دسته ها
جمعه ۱۰ فروردین ۱۴۰۳

آموزش ساخت تراریوم زیبا و حرفه ای با شیشه مربا

  • ملیحه بال افکن
  • ۲ اسفند ۱۳۹۹
  • ۰

توجه داشته باشید که ساخت تراریوم با شیشه مربا چندان کار سخت و پیچیده ای نیست و شما می توانید با مطالعه این مطلب با اصول و مراحل ساخت تراریوم به خوبی آشنا شوید با ما همراه باشید.

به طور کلی تراریوم که بدان باغ مینیاتوری هم گفته می شود باغچه ای بسیار زیبا در یک باکس شیشه ای است که این باغ های شیشه ای کوچک با وجود زیبایی فراگیری که دارند نیاز به مراقبت زیادی نخواهند داشت زیرا اغلب در این تراریوم ها گیاهانی جان ساخت مانند کاکتوس ها پرورش داده می شوند و شما نیز می توانید با استفاده از شیشه مربا اقدام به ساخت تراریوم نمایید.

ساخت تراریوم با شیشه مربا

بهتر است بدانید که در واقع کلمه تراریوم کلمه ای لاتین می باشد که از دو قسمت Terra به معنی خاک و زمین و Rium به عنوان پسوند مکان تشکیل شده است. بر این اساس می توان این عبارت را به نمایشگاه جانداران زمینی ترجمه نمود. به عبارتی دیگر یک تراریوم جلوه هایی از نمونه های زندگی گیاهی یک منطقه با اقلیم را در بر می گیرد. جالب است بدانید که این محصول برای اولین بار توسط یک پزشک جراح انگلیسی به نام ناتانیل وارد در سال ۱۸۲۷ به شکل کاملا تصادفی ساخته شده و از آنجایی که محیط مرطوب و مناسبی برای انواع گیاهان فراهم و زیبایی محیط را دوچندان می کند اگر می خواهید گلخانه ای مینیاتوری داشته باشید به جای چندین گلدان کوچک با گل هایی متفاوت از تراریوم یا باغ شیشه ای که این روزها مد شده است استفاده نمایید. توجه داشته باشید که برای ساخت یک تراریوم با استفاده از شیشه مربا تنها نیاز به یک نهال کوچک خواهید داشت. در واقع درست کردن تراریوم با کاشت نهال داخل گلدان متفاوت است و اصلی ترین تفاوت آن این است که تراریوم محیط بسته یا نیمه بسته شیشه ای یا پلاستیکی است که اغلب گیاهان آپارتمانی به ویژه آن هایی که در محیط مرطوب به خوبی رشد می کنند مناسب تراریوم خواهند بود. معمولا تعداد گیاهان تراریوم بسته به اندازه ظرف انتخابی است و نباید آن را خیلی شلوغ کنید و همیشه فضا برای رشد گیاهان نیز بگذارید.

چگونگی ساخت تراریوم با شیشه مربا

وسایل مورد نیاز برای ساخت تراریوم:

صابون

مقداری خاک

شن

شیشه مربا

  •  مبل و میز
  •  آرون گروپس

دستورالعمل ساخت:

برای ساخت تراریوم در ابتدا بایستی یک ظرف شیشه ای مثلا تنگ ماهی، آکواریوم، پارچ بزرگ بلور یا حتی شیشه مربا را برای این کار انخای نمایید. البته اندازه ظرف ها باید به گونه ای انتخاب شوند که بزرگی آن برای احاطه دو یا چند گیاه کافی باشد.

دقت داشته باشید که هر چه دهانه ظرف تنگ تر باشد کار شما نیز سخت تر خواهد بود و معملا توصیه می شود کاشت گیاه داخل این ظروف را با انبر سیمی نازکی که خود می سازید انجام دهید.

سپس ظرف یا شیشه مربا را با آب گرم و صابون به خوبی شسته و خشک نمایید زیرا ظرف های نشسته باکتری های مضر را وارد محیط تراریوم خواهند کرد.

دستورالعمل ساخت تراریوم

مراحل ساخت تراریوم

حال بایستی یک لایه یکنواخت به قطر ۱.۵ تا ۲.۵ سانتی متر شن ته ظرف بریزید و از آنجایی که شن به منظور زهکشی استفاده می شود سعی کنید مقدار بیشتری از سنگریزه ها را به یک سمت دیواره ظرف متمایل کنید زیرا این کار به زهکشی بهتر بستر کمک زیاد خواهد کرد.

سپس ۱ الی ۲ قاشق غذاخوری زغال چوب فعال را بر روی شن بپاشید و همچنین از زغال چوب برای جذب بوی نامطبوع ظرف استفاده نمایید زیرا زغال هوا را تازه نگه می دارد به ویژه زمانی که محیط تراریوم را بسته نگه می دارید دارای اهمیت بیشتری خواهد بود.

توصیه می شود که به ظرف خاک گلکاری اضافه کنید تا روی شن و زغال چوب را به خوبی بپوشاند و همچنین که مقدار این خاک سبک بایستی ۱.۴ عمق ظرفتان باشد.

توجه داشته باشید که برای جلوه بخشی بیشتر به تراریوم نباید خاک را به صورت مسطح در ظرف بریزید بلکه بایستی آن را شیبدار و تپه مانند ریخته تا گیاهان در سطوح مختلف قرار بگیرند.

سپس خاک را از پشت به سمت جلو شیبدار کنید و معمولا اختلاف سطح بین خاک جلو و خاک عقب ۱ تا ۲.۱ اینچ خواهد بود و چنانچه تراریوم دایره ای استفاده کردید می توانید سطح ضافی برای کشت گیاه داشته باشید.

آشنایی با ساختار تراریوم ها

بهتر است بدانید که برای ساخت تراریوم با شیشه مربا می توان از خاک های گلدانی بسته بندی که استرلیزه هم هستند استفاده کنید یا اینکه از ترکیب خاک باغچه و پیت ماس محیط کشت را ارتقا دهید.

دقت داشته باشید که خاک بستر تراریوم بایستی دارای زهکشی عالی و همچنین بدون کود باشد.

بهتر است برای تراریوم های نواحی گرمسیری با گیاهان شاخ و برگدار از یک قسمت خاک، یک قسمت پیت ماس و یک قسمت پرلیت استفاده کنید. همچنین اگر می خواهید یک باغ کاکتوس ایجاد کنید از خاک زیر که از یک قسمت خاک و یک قسمت شن تشکیل شده است استفاده نمایید.

توصیه می شود که گیاهان را پیش از درآوردن از گلدان اولیه به دقت بررسی کنید تا کاملا سالم باشند. سپس گیاه را به آرامی تکان داده تا خاک اضافی بدون هیچ گونه صدمه ای از ریشه هایش جدا شود. توجه داشته باشید که گیاه بیمار یا آفت زده را نباید به هیچ وجه وارد تراریوم کنید.

کاشت گیاه در تراریوم

حفره ای درون تراریوم ایجاد کنید و گیاه را درون آن بکارید. سپس دور ریشه را کاملا پوشانده و این مراحل را در مورد سایر گیاهان تراریومی تکرار نمایید.

توصیه می شود که گیاهان و داخل ظرف را با اسپری آب به خوبی تمیز کنید و خاک بستر را نیز مرطوب نمایید.

می توانید گلدان تراریومی خود را با استفاده از اشیاء سرامیکی به خوبی تزئین نمایید.

پس از کاشت گیاه مورد نظر درون تراریوم می توانید آن ها را با استفاده از تخته سنگ، چوب شکسته، خزه و چیز های دیگری تزئین کنید زیرا با این عمل یک دنیای کوچک زندگی ترسیم خواهد شد.

توصیه می شود که ظرف را با درپوش یا سینی شیشه ای به خوبی بپوشانید که در این مرحله پایانی ارتباط به محیط به سرعت قطع می شود جنگل های بارانی مینیاتوری ایجاد خواهند شد.

داشتن خلاقیت برای ساخت تراریوم ها

همچنین در ادامه پیشنهاد می شود که با کلیک بر روی لینک های مقابل با مطالب خلاقیت در ساخت تراریوم و همچنین مطلب دستورالعمل و آموزش ساخت تراریوم آبی نیز آشنا شوید و از زیبایی و جلوه های آن نهایت لذت را ببرید

منبع : آرگا


مطالب مرتبط
مطالب داغ
همچنین ببینید
مشاهده دیدگاه های این مطلب
دیدگاه های مطلب
۰ دیدگاه برای این نوشته

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *