دسته ها
جمعه ۱۰ فروردین ۱۴۰۳

آیا لیزر واریس بهترین راهکار ممکن برای درمان است؟

  • فرهاد هاشمی
  • ۲۵ اسفند ۱۳۹۹
  • ۰

واریس حدود ۳۰درصد از جمعیت بزرگسال ایران را در درجات مختلفی گرفتار کرده است. با بیشتر شدن آمار مبتلایان در کشور، متخصصین واریس روش‌های به‌روزی را برای درمان بکار گرفته­اند. یکی از مسائل پیشِ روی مبتلایان به واریس، انتخاب مؤثرترین راهکار درمانی است.

متخصصین واریس و افراد کاندید درمان، مؤلفه‌های روش درمانی مناسب را از حیث سهولت انجام‌دهی، نتایج حاصل از درمان و ماندگاری آن نتایج بررسی می‌کنند.

لیرز واریس

برطرف شدن علائم واریس با لیزر

یکی از اصلی‌ترین معیارها برای پیشنهاد یک روش درمانی، میزان رضایت از نتیجه است. از دیدگاه متخصصین، نتیجه‌ مدّنظر در درمان واریس، بسته شدن رگ معیوب با حداقل آسیب‌رسانی به بافت‌های مجاور است. از طرف دیگر، نتیجه مطلوب برای بیماران، از بین رفتن علائم بیماری مثل ظاهر برجسته و ناخوشایند رگ‌ها و همچنین رفع درد و سنگینی پاها است. گرفتگی عضلات و پرش پا در هنگام خواب، آرامش بیماران را سلب می‌کند. علاوه بر این، درد و سنگینی پا در کنار کمبود خواب، منجر به خستگی زودهنگام مبتلایان می­شود و بر فعالیت روزانه‌شان در محیط کار و خانه تأثیر منفی می­گذارد.

طبق گفته بسیاری از افراد کاندید درمان، انتظار اولیه مراجعین این است که بتوانند بدون ایجاد وقفه برای رفع سنگینی پاها، به راحتی به امور روزمره زندگی خود رسیدگی کنند. به علاوه، خواسته دیگر بیماران اصلاح ظاهر پاست.

لیزر واریس به خوبی خواستۀ متخصصین و بیماران را از درمان برآورده کرده است. بیماران در بررسی‌هایی که روی میزان رضایتمندی آنها از شیوه درمان انجام شده، به کاهش واضح علائم بیماری در همان هفته‌های نخست اشاره کرده‌اند. همچنین نداشتن بخیه و برش مشخص روی سطح پوست در لیزر درمانی باعث شده در اصلاح ظاهر پاها اثری از رگ‌های برجسته باقی نماند. همان‌طور که قبلا هم گفته شد انتظار متخصصین، بسته شدن کامل ورید آسیب دیده صافن بزرگ یا کوچک و وریدهای پرفوران است که این نتیجه در لیزر واریس به خوبی حاصل می‌شود.

بسته شدن کامل ورید واریسی معمولاً یک ماه پس از درمان از طریق سونوگرافی تأیید می­شود.

 

لیزر، روشی سریع و بدون عارضه برای درمان واریس

مشغله کاری و نگرانی از عوارض درمان از دغدغه‌های اصلی بیماران در درمان واریس است. لیزر واریس ظرف یک ساعت در کلینیک انجام می­شود.

بیمارانی که از طریق لیزر تحت درمان بودند در گفت‌وگویی کوتاه، برگشت به روال عادی زندگی و فعالیت‌های روزمره را در چند روز اول پس از درمان تأیید کردند. این روش نیازی به بیهوشی ندارد؛ درنتیجه عوارض ناشی از داروی بیهوشی و خطرات احتمالی، افراد تحت درمان را تهدید نمی‌کند. همچنین لیزر درمانی به مرخصی و استراحت در منزل نیاز ندارد و طبق نظر متخصصین فعال در حوزه درمان واریس، حضور در محل کار و انجام امور روزمره یک روز پس از درمان امکان‌پذیر است.

این در حالی است که در شیوه جراحی که سالیان گذشته برای درمان واریس برجسته مرسوم بود مشکلاتی چون بستری شدن در بیمارستان، متحمل شدن خطرات و عوارض بیهوشی و استراحت نسبتاً طولانی پیش از برگشت به کار برای بیمار وجود داشت. لیزر، جزء روش‌های کم خطر در درمان واریس است و کمترین میزان عوارض در این روش گزارش شده است. بروز عوارض احتمالی در برخی افراد نیز، معمولا موقتی است و به زودی رفع می­شود.

برگشت واریس بعد از لیزر

یکی از معیارهای اصلی بیماران در انتخاب روش معالجه، ماندگاری نتایج آن شیوه است. اینگونه به نظر می­آید که علاوه بر بار اقتصادی، آنچه این معیار را برای بیماران در اولویت قرار داده،  نگرانی از ادامه روند بیماری است. طبق گزارشات انتشار یافته، تفاوت واضحی بین جراحی واریس و لیزر واریس به لحاظ برگشت بیماری در طول مدت ۵ سال گزارش نشده است و هر دو روش نتایج مقبولی داشته‌اند.

با این حال عوامل مختلفی در برگشت بیماری نقش دارند؛ در نتیجه نمی‌توان با قاطعت در این زمینه اظهار نظر کرد. برخی از این عوامل عبارتند از:

  • سن، وزن و شغل افراد تحت درمان
  • کیفیت انجام درمان
  • پیگیری بعد از درمان
  • رعایت اصول پیشگیرانه پس از درمان
  • سابقه بیماری در خانواده
  • سبک زندگی

«انجام معاینات ادواری» یکی از عوامل بسیار مؤثر در حفظ نتایج درمان است؛ لذا ماندگاری درمان تنها منوط به روش درمانی بکار گرفته شده نیست.

طبق گزارشات منتشر شده در بریتانیا، لیزر واریس نسبت به روش فوم اسکلروتراپی ورید صافن و جراحی واریس در اولویت است. در این مطالعه، بیمارانِ ۱۱کلینیک به مدت ۴سال تحت نظر قرار گرفتند و نتایج درمانی، عوارض روش‌ها و تغییر در کیفیت زندگی افراد ارزیابی شد. نتایج حاصل از همه روش‌ها مورد تأیید بود؛ با این حال، تنها تفاوت عمده در میزان عوارض هر روش بود که در لیزر درمانی به نحو محسوسی کمتر از روش‌های دیگر گزارش شد.

در کنار مزایای عمده‌ای که به آن‌ها پرداخته شد مزیت‌های دیگری هم وجود دارد که باعث شده تمایل پزشکان و بیماران، بیشتر به سمت درمان واریس از راه لیزر باشد.

پوشش بیمه‌ای لیزر درمانی، به نوبه خود نمادی از تأیید این روش به عنوان راهکاری مقبول در درمان واریس است. اغلبِ بیمه‌های تکمیلی در ایران، هزینه روش اندوواسکولار لیزر واریس را تقبل می­کنند.

از نظر دکتر مهرداد اقدسی، فوق تخصص قلب و عروق فعال در حوزه درمان واریس و بیماری‌های وریدی با بیش از ۱۷سال تجربه در این زمینه، لیزر درمانی واریس روش قابل اعتمادی است که به بیماران با واریس طنابی و برجسته توصیه می­شود. ایشان همچنین معتقدند که انتخاب روش مناسب، پس از انجام سونوگرافی کالر داپلر و در صورت لزوم، تست‌های تشخیصی دیگر صورت می­گیرد. در نظر داشتن نوع واریس و گستردگی آن قطعاً در انتخاب روش مناسب مؤثر است. به بیان ساده­تر تمامی روش‌های درمانی، اگر به موقع و در موارد مناسب بکار گرفته شوند می­توانند نتایج درخشانی را به دنبال داشته باشند.

کسب اطلاعات بیشتر در مورد لیزر واریس در کلینیک دکتر مهرداد اقدسی

منبع : آرگا


مطالب مرتبط
مطالب داغ
همچنین ببینید
مشاهده دیدگاه های این مطلب
دیدگاه های مطلب
۰ دیدگاه برای این نوشته

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *