دسته ها
سه شنبه ۲۹ اسفند ۱۴۰۲

افزایش گلدهی گل محمدی چه راهکارهایی دارد؟

  • ملیحه بال افکن
  • ۱۳ آذر ۱۳۹۹
  • ۰

توجه داشته باشید که افزایش گلدهی گل محمدی چندان کار و سخت و پیچیده ای نیست و شما می توانید با مطالعه این مطلب به راحتی به افزایش گلدهی گیاهتان کمک نمایید با ما همراه باشید.

همانطور که می دانید گل محمدی از مهم ترین انواع گل های رز در دنیا و از مشهور ترین گیاهان در تاریخ باغبانی است که به دلیل داشتن رایحه فرق العاده و تنوع ارقام در بسیاری از مناطق دنیا کشت می شود به گونه ای که سابقه کشت آن به بیش از ۲۵۰۰ سال قبل باز می گردد.

افزایش گلدهی گل محمدی

گل محمدی و فرآورده های آن به علت خواص متعدد درمانی و بهداشتی آرایشی و تغذیه ای از گذشته های دور محبوب همگان بوده است. ایرانیان نیز نخستین کسانی بوده اند که به ویژگی های خوراکی و درمانی گل محمدی پی برده اند. صدها سال است که گل سرخ گلی دوست داشتنی به شمار می رود و از هیچ گلی به اندازه گل محمدی در سروده های سرایندگان ستایش نشده است. همچنین که فرآوده های این گیاه شامل گلاب و اسانس و گلبرگ است. همانطور که می دانید گلاب از گذشته های بسیار دور در مراسم های مذهبی و تهیه انواع شیرینی و شست و شوی اماکن مقدس کاربرد داشته و ایرانیان به دلیل اثربخشی در مراسم تدفین از آن استفاده می کنند. ایران در واقع از اولین کشور های تولید کننده گلاب در جهان به شمار می رود و گزارش های به دست آمده حاکی از این است که در قرن ۸ میلادی گلاب یکی از محصولات مهم تجاری بوده که به هند و چین صادر می شده است.

چگونگی افزایش گلدهی گل محمدی

راهکارهای افزایش گلدهی:

بهتر است بدانید که به منظور افزایش گلدهی گل محمدی راهکار های مختلفی وجود دارد که سعی داریم در ادامه شما را با برخی از آن ها آشنا نماییم:

تغذیه ایده آل:

گل محمدی برای گلدهی نیاز به مواد غذایی متنوعی دارد و همچنین برنامه تغذیه اش طولانی مدت است. توجه داشته باشید که تجزیه برگ روش مناسبی برای تامین مواد مغذی در دسترس گیاه است و به همین خاطر پیشنهاد می شود برای هر هکتار ۷۴ کیلوگرم ازت و ۷۸ کیلوگرم فسفر و ۳۶ کیلوگرم پتاسیم استفاده شود و البته که باید به در نظر گرفتن ترکیب املاح خاک توجه داشته باشید.

چگونگی پرورش گل محمدی

نور کافی:

بهتر است بدانید که نور در رشد و سلامت گیاه محمدی نقش بسیار مهمی دارد و می توان گفت که بدون نور خورشید گیاهی نیز وجود نخواهد داشت. در واقع گل محمدی برای رشد به نور زیادی نیاز دارد و توصیه می شود آن را در مکان پر نور قرار دهید تا حداقل در روز ۵ الی ۶ ساعت نور کامل دریافت نماید. گل محمدی که در سایه رشد کند گل نخواهد داد و یا گل هایی ضعیف و کوچک خواهد داشت.

  •  مبل و میز
  •  آرون گروپس

خاک غنی:

به طور کلی خاک غنی و دارای مواد غذایی بالا می تواند به گلدهی گیاه محمدی کمک نماید و توصیه می شود که برای گلدهی و رشد بیشتر در فصول بهار و تابستان از کودهایی با مواد میکرو و ماکرو استفاده نمایید زیرا کودهایی با پتاس بالا قادر هستند به گلدهی گیاه کمک کنند.

استفاده از خاک غنی برای گلدهی گیاه محمدی

دمای مورد نیاز:

در طول فصل بهار معمولا از جوانه های جانبی شاخه هایی یک ساله ساقه مولد گل به وجود می آیند و اختلاف دمای ۳ الی ۴ درجه سانتی گراد شب نسبت به روز برای تشکیل جوانه های گل بسیار مهم است و همچنین برای گلدهی خواب زمستانه ضروری می باشد. توجه داشته باشید که درجه حرارت ۵ الی ۱۵ درجه سانتی گراد تعداد گل های دارای اسانس خود را تضمین می کند به گونه ای که درجه حرارت بسیار کم در شب مانع گلدهی می شود و از طرفی حرارت بالای ۲۰ درجه سانتی گراد سنتز و تولید اسانس را به شدت افزرایش می دهد.

ابیاری منظم:

توجه داشته باشید که آب از جمله عوامل موثر در تولید اقتصادی گل محسوب می شود و هر چند که درختچه های گل محمدی نسبت به شرایط کم آبی بسیار مقاوم هستند اما شواهد نشان می دهد آبیاری گلستان ها در زمان غنچه دهی و گلدهی بسیار مهم است. معمولا برای افزایش گلدهی گل محمدی آبیاری به صورت سطحی انجام می گیرد و میزان آب در هر نوبت و تعداد آبیاری بسیار متغیر خواهد بود و در واقع در طی فصل رشد هر ۱۵ روز یکبار بایستی آبیاری را انجام دهید.

ابیاری مورد نیاز گیاه محمدی

برداشت اصولی:

بهتر است بدانید که برداشت گل محمدی یکی از مهم ترین، حساس ترین و پر هزینه ترین عوامل تولید گل محمدی محسوب می شود که زمان برداشت آن حدودا از اوایل خرداد ماه تا اواسط تیر ماه می باشد و معمولا در هر منطقه ۲۰ الی ۳۰ روز طول می کشد. به طور کلی گل محمدی پس از باز شدن دوام بسیار کمی بر روی شاخه ها دارد و در صورت تاخیر در برداشت طی ۲۴ ساعت رنگ آن ها سفید شده و شروع به ریزش می کنند و به همین خاطر لازم است پیش از طلوع آفتاب و ترجیحا در هوای خنک بامدادی اقدام به برداشت روزانه گل های باز شده نمایید. با گرم شدن هوای محیط کشت گل های برداشت شده به سرعت پژمرده خواهند شد و به همین دلیل معمولا گل ها روی هم انبار شده و فعالیت های تخمیری شدت پیدا می کنند. همچنین که فعالیت کارگران گلچین به دلیل افزایش دما کند می شود و به این خاطر توصیه می شود حتما کارگران در اواسط روز به استراحت بپردازند و کار گلچینی به ساعت های خنک روز محدود شود.

برداشت اصولی گل محمدی

هرس به موقع:

توجه داشته باشید که گل محمدی برای گلدهی نیاز به هرس ندارد و معمولا به دو روش نیز انجام می گیرد: اول حذف شاخه های خشک شده، آفت زده و مزاحم و دوم جلوگیری از به وجود آمدن شاخه های بلند که چیدن گل را مشکل می کند. هرس اولیه معمولا برای فرم دهی درختچه ها و تحریک شاخه زایی و همچنین هرس فصلی به منظور حذف بخش های مرده و بیمار انجام می گیرد. میزان هرس به شیوه مدیریت شرایط منطقه و نژاد گل بستگی دارد. به طور کلی هرس منطقی درختچه ها باعث تداوم گلدهی و افزایش طول مفید زندگی خواهد شد. بهتر است بدانید که از سال پنجم به بعد گاهی به دلیل رکود رشد گیاه، شیوع بیماری ها، ارتفاع زیاد شاخه ها، افزایش خشکی شاخه ها گلستان های محمدی را کف بر می کنند. این نوع هرس شدید اغلب به دلیل ایجاد توازن و تنظیم رشد گیاه باعث تحریک و تولید پاجوش های قوی و متعدد در مزرعه می شود.

راه های افزایش گلدهی گیاه

همچنین در ادامه پیشنهاد می شود که با کلیک بر روی لینک های مقابل با مطالب نحوه کاشت گل محمدی و خواص گل محمدی نیز آشنا شوید.

منبع : آرگا


مطالب مرتبط
مطالب داغ
همچنین ببینید
مشاهده دیدگاه های این مطلب
دیدگاه های مطلب
۰ دیدگاه برای این نوشته

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *