دسته ها
پنج شنبه ۹ فروردین ۱۴۰۳

بررسی گوشی پوکو m3 و نگاهی به مشخصات فنی و ارزش خرید آن

  • حکیمه فهیمی
  • ۲۳ بهمن ۱۳۹۹
  • ۰

گوشی پوکو m3 شیائومی با طراحی متمایز و زیبا ،نمایشگر بزرگ و مشخصات فنی قابل قبول امکانات یک گوشی میان رده را با قیمت اقتصادی در اختیار کاربر قرار می دهد. این گوشی در حال حاضر در بازه قیمتی ۵ میلیون تومان در کشور عرضه می شود. در ادامه با بررسی این میان رده خوش قیمت همراه آرگا باشید.

پوکو زیربرند کمپانی شیائومی در تاریخ ۲۴ نوامبر ۲۰۲۰ گوشی میان رده پوکو m3 را رونمایی و در ۲۸ نوامبر به بازار عرضه کرد. پوکو m3 تقریبا آنچه را که از یک میان رده ارزشمند انتظار دارید با خود همراه کرده و از قیمت مقرون به صرفه ای نیز بهره می برد.

آشنایی و بررسی گوشی پوکو m3 شیائومی

اخیرا پوکو به عنوان زیربرند شیائومی بعد از چند سال ورود به دنیای موبایل به برند مستقلی تبدیل شده است و محصولاتی را روانه بازار کرده که با استقبال فراوانی روبرو شده است. پوکو m3 یکی از این محصولات می باشد که با قابلیت های جذاب و کاربردی اش احتمالا به یکی از باارزش ترین گوشی های بازار کشور در بازه قیمتی حدود ۵ میلیون تومان تبدیل شود. از گوشی پوکو m3 در تاریخ ۲۴ نوامبر ۲۰۲۰ رونمایی شد و این محصول جدید شیائومی در ۲۷ نوامبر روانه بازار شد. شرکت معروف شیائومی در سال ها اخیر توانسته موفقیت های زیادی کسب کند و حالا با ارائه پوکو m3 قصد دارید موفقیت های گذشته را تکرار نماید. مهمترین هدف این شرکت تولید اسمارتفون های اقتصادی با کیفیت بالاست که می توان گفت تا حدود زیادی به این هدف نزدیک شده است. در ادامه با بررسی گوشی پوکو m3 همراه ما باشید تا با مشخصات و قابلیت های این میان رده اقتصادی بیشتر آشنا شوید.

طراحی ظاهری

بررسی طراحی ظاهری گوشی پوکو m3 نشان می دهد که از این نظر خاص و متمایز بوده به این معنا که شبیه آن را در میان گوشی های شیائومی با سایر برندها پیدا نمی کنید. می توان این گوشی را با بدنه کاملا پلاستیکی بافت دار و قطعه شیشه ای سیاه بزرگ در بالای پنل پشتی شناسایی کرد. نشان خیلی بزرگ پوکو نیز در این بخش خودنمایی می کند. در پنل پشتی ماژول دوربین جذاب و متفاوتی حضور دارد که مشابه آن تاکنون مشاهده نشده است. در واقع ماژول دوربین دو قسمتی بوده به این معنی که این ماژول درون یک ماژول بزرگتر قرار گرفته و قسمت بالای گوشی را احاطه کرده است.

شیائومی در گوشی جدید خود از طراحی ناچ نیز بهره گرفته است و در مجموع می توان گفت دستگاه حاشیه های کمی دارد. در طرف راست کلیدهای پاور و تنظیم صدا قرار گرفته اند. کلید پار با حسگر انگشت ادغام شده تا بازگشایی قفل دستگاه راحتتر باشد.

  •  آرون گروپس
  •  مبل و میز

در سمت چپ نیز شاهد حضور خشاب سیمکارت هستیم که به صورت همزمان از دو سیمکارت و یک کارت حافظه micro SD پشتیبانی می نماید.

در قسمت بالای گوشی اسپیکر دوم ،جک هدفون، فرستنده مادون قرمز و میکروفون دوم تعبیه شده اند و در پایین نیز پورت شارژ و میکروفون مکالمه و بلندگوی اصلی حضور دارند.

بافت بدنه گوشی پوکو m3 به چرم مصنوعی شباهت داشته و مشکلات اساسی پنل های پلاستیکی مانند سر خوردن گوشی در دست یا جذب اثر انگشت و خش پذیری را مرتفع می سازد ضمنا در پنل پشتی قطعه شیشه ای که در قسمت بالا دیده می شود فقط جنبه تزئینی دارد و موجب می شود پوکو m3 را از میان دیگر گوشی های میان رده بازار به راحتی تشخیص داد.

در نمای روبروی گوشی پوکو  نمایشگر بزرگ ۶.۵۳ اینچی دیده می شود که حاشیه تقریبا کمی دارد و بررسی ها نشان می دهد حدود ۸۳ درصد این نما را به خود اختصاص داده است که عدد خوبی می باشد. در ضمن در بالای نمایشگر ناچ قطره ای برای میزبانی دوربین سلفی نیز تعبیه شده است و شکاف باریک بالای شیشه نمایشگر نیز محل قرار گرفتن اسپیکر مکالمه است و متاسفانه از چراغ نوتیفیکیشن نیز خبری نیست.

در ادامه بررسی گوشی پوکو m3 قابل ذکر است با توجه به این که جنس بدنه و فریم دستگاه از پلاستیک با کیفیت می باشد ولی در دست نگه داشتن آن حس خیلی خوبی را به کاربر القا می کند. ضمنا ابعاد گوشی مناسب بوده و طبق استاندارهای کنونی دستگاه بزرگی نبوده و ضخامت ۹.۶ میلیمتری و وزن ۱۹۸ گرمی گوشی نیز کاملا قابل قبول می باشد. البته اگر به وزن گوشی انتقاد داشته باشید باتری ۶۰۰۰ میلی آمپر ساعتی و سخت افزار قدرتمند آن را نیز درنظر داشته باشید. به طور کلی می توان گفت طراحی پوکو m3 متمایز و عالی بوده و برای افرادی که به دنبال خرید یک گوشی هوشمند شیک و جدید هستند گزینه جذابی خواهد بود.

نمایشگر

گوشی پوکو m3 از نمایشگر ۶.۵۳ اینچی IPS LCD با وضوح تصویر ۱۰۸۰*۲۳۴۰ پیکسل بهره می برد که تراکم پیکسلی ۳۹۵ پیکسل در هر اینچ و نسبت ابعاد تصویر ۱۹.۵:۹ را ارائه می دهد.ناگفته نماند رزولوشن این نمایشگر در رده قیمتی گوشی خصوصیت مهمی است که به راحتی قابل چشم پوشی نیست و ضمنا از قابلیت های مهم دیگر  این نمایشگر مجهز بودن آن به محافظ کورنینگ گلس ۳ می باشد که این ویژگی سبب می شود صفحه نمایش پوکو m3 در برابر آسیب های احتمالی در امان باشد.در ضمن برچسب محافظ از همان ابتدا روی صفحه نصب می باشد.

کیفیت تصاویر در این نمایشگر عالی بوده و هرچند ممکن است با نمایشگر های سوپرآمولد کمی اختلاف داشته باشد ولی در حالت کلی نمی توان به آن ایراد گرفت و ضمنا اندازه نمایشگر نیز برای تماشای فیلم و اجرای بازی فوق العاده بوده که از این نظر بسیار ارزشمند است. می توانید شیوه نمایش تصویر را روی حالت خودکار، اشباع با استاندارد تنظیم نمایید. در حالت خودکار  بر طبق محتوای صفحه، کنتراست تصویر و غنای رنگ تنظیم می شود. در حالت اشباع رنگها با غلظت بیشتری نمایش داده می شوند و در حالت استاندارد هم دقت رنگی بیشتر می شود و هم فضای رنگی استاندارد وب (sRGB) به خوبی پوشش داده می شود.

صدا

بررسی ها نشان می دهد پوکو m3 جزو معدود گوشی های میان رده ای می باشد که اسپیکر استریو دارد آن هم با دو بلندگوی اختصاصی که در لبه های بالا و پایین دستگاه جای دارند.  حجم صدایی که این اسپیکرها تولید می کنند بسیار زیاد بوده و شفافیت خوبی دارد. صداهای زیر و فرکانس های میانی اندکی برجسته تر بوده و گهگاه در ولوم های بالا صدای بیس خفیفی به گوش می رسد اما در این سطح از ولوم شفافیت صدا ناپدید می شود. نکته قابل انتقاد در این بخش اختلاف محسوس میان قدرت و کیفیت اسپیکر اصلی و اسپیکر دوم می باشد به این مفهوم که بیش از ۷۰-۸۰ درصد صدا از لبه پایین دستگاه شنیده می شود. از این رو هر چند اسپیکر استریو یک مزیت و قابلیت خوب در گوشی میان رده به شمار می رود ولی نیاز است پوکو همچنان روی توان صدای این دو اسپیکر بیشتر کار نماید.

نرم افزار

به بررسی بخش نرم افزاری گوشی پوکو m3 می پردازیم. سیستم عامل این اسمارتفون بر پایه اندروید ۱۰ و رابط کاربری اختصاصی شیائومی یعنی MIUI 12 می باشد که تاکنون با دو آپدیت سبک جهت رفع ایرادات جزئی و بالابردن امنیت دستگاه همراه شده است. صفحه هوم دستگاه شامل برنامه های مختلفی است که بعضی از آن ها مانند ابزارهای شیائومی و اپ های گوگل در دو پوشه جداگانه حضور دارند. اولین اقدامی که باید انجام دهید مدیریت برنامه هاست. ضمنا به نظر می رسد دو تم اصلی و ده ها تصویر پس زمینه برای کاربران کافی باشد اما فروشگاه تم شیائومی گزینه های بیشمار دیگری را نیز در اختیار کاربر قرار می دهد. از قابلیت های امنیتی جالب رابط کاربری MIUI 12 این است که می توان عکس و فیلم ها را بدون اطلاعات اضافی با دیگران به اشتراک گذاشت و این اطلاعات شامل موقعیت مکانی، اطلاعات دستگاه و … می باشد.

سخت افزار

در بررسی سخت افزاری پوکو m3 باید اشاره کرد که این گوشی از تراشه یازده نانومتری اسنپدراگون ۶۶۲ به همراه ۶۴/۱۲۸ گیگابایت حافظه داخلی و ۴ گیگابایت حافظه رم بهره می برد که برای کاربری عمومی و تاحدودی گیمینگ ترکیب مناسبی محسوب می شود.

بررسی ها نشان می دهد گوشی پوکو m3 برای یک استفاده عمومی کاملا مناسب بوده و قادر به اجرای بازی های نه چندان سنگین نیز می باشد و نمی توان برای اجرای بازی های سنگین با نرخ فریم بالا روی آن حساب باز کرد. پوکو m3 نسبت به گلکسی a51 اندکی قوی تر و ردمی نوت ۹ اندکی ضعیفتر عمل می کند و از لحاظ سخت افزاری نسبتا همرده هواوی y9a می باشد. از سویی ردمی نوت ۹s نسبت به پوکو m3 سخت افزار قوی تری دارد. قابل ذکر است تراشه کوالکام اسنپدراگون ۶۶۲ را پردازنده گرافیکی آدرنو ۶۱۰ همراهی می کند.

دوربین

گوشی پوکو m3 شیائومی از دوربین های سه گانه بهره می برد که شامل یک لنز اصلی ۴۸ مگاپیکسلی با گشودگی دیافراگم f/1.8 و دو لنز ۲ مگاپیکسلی ماکرو و سنجش عمق می باشد که در کنار یکدیگر عملکرد خوبی را ارائه می دهند. هرچند عدم حضور لنز اولترا واید یک ضعف بزرگ محسوب می شود ولی هنوز علت چنین تصمیم گیری شیائومی برای طراحی بخش دوربین مشخص نیست.

در برنامه دوربین قابلیت هایی مانند پانورما، HDR,AI و… وجود دارد و باید گفت رابط کاربری دوربین پیچیدگی خاصی نداشته و به راحتی می توان به گزینه های مورد نیاز دسترسی پیدا کرد. حالت های اصلی عکاسی روی نوار پایین و تنظیماتشان در نوار بالا قرار گرفته اند. ضمنا گزینه ای برای زوم وجود نداشته ولی می توان با دو انگشت روی صفحه نهایتا تا ۸ برابر زوم داشته باشید.

در شرایط نور کافی با دوربین اصلی پوکو m3 عکس های بسیار خوبی به ثبت می رسد که در این رنج قیمتی گوشی فراتر از حد انتظار است. تصاویر دارای کنتراست مطلوب و رنگهای بسیار جذاب و چشم نواز هستند. میزان جزئیات تصاویر در قسمتهای میانی بسیار بالا بوده ولی در گوشه های عکس کمتر است به ویژه گوشه سمت راست بالای تصاویر. در محیط کم نور دوربین اصلی عملکرد متوسطی داشته که نمی توان آن را نقطه ضعفی برای این اسمارتفون در این رنج قیمتی به حساب آورد چرا که در واقعیت دنیای موبایل فقط از پرچمداران عکاسی شبانه با کیفیت انتظار می رود.

دوربین سلفی پوکو m3 دارای یک لنز ۸ مگاپیکسلی با گشودگی دیافراگم F/2.1 بوده و از قابلیت پانورما نیز پشتیبانی می کند. با دوربین سلفی این گوشی می توانید تصاویر قابل قبولی به ثبت برسانید به ویژه اگر نور محیط کافی باشد بهتر از انتظار عمل خواهد کرد. و چنانچه قابلیت زیباسازی چهره را کمتر نمایید نتیجه بهتری حاصل می شود. با دوربین سلفی پرتره های خوبی نیز ثبت می شود و نشان می دهد که در بیشتر گوشی های میان رده دوربین عمق سنج ۲ مگاپیکسلی نقش مهمی ایفا نمی کند. سلفی گرفتن در محیط تاریک با پوکو m3 اندکی چالش برانگیز بوده و تصاویر با نویز زیادی همراه هستند.

باتری

گوشی مقرون به صرفه پوکو m3 به باتری قدرتمند و فوق العاده ۶۰۰۰ میلی آمپر ساعتی مجهز می باشد که به همراه پشتیبانی از تکنولوژی شارژ سریع ۱۸ وات قادر است نیاز دستگاه را تامین نماید. ضمنا این اسمارتفون از فناوری شارژ معکوس نیز پشتیبانی می کند که یک ویژگی جالب و کاربردی محسوب می شود. با این باتری قدرتمند در یک استفاده معمولی تا دو رو به شارژ مجدد نیاز پیدا نمی کنید. ناگفته تماند درون جعبه گوشی شارژر ۲۲.۵ واتی حضور دارد که می توان گوشی های پرچمدار را نیز با این شارژر تغذیه نمود. پوکو m3 در زمانی حدود نیم ساعت ۲۸ درصد شارژ می شود و طی یک ساعت به ۴۹ درصد می رسد. برای شارژ کامل گوشی به زمانی حدود ۳ ساعت نیاز دارید. این ارقام ذکر شده با توجه به ظرفیت باتری کاملا قابل قبول می باشد.

جمع بندی

هر چند نمی توان پوکو m3 را گوشی بی نقصی دانست ولی با در نظر گرفتن قیمت آن باید گفت امکانات گوشی های میان رده را با قیمت یک محصول اقتصادی در اختیار کاربر قرار می دهد. از رقبای اصلی این اسمارتفون در بازار ایران اکثرا برند شیائومی هستند. ردمی نوت ۹ کمی گرانتر از پوکو m3 بوده در حالی که برتری خاصی نسبت به آن ندارد و ضمنا در قسمت دوربین و باتری هم ضعیفتر است. به طور کلی طراحی زیبا و متمایز پوکو m3 به همراه نمایشگر بزرگ، اسپیکر استریو، سخت افزار نسبتا قدرتمند و شارژدهی فوق العاده می تواند آن را به یکی از با ارزش ترین گوشی های بازار ایران در محدوده قیمتی ۵ میلیون تومان تبدیل سازد.

منبع : آرگا


مطالب مرتبط
مطالب داغ
همچنین ببینید
مشاهده دیدگاه های این مطلب
دیدگاه های مطلب
۰ دیدگاه برای این نوشته

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *