دسته ها
شنبه ۱ اردیبهشت ۱۴۰۳

همه چیز درباره پرورش علف گربه و راهنمای کاشت و برداشت آن

  • ملیحه بال افکن
  • ۱۷ آذر ۱۳۹۹
  • ۰

گیاه علف گربه که از دسته گیاهان تغذیه ای برای گربه ها می باشد بسیار مقاوم و منحصر به فرد است که در این مقاله سعی داریم شما را با روش ها و اصول پرورش علف گربه آشنا نماییم با ما همراه باشید.

علف گربه که به آن گیاه سنبل الطیب نیز گفته می شود از دسته گیاهان مقاوم است که از ریشه و برگ های آن به عنوان آرام بخش استفاده می شود. این گیاه را می توان از فروشگاه های محصولات کشاورزی تهیه نمود و هم به صورت نهال و هم بذر آن کشت نمود.

آشنایی با پرورش علف گربه

بهتر است بدانید که علف گربه را نباید با گیاه کت نیپ اشتباه گرفت زیرا این گیاه به خانواده گیاه نعناع تعلق دارد و معمولا همراه با دانه های چاودار، گندم و جودوسر پرورش می یابد. به طور کلی انواع کیت های علف گربه را می توان در فروشگاه های حیوان خانگی محلی پیدا کرد و از آنجایی که این کیت ها شامل تمامی مواردی که گربه برای تغذیه به آن نیاز دارد مانند دانه، خاک و گلدان و تنها لازم است آب و نور خورشید دانه ها تامین نمایید و با گذشت زمان خواهید دید که گربه شما برای گاز زدن علف سالم یک باغ ارگانیک در اختیار دارد. به صراحت می توان گفت که علف گربه یک جایگزین بی خطر برای علف هایی است که در خارج از فضای خانه رشد می کنند زیرا ممکن است این علف ها به انواع حشره کش ها و گیاهان سمی دیگر آلوده باشند. در واقع با انجام این کار گربه فرصت پیدا می کند تا رفتار خویش را ادامه دهید. توجه داشته باشید برای گربه هایی که در فضای باز هستند یک باغ داخل خانه جایگزین سالمی برای گاز زدن علف های همسایه بغلی است که ممکن است به حشره کش ها نیز آلوده باشد.

چگونگی پرورش علف گربه

دستورالعمل کاشت:

توجه داشته باشید که بذر های علف گربه را بایستی ابتدا در خانه نشا کنید و به این نکته توجه داشته باشید که باید بذر هایی را تهیه کنید کمتر از یک سال سن داشته باشند. بر خلاف سایر گیاهان دانه علف گربه را نمی توان مدت زمان زیادی ذخیره کرد و به همین خاطر باید بذرها را از یک محل مطمئن تهیه نمایید. بذر های این گیاه را باید در خاکی غنی بکارید و چهار تا هشت هفته پیش از اینکه قصد دارید آن را در باغ بکارید بذور را در خانه نشا کنید.

سپس آب گرم را به آرامی بر روی خاک بپاشید و سینی نشا را در یک جای آفتابی قرار دهید. همچنین که چراغ های فلورسنت یا چراغ های مخصوص رشد گیاهان نیز می توانند به جوانه زنی کمک نمایند.

توجه داشته باشید که اگر خانه تان تا حدودی سرد است می توانید با استفاده از بسته بندی های پلاستیکی یک محیط گلخانه ای برای سینی بذر گیاه فراهم کنید.

نهال را تا زمان تشکیل دومین مجموعه برگ حقیقی در خانه نگهداری کنید و پیش از انتقال به زمین خاک بستر را با کمپوست و کود گیاهی ترکیب نمایید. در واقع علف گربه به طور طبیعی نیازی به کود ندارد اما اگر خاک فقیر و ضعیف باشد حتما باید پیش از کاشت به خاک کود و کمپوست اضافه نمایید.

  •  آرون گروپس

دستورالعمل کاشت علف گربه

فضایی را که برای کاشت نهال ها انتخاب می کنید بایستی در طول روز حداقل ۶ ساعت نور مستقیم خورشید دریافت کتد و همچنین گیاه با قرار گرفتن در سایه جزئی نیز هیچ مشکلی ندارد.

فاصله میان نهال ها را از هر طرف ۹۰ سانتی متر در نظر بگیرید زیرا گیاه علف گربه فضای زیادی برای رشد نیاز دارد.

توصیه می شود که گیاه سنبل الطیب را در جایی بکارید که بتواند به راحتی بلند شود و اگر قصد دارید گیاه را در بالکن نگهداری کنید بایستی پیش از این کار بدانید که ممکن است بوی برگ های آن برای شما کمی ناخوشاسند باشد.

توجه داشته باشید که پرورش علف گربه نیاز به مقداری زیادی آب دارد و همچنین خاکی که گیاه در آن کاشته می شود بایستی دارای زهکشی خوبی باشد. به همین خاطر در صورتی که در منطقه شما باران نمی بارد هر چند روز یک مرتبه خاک را با آب خیس کنید و مقدار زیادی آب به گیاه بدهید.

راه های کاشت علف گربه

دستورالعمل برداشت:

توجه داشته باشید که برای جلوگیری از گسترش بیش از حد گیاه سنبل الطیب می توانید گل های آن را بچینید. می توانید از گل های این گیاه به عنوان دسته گل نیز استفاده نمایید و همچنین که چیدن گل باعث می شود ریشه ها قوی بمانند و این کار برای زمانی که گیاهان به خواب می روند مفید خواهد بود.

به طور کلی برای چیدن گل ها از یک چاقو یا قیچی تیز استفاده نمایید. گل ها را با مقداری از ساقه بچینید. از آنجایی که گیاه علف گربع در اوایل بهار گل می دهد شما می توانید از هر گیاه دو الی سه گل برداشت نمایید.

برای برداشت ریشه ها و برگ هایی دارویی این گیاه یک ساله کامل بایستی صبر کنید. لازم است تا ریشه های بالغ را در طول فصل پاییز برداشت کرده و خشک نمایید. چند روز پیش از برداشت ریشه های سنبل الطیب به گیاه آب ندهید زیرا در این صورت ترکیبات طبیعی گیاه قوی تر خواهد بود.

گیاه علف گربه مسن تر را به توسط بیل از خاک بیرون آورید و اجازه دهید تا گیاهان جوان تر برای سال آینده رشد کنند. بیل را به صورت عمیق درون خاک فرو کنید تا بتوانید تمامی ریشه را بیرون آورید. توصیه می شود ریشه هایی را که پیش از اینکه به خانه بیاورید با آب باغ بشویید.

ریشه های بیرون آورده را به بخش های ۱.۶ تا ۲.۵ سانتی متری تقسیم نمایید و آن ها را درون یک کاسه بخیسانید و سپس با آب بشویید.

سپس ریشه ها را در یک فضای خشک و خنک به مدت زمان دو الی سه ماه قرار دهید. از آنجایی که ریشه ها دارای بوی تندی می باشند توصیه می شود آن ها را برای خشک کردن در فضایی مانند میز آشپزخانه قرار ندهید.

اصول برداشت علف گربه

شرایط مورد نیاز برای کاشت علف گربه:

همانطور که می دانید تمامی گیاهان برای اینکه بتوانند روند رشد خود را به خوبی طی کنند نیاز به شرایطی دارند که بایستی شما آن را فراهم نمایید و به همین منظور در ادامه به بیان برخی از اصول و شرایط لازم برای پرورش علف گربه پرداخته ابم:

آبیاری:

بهتر است بدانید که گیاه علف گربه برای جوانه زنی و رویش نیاز به آبیاری دارد زیرا رطوبت کافی اطراف ریشه و ریزوم موجب افزایش عملکرد ریشه می شود. آبیاری این گیاه بایستی هفته ای یک مرتبه صورت بگیرد البته که باید دقت کنید خیسی زیادی خاک باعث کاهش عملکرد رشد گیاه نشود.

چگونگی آبیاری گیاه علف گربه

خاک:

گیاه علف گربه معمولا در خاک هایی با بافت متوسط، خاک حاصلخیز و غنی از ترکیبات و همچنین مواد هوموسی مانند پرلیت و پیت ماس بایستی کشت کرد. ضخامت زیادی سطح زمین باعث گسترش و توسعه ریشه و همچنین سبب افزایش عملکرد آن می شود. توجه داشته باشید که خاک های سنگین و بسیار مرطوب برای کاشت این گیاه مناسب نیستند زیرا کاشت در این خاک موجب ضعیف شدن گیاه و تولید ریشه های کوچک، نازک و شکننده می شود که هنگام برداشت ریشه و شستن آن ها مقدار زیادی ریشه در زمین باقی می ماند.

شرایط مورد نیاز برای رشد علف گربه

نور و دما:

جالب است بدانید که تاریکی و حتی سایه مانع جوانه زنی بذور این گیاه می شود پس می توان گفت که سنیل الطیب برای جوانه زنی نیاز به نور کافی ندارد و بهترین دما برای رویش آن ۲۰ درجه سانتی گراد است. توصیه می شود تا پیش از جوانه زنی بذور اجازه ندهید بستر خاک و رطوبت خود را از دست بدهد.

منبع : آرگا

مطالب مرتبط
مطالب داغ
همچنین ببینید
مشاهده دیدگاه های این مطلب
دیدگاه های مطلب
۰ دیدگاه برای این نوشته

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *