دسته ها
جمعه ۳۱ فروردین ۱۴۰۳

راهنمای تکثیر نخل ماداگاسکار و شناخت شرایط پرورش این گیاه

  • ملیحه بال افکن
  • ۳ آذر ۱۳۹۹
  • ۰

توجه داشته باشید که ماداگاسکار در واقع از دسته گیاهان علفی و زیبا می باشد که جلوه زیبایی را به محیط اطراف می بخشد و در این مقاله سعی داریم شما را با روش های تکثیر نخل ماداگاسکار آشنا نماییم با ما همراه باشید.

بهتر است بدانید که نخل ماداگاسکار در واقع یکی از زیباترین گیاهانی است که علاوه بر جلوه ای که برای محیط دارد به تصفیه هوا نیز کمک شایانی می کند. این گیاه در واقع مقاوم ترین نوع گلهای آپارتمانی محسوب می شود که نگهداری بسیار ساده ای دارد و از آنجایی که سریع الرشد است مورد توجه بسیاری از پرورش دهنگان گل و گیاه قرار گرفته است.

آشنایی با تکثیر نخل ماداگاسکار

به طور کلی نخل ماداگاسکار به دلیل شباهت ظاهری که با درختان نخل دارد به این اسم معروف شده اما در حقیقت به خانواده ساکولنت ها تعلق داشته و بومی مناطق جنوبی ماداگاسکار می باشد. این گیاه بسیار مقاوم است و رشد سریعی دارد. دارای ساقه ای بلند، ضخیم، گوشتی و آبدار می باشد که پوشیده از تیغ است و برگ های آن نیز مانند برگ های نخل در قسمت بالای تنه قرار دارند و در طول فصل تابستان گل هایی سفیدی در بالاترین قسمت برگ های آن مشاهده می شوند. جالب است بدانید که نخل ماداگاسکار در واقع قادر است در محیط آپارتمان نیز تا حدود یک الی دو متر به خوبی رشد کند و از آنجایی که گیاهی خزان کننده است نگهداری آن در فضای خانه به تصفیه هوا کمک خواهد کرد. همچنین که نخل ماداگاسکار یکی از محبوب ترین گیاهان آپارتمانی محسوب می شود که می توان آن را به راحتی در فضای اتاق آفتابی و گرم تکثیر نمود و در واقع برای افرادی که علاقه زیادی به پرورش گیاهان در خانه دارند انتخاب خوبی است.

چگونگی تکثیر نخل ماداگاسکار

روش های ازدیاد ماداگاسکار:

جالب است بدانید که تکثیر نخل ماداگاسکار در واقع از سه روش مختلف کاشت بذر، کاشت پاجوش و قلمه زنی انجام می شود که در ادامه سعی داریم به بیان هر کدام به صورت مجزا بپردازیم:

تکثیر از طریق کاشت بذر:

توجه داشته باشید که معمولا تکثیر ماداگاسکار از طریق کاشت بذر به افراد پیشنهاد می شود که تبحر زیادی در عرصه باغبانی دارند زیرا کاشت بذر بسیار سخت است و ممکن است مدت زمان شش ماه به طول بیانجامد تا اولین جوانه سر بیرون آورد. مراحل کاشت بذر ماداگاسکار در ادامه بیان شده است:

در ابتدا بایستی بذر گیاه را در اواخر فصل تابستان تا اوایل پاییز از غلاف های قهوه ای رنگ گیاه مادر جمع آوری نمایید و از آنجایی که بذرهای این گیاه به سرعت قوه نامیه خود را از دست می دهند بایستی از بذرهای تازه برای تکثیر استفاده نمایید.

سپس دانه ها را به مدت زمان ۲۴ ساعت درون آب ولرم بخیسانید و دقت داشته باشید که برای خیساندن بذور بایستی از آب بدون کلر استفاده کنید.

  •  آرون گروپس

حال سینی بذر را با شن درشت و ماسه پر کنید و آن ها را در عمق نیم سانتی متری بکارید و روی آن را لایه نازکی از خاک بپوشانید و روند آبیاری را به خوبی انجام دهید. توصیه می شود که پیش از کاشت حتما بستر را مرطوب کنید.

پس از پایان مرحله کاشت سینی بذور را در محیطی گرم و با دریافت نور کافی خورشید قرار دهید و همچنین که دمای محیط را بر روی ۲۱ الی ۲۶ درجه سانتی گراد تنظیم نمایید. همچنین که از وجود سوراخ ها برای خروج آب اضافی از انتهای سینی نشا اطمینان حاصل نمایید.

توجه داشته باشید که گیاه شما در مدت زمان حداقل سه هفته پس از کاشت جوانه زنی را آغاز خواهد کرد.

انواع روش های ازدیاد ماداگاسکار

تکثیر از طریق کاشت پاجوش:

جالب است بدانید که تکثیر از طریق کاشت پاجوش در واقع ساده ترین راه برای تکثیر و ازدیاد گیاه ماداگاسکار است. به همین خاطر شما در مرحله ابتدایی باید وقتی که پاجوش ها را در نزدیکی انتهای ساقه گیاه مشاهده کردید اقدام به جدا کردن پاجوش ها کنید.

سپس پاجوش های جدا شده را در دمای ۲۰ درجه سانتی گراد و در محلی خنک و سایه بر روی روزنامه قرار دهید تا شیره داخل آن خشک شود و در عبارتی کالوس ببندد.

تکثیر ماداگاسکار از طریق پاجوش ها

تکثیر از طریق قلمه زنی:

قلمه زنی ساقه یا ریشه نیز یکی دیگر از روش های تکثیر نخل ماداگاسکار محسوب می شود که در ابتدا بایستی قلمه ای سالم، قوی و بدون آفت را از گیاه مادر انتخاب نمایید.

سپس ساقه را به طول ۱۰ الی ۲۲ سانتی متر با استفاده از قیچی باغبانی که از پیش ضد عفونی کرده اید جدا نمایید و تمامی برگ ها به جز دو برگ پایینی را برش دهید تا تمام انرژی قلمه صرف ریشه زایی شود.

توجه داشته باشید که تمام قسمت های نخل سمی هستند و به همین خاطر توصیه می شود هنگام کار حتما از دستکش استفاده نمایید.

حال بایستی قلمه ساقه را بر روی تکه ای روزنامه و در دمای ۲۰ درجه سانتی گراد در فضایی سایه به مدت چندین روز قرار دهید تا شیره داخل آن کامل خشک شود و دقت داشته باشید که بر اساس دما و میزان رطوبت فضا حدود ۴ الی ۸ روز طول می کشد تا شیره درون گیاه کامل خشک گردد.

گلدان حاوی بستر کاشت را کاملا خیس نمایید و سپس قلمه ها را درون آن بکارید. توجه داشته باشید که بستر کاشت مناسب برای کاشت قلمه این گیاه باید از زهکشی کافی برخوردار باشد و به همین خاطر ترکیبی از شن و ماسه، کود دامی پوسیده و خاک برگ که در بازار نیز موجود هستند برای کاشت و تکثیر این گیاه مفید خواهند بود.

گلدان حاوی قلمه ها را در محیطی گرم و بازه دمایی ۲۰ الی ۳۰درحه سانتی گراد نگهداری نمایید.

همچنین برای ریشه زایی سریع تر قلمه ها می توانید انتهای قلمه ها را به هورمون ریشه زایی آغشته نمایید و با پوشاندن بستر توسط پلاستیک شفاف شرایط گلخانه ای ایجاد نمایید. البته که باید روی پلاستیک را چند سوراخ بزنید تا تهویه هوا بهتر انجام گیرد.

ریشه های گیاه پس از گذشت مدت زمان ۴ الی ۶ هفته پدیدار خواهند شد و سپس می توانید گیاهتان را به بستر اصلی انتقال دهید.

تکثیر گیاه از طریق قلمه زنی

شرایط مورد نیاز برای تکثیر ماداگاسکار:

همانطور که می دانید تمامی گیاهان برای اینکه بتوانند روند رشد خود را به خوبی طی کنند نیاز به شرایطی دارند که شما بایستی آن را فراهم نمایید و به همین منظور در ادامه به بیان برخی از شرایط لازم برای ازدیاد و تکثیر نخل ماداگاسکار پرداخته ایم که می توانید در این روند از آن ها استفاده نمایید:

آبیاری:

توصیه می شود که برای آبیاری گیاه ماداگاسکار از آب مقطر یا جوشیده استفاده نمایید. این گیاه اگرچه به خاطر داشتن خاصیت ذخیره آب نسبت به کم آبی مقاوم است اما اگر در چنین شرایطی قرار بگیرد به خاطر اینکه از آب داخل بدن خود تغذیه می کند کم کم ضعیف شده و زیبایی اش را از دست می دهد. در واقع گیاه ماداگاسکار نیاز به آبیاری با فاصله مناسب دارد و توصیه می شود در فاصله دو آبیاری اجازه دهید سطح بستر خشک شود و سپس اقدام به آبیاری کنید چون از طرفی آبیاری کم باعث پیچش برگ ها می شود و در مقابل آبیاری زیاد موجب زردی و ریزش برگ ها خواهد شد.

آبیاری لازم برای پرورش گیاه ماداگاسکار

نور:

این نخل زیبا در برابر نور شدید و مستقیم خورشید مقاوم است اما حساسیت زیادی به تاریکی و سایه دارد به گونه ای که اگر در فضای سایه قرار بگیرد رشدش متوقف شده و برگ های جدیدی تولید نخواهد کرد و اگر برگی هم تولید کند به تدریح سیاه شده و می ریزند. توجه داشته باشید که نخل ماداگاسکار برای رشد نیاز به حداقل ۶ ساعت نور در طول روز دارد.

خاک و کوددهی:

به طور کلی خاک ایده آل برای بستر این گیاه خاک کاکتوس است و همچنین می توان از ترکیب ماسه، پیت ماس، خاک برگ و کوددامی نیز استفاده نمود. توصیه می شود که حتما زیر خاک مقداری شلتوک استفاده نمایید زیرا ماده غذایی مفیدی برای گیاه محسوب می شود. در مورد کوددهی و تغذیه گیاه نیز می توان گفت که می توانید برای تغذیه گیاه خود از آب آکواریوم و یا آب برنج استفاده کنید چون حاوی مقدار زیاد مواد معدنی و املاح مورد نیاز گیاه هستند.

شرایط مورد نیاز برای تکثیر ماداگاسکار

دما:

این گیاه قادر به تحمل بازه دمایی ۱۰ الی ۵۰ درجه سانتی گراد می باشد و زنده خواهد ماند اما بهترین دما برای رشد آن دمای بین ۲۰ ال ۲۳ درجه سانتی گراد است. همچنین که دمای پایین تر از ۱۰ درجه نیز باعث پژمردگی و ریزش برگ های آن خواهد شد. توجه داشته باشید که برای انتقال گیاه به بستر اصلی نباید عجله کنید و تا زمانی که دمای بیرون به دمای فضای کشت نزدیک نشده از انتقال خودداری نمایید چون باعث آسیب های جبران ناپذیری خواهد شد.

منبع : آرگا

مطالب مرتبط
مطالب داغ
همچنین ببینید
مشاهده دیدگاه های این مطلب
دیدگاه های مطلب
۰ دیدگاه برای این نوشته

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *