد نه داغ و در مقابل آبی که خیلی سرد است می تواند سگتان را دچار سرماخوردگی کند که مخصوصا برای توله ها بسیار خطرناک خواهد بود.

بدن سگ را با آب خیس نمایید:

توصیه می شود در هنگام شستن سگ سر و صورت او را به هیچ وجه خیس نکنید زیرا این کار ممکن است منجر به آب رفتن درون گوش یا سوختن چشم ها با شامپو شود. در عوض از گردن به پایین را با آب خیس نمایید و مطمئن شوید که موهایش به خوبی خیس شده است. مخصوصا این مورد را در خصوص سگ هایی که موی ضخیم دارند دقت نمایید. اگر شلنگ یا دوش جدا شدنی دارید می توانید برای آب پاشیدن به سگ تان از آن استفاده نمایید و البته دقت داشته باشید که فشار آب خیلی زیاد نباشد. همچنین اگر از سطل یا ظرفی برای ریختن آب روی حیوان استفاده می کنید باید مطمئن شوید آب بر روی سرش ریخته نمی شود.

مراحل شستن حیوانات

به بدن سگتان شامپو بزنید:

در این مرحله باید شامپو را درون ظرفی با آب ترکیب کنید و از کف آن برای شستشوی سگتان استفاده نمایید. دقت داشته باشید که در این روند نیازی به استفاده از لیف یا اسفنج برای مالیدن شامپو به بدن ندارید و در واقع بهتر است در زمانی که کف را می مالید از دستان خود استفاده نمایید زیرا از این طریق می توانید هنگام شستن هر گونه علائم غیر عادی مانند برجستگی یا التهاب روی بدن را زودتر متوجه شوید. توصیه می شود که سر و صورت حیوان را با شامپو نشویید و اگر صورت حیوان کثیف بود یک دستمال نمدار بر روی صورتش بکشید تا کثیفی رفع شود. چنانچه سگتان دارای موهای بلندی است باید شامپو را در جهت خواب موها بمالید زیرا انجام این کار باعث جلوگیری از گره خوردن موها خواهد شد.

سگتان را بشویید:

توصیه می شود که شستن سگ را با مالیدن شامپو بر روی کل بدن به جز سر ادامه دهید. زیر بغل ها، شکم، دم و کشاله ران ها و پنجه ها را نیز با دست کف بمالید. به اندازه ای که روی بطری شامپو نوشته شده و یا دامپزشک برای سگتان توصیه کرده اجازه دهید تا شامپو بر روی بدن او باقی بماند. برخی شامپوها دارای مواد دافع کک هستند و به همین خاطر لازم است مدت زمان معینی بر روی پوست باقی بمانند تا موثر واقع گردند.

صورت سگ را تمیز نمایید:

اگر صورت سگتان کثیف است می توانید از یک لیف مرطوب برای پاک کردن آن استفاده نمایید. درون گوش های سگ را نباید با لیف تمیز کنید زیرا این کار می تواند باعث خیس شدن گوش ها و در نهایت عفونت گوش سگ شود. برخی از سگ ها دچار عفونت های پوستی در چانه های خود هستند که به آن کورک گفته می شود و مانند جوش های کوچک یا برآمدگی های قرمز به نظر می آیند. اگر سگ شما چنین شرایطی دارد باید با دامپزشک خود در مورد نحوه تمیز کردن این ناحیه مشورت نمایید زیرا ممکن است وی برای شستن سگ شامپو ضدعفونی کننده یا پماد تجویز نماید.

چگونگی تمیز کردن صورت سگ

روی بدن سگ آب بریزید:

حال نوبت به آبکش سگ می رسد که باید آن را تا زمانی که از بدن او آب شفاف پایین بریزد ادامه دهید. همچنین برای دقیق انجام شدن این مرحله باید وقت بگذارید به ویژه اگر موهای سگتان ضخیم یا دولایه است. آب نکشیدن کافی حیوان می تواند باعث به هم خوردن تعادل و التهابات پوستی در او شود. به خاطر داشته باشید که آب را روی سر و صورت حیوان نریزید و چنانچه از ظرف یا سطح برای این کار استفاده می کنید آب را به گونه ای بریزید که از پشت کمر حیوان جاری گردد.

سگتان را خشک کنید:

در این مرحله بایستی با استفاده از یک حوله مایکروفایبر سگتان را خشک کنید اگرچه که یک حوله معمولی هم کارتان را راه می اندازد. حوله را بر روی پشت حیوان قرار دهید و او را با قرار دادن دست بر روی حوله خشک نمایید. توصیه می شود حوله را بر روی بدن سگ نکشید زیرا انجام این کار باعث گره خوردن مو در سگ های مو بلند خواهد شد. به یاد داشته باشید که سگ ها به صورت غریزی با تکان دادن خود بدنشان را خشک می کنند پس برای کمی خیس شدن آماده باشید. برخی از افراد از سشوار برای خشک کردن موی حیوانشان استفاده می کند که اگر شما نیز علاقه مند به این کار هستید لازم است تا تنظیمات گرمای آن را بر روی کم یا بدون گرما قرار دهید.

موهای سگ را شانه بزنید:

توجه داشته باشید که اگر سگتان دارای موهای بسیار بلند و یا ژولیده است باید در هنگامی که موهایش نمدار است او را شانه بکشید تا از هر نوع گره جلوگیری نمایید. همچنین می توانید از اسپری های باز کننده گره مو برای تسریع و سهولت در باز شدن گره مو سگ های پشمالو نیز استفاده نمایید.

برای سگتان تشویقی در نظر بگیرید:

می توانید برای حفظ روابط مثبت حیوان با زمان استحمام هر بار که او را می شویید به او تشویقی بدهید و یا برای اینکه سگ خوبی بوده به او جایزه بدهید. انجام این کار باعث می شود تا سگ یاد بگیرید زمان حمام وحشتناک نیست بلکه زمانی سرگرم کننده است که با تشویقی و جایزه همراه خواهد بود.

چگونگی شستشوی سگ در خانه

مراحل آراستن سگ پس از حمام:

توجه داشته باشید که پس از پایان روند شستشو سگ بایستی اقدام به آراسته کرده حیوان بکنید که در ادامه به بیان مراحل آن پرداخته ایم:

گوش های سگ را به خوبی تمیز نمایید:

حال وقت آن رسیده تا پنبه ها را از گوش سگ خارج کنید. لازم است تا گوش سگتان را از جرم ها پاک کنید تا از التهاب و عفونت پیشگیری شود. می توانید از شوینده های گوش مخصوص و همچنین هیدروژن پراکسید، تونر فندق یا ترکیبی از سرکه سیب طبیعی و آب مقطر هم استفاده کنید. در ابتدا باید مقداری از این مواد را روی پنبه بریزید. دقت داشته باشید که برای این کار نباید از گوش پاکن استفاده کنید زیرا ممکن است به پرده گوش سگ آسیب وارد کنید. گلوله پنبه را باید اطراف درون گوش بکشید و هر بار کنترل کنید که چقدر جرم بر روی آن باقی مانده است و زمانی که دیگر جرمی بر روی پنبه باقی نماند به این معنی است که گوش سگ تمیز شده است.

روش های مراقبت از سگ پس از شستشو

خط اشک را تمیز نمایید:

جالب است بدانید که برخی از سگ ها دارای بیماری به نام اپی فورا یا همان آبرزش چشم هستند که این بیماری در میان سگ های پوزه کوتاه مانند تریر ها و شی هواهوا رایج است. این خطوط اشکی معمولا ناشی از ترحشات چشمی را به خوبی تمیز کنید تا باعث التهاب و عفونت نشود. نقره کلوئیدی برای این کار توصیه می شود زیرا که استفاده از آن در اطراف کاملا بی خطر خواهد بود و می توانید آن را در اشکال مختلفی مانند قطره و اسپری تهیه نمایید. برای استفاده از این محلول باید مقداری را بر روی پنبه بریزید و به اطراف چشم ها بمالید.

منبع : آرگا

مطالب مرتبط
مطالب داغ
همچنین ببینید
مشاهده دیدگاه های این مطلب
دیدگاه های مطلب
۰ دیدگاه برای این نوشته

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *