دسته ها
پنج شنبه ۹ فروردین ۱۴۰۳

روش های دفع مورچه از خاک گلدان

  • ملیحه بال افکن
  • ۲۰ آذر ۱۴۰۲
  • ۰

توجه داشته باشید که دفع مورچه از خاک گلدان چندان سخت و پیچیده نیست و شما می توانید با مطالعه این مطلب به راهکارهای شیمیایی و خانگی برای از بین بردن مورچه ها به خوبی آشنا شوید با ما همراه باشید.

به طور کلی با وجود اینکه مورچه ها مایه دردسر و مزاحمت هستند اما در واقع به گیاهان گلدانی هیچ آسیبی نمی رسانند و اغلب جذب عضاره شیرین ترشح شده از دیگر آفات موجود در خاک مانند شته ها و خستر آردپوش می شوند. همچنین مورچه های آتشین دوست دارند تا لانه خود را درون گیاهان گلدانی بسازند و در شاخ و برگ گیاهان پنهان شوند که این مورد دفع مورچه ها از خاک گلدان را سخت خواهد کرد.

چگونگی دفع مورچه از خاک گلدان

بهتر است بدانید که آفات و بیماری هایی که در خاک گلدان وجود داشته باشند به مرور زمان باعث از بین رفتن و مرگ گیاهان شما خواهند شد که از این آفات می توان به شپشک ها، شته، کنه، مورچه ها و بسیاری از حشرات دیگر اشاره نمود و هر کدام راه های مقابله متفاوتی دارند و چنانچه شما عامل بیماری و مشکل را به سرعت تشخیص بدهید می توانید خیلی راحت و سریع اقدام به از بین بردن آفات کنید. توجه داشته باشید که به هر حال مورچه ها هیچ دردسری برای گیاهتان ندارند و علاوه بر اینکه باعث جذب عصاره شیرین ترشح شده از دیگر آفات موجود در خاک مانند شته ها می شوند برای گیاهتان نیز مفید خواهند بود. یک نوع از مورچه ها که با نام مورچه های آتشین معروف هستند اغلب لانه خود را در داخل شاخ و برگ گیاهان درست می کند و داخل آن ها پنهان می شود که در این میان می تواند برای گیاهتان آسیب رسان باشد.

چگونگی مورچه از خاک گلدان

روش های شیمیایی دفع مورچه ها:

به طور کلی برای از بین بردن مورچه داخل گلدان می توانید از دو طریق شیمیایی و خانگی اقدام کنید که در ادامه به بیان راهکارهای ایده آل به منظور دفع مورچه از خاک گلدان پرداخته ایم:

طعمه مورچه:

توجه داشته باشید که یکی از روش های شیمیایی برای از بین بردن مورچه ها استفاده ترکیبی از طعمه مورچه و صابون آفت کش است که برای انجام این روش بایستی مقداری از طعمه را در مسیری که مورچه ها به سمت گلدان می آیند بگذارید. با انجام این کار مورچه ها طعمه را به عنوان غذا به لانه خود برده و باعث از بین رفتن کل کلونی خواهد شد. توجه داشته باشید که شما با انجام این کار باعث از بین رفتن کامل مورچه ها خواهید شد و دیگر نگران مورچه در خانه خود نباشید. توصیه می شود که پس از نابود کردن مورچه ها یک محلول از صابون آفت کش و آب درست کنید و گلدان را تا ارتفاع خاک گلدان درون آن قرار دهید و سپس اجازه دهید تا گلدان به مدت ۲۰ دقیقه داخل این محلول بماند تا سایر مورچه ها که داخل خاک گلدان وجود دارند نیز از بین بروند. چنانچه مورچه هایی را بر روی برگ و شاخه گیاهتان مشاهده کردید با استفاده از دستمال بردارید و بستر گیاه را در محلی قرار دهید که به مرور خاک آن خشک شود.

راهکارهای از بین بردن مورچه ها

حشره کش پرمترین:

یکی دیگر از روش های از بین بردن مورچه در خاک گلدان استفاده از حشره کش پرومترین است که باعث فلج شدن دستگاه عصبی مورچه ها شده و در نهایت مرگ آن ها را به دنبال دارد. معمولا این حشره کش در انواع مختلف مایع، اسپری و پودری وجود دارد که با توجه به نوعی که خرید می کنید حتما از دستور آن مطالعه نمایید زیرا در صورت استفاده نادرست آسیب های بدی بر روی انسان خواهد داشت. توصیه می شود حشره کش را به هیچ وجه در دسترس کودکان قرار ندهید و همچنین از نوع مایع آن استفاده کنید تا بازخورد بهتری بگیرید.

  •  آرون گروپس
  •  مبل و میز

خاک دیاتومه DE:

یکی از حشره کش هایی که از نوع معدنی محسوب می شود دیاتومه نام دارد که اغلب به شکل گرد در بازار یافت می شود. نحوه استفاده از آن به این شکل است که شما گرد این حشره کش را روی خاک گلدان بریزید و زمانی که مورچه ها با این گردها تماس داشته باشند در مدت زمان سی دقیقه از بین خواهند رفت. سعی کنید زمانی که از آن استفاده می کنید خاک کاملا خشک باشد چون مرطوب بودن خاک اثر آن را کم خواهد کرد. همچنین به هیچ وجه گرد آن را استشمام نکنید و در زمان استفاده نیز ماسک بزنید.

استفاده از خاک دیاتومه برای دفع مورچه ها

روش های خانگی دفع مورچه ها:

جالب است بدانید که علاوه بر روش های شیمیایی، راهکارهای دیگری نیز وجود دارند که شما می توانید برای دفع مورچه از خاک گلدان از آنها استفاده نمایید و به همین منظور در ادامه به بیان آن ها پرداخته ایم:

تعویض خاک گلدان :

اگر مطمئن شدید که مشکل خاک گلدان می باشد بهتر است خاک گلدان تازه بخرید و گیاه مورد نظرتان را دوباره بکارید و دقت داشته باشید که خاک قدیمی را از ریشه گیاه بردارید زیرا، امکان دارد مورچه ها دوباره به خاک جدید متقل شوند.

دارچین :

از ذیگر راهکارهای طبیعی به مظور از بین بردن مورچه ها استفاده از پودر و یا چوب دارچین ها می باشد از این رو، یک چوب دارچین را روی خاک گذان قرار دهید تا مورچه ها به طور کامل از خاک گلدان خارج شوندو همچنین می توانید از پودر دارچین نیز استفاده نمایید.

سرکه سفید :

از دیگر راهکارهای طبیعی به منظور از بین بردن مورچه های داخل گلدان استفاده از سرکه سفید است بنابرابن، مقدار مساوری آب و سرکه سفید را با هم ترکیب نمایید و آن را در اطراف خانه و یا هر جایی که مورچه وجود دارد اسپری نمایید تا مورچه ها از بین بروند.

اسیتفاده از روغن های ضروری :

به منظور دفع مورچه  از خاک گلدان می توانید از روغن های ضروری استفاده کنید که برخی از اسانس ها به منظور از بین بردن مورچه ها عبارتند از : ​​روغن نعناع، روغن سیترونلا، روغن دارچین و روغن علف لیمو می باشد که برای انجام اینکار چند قطره از روغن را با آب در یک بطری اسپری مخلوط نمایید و آن در هر چایی که مورچه می بینید اسپری نمایید و یا می توانید مقداری از اسانس روغن مورد نظرتان را بر روی یک توچه پنبه ای ریخته و آن را در نزدیکی دنباله های مورچه بگذارید با انجام اینکار مورچه ها از محل دور می شوند.

استفاده از نعنا:

یکی از مدافعات آفت و حشرات نعنا است که به خوبی مانع به وجود آمدن و رشد مورچه، شته، سوسک ژاپنی و کک ها خواهد شد. می توانید این گیاه را در کنار گلدان ها قرار دهید و یا از نعنا خشک بر روی خاک بستر و جلوی کلونی مورچه ها استفاده نمایید. با انجام این کار خواهید دید که تعداد مورچه ها به شکل قابل توجهی پیدا می کند.

پوست مرکبات:

یکی دیگر از دفع کننده های خانگی حشرات پوست مرکبات است که می توانید پوست آن ها را بر روی خاک گلدان قرار دهید و یا پوست پرتقال را در آب بجوشانید و پوست نرم شده را کامل له کنید و سپس در اطراف گلدان پخش نمایید. البته که این روش کمی دردسر ساز و کثیف است.

روش های خانگی برای دفع مورچه ها

ترکیب مایع ظرفشویی و آب:

می توانید برای دفع مورچه ها از خاک گلدان از ترکیب مایع ظرفشویی و آب استفاده کنید به این شکل که یک قاشق چای خوری مایع ظرفشویی را در یک لیتر آب حل کنید و به شکل اسپری بر روی برگ ها گیاه بزنید. همچنین از صابون نیز می توان برای این کار استفاده کرد اما مایع ظرفشویی تاثیر بیشتری خواهد داشت.

استفاده از ادویه ها:

برخی از ادویه ها دیگر مانند قهوه آیاب شده، برگ نعنا، دارچین، میخک و پودر چیلی را می توانید به عنوان دفع کننده مورچه ها استفاده نمایید. به این شکل که مقداری از این ادویه ها را در کنار گلدان و یا روی خاک گلدان در زمانی که خاک بستر خشک است بریزید تا مانع هجوم و حمله انواع مورچه ها به گلدان شود.

منبع : آرگا


مطالب مرتبط
مطالب داغ
همچنین ببینید
مشاهده دیدگاه های این مطلب
دیدگاه های مطلب
۰ دیدگاه برای این نوشته

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *