دسته ها
پنج شنبه ۶ اردیبهشت ۱۴۰۳

آیا برگرداندن پیامک های پاک شده ممکن است؟

  • حکیمه فهیمی
  • ۴ اردیبهشت ۱۴۰۰
  • ۰

چنانچه ناخواسته و اتفاقی پیامک های ذخیر شده در گوشی خود را پاک کرده اید و به دنبال راهی برای برگرندان پیامک های پاک شده هستید بامطالعه این مطلب همراه ما باشید.

از دست دادن اطلاعات همواره امر ناخوشایندی می باشد به ویژه که به طور اتفاقی اطلاعات را از دست بدهید. یکی از موارد این چنینی که می تواند آزاردهنده باشد پاک شدن پیامک های گوشی به صورت ناخواسته می باشد. برای دانستن راه حل این مشکل با ادامه این مطلب همراه ما باشید.

راه حل برگرداندن پیامک های پاک شده

ارسال و دریافت پیامک در دو دهه اخیر به خوبی بر زندگی بشر تاثیر گذاشته و جزئی از امور روزمره انسان ها شده است. در گذشته برای ارسال ساده ترین نامه ها باید زمانی چند روزه و مسافتی طولانی طی می شد تا نامه به مقصد برسد ولی حالا فقط با بازکردن قفل گوشی و وارد شدن به قسمت پیامکها می توان در طی چند ثانیه پیام خود را به دورترین مسافتها ارسال نمود.

برخی مواقع ممکن است به طور اتفاقی و کاملا اشتباهی پیامک های ذخیره شده گوشی خود را پاک کنید که این اتفاق ناخواسته آزاردهنده بوده مخصوصا اگر به اطلاعات آن نیاز هم داشته باشید. همواره ممکن است به صورت تصادفی یا گم و خراب شدن گوشی همراه تصاویر،پیام ها و داده های شخصی را در یک لحظه از دست دهید. از آنجا که از دست دادن اطلاعات امر ناخوشایندی بوده و کاربر گوشی های همراه را با سردرگمی مواجه می کند که چطور این مشکل را حل کند ما در ادامه شما را با روش ساده و کاربردی برای بکاپ گیری و برگرداندن پیامک های پاک شده در گوشی اندرویدی اشنا می نماییم.

آیا امکان برگرداندن پیامک های پاک شده وجود دارد؟

پش از پرداختن به این موضوع لازم است ابتدا به یک سری مفاهیم اشاره شود که با ذکر یک مثال ساده شروع می کنیم. تصور نمایید که در حال کار با سیستم ویندوز رایانه خود هستید و ناگهان فایل یا فایلهایی را ناخواسته Delete یا پاک می کنید ولی این موضوع شما را نگران نمی کند چرا که اتفاقی برای فایل ها رخ نداده و آنها به سطل زباله منتقل می شوند و شما با مراجعه به Recycle Bin امکان بازیابی فایل ها را دارید.

  •  آرون گروپس

ولی در گوشی های هوشمند موقعی که پیام های ذخیره شده را حذف کنید هیچ تضمینی برای برگرداندن پیامک های پاک شده وجود ندارد و حدود یک درصد احتمال دارد بتوان پیام ها را بازیابی نمود. به این خاطر که برخلاف ویندوز گزینه ای به نام وجود ندارد تا فایل های حذف شده را برگرداند. با این وجود اگر سریعا متوجه موضوع شدید در هنگام حذف پیامک باید گوشی را خاموش کنید تا فرایند حذف متوقف شود و این طور شانس شما برای برگرداندن پیامک های پاک شده بیشتر خواهد شد.

به طور کلی هیچ راه قابل اعتمادی جهت برگرداندن پیام های پاک شده در گوشی اندرویدی بدون آمادگی قبلی وجود نداشته و اگر هم باشد با احتمال یک درصد مواجه می شوید. البته یک راه حل قطعی در این زمینه که ممکن است به نتیجه برسد این است که از مخاطب خود درخواست پیامک های ارسالی را نمایید و چنانچه وی پیامک ها را حذف نکرده باشد از طریق فوروارد یا اسکرین شات به سادگی می توانید به پیام های خود دسترسی پیدا کنید.

چنانچه روش یالا با شکست مواجه شد راه حل دیگر استفاده از اپ های ریکاوری می باشد که با یک جستجوی کوتاه در گوگل سایت های فراوانی را می بینید که نرم افزارهای ریکاوری اندروید را جهت دانلود در اختیار کاربر قرار می دهند. اما متاسفانه مشکل در این مورد کارایی نداشتن بیشتر این ابزار یا نرم افزارها می باشد. اپ های ریکاوری مانند Mobikin, FonePaw Android Recovery,EaseUS MobiSaver مورد بررسی قرار گرفت ولی هر یک از این اپ ها به دلیل سه محدودیت بزرگ شامل  درخواست هزینه قبل از ریکاوری، دسترسی به روت، درخواست استفاده از پروتکل ذخیره سازی انبوه USB غیرقابل دسترس، در عمل ریکاوری موفق نبودند. که در ادامه بیشتر توضیح داده می شود.

۱. درخواست هزینه قبل از ریکاوری

حتی اگر گوشی خود را از قبل روت نموده باشید و یا با روت موقت گوشی مشکلی ندارید استفاده از این اپ ها یک مانع بزرگتر سر راه خود دارد. این نرم افزارها تقریبا مشابه بوده و در حالی که مدعی هستند به کاربر تریال رایگان ارائه می دهند فقط به بررسی فایل پاک شده می پردازند. در اصل کاربر باید برای بازیابی برنامه های خود هزینه ای بالغ بر ۴۰-۵۰ دلار بپردازد. با فرض این که این اپ ها قابل اطمینان هسند و بعد از پرداخت وجه به کار می پردازند به نظر می رسد اکثر کاربران برای ریکاوری پیام های پاک شده تمایلی به پرداخت هزینه نداشته باشند.

به هر روی چنانچه قصد بازیابی پیام های پاک شده را دارید عجله نمایید چرا که هر زمان یک داده حذف شود گوشی فضای آن را به ذخیرده داده های جدید اختاص می دهد به این مفهوم که هرچه پس از حذف پیامک ها از گوشی بیشتر بهره بگیرید امکان برگرداندن پیامک های پاک شده طولانی تر می شود از این رو بهترین کار برای ریکاوری پیام ها این است که گوشی را در حالت پرواز قرار داده و تا جای ممکن از آن استفاده نکنید.

۲.  دسترسی به روت

در بین مزایای مختلف روت کردن گوشی اندروید این امکان را فراهم می کند به هر فایلی در دستگاه دسترسی پیدا کرد. به صورت پیش فرض اندروید بعضی از پوشه های سیستمی محافظت شده را مخفی می کند. پوشه ای که شامل پیام های کاربر نیز می باشد در این دسته بندی قرار می گیرد. به این ترتیب نمی توان بدون روت کردن یا نصب یک برنامه مرورگر فایل معمولی روی گوشی به دایرکتوری حاوی پیام های متنی دسترسی داشت.

با پیشروی در هر یک از نرم افزارهای ریکاوری پیام، آنها به طور معمول دسترسی روت را چک می کنند. بدون دسترسی روت هیچ کدام از این برنامه ها نمی توانند کار خاصی را سبب شوند. موقع چک اپ ریکاوری Mobikin، با رد درخواست دسترسی روت، درنتیجه با یک صفحه خالی روبرو شدیم. برنامه FonePaw نیز سعی کرد یک روت موقت را اعمال نماید که این امر سبب نمایش یک پیام هشدار از سوی اندروید گردید. در صورتی که یک روت موقت بعد از ریبوت موجب برگشت مجدد نسخه ای از فایل که قبلا ذخیره شده می شود. متاسفانه این نرم افزارها همچنان به دسترسی روت نیاز دارند. روت دائمی معمولا به بازگشایی بوت لودر احتیاج دارد که داده ها را از گوشی کاربر پاک می کند. سوای دلایل امنیتی اکثر کاربران به بوت کردن گوشی همراه خود احتیاج ندارند. به این ترتیب دسترسی به روت مانع استفاده بیشتر افراد از اپ های ریکاوری می شود.

۳. عدم در دسترس بودن ذخیره سازی انبوه USB

برای بازیابی داده ها ممکن است بخواهید از یک برنامه دسکاپ نظیر Recuva بهره بگیرید. با اتصال گوشی به رایانه انتظار می رود برنامه به شما اجازه اسکن گوشی برای فایل های پاک شده را بدهد ولی این امر میسر نمی شود. زمان اتصال گوشی به رایانه می توان یکی از چند پروتکل موجود را جهت بهره گیری انتخاب کرد. دستگاه های مدرن به طور معمول از پروتکل انتقال مدیا (MTP ) ، یا پروتکل انتقال تصویر (PTP) استفاده می نمایند. دستگاه های اندرویدی قدیمی از پروتکل ذخیره سازی انبوه USB یا UMS استفاده می کنند.

فلش ها موقع اتصال به پی سی از پروتکل UMS استفاده می کنند. این پروتکل محتوایات فلش را کاملا در دسترس رایانه میزبان قرار می دهد و مشکل اینجاست که دستگاه میزبان به دستیابی انحاری به دستگاه متصل شده از طریق UMS احتیاج دارد. به این ترتیب موقع مرور فایل های گوشی در رایانه نمی توان همزمان از گوشی خود نیز بهره برد. در گذشته این موضوع سبب بروز مشکلاتی در پوشه های سیستم اندروید می شد، ضمنا اندروید باید از فایل سیستم FAT که منسوخ شده و کند است بهره بگیرد.

در حال حاضر اندروید از پروتکل UMS پشتیبانی ندارد به این ترتیب نمی توان از برنامه ای مانند Recuva جهت ریکاوری گوشی که با PTP,MTP به رایانه متصل شده استفاده داشت. برنامه EaseUS MobiSaver جهت ریکاوری درخواست اتصال به رایانه با پروتکل UMS را داشت که این امر در گوشی های مدرن امکان پذیر نیست. ولی یک راه جایگزین برای حل این امر وجود دارد. چنانچه از کارت SD بهره می گیرید می توان آن را با استفاده از درگاه خاص رایانه و یا کارتخوان های خارجی به پی سی متصل کرد. با این روش می توان از Recuva بهره برد. اما باید دقت کنید که برای این کار باید پیامک های شما روی کارت اس دی ذخیره شده باشد.

بکاپ گیری از پیامک ها در اندروید

چنانچه در فضای مجازی و گوگل عبارت نرم افزار ریکاوری پیامک را جستجو نمایید، نتایج مختلفی برای شما نمایش داده می شود که شاید بیشتر آن ها کاربردی نباشند و مشکل شما را حل نکنند. با این وجود گاها امکان کلاهبرداری نیز وجود دارد و همانطور که پیشتر اشاره شد احتمال بازیابی  پیام ها حدود یک درصد بوده ولی برنامه هایی وجود دارند که این کار را می توانند انجام دهند که در اینباره نیز توضیحاتی ارائه شد.

این اپ ها برای انجام کار به دسترسی به فایل های شما نیاز دارند و البته گوشی باید روت شود که این امر امنیت و ضمانت گوشی را از بین می برد. به این ترتیب استفاده از این ابزارها توصیه نمی شود ولی اگر تمایل دارید از برنامه ای استفاده نمایید که مدام از پیامک های شما نسخه پشتیبان تهیه کند دیگر با این مشکل مواجه نمی شوید و اینطور مطمئن هستید که دیگر پیام های شما به صورت دائمی حذف نخواهند شد. برنامه پیشنهادی ما SMS Backup & Restor می باشد که می توانید از فروشگاه گوگل پلی آن را دانلود نموده و رایگان بهره بگیرید. این نرم افزار به سادگی قابل تنظیم، برنامه ریزی و بکاپ گیری بر روی کلود می باشد.

بعد از دانلود نرم افزار SMS Backup & Restor از فروشگاه گوگل پلی و دادن اجازه دسترسی به اطلاعات در ادامه در صفحه اصلی روی set up a backup کلیک نمایید. علاوه بر پیام ها این امکان وجود دارد که از تماس های تلفنی نیز بکاپ تهیه شود. برای پشتیبان گیری از ایموجی ها، ام ام اس ها و یا بکاپ گیری از یک مکالمه ویژه روی گزینه Advanced options کلیک کنید. بعد مکان ذخیره بکاپ را تعیین کنید. این نرم افزار از گوگل درایو، وان درایو، دراپ باکس و ذخیره سازی محلی در گوشی کاربر پشتیبانی می نماید. قابل ذکر است نباید بکاپ را در گوشی ذخیره داشت به این دلیل که در صورت گم شدن، دزدیده شدن یا خراب شدن گوشی همه اطلاعات و فایل های شما از دست می رود.

روی سرویس دلخواه ضربه زده و به حساب خود متصل گردید و تایم نگهداری فایل بکاپ را انتخاب کنید. در نهایت تعیین کنید که پشتیبان گیری در چه فواصلی انجام شود. به طور معمول گزینه روزانه یا Daily فاصله زمانی مناسبی می باشد. ضمنا می توان برای محافظت بیشر گزینه Hourly را نیز برگزید. بعد از اتمام روی گزینه Back up now کلیک کرده تا عملیات بکاپ و برنامه ریزی صورت گیرد. در ادامه پیام های شما محافظت شده خواهند بود. برای چک کردن کرایی بکاپ ها از منو سمت چپ روی گزینه view backups کلیک نمایید. هر وقت که به بازیابی پیام ها احتیاج داشتید بر روی Restor ضربه بزنید.

با توجه به وجود موانع متعدد برای بازیابی پیام های متنی در اندروید خوشبختانه بکاپ گیری و تهیه نسخه پشتیبان از پیامک ها خیلی آسان می باشد. کافی است شما چند دقیقه ای وقت بگذارید و یک برنامه پشتیبان گیری اتومات را تنظیم نموده تا در مواقع لزوم به راحتی عمل ریکاوری صورت گیرد. به طور کلی وجود محدودیت های اندروید و اپ های ریکاوری گران قیمت، به این مفهوم است که نمی توان بدون متقبل شدن هزینه قابل توجه و تغییر گوشی خود به بازگرداندن پیامک های پاک شده در گوشی اندرویدی بپردازید. به این ترتیب فرصت را از دست نداده و از فایل های خود بکاپ تهیه کنید و ضمنا فایل های پشتیبان گیری شده را در مکانی غیر از گوشی خود ذخیره نمایید.

منبع : آرگا

مطالب مرتبط
مطالب داغ
همچنین ببینید
مشاهده دیدگاه های این مطلب
دیدگاه های مطلب
۰ دیدگاه برای این نوشته

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *