دسته ها
جمعه ۳۱ فروردین ۱۴۰۳

بررسی پوکو x3 یک میان رده خوش ساخت و محبوب

  • حکیمه فهیمی
  • ۶ فروردین ۱۴۰۰
  • ۰

پوکو x3 یکی از گوشی های میان رده بازار است که طراحی خاص و متفاوتی دارد. این عضو خانواده پوکو با نمایشگر ۱۲۰ هرتزی، دوربین چهارگانه، باتری بزرگ و شارژ سریع ۳۳ واتی حدود ۲۹۹ یورو قیمت دارد. با بررسی پوکو x3 شاهکار جدید و متفاوت کمپانی نوپای پوکو همراه آرگا باشید.

ظاهر زیبا و متفاوت گوشی پوکو آن را به یکی از خاص ترین گوشی های میان رده بازار تبدیل کرده است. ضمنا این اسمارتفون در رنج قیمتی خود با امکانات سخت افزاری در حد پرچمدارها همراه شده است. در مقالات گذشته به بررسی پولو x2، بررسی پوکو m3 و بررسی پوکو اف ۲ پرو پرداختیم. در این مقاله به بررسی پوکو x3 می پردازیم.

بررسی گوشی پوکو x3 ، میان رده ای خاص

گوشی پوکو x3 میان رده خانواده پوکو می باشد که از لحاظ طراحی جزو متفاوت ترین عضو این خانواده تاکنون شناخته می شود. این اسمارتفون زیبا با ویژگی های در حد و اندازه پرچمدارها همراه شده است در حالی که در میان هم رده ای هایش با قیمت مناسبی نیز عرضه می شود. به عبارت دیگر این شاهکار جدید شرکت پوکو نه تنها دارای خصوصیات یک میان رده پریمیوم می باشد بلکه با دو ویژگی مهم یعنی اسپیکر استریو و نمایشگر ۱۲۰ هرتزی یک پله بالاتر از دیگر رقبا می ایستد. در ادامه به بررسی گوشی ارزشمند پوکو x3 می پردازیم.

طراحی

با توجه به بررسی ها باید گفت طراحی گوشی پوکو x3 خاص و متفاوت می باشد. پوکو x3 از آن دست گوشی هایی می باشد که در نگاه اول نظر بیننده را به خود جلب می کند و حتما شما هم دوست دارید کار کردن با آن را تجربه کنید. این گوشی ضخامت(۹.۴ میلیمتر) و وزن (۲۱۵ گرم) زیادی دارد ولی بالانس وزنی در آن به خوبی رعایت شده و در دست گرفتن آن حس بدی القا نخواهد کرد. البته شاید برای برخی کاربران این موضوع ناخوشایند باشد. پوکو x3 دارای ابعاد ۹.۴* ۷۶.۸* ۱۶۵.۳ میلیمتر می باشد و وزن سنگین گوشی تا حدود زیادی به باتری بزرگ بکار رفته مربوط می باشد. با این وجود بدنه ظریفتر و وزن سبکتر قطعا می توانست بر طراحی و ارگونمی پوکو x3 موثر باشد.

بدنه دستگاه ترکیبی از شیشه، آلومینوم و پلاستیک می باشد. پنل پشتی ساختاری پلاستیکی اما با جلوه ای شیشه ای دارد. این پنل پلی کربناتی طراحی تقریبا شلوغی دارد و در قسمت میانی آن طراحی هاشورخورده ای دیده می شود که درون آن ماژول دوربین و نشان پوکو حضور دارد. به طور کلی می توان گفت طراحی پنل پشتی دو تکه ای بوده که یک تکه نوار پترنی غیر قابل لمس دارد و دو طرف این نوار دارای طراحی ساده و معمولی است. آرم پوکو بزرگتر از اندازه معمول بوده و با طراحی هولوگرافیکی که دارد در زوایای مختلف رنگهای متفاوتی را به خود می گیرد. باید اشاره کرد که ماژول دوربین با طراحی نامتعارفی درون دایره ای براق جای گرفته که بیرون زدگی نسبتا زیادی داشته و ۴ دوربین به همراه یک فلش را به صورت متقارن در خود جای داده است. این طراحی لنزها خیلی خاص و متفاوت می باشد.

  •  آرون گروپس

این پنل به شدت جاذب اثر انگشت و کثیفی می باشد که از این لحاظ آزار دهنده بوده و با کمک یک قاب این مشکل برطرف خواهد شد. بررسی ها نشان می دهد پوکو x3 هم به آسانی شناخته می شود و هم به مشهور شدن برند پوکو نیز کمک می کند. در نمای روبرو شاهد نمایشگر بزرگ ۶.۶۷ اینچی هستیم که به جز لبه پایینی حاشیه زیادی ندارد. این نمایشگر حدود ۸۵ درصد از نمای جلو را به خود اختصاص داده است که در جهان میان رده ها عدد خوبی محسوب می شود. حفره بالای نمایشگر نیز چندان بزرگ نبوده که میزبان دوربین سلفی خواهد بود و اسپیکر مکالمه نیز در شکاف باریک بین شیشه و فریم تعبیه شده است. پنل شیشه ای جلوی پوکو x3 طراحی کاملا تختی دارد و با گوریلاگلس ۵ محافظت می شود.

بین دو پنل گوشی را فریم براق آلومنیومی احاطه کرده که هم استحکام بالایی داشته و هم کیفیت کلی پوکو x3 را چند پله ای بالاتر قرار می دهد. بر روی این فریم پورت USB-C ، درگاه جک هدفون، حسگر اثرانگشت حضور دارند که این حسگر با کلید پاور ادغام شده و بر روی لبه سمت راست قرار گرفته است. دقیقا زیر انگشت شست شما بوده و دقت و سرعت فوق العاده ای را به اجرا می گذارد. در پایان قابل ذکر است پوکو x3 دارای گواهی IP53 می باشد که تا حدودی در برابر گرد و غبار و آب مقاوم است.

نمایشگر

پوکو x3 به نمایشگر بزرگ ۶.۶۷ اینچی IPS مجهز شده است که رزولوشن ۱۰۸۰* ۲۴۰۰ پیکسل و تراکم پیکسلی ۳۹۵ پیکسل در هر اینچ را به ارمغان می آورد. این رزولوشن و تراکم پیکسلی برای یک اسمارتفون میان رده بسیار رضایت بخش بوده ولی ویژگی که موجب تمایز این گوشی از سایر رقبایش شده است نرخ رفرش ۱۲۰ هرتزی و تاچ فوق حساس ۲۴۰ هرتزی آن می باشد. این ویژگی می تواند برگ برنده ای برای پوکو x3 در بازار کشور ما باشد و با کمک این قابلیت نمایش محتوا کاملا نرم و روان است. حرکت میان منوها، اجرای بازی و وبگردی همگی نرم و روان بوده و از کار کردن با این نمایشگر حس متفاوتی را تجربه می کنید.

بررسی نمایشگر پوکو x3 نشان می دهد که رنگها در این صفحه نمایش کاملا زنده و پویا نمایش داده می شوند و مشاهده محتوا در این نمایشگر کاملا راضی کننده خواهد بود.  میزان روشنایی نمایشگر متوسط رو به بالا بوده و در محیط باز دیدن محتوا بدون هیچ مشکلی امکان پذیر است. به طور کلی کیفیت صفحه نمایش پوکو x3 خیلی خوب می باشد حتی کمی بیشتر از آنچه که انتظار می رفت. در این نمایشگر رنگها غلظت کافی داشته و می توان غلظت رنگ را بنا به سلیقه خود تغییر داد. کنتراست و زاویه دید نیز با اندکی اغماض خوب ارزیابی می شود. بررسی ها نشان داد حداکثر روشنایی نمایشگر پوکو x3 در حالت دستی به حدود ۴۶۰ نیت و در حالت اتومات به حدود ۶۳۰ نیت می رسد. به این ترتیب می توان در هر شرایطی از این گوشی بهره برد. نکته قابل انتقاد به نمایشگر سایه های اطراف صفحه می باشد که در لبه پایینی و اطراف ناچ بیشتر مشاهده می شود.

نرم افزار و سخت افزار

در بررسی نرم افزاری پوکو x3 باید اشاره کرد که سیستم عامل این گوشی بر پایه اندروید ۱۰ و رابط کاربری اختصاصی شیائومی یعنی MIUI 12 اجرا می شود. در حال حاضر این اسمارتفون از MIUI 12.0.7 و بسته امنیتی نوامبر ۲۰۲۰ بررخودار است که ترکیب به روزی بوده و امیدواریم به زودی اندروید ۱۱ و لانچر MIUI 12.5 نیز در دسترس قرار گیرد.

در صفحه هوم دستگاه برنامه های مختلفی قرار دارد که برخی از آن ها مانند اپ های گوگل در پوشه جداگانه جای دارند. نخستین کار مدیریت برنامه ها می باشد. کشوی برنامه ها با سوایپ به طرف بالا باز می شود در این بخش با دسته بندی های مختلفی روبرو می شوید که امکان شخصی سازی هم دارند. با سوایپ به طرف پایین از هر سمت صفحه نیز اعلان ها باز می شود. قابل ذکر است که دو تم اصلی و چندین تصویر پس زمینه نیز وجود دارد که البته مارکت تم شیائومی گزینه های بی شمار دیگری را در اختیار شما قرار می دهد. از قابلیت های امنیتی جذاب این رابط کاربری این است که می توان عکس و فیلم ها را بدون اطلاعات اضافی با دیگران به اشتراک بگذارید. اپ سکوریتی نیز از دیگر برنامه های کاربردی MIUI می باشد که کمک می کند تا رم، حافظه داخلی، شناسایی و حذف بدافزارها را مدیریت کنید. ضمنا توسط این برنامه می توان وضعیت باتری را نیز چک کنید.

در ادامه به بررسی بخش سخت افزاری پوکو x3 می پردازیم. این گوشی از تراشه اسنپدراگون ۷۳۲ بهره می برد که اندکی از اسنپدراگون ۷۳۰ قدرتمندتر شده و کوالکام مدعی است در زمینه پردازش گرافیکی نیز حدود ۱۵ درصد عملکرد بهتری دارد. این  تراشه را ۶ گیگابایت حافظه رم و ۱۲۸ گیگابایت حافظه داخلی همراهی می کند. با این ترکیب سخت افزاری قادر خواهید بود بازی ها و اپ های بروز را اجرا کنید ولی برای برخی از بازی های سنگین احتمالا باید در تنظیمات گرافیکی تغییراتی ایجاد نمایید.

با توجه به بررسی ها می توان این اسمارتفون را قدرتمندترین گوشی میان رده بازار در رنج قیمتی حدود هفت میلیون تومان داسنت. از جمله رقبای پوکو x3 گوشی ردمی نوت ۹ پرو، سامسونگ گلکسی A42 و گلکسی A71 می باشد که قیمت بالاتری نیز دارند. از لحاظ سخت افزاری پوکو x3 کمی قوی تر از ردمی نوت ۹ پرو و A71 بوده ولی نسبت به گلکسی A71 ضعیفتر عمل می کند. قابل ذکر است با این گوشی می توانید بازی هایی مانند آسفالت ۹ و کال آو دیوتی را با کیفیت بالا انجام دهید و نرخ نوشازی ۱۲۰ هرتزی نیز بر هر چه روان اجرا شدن بازی کمک خواهد کرد. ناگفته نماند پوکو x3 خیلی خوب از عهده کارهای روزانه بر می آید و بابت شرایط مختلف نگرانی وجود ندارد.

اسپیکر و امنیت

پوکو x3 از معدود میان رده های بازار می باشد که از اسپیکر استریو بهره می برد. بر روی لبه پایینی علاوه بر حضور بلندگوی اصلی اسپیکر مکالمه نیز برای پخش صدا ترکیب فوق العاده ای را به وجود می آورند. حجم صدا خیلی زیاد بوده و کیفیت صدای ایجاد شده نیز تا میانه راه مطلوب شنیده می شود. با افزایش ولوم از ۵۰ درصد بدنه گوشی به لرزش در می آید. به این مفهموم که بلندگویاصلی بیس خوبی تولید می کند. با این وجود با بیشتر شدن از ۷۰ درصد صدا تا حدودی خراب می شود. از این رو توصیه می شود صدای گوشی را خیلی افزایش ندهید چرا که احتمالا بلندگوها با آسیب روبرو خواهند شد. به طور کلی صدای اسپیکر استریو پوکو x3 نسبت به پوکوM3 بسیار قوی تر و متوازن تر پخش می شود.

در ادامه امنیت پوکو x3 را مورد بررسی قرار می دهیم. این گوشی به سنسور اثر انگشت و قابلیت تشخیص چهره در بخش امنیتی مجهز شده است. حسگر اثر انگشت اندازه نسبتا خوبی داشته و در محل خوبی نیز قرار گرفته است به طوری که اکثر افراد کلید پاور را بهترین محل برای این سخت افزار امنیتی می دانند. به هر حال حسگر اثر انگشت و قابلیت تشخیص چهره عملکرد تقریبا خوبی دارند و در نور کم نیز با سرعت خوبی چهره شناسایی می شود.

دوربین

گوشی پوکو x3 به دوربین های چهارگانه مجهز است که این روزها به وفور در میان رده ها پیدا می شود. این دوربین ها شامل یک لنز اصلی ۶۴ مگاپیکسلی با سنسور IMX682 سونی با دریچه دیافراگم F/1.9، یک لنز ۱۳ مگاپیکسلی اولتراواید با گشودگی دیافراگم F/2.2 و دو لنز ۲ مگاپیکسلی ماکرو و عمق سنج می باشد. این دو لنز آخر در عکاسی نقش چندانی ایفا نمی کنند و بهتر بود یک لنز تله فوتو به جای آن ها در نظر گرفته می شد. قرار گیری لنزها در پنل پشتی نیز در نوع خود خاص و متفاوت می باشد به این صورت که فرم ماتریسی داشته و تکمیل کننده این چیدمان فلش دستگاه می باشد که در کنار لنزها قرار دارد.

بررسی ها نشان می دهد دوربین اصلی پوکو x3 در این رنج قیمتی فراتر از انتظار عمل نموده و عکس های باکیفیت و دارای رنگهای زنده و جذاب را در نور روز به ثبت می رساند. گستره دینامیکی تصایور نیز در سخت ترین شرایط نوری نیز قابل قبول می باشد و جزئیات بالایی در تمام سطح تصاویر دیده می شود و حتی گوشه های عکس نیز افت کیفیت محسوسی ندارد. با این دوربین ها در محیط تاریک نیز در حد یک گوشی میان رده تصاویر به ثبت می رسند و قابلیت نایت مود تا حد زیادی وضعیت رنگ و نور تصاویر را بهبود خواهد بخشید.

دوربین سلفی پوکو x3 نیز دارای لنز ۲۰ مگاپیکسلی با دریچه دیافراگم F/2.2 می باشد که در حد یک میان رده کیفیت خوبی را ارائه می دهد. تصاویر دارای رنگهای زنده و کنتراست مناسب هستند. البته پرتزه های آن دقت بالایی نداشته و معمولا موها را خراب ثبت می کنند. در نور کم نیز نویز تصاویر سلفی بالاتر می رود از این رو به منابع نوری برای روشن کردن چهره نیاز است.

باتری

ظرفیت باتری این گوشی ۵۱۶۰ میلی آمپر ساعت از نوع لیتیوم پلیمری غیرقابل تعویض می باشد که با توجه به نمایشگر ۱۲۰ هرتزی و سخت افزار دستگاه ظرفیت مناسبی است. پوکو x3 از شارژ سریع ۳۳ واتی نیز پشتیبانی کرده و شارژر و کابل مخصوص نیز درون جعبه گوشی حضور دارد. با این شارژر و کابل و فناوری توربو شارژ شیائومی در عرض نیم ساعت ۴۵ درصد باتری شارژ خواهد شد و در طول یکساعت ۸۶ درصد آن پر می شود. شارژ کامل باتری نیز هشتاد دقیقه زمان می برد. می توان گفت این ارقام پوکو x3 را یک پله بالاتر از رنج قیمتی اش قرار می دهد.

منبع : آرگا

مطالب مرتبط
مطالب داغ
همچنین ببینید
مشاهده دیدگاه های این مطلب
دیدگاه های مطلب
۰ دیدگاه برای این نوشته

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *