دسته ها
سه شنبه ۲۸ فروردین ۱۴۰۳

آنچه باید درباره دمر خواباندن نوزاد بدانید

  • منصوره رمضان زاده
  • ۱۸ فروردین ۱۴۰۰
  • ۰

برخی از حالات خواب نوزاد که امکان دارد با خطر همراه باشد دمر خواباندن نوزاد است که ممکن است کودک را دچار مشکلات تنفسی نموده و یا حتی خطر خفگی او را به دنبال داشته باشد به همین خاطر والدین باید علاوه بر مسئله خواب کودک به نحوه و حالت خواباندن او نیز اهمیت زیادی بدهند.

یکی از موضوعاتی که در رابطه با خواب نوزاد اهمیت زیادی دارد حالت و طرز خواباندن کودک است که در انواع مختلفی وجود دارد و از این میان می توان به خواباندن نوزاد بر روی شکم اشاره کرد که به طور معمول والدین این وضعیت را برای خواباندن کودک خود انتخاب می کنند ولی باید نسبت به خطرات و مشکلات این نوع حالت خواب آگاهی لازم را داشت تا بدین گونه از آسیب های احتمالی جلوگیری نمود. در همین منظور قصد داریم در این مطلب به جهت آگاهی و شناخت شما عزیزان به بررسی فواید و عوارض دمر خواباندن نوزاد بپردازیم.

بررسی حالت دمر خواباندن نوزاد

به طور کلی می توان گفت دمر خواباندن نوزاد در وضعیت بیداری مزایای فراوانی دارد و موجب مقاوم ساختن ماهیچه ها و عضله های کودک می شود. والدین باید این نکته را در نظر داشته باشند که خواباندن نوزاد بر روی شکم در هنگام خواب حتی در صورتی که احساس می کنید کودکتان خواب راحتی دارد بسیار خطرناک خواهد بود.

دلیل منع دمر خواباندن نوزاد

حالت خواباندن نوزاد در ماه های اول به علت قادر نبودن کودک در عمل غلتیدن از ضرورت بالایی برخوردار است. قرار دادن نوزاد بر روی شکم در هنگام خواب به هیچ وجه پیشنهاد نمی شود زیرا احتمال بروز سندروم مرگ ناگهانی کودک را افزایش می دهد. وقتی که کودک را بر روی شکم قرار می دهید نحوه تنفس برای او مشکل خواهد بود بنابراین سعی کنید در ماه های اول فقط در هنگام بیداری کودک را بر روی شکم بخوابانید.

مناسب ترین حالت برای خواباندن کودک قرار دادن آن به سمت پشت است. ولی باید هر از گاهی او را در وضعیت های دیگر بخوابانید چرا که هنوز استخوان های جمجمه نرم بوده و در صورتی که نوزاد طولانی مدت به یک سمت بخوابد موجب می شود اعمال فشار بر روی یک بخش سر شکل استخوان سر را تغییر دهد.

علت منع خواباندن کودک بر روی شکم

برای خواباندن نوزاد بر روی شکم بهترین کار این است که او را بر روی سطحی صاف و کاملا نرم قرار دهید و این نکته را در نظر داشته باشید که سطح انتخاب شده باید در عین نرم بودن به داخل فرو نرود و هر نوع وسیله ای که احتمال دارد مجرای تنفس او را دچار مشکل کند از دور اطراف او بردارید. همینطور پیش از شیردهی یا مدتی پس از آن نباید نوزاد را بر روی شکمش بخوابانید تا بدین گونه از بالا آوردن شیر از دهان نوزاد ممانعت شود. همچنین باید گفت خوابیدن نوزاد به حالت دمر پس از شش ماهگی که کودک قادر به غلت زدن و دور زدن می باشد ایرادی ندارد ولی در هر صورت باید مواظب او باشید.

  •  آرون گروپس

مزایای دمر قرار دادن کودک

مزایای دمر خوابیدن کودک

  • این روش تنها راهی است که نوزادان می توانند از این طریق خزیدن را بیاموزند.
  • کودک از این راه کنترل کردن سر را به شکل ارادی می آموزد بدین ترتیب هنگامی که کودک قفسه سینه و ستون فقرات خود را به سمت بالا می گیرد قادر است قسمت پشت گردن خود را به خوبی نگه دارد.
  • این عمل موجب می شود کودکان بتوانند قسمت سر خود را به حرکت در آورند در نتیجه احتمال سندروم مرگ ناگهانی را در آن ها کم می کند چرا که می آموزند سر خود را از هر وسیله ای که تنفس آن ها را مختل می کند به دور نگه دارند.
  • گذاشتن کودک بر روی شکم از صاف شدن قسمت پشت سر نوزاد ممانعت می کند چرا که هنوز استخوان های نوزاد به خوبی سخت نشده و در صورتی که طولانی مدت به طرف پشت بخوابد پشت سرش کاملا صاف شده و شکل گرد خود را از دست می دهد.
  • زمانی که کودک بر روی شکم می خوابد قسمت ماهیچه ها و عضلات او قوی شده و به همین خاطر زودتر می تواند عمل نشستن، غلتیدن و خزیدن را یاد بگیرد.

مزایای دمر خواباندن کودک

علل منع دمر خواباندن کودک

برای تمامی والدین بخصوص مادران نیاز است که به تمامی علل و عوامل برای دمر نخواباندن کودکشان دقت لازم را داشته باشند که در ادامه به مواردی از آن ها اشاره کرده ایم.

خفه شدن در خواب :

در زمان خواب نوزادتان باید تا جایی که امکان دارد مواظب باشید که او را به صورت دمر قرار ندهید و از آزاد گذاشتن کودک در این وضعیت و یا قرار دادن کودک به این صورت به ویژه در زمان شب جداً پرهیز نمایید. همینطور اطمینان حاصل نمایید فردی که از نوزاد مواظبت می کند در این زمینه آگاهی دارد که باید کودک را بر روی پشت بخواباند چرا که تعداد زیادی از علل مرگ ناشی از سندروم مرگ ناگهانی نوزاد هنگامی رخ می دهد که یکی از مراقبان نوزاد را بر روی شکم خوابانده است در حالی که او به خوابیدن به سمت پشتش راحت تر می باشد. بنابراین یه یاد داشته باشید که به هیچ عنوان نوزاد را به صورت دمر تنها نگذارید و در صورتی که او را در این وضعیت به فردی واگذار می کنید او را متوجه سازید که حتما نوزاد را به سمت پشت بخواباند.

مزایای خوابیدن کودک به صورت دمر

استفراغ کودک یا ریفلاکس اسید :

پیش از شیر دادن به نوزاد و یا بلافاصله بعد از شیر خوردن او نباید به هیچ عنوان کودک را به سمت شکم قرار دهید تا بدین گونه از استفراغ کردن نوزاد و یا ریفلاکس ترکیبات داخل معده ممانعت کنید چرا که دمر خواباندن نوزاد امکان دارد غذا را از داخل مری برگشت دهد و در نهایت موجب نفس تنگی و خفگی او شود.

احساس ناراحتی و بی قراری :

نوزاد در روزهای اول به دنیا آمدنش امکان دارد در وضعیت دمر احساس ناراحتی کند چرا که این وضعیت نه فقط برای او حالت ناآشنا و جدیدی دارد بلکه از نظر جسمانی امکان دارد که برای کودک رنج آور باشد. همینطور بهتر است بدانید که دمر قرار دادن نحوه تنفس را برای کودکی که توانایی نگه داشتن سرش را ندارد کار بسیار مشکلی می باشد.

مضرات خواباندن کودک بر روی شکم

عوارض دمر قرار دادن کودک :

باید توجه داشته باشید تا هنگامی که کودک شما قادر به غلت زدن نمی باشد می توانید وضعیت خواب او را خیلی راحت تعیین نمایید. بنابراین در ماه های اول با گذاشتن درست کودک نکات و آداب درست خواب را در او نهادینه نمایید. پس از آن که نوزاد غلتیدن را آغاز نمود باید محل خواب کودکتان را کاملا ایمن نمایید. با انجام این اعمال کودکتان را از عوارض مختلف دمر خوابیدن که در ادامه به آن ها اشاره خواهیم کرد خیلی راحت دور نگه دارید.

  • با خواباندن کودک به سمت شکم میکروب ها و آلودگی هایی که در تشک قرار دارد به مجراهای تنفس او راه پیدا می کند.
  • حالت دمر خواب موجب می شود قسمت سر و گردن کودک درون رختخواب فرو برود، نحوه نفس کشیدن برایش مشکل شود و همچنین هوای بازدم خود را نفس بکشد که همین امر مقدار دی اکسید کربن خون را افزایش می دهد.
  • به طور کلی درجه حرارت بدن کودک در شرایط معمولی تقریبا چهار برابر گرمای زیادتری ایجاد می کند، خوابیدن بر روی شکم حرارت بدن نوزادان را بالا برده و می تواند باعث ایجاد تب و کم آبی در آن ها شود.

عوارض دمر خواباندن نوزاد

در این مطلب شما عزیزان را با دلایل منع دمر خواباندن نوزاد و فواید و عوارض آن به طور کلی آشنا کردیم که امیدواریم از آن نهایت استفاده و بهره مندی را برده باشید.

منبع : آرگا

مطالب مرتبط
مطالب داغ
همچنین ببینید
مشاهده دیدگاه های این مطلب
دیدگاه های مطلب
۰ دیدگاه برای این نوشته

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *