دسته ها
پنج شنبه ۳۰ فروردین ۱۴۰۳

دانه شنبلیله و خواص و مزایای فوق العاده عالی آن

  • حکیمه فهیمی
  • ۱۵ آذر ۱۳۹۹
  • ۰

همانطور که برگهای شنبلیله خواص زیادی دارد، دانه شنبلیله نیز دارای خواصی از جمله کاهش قند خون، پرپشت شدن مو، افزایش شیردهی و … می باشد. اگر مایلید تا با خواص بیشتری از دانه گیاه شنبلیه آشنا شوید . مطالعه این مطلب را پیشنهاد می کنیم.

دانه شنبلیله خواص و فواید فوق العاده ای دارد که از جمله آن می توان به بهبود دیابت ، ضخیم و پر پشت شدن موها، شادابی و طراوت پوست، کمک به دستگاه گوارش و بهبود ناراحتی معده، افزایش شیر مادران و … اشاره کرد.

آشنایی با خواص و فواید دانه شنبلیله

   

هزاران سال است که از شنبلیله به عنوان یک گیاه دارویی در بسیاری از دردها و بیماری ها بهره می گیرند و امروزه به عنوان یک مکمل غذایی یا ادویه هم کاربرد دارد. ضمنا از شنبلیله در صنایع آرایشی و بهداشتی مانند تولید صابون و شامپو هم بهره می گیرند. اثر فوق العاده این گیاه را در کاهش قند خون، درمان دیابت، ازدیاد شیر مادران و خیلی از بیماری های دیگر می توان مشاهده کرد.

شنبلیله یکی از گیاهان خانواده بقولات است که در نواحی اطراف دریای مدیترانه و جنوب آسیا رشد نموده و از گیاهان بومی ایران (از جمله شهرهای آذربایجان، خراسان، فارس، سمنان و دامغان) نیز به شمار می رود. این گیاه را به عنوان سبزی خوراکی نیز مورد استفاده قرار می دهند و  از دانه و پودر شنبلیله در غذاهای هندی و آسیایی به عنوان طعم دهنده هم بهره می برند.

علاوه بر برگهای سبز شنبلیله؛ دانه آن نیز سرشار از مواد مغذی بوده و این گیاه دارای مواد معدنی مانند آهن، پتاسیم، کلسیم، مس، روی، منگنز، سلنیوم و همچنین ویتامین هایی مانند ویتامین A,C و نیاسین، تیامین، ریبوفلاوین ، سید فولیک می باشد. ضمنا دانه های شنبلیله غنی از پروتئین، لیزین، ساپونین ، دیوسژنین(شبیه استروژن) تریپتوفان و استروئید هستند. قابل ذکر است هر قاشق غذاخوری دانه شنبلیله حدود ۳۵ کالری اترژی دارد و حاوی مواد مغذی شامل فیبر (۳ گرم)، پروتئین (۳ گرم)، کربوهیدرات(۶ گرم)، چربی(یک گرم)، آهن(۲۰ درصد نیاز روزانه هر فرد)، منیزیم( ۵ درصد نیاز روزانه هر فرد)، منگنز(۷ درصد نیاز روزانه هر فرد) می باشد. در ادامه با خواص متعدد دانه شنبلیله آشنا می شوید.

مهمترین مزایای استفاده از دانه شنبلیله

۱. بهبود موهای ضعیف

پودر دانه شنبلیله در ضخیم و پر پشت شدن موها تاثیر بسزایی دارد. و و ضمنا موجب تقویت ریشه مو و درمان مشکلات فولیکولی نیز می شود.

  •  آرون گروپس

 ۲. بهبود و درمان دیابت

شنبلیله در کاهش قند خون نقش موثری داشته و تحقیقات نشان داده که مصرف روزانه ۵۰۰ میلی گرم شنبلیله موجب کاهش تری گلسرید و افزایش اچ دی ای(چربی خوب) می شود. ضمنا در دانه شنبلیله اسید آمینه ای به نام هیدروکسی ایزولوسین حضور دارد که موجب تسریع در ترشح انسولین می شود.

۳. بهبود سوزش معده

افرادی که دچار سوزش معده هستند و مدام دچار رفلاکس می شوند می توانند از خواص دانه شنبیلیله بهره یگیرند چرا که هم به عنوان مسکن عمل می کند و هم میزان بازگشت اسید معده را کاهش می دهد.

دانه شنبلیله حاوی مقادیر زیادی موسیلاژ می باشد که موجب پوشاندن دیواره معده و روده شده و التهابات را کاهش می دهد. برای بهبود سوزش معده می توانید یک قاشق چایخوری دانه شنبلیله را به غذا اضافه کنند. یا یک قاشق چایخوری پودر دانه شنبلیله را در مقداری آب یا آب میوه حل نموده و قبل از هر وعده غذایی میل نمایید. این گیاه ملین بوده و موجب هضم بهتر غذا خواهد شد.

۴. افزایش شیر مادران

شنبلیله غنی از تستوسترون می باشد که موجب افزایش میزان پرولاکتین در مادران شیرده شده و ترشح شیر را سهل می نماید. زنان شیرده می توانند روزانه با توصیه پزشک از کپسول های ۵۰۰ میلی گرمی شنبلیله استفاده نمایند.

۵. کاهش خطر ابتلا به بیماری قلبی و عروقی

دانه شنبلیله حدود ۲۵ درصد گالاکتومانان داشته که این ماده نوعی فیبر محلول می باشد و احتمال ابتلا به بیماری قلبی را کاهش می دهد.

۶. به تاخیر انداختن یائسگی

شنبلیله دارای ماده ای شیمیایی به نام دیزوژنین و ایزوفلاون های استروژنیک می باشد که شبیه هورمون استروژن در خانم هاست. نبود استروژن موجب بروز نشانه های یائسگی در زنان شده از این رو مصرف شنبلیله علائمی مانند تغییر خلق و خو، گرفتگی عضلات، افسردگی، اشتهای کاذب را کاهش داده و در حقیقت هورمون استروژن بر سایر هورمون های بدن تاثیر گذاشته و موجب حفظ سلامت بدن نیز می شود.

۷. کاهش درد قاعدگی

شنبلیله و دانه آن موادی قوی هستند که موجب کاهش درد و انقباضات قاعدگی و تسهیل دردهای آن می شوند. ضمنا مصرف شنبلیله قاعدگی را تنظیم  نموده و لکه بینی را نیز از بین می برد.

۸. کاهش و کنترل تب

از خواص دیگر دانه شنبلیله تب بر بودن آن است. می توان برای کاهش تب، یک تا دو قاشق چایخوری دانه شنبلیله را همراه با چای سبز دم کرده و سپس به دمنوش آماده شده، یک قاشق چایخوری عسل و مقداری آب لیمو ترش تازه اضافه نموده و روزی سه مرتبه این دمنوش را میل کنید.

۹. کاهش میزان کلسترول

طی تحقیقاتی گزارش شده است که دانه شنبلیله در کاهش میزان کلسترول بد و افزایش کلسترول خوب بدن موثر است.

۱۰ کاهش درد مفصل

دانه شنبلیله موجب کاهش درد آرتریت که نوعی التهاب در مفصل است شده و ضمنا درد شدید ناشی از سایش و پارگی عضلات مفصلی را نیز کاهش می دهد.

۱۱. کمک به  هضم بهتر غذا

افرادی که دچار بیماری های معده هستند ، می توانند از دانه شنبلیله بهره بگیرند. چرا که با کمک به دستگاه گوارش موجب هضم بهتر غذا خواهد شد.

۱۲. کمک به لاغری

اگر در جستجوی راهی برای لاغری و کاهش وزن هستید می توانید به رژیم غذایی خود دانه شنبلیله را اضافه کنید. چرا که یکی از خواص دانه شنبلیله این است که موجب سبب چربی سوزی شده و متابولیسم گلوکزها را بهتر می کند.

۱۳. بهبود فعالیت کلیه

با اضافه کردن دانه شنبلیله به رژیم غذایی فعالیت کلیه ها نیز بهتر صورت خواهد گرفت.

۱۴. مراقبت از کبد

کبد عضو مهم بدن بوده و دافع سموم می باشد. هر نوع آسیبی به این بافت ، سلامت انسان را تحت تاثیر قرار می دهد. طی مطالعاتی بیان شده است که دانه شنبلیله یک محافظ خوب برای کبد در برابر آسیب ها می باشد.

۱۵. کاهش آلزایمر

نتایج تحقیقاتی نشان می دهد که استفاده مداوم از دانه شنبلیله در کاهش ابتلا به بیماری هایی مانند آلزایمر و پارکینسون موثر بوده است.

۱۶. کمک به سلامت پوست

دانه شنبلیله می تواند برای پوست نیز خواص شگفت انگیزی همچون رفع چین و چروک و خطوط ظریف را به همراه دارد.  می توانید از این ماسک خانگی برای داشتن پوستی صاف و زیبا بهره بگیرید. برای تهیه این ماسک به یک قاشق غذاخوری دانه شنبلیله که یک شب تا صبح در آب خیسانده شده باشد و یک قاشق غذاخوری ماست نیاز دارید. سپس دانه شنبلیله و ماست را با هم مخلوط کرده و خمیر حاصل شده را روی پوست صورت قرار داده و بعد از ۱۵-۲۰ دقیقه آن را بشویید.

ضمنا دانه شنبلیله در مرطوب نمودن و تغذیه انواع پوست به ویژه پوست خشک نیز ماده موثری می باشد. می توانید یک قاشق غذاخوری پودر دانه شنبلیله را همراه با یک قاشق غذاخوری آب مخلوط کرده و با یک پنبه خمیر حاصل شده را روی صورت قرار داده و سپس با آب شستشو دهید.

۱۷. افزایش قوای جنسی

یکی از خواص دیگر دانه های شنبلیله برای مردان کمک به بهبود فتق، پیشگیری از الگوی کچلی، بهبود اختلال نعوظ گزارش شده است. دانه شنبلیله میزان تستوسترون و هورمون های جنسی را افزایش داده و ثابت شده است که مصرف مکملهای آن نیز عملکرد و قوای جنسی را افزایش می دهد.

همچنین می توانید دیگر مقاله آرگا در زمینه خواص شنبلیله را نیز مطالعه نمایید.

منبع : آرگا

مطالب مرتبط
مطالب داغ
همچنین ببینید
مشاهده دیدگاه های این مطلب
دیدگاه های مطلب
۰ دیدگاه برای این نوشته

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *