دسته ها
سه شنبه ۲۹ اسفند ۱۴۰۲

طرز تهیه شیرینی مربایی در خانه با طعم عالی

  • ندا خوشرو
  • ۱۰ مهر ۱۴۰۱
  • ۰

شیرینی مربایی از انواع شیرینی های خوشمزه و خشک است که می توانید این نوع شیرینی پرطرفدار را با کمی دقت و صبر در منزل تهیه کنید. طرز تهیه شیرینی مربایی را به صورت مرحله به مرحله در ادامه این مطلب به شما عزیزان آموزش می دهیم.

شیرینی مربایی، شیرینی خوشمزه ای است که می توانید آن را به عنوان شیرینی عید نوروز هم در نظر بگیرید و با این شیرینی از مهمان های خود در عید نوروز پذیرایی کنید. طرز تهیه شیرینی مربایی با آسان ترین روش را در ادامه این مطلب مشاهده خواهید کرد.

شیرینی مربایی، شیرینی نارگیلی و شیرینی برنجی از خوش طعم ترین شیرینی های خانگی هستند که هر کدبانویی به تهیه این نوع شیرینی های پرطرفدار در منزل علاقه مند است پخت شیرینی مربایی در منزل نیز امکان پذیر است که در ادامه این بخش روش تهیه این شیرینی خوشمزه را ارائه داده ایم.

طرز تهیه شیرینی مربایی

مواد لازم

کره نرم شده : ۱ پیمانه
وانیل : ۲ قاشق چای خوری
شکر : ۲/۳ پیمانه
آرد : ۲ پیمانه + ۲ قاشق غذا خوری
مربا : ۱/۲ پیمانه
گلاب : ۱قاشق چای خوری

مواد لازم برای رویه شیرینی

خامه : ۱ قاشق غذا خوری
وانیل شکری : ۱ قاشق چای خوری
شکر : ۱۲۰ گرم

طرز تهیه شیرینی مربایی

در مرحله اول ابتدا کره را در درون ظرف مناسبی بریزید و با کمک دور تند همزن کره را به مدت ۱ دقیقه هم بزنید و سپس همزن را بر روی دور متوسط تنظیم کنید و شکر را به صورت آرام آرام به کره اضافه کنید و مخلوط کره و شکر را به خوبی با یکدیگر هم بزنید و بعد از تمام شدن شکر نیز مایه خمیر شیرینی را به مدت ۴ دقیقه دیگر نیز هم بزنید.

هم زدن مخلوط کره و شکر

  •  آرون گروپس
  •  مبل و میز

در مرحله بعدی طرز تهیه شیرینی مربایی گلاب و وانیل را به مایه شیرینی اضافه کنید و با کمک همزن مایه شیرینی را هم بزنید تا به خوبی با این مواد مخلوط شود و سپس آرد را ۳ بار الک کنید و یک سر قاشق نمک به آرد اضافه کنید و آرد را نیز به صورت آرام آرام به مایه شیرینی اضافه کنید و با کمک همزن مخلوط مایه شیرینی و آرد را هم بزنید.

الک کردن آرد

اضافه کردن آرد به مایه شیرینی خمیر آماده شیرینی مربایی
بعد از این که همه مواد شیرینی را به خوبی با یکدیگر مخلوط کردید در درون ظرف پلاستیکی را چرب و یا آرد پاشی کنید و سپس خمیر را در درون پلاستیکی قرار دهید و درب ظرف را ببندید و خمیر را به مدت ۴ ساعت در درون یخچال قرار دهید.

قرار دادن خمیر شیرینی مربایی در درون ظرف پلاستیکی
بعد از مدت زمان ذکر شده ظرف را از درون یخچال بیرون آورید و سپس فر را بر روی دمای ۱۷۰ درجه سانتی گراد تنظیم کنید و درون قالب فر را نیز کاغذ روغنی بیاندازید و از خمیر شیرینی به اندازه یک گردو بردارید و خمیر را گلوله کنید و سپس گلوله های خمیر را در درون قالب فر قرار دهید توجه داشته باشید که گلوله های خمیر باید صاف و گرد باشند.

گلوله کردن خمیر شیرینی مربایی

بعد از گلوله کردن خمیر های شیرینی وسط آن ها را گود کنید و در داخل آن ها را با مربا و یا مارمالاد پر کنید.

ریختن مربا در درون خمیر شیرینی مربایی

خمیر ها را به مدت ۱۵ دقیقه در درون فر قرار دهید و بعد از ۱۵ دقیقه قالب فر را از درون فر بیرون آورید و در جایی مناسب به مدت ۳۰ دقیقه قرار دهید تا شیرینی ها به خوبی خنک شوند.
در مرحله آخر طرز تهیه شیرینی مربایی، شکر و خامه و وانیل شکری را در درون ظرفی مناسب با کمک همزن با یکدیگر مخلوط کنید تا مواد نرم شوند و سپس مخلوط این مواد را بر روی شیرینی های سرد بریزید و سپس دوباره شیرینی ها را در درون یخچال قرار دهید تا رویه آن ها به خوبی بسته شود.

  ریختن مخلوط خامه و شکر بر روی شیرینی مربایی شیرینی مربایی خوشمزه   طرز تهیه شیرینی مربایی در خانه

نکات طلایی برای پخت بهتر شیرینی مربایی

۱.شیرینی مربایی را می توانید به مدت ۶ روز در درون ظرف در بسته و در یخچال نگهداری کنید.
۲. برای خوش طعم کردن این شیرینی می توانید به مایه خمیر آن زعفران اضافه کنید.
۳. بهترین نوع مربا برای تهیه این نوع شیرینی مربای زرشک و یا مارمالاد آلبالو است.
۴. خمیر شیرینی را می توانید در درون نایلون به مدت ۱ هفته در درون یخچال نگهداری کنید.

طرز تهیه شیرینی مارمالادی
۵. برای گلوله کردن خمیر شیرینی بهتر است دست خود را چرب کنید تا خمیر به دست شما نچسبد.
۶. اگر خمیر دارای چسبندگی است آن را دوباره به مدت ۱ تا ۲ ساعت دیگر در ردون یخچال قرار دهید.
۷. برای تهیه مارمالاد می توانید مربای هر میوه دلخواهی را با مقدار کمی از شهدش میکس کنید.
۸. می توانید در طرز تهیه شیرینی مربایی خمیر را به شکل دلخواه خود با قالب شیرینی قالب بزنید و سپس به روشی که گفته شد مربا را بر روی خمیر بریزید.

قالب زذن خمیر قالب زدن خمیر شیرینی مربایی شیرینی مربایی به شکل قلب

آموزش روش دوم تهیه شیرینی مربایی

شیرینی مربایی که به آن شیرینی آلمانی و شیرینی مارمالادی نیز گفته می شود به سادگی با طعم های مختلفی در منزل تهیه کرد. این شیرینی خوشمزه و شیرینی نخودچی از شیرینی های پر طرفدار است که بیشتر برای ایام نوروز مورد مصرف قرار می گیرند.

مواد لازم:

  • کره: ۱۵۰ گرم
  • آرد: ۳۰۰ گرم
  • پودر قند: ۱۵۰ گرم
  • زرده تخم مرغ : ۱ عدد
  • عسل: ۲ قاشق غذاخوری
  • شیر: ۲ قاشق غذاخوری
  • وانیل: به مقدار کمی

دستور تهیه شیرینی مربایی

دستور پخت:

در ابتدا کره را با پودر قند با استفاده از همزن به مدت ۵ دقیقه خوب مخلوط کنید. وانیل و زرده تخم مرغ را نیز به مواد بیفزایید بعد شیر را اضافه نمایید در نهایت عسل را نیز اضافه کنید و کاملا به هم بزنید.

حال نوبت افزودن آرد می باشد که باید بعد از الک کردن به میزان ۲ تا ۳ قاشق درون مواد برزید و با کمک لیسک مواد را با هم ترکیب کنید و بعد از مقداری هم زدن، مابقی آرد را با استفاده از دست به خمیر اضافه نمایید و خوب ورز دهید تا خمیر یکدست و لطیفی حاصل شود.

دقت داشته باشید که آرد باید به اندازه اضافه شود. پس از ورز دادن خمیر، آن را داخل کیسه فریزر و بعد داخل یخچال بگذارید. مدت زمان استراحت خمیر بین ۳۰ دقیقه است که تا ۲ ساعت هم می تواند داخل یخچال بماند.

در این مرحله از طرز تهیه شیرینی مربایی باید خمیر را روی تخته کار با استفاده از وردنه باز کنید و با قالب دلخواه قالب بزنید. البته چون این شیرینی دو تکه ای می باشد تکه شیرینی زیر باید دایره، ستاره یا مربع کامل باشد و تکه بالای شیرینی برای قرار دادن مارمالاد باید دارای حفره باشد.

داخل سینی فر را با کاغذ روغنی بپوشانید و شیرینی های که قالب زده اید را در داخل سینی بچینید. سپس سینی را داخل فر قرار دهید تا با دمای ۱۸۰ درجه سانتی گراد به مدت ۱۰ الی ۱۵ دقیقه شیرینی ها بپزد.

بعد از پخت شیرینی ها و خنک شدن، روی تکه رویی شیرینی شکلات تخته ای ذوب شده بریزید و مقداری پودر کنجد بپاشید بعد داخل دو تکه شیرینی مارمالاد قرار دهید. داخل حفره تکه رویی شیرینی را با لایه نازکی از عسل بپوشانید، در صورت دلخواه از مغر پسته و یا پودر پسته استفاده نمایید.

طرز تهیه شیرینی مربایی

دستور تهیه شیرینی مربایی با روغن مایع

در اینجا با طرز تهیه شیرینی مربایی بدون فر و بدون استفاده از کره و تخم مرغ آشنا می شوید، برای یادگیری این شیرینی خوشمزه و ساده در ادامه همراه ما شوید.

مواد لازم

  • روغن مایع/ نصف لیوان
  • شیر ولرم/ یک سوم لیوان
  • شکر/ یک سوم لیوان
  • وانیل/ نوک قاشق چای خوری
  • آرد قنادی/ یک و نیم لیوان
  • نشاسته ذرت/ ۳ قاشق غذاخوری

نحوه تهیه شیرینی مربایی

روش تهیه شیرینی مربایی بدون فر

در ابتدا شکر و شیر را با هم مخلوط کرده و هم بزنید تا کاملا در هم حل شوند، سپس روغن مایع را به آن بیفزایید، وانیل و بکینگ پودر را نیز افزوده و بعد آرد و نشاسته ذرت را اضافه کنید و هم بزنید تا مواد به شکل خمیری یکدست بدست آید، اکنون این خمیر را ورز دهید و به مدت نیم ساعت داخل پلاستیک استراحت دهید.

در این مرحله خمیر را داخل لایه نایلونی که در زیر خمیر گذاشته و یک لایه نایلون که روی آن قرار داده اید، باز کنید و قالب بزنید، به هنگام قالب زدون نیز مقدار خیلی کمی آرد زیر خمیر بپاشید.

از آنجا که این شیرینی ها دوتایی روی هم قرار می گیرند، بنابراین به هنگام قالب زدن باید تعداد خمیر ها زوج باشد و یکی در میان داخل خمیر ها را با ته ماسوره قالب زده و سوراخ کنید، سپس برای پخت شیرینی در فر، کف قالب را با کاغذ روغنی پوشانده و شیرینی ها را داخل آن بچینید و بعد در دمای ۱۵۰ درجه فر که حدود ۱۵ دقیقه گرم شده است به مدت زمان ۲۰ دقیقه داخل فر بگذارید تا بپزد.

برای پختن شیرینی مربایی بدون فر، یک شعله پخش کن را روی حرارت متوسط بگذارید و بعد تابه ای دربسته که حاوی خمیر شیرینی ها می باشد را روی آن قرار دهید و اجازه دهید به مدت ۱۵ دقیقه بپزند و آماده شوند.

زمانی که شیرینی ها طلایی رنگ شدند، از روی حرارت بردارید و بگذارید تا خنک شوند، سپس مابین شیرینی ها را مارمالاد بگذارید و روی آنها را نیز با شکلات تزئین کنید.

از آنجا که این شیرینی ها زود خشک می شوند، بنابراین بعد از خنک شدن, در ظروف در بسته نگهداری کنید و وقتی مارمالاد زدین نیز یک روز اجازه دهید بمانند تا خوشمزه تر شوند.

آموزش تهیه شیرینی مربایی

طرز تهیه شیرینی مربایی خوشمزه و پرطرفدار را در این مطلب آشپزی مجله آرگا ملاحظه کردید که امیدواریم از پخت این شیرینی در منزل نهایت لذت را ببرید. برای مشاهده پخت شیرینی های مختلف می توانید به بخش انواع شیرینی مراجعه کنید.

منبع : آرگا


مطالب مرتبط
مطالب داغ
همچنین ببینید
مشاهده دیدگاه های این مطلب
دیدگاه های مطلب
۰ دیدگاه برای این نوشته

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *