دسته ها
شنبه ۱ اردیبهشت ۱۴۰۳

ترفندهای مطمئن برای کاهش مصرف اینترنت در گوشی های موبایل

  • حکیمه فهیمی
  • ۲۶ آذر ۱۳۹۹
  • ۰

چنانچه حجم بسته اینترنتی که خریداری نموده اید در مدت کوتاهی تمام می شود و مجبور هستید دوباره اینترنت گوشی همراهتان را شارژ نمایید با این مطلب همراه باشید تا شما را با چند ترفند کاهش مصرف اینترنت گوشی همراه آشنا سازیم.

با استفاده از ترفندهایی که در این مطلب به آنها اشاره می شود می توانید مصرف اینترنت گوشی همراهتان را کاهش دهید و در پرداخت هزینه مجدد شارژ اینترنت صرفه جویی کنید.

ترفندهایی برای کاهش مصرف اینترنت گوشی همراه

چنانچه با هر بار شارژ بسته اینترنت برای گوشی، خیلی زود شارژ آن تمام می شود و مجبورید دوباره هزینه ای متحمل شده و بسته اینترنت خریداری کنید. بهتر است بدانید اگر ترفندهایی که در ادامه این مطلب به آن ها اشاره  می شود را بکار بندید، هم مصرف اینترنت گوشی شما کاهش می یابد و هم در هزینه های شما صرفه جویی می شود. ناگفته نماند که بهره گیری از اینترنت شبکه وایرلس یا وای فای صرفه اقتصادی بیشتری دارد ولی از آنجا که ممکن است دسترسی به این شبکه ها به راحتی امکان پذیر نباشد به اجبار باید از اینترنت موبایلتان استفاده نمایید.

۱. خاموش نمودن دیتای گوشی

ساده ترین و ابتدایی ترین کار برای کاهش مصرف اینترنت گوشی، خاموش کردن دیتا یا داده آن در مواقعی می باشد که به اینترنت نیازی ندارید. چرا که هرچند در ظاهر گوشی از اینترنت استفاده نمی کند ولی همواره برنامه هایی وجود دارند که در پس زمینه در حال بروزرسانی و مصرف نت موبایل شما هستند. ضمنا این کار در کاهش مصرف باتری گوشی نیز موثر خواهد بود.

۲. کنترل مصرف دیتا

ابتدا باید بدانید که کدام برنامه گوشی همراه شما حجم بیشتری از اینترنت را مصرف می کند. برای مشاهده میزان مصرف دیتای موبایل به قسمت تنظیمات گوشی رفته سپس گزینه Wireless & Network را انتخاب و سپس روی Data usage کلیک کنید.

  •  آرون گروپس

در ادامه خواهید دید که کدام برنامه ها و هر یک به چه میزان اینترنت را مصرف می کنند. در این قسمت می توان تاریخ استفاده از اینترنت گوشی یا داده را در تاریخ های خاص مشخص نمود و مشاهده کرد در آن تاریخ ها هر یک از برنامه های موبایلتان چه مقدار نت را مصرف کرده است.

۳. غیرفعال نمودن نوتیفیکیشن های برنامه ها

برای انجام این کار به تنظیمات برنامه مدنظر بروید و نوتیفیکیشن آن را غیرفعال کنید. در تصویر زیر بخش Notification and sounds برنامه تلگرام را مشاهده می کنید که می توان در آن، نوتیفیکیشن پیام ها، گروه و کانال ها را فعال یا غیرفعال کرد.

۴. کنترل دانلود برنامه ها

در برنامه های نصب شده روی گوشی می توان به رفتن به قسمت تنظیمات و انتخاب گزینه Data and storage usage تعیین کرد که هنگام فعال بودن اینترنت گوشی چه رسانه هایی دانلود شوند و چه برنامه هایی دانلود نشوند. به طور مثال در تصویر زیر در نرم افزار واتساپ تعیین شده که تنها عکس ها هنگام اتصال به اینترنت به صورت خودکار دانلود شوند.

۵. بهره گیری از مرورگر کم مصرف

چنانچه از مرورگر گوشی بیشتر استفاده می کنید بهتر است یک مرورگر اینترنت کم مصرف روی گوشی خود نصب کنید تا به میزان قابل توجهی در مصرف اینترنت صرفه جویی کند. به طور مثال مرورگر Brave Browser کم مصرف بوده و تبلیغات اضافی را نشان نمی دهد. یا مرورگر opera برای اندروید دارای گزینه ای است که از طریق آن می توان ویدیوهای اینترنتی را فشرده سازی کرد تا در هنگام تماشای آنلاین ویدیوهای اینترنتی مصرف نت شما کاهش یابد. البته مرورگرهای مختلف دیگری مانند UC Browser Mini و Flynx در گوگل پلی استور وجود دارد که در مصرف نت گوشی صرفه جویی می کنند.

۶. غیرفعال نمودن آپدیت برنامه ها

با استفاده از این ترفند مشخص می کنید که برنامه ها فقط هنگامی که به وای فای اتصال دارید به صورت خودکار آپدیت شوند. برای انجام این کار به تنظیمات گوگل پلی بروید و با باز کردن منوی سمت چپ گزینه Auto-update app را انتخاب نموده و در صفحه نمایان شده بروزرسانی خودکار برنامه ها را غیرفعال نمایید.

۷. فشرده سازی صفحات وب از طریق مرورگر کروم

اگر مرورگر مورد استفاده در گوشیتان مرورگر کروم است، با رفتن به بخش تنظیمات آن و کلیک روی گزینه Data saver و فعال کردن آن، مرورگر کروم صفحات مدنظر وب را فشرده و حجم آن ها را کاهش می دهد. به طور کلی اگر مرورگر اندروید شما chrome باشد مطمئن شوید که قابلیت صرفه جویی داده در آن فعال است یعنی گزینه Data saver روی حالت on قرار داشته باشد.

با این عمل مصرف نت گوشی حدود یک سوم خواهد شد البته فشرده سازی صفحات وب از طریق کروم موجب می شود با سرعت کمتری لود شوند.

۸. محدود نمودن مصرف دیتا در پس زمینه

اگر از برنامه هایی در گوشی استفاده می کنید که مصرف شدید دیتا را موجب می شوند کمترین کار این است که مصرف دیتا را هنگامی که در پس زمینه در حال اجرا هستند (به عبارتی از آنها استفاده نمی کنید) محدود سازید. برای این کار به قسمت تنظیمات رفته و با انتخاب گزینه Data usage  لیستی از برنامه ها و میزان استفاده هر یک نمایش داده می شود. با کلیک نمودن روی هر برنامه می توان مقدار مصرف نت گوشی را در فورگراند و بک گراند مشاهده کرد.

در ادامه در پایین صفحه هنگامی که گزینه restrict app background data را انتخاب کنید می توانید مصرف نت گوشی خود را کنترل نمایید. با انجام این کار در مواقعی که نت موبایل یا داده گوشی فعال باشد برنامه در پس زمینه، داده تلفن همراه را مصرف نمی کند. در ضمن می توانید مشخص کنید که با حجم مشخصی از دیتا اتصال اینترنت شما قطع شود.

۹. حذف برنامه های پرمصرف موبایل

برای کاهش مصرف دیتای گوشی بهترین کار این است که اپ های پرمصرف را از گوشی حذف نموده و یا جایگزینی برای آن ها پیدا کنید. به بیان دیگر برنامه هایی که مصرف نت زیادی دارند را با برنامه هایی با کارایی مشابه اما مصرف نت کمتر جایگزین کنید.

۱۰. محدود کردن مصرف نت اینستاگرام

یکی از برنامه های پراستفاده که حجم زیادی از دیتای گوشی همراه را به خود اختصاص می دهد برنامه اینستاگرام می باشد ولی با چند مرحله ساده می توان مصرف اینترنت آن را محدود نمود. برای محدود کردن مصرف اینترنت اینستاگرام به صفحه پروفایتان رفته و قسمت تنظیمات را لمس کنید و گزینه account را انتخاب و در صفحه باز شده روی cellular Data use کلیک نمایید و سپس گزینه use less data را غیرفعال نمایید. با انجام این کار موقع اتصال به اینترنت ویدیوها به صورت خودکار اجرا نخواهند شد و مصرف داده گوشی کاهش می یابد.

۱۱. کنترل مصرف نت در یوتیوب و توییتر

اکثر برنامه های کاربردی موبایل برای کاهش مصرف نت راهکارهایی دارند .در برنامه یوتیوب گزینه های مختلفی برای مصرف داده وجود دارد. در این برنامه به قسمت منو رفته و در مسیر General گزینه  Limit  mobile data usage را فعال کنید ضمنا می توان پخش خودکار ویدیوها را نیز لغو کرد.

در برنامه توییتر در منوی سمت چپ با رفتن به مسیر setting and privacy> Data usage می توانید پخش خودکار ویدیوها را کنترل نمایید.

۱۲. استفاده کمتر از فیلتر شکن

قطعا به این امر که فیلتر شکن ها نت زیادی را مصرف می کنند آگاهی دارید. از این رو به جز مواقع ضروری آن را خاموش کنید. و اگر برای تلگرام به فیلتر شکن نیاز پیدا می کنید بهتر است از پروکسی بهره بگیرید که مصرف نت بسیار کمتری دارد.

چند نکته:

  • موقع پخش آنلاین موزیک و فیلم با کم کردن کیفیت آنها می توان حجم مصرف اینترنت را کاهش داد.
  • پیش از فرستادن عکس و فیلم آن ها را توسط نرم افزارهای مخصوص فشرده سازی کنید.
  • بجای بهره گیری از نرم افزار فیسبوک آن را در مرورگر خود اجرا کنید.
  • سعی کنید از همه ترفندهای کاهش مصرف نت در گوشی بهره بگیرید تا به مقدار زیادی در کاهش مصرف نت صرفه جویی کنید.

منبع : آرگا

مطالب مرتبط
مطالب داغ
همچنین ببینید
مشاهده دیدگاه های این مطلب
دیدگاه های مطلب
۰ دیدگاه برای این نوشته

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *