دسته ها
سه شنبه ۲۸ فروردین ۱۴۰۳

پرورش و نگهداری از گل خربق در خانه

  • ملیحه بال افکن
  • ۲۵ آبان ۱۳۹۹
  • ۰

توجه داشته باشید اگرچه پرورش خربق چندان سخت و پیچیده است اما شما می توانید با مطالعه این مطلب به راحتی روند کاشت و پرورش این گیاه زیبا را به پایان برسانید با ما همراه باشید.

بهتر است بدانید که در واقع گیاه خربق از دسته گیاهان همیشه سبز و پرشاخ و برگ محسوب می شود که چندین سال عمر کرده و قادر است در تمام فصول باغچه و باغ شما را تزئین نماید. به طور کلی گیاه خربق نیاز به رسیدگی ندارد و به همین خاطر پرورش آن بی دردسر و ساده خواهد بود.

آشنایی با پرورش خربق

گل خربق از دسته گیاهان همیشه سبز و چند ساله می باشد که جز خانواده آلالگان محسوب می شود و بومی مناطق اروپا و جنوب غرب آسیا است. البته که امروزه پرورش این گیاه به سایر مناطق جهان از جمله سوئیس، کرواسی، شمال ایتالیا و آلمان نیز رسیده است. به صراحت می توان گفت که زیستگاه طبیعی این گیاه جنگل ها و دامنه های کوهستانی می باشند و اغلب مناسب برای کاشت در باغات، مرزبندی و گیاه پوششی می باشد. این گیاه زیبا قادر است سالیان طولانی زندگی کند و با گل های رنگارنگ و زیبای خود به فضای اطراف جلوه بدهد. معمولا رنگ گل ها در گونه های مختلف کاملا متفاوت می باشد و در میان آن ها رنگ صورتی، کرمی و بنفش رایج تر از همه است. توجه داشته باشید که گیاه خربق نه سایه دوست است نه آفتاب دوست بنابراین محیطی که باید برای پرورش خربق در نظر بگیرید باید کاملا نیمه سایه باشد. گیاه خربق در واقع برای رشد نیاز به رسیدگی ندارد و همین موضوع می تواند ملاک ساده و بی دردسر بودن پرورش آن باشد. البته از آنجایی که دمای ایده آل برای رویش خربق بازه دمایی ۱۰ الی ۲۰ درجه سانتی گراد است اغلب پرورش آن در نواحی سرد و معتدل کشور توصیه می شود.

چگونگی پرورش خربق

دستورالعمل کاشت خربق:

توجه داشته باشید که برای کاشت بذر خربق بایستی ابتدا محلی از باغچه را در نظر بگیرید که نیمه سایه باشد و آب به خوبی در آن نفوذ کند. سپس یک لایه ۱۰ سانتی متری از خاک را با کمپوست به صورت کامل بپوشانید و کمپوست را با ۱۵ سانتی متر از خاک ترکیب نمایید تا کیفیت آن بهبود پیدا کند.

بهتر است تا بسترسازی در کنار دیوار یا فنس ها باشد تا گیاه در مقابل عوامل طبیعی مانند باد محافظت شود.

حال باید خربق را درون زمین بکارید و معمولا عمق کشت باید به همان اندازه ای باشد که پیش از این گیاه در آن قرار داشت.

باید خربق ها را با فاصله ۳۰ سانتی متری از یکدیگر بکارید و از آنجایی که روش تقسیم ریشه برای تکثیر خربق اصلا مناسب نیست از همان ابتدا باید میان آن ها به اندازه کافی فاصله بگذارید تا در آینده و زمانی که خربق ها به رشد کامل رسیدند همچنان فضای کافی در اختیار آن ها وجود داشته باشد.

  •  آرون گروپس

لازم است تا در طی فصول گرم تر سال هفته ای یک مرتبه گیاه خود را آبیاری نمایید تا خاک بستر همیشه مرطوب باقی بماند و توجه داشته باشید که آبیاری را باید به گونه ای انجام دهید که خاک به هیچ وجه خشک نشود زیرا در اینصورت با پژمردگی برگ و ساقه گیاه مواجه خواهید شد.

دستورالعمل کاشت گیاه خربق

توصیه می شود که سطح خاک اطراف را تا ارتفاع ۵ سانتی متر همراه با مالچ طبیعی بپوشانید تا خاک مرطوبت مانده و همچنین گیاه در برابر نوسانات دمایی حفظ گردد. بهتر است هر سال مقداری مالچ جدید بدان اضافه نمایید تا این لایه تجدید شده و ارتفاع ۵ سانتی متری آن حفظ گردد.

توجه داشته باشید که باید گل های خشک شده و از بین رفته را خشک کنید تا هم گیاه ظاهری زیبا تری پیدا کند و هم از تشکیل دانه جلوگیری شود و همچنین گیاه به گلدهی بیشتر تشویق خواهد شد. در صورتی که قصد تکثیر و گسترش خربق در فضای خانه یا باغچه را دارید می توانید به گیاه اجازه فرآیند تشکیل دانه را بدهید.

به طور کلی خربق را می توان در اواخر فصل زمستان در داخل فضای خانه پرورش داد و برای کاشت در فضای باغچه آماده نمود. اما روش دیگری که برای کاشت خربق و پرورش آن وجود دارد که کار را سریع تر و ساده تر می کند تقسیم ریشه است. البته هر چند که این روش برای خربق زیاد مناسب نیست و درصد موفقیت گیاه پس از تقسیم ریشه و تعویض گلدان نسبتا پایین خواهد بود. به همین خاطر معمولا استفاده از این شیوه پرورشی تاکنون توصیه نشده است.

چگونگی تعویض گلدان خربق

شرایط مورد نیاز برای پرورش گل خربق:

همانطور که می دانید تمامی گیاهان برای اینکه بتوانند روند رشد خود را به خوبی طی کنند نیاز به شرایطی دارند که شما بایستی آن را فراهم نمایید و به همین منظور در ادامه سعی داریم به بیان برخی از آن ها بپردازیم که شما نیز می توانید در طول پرورش گیاه خود از آن ها بهره بگیرید:

آبیاری:

به طور کلی گیاه خربق برای رشد نیاز به آبیاری متوسطی دارد و معمولا باید اجازه دهید در فاصله دو آبیاری سطح بستر کاملا خشک شود و سپس اقدام به آبیاری نمایید زیرا گیاه نسبت به غرقابی شدن و همچنین کمبود آب بسیار حساس است و به سرعت ریشه های آن پوسیده خواهند شد.

آبیاری لازم برای بستر گیاه خربق

نور و دما:

از آنجایی که گیاه خربق برای رشد نیاز به نور مستقیم خورشید ندارد قادر است در محیط سایه نیز به خوبی روند رشد خود را انجام دهد. همچنین بازه دمایی ایده آل برای این گیاه بین منفی ۶ تا۱۶ درجه سانتی گراد است. هر چند که خربق در برابر سرما مقاومت خوبی دارد اما توصیه می شود گیاهتان را در معرض بادهای سرد قرار ندهید.

خاک و کوددهی:

توجه داشته باشید که خاک ایده آل برای بستر گیاه خربق ترکیبی از خاک های شنی، لومی، گنجی، پیت ماس است که باید از زهکشی خوبی نیز برخوردار باشد تا گیاه بهترین رویش خود را انجام دهد و در نهایت محصول ایده آلی داشته باشید. همچنین بهتر است بدانید که اگر خاک بستر گیاه خربق غنی از خاک هوموس باشد رشد آن بهتر خواهد بود.

شرایط مورد نیاز برای کاشت گیاه

اما در مورد روند و اصول کوددهی گیاه خربق باید بدانید که بهتر است در طول سال ۲ مرتبه با استفاده از کودهای محلول کوددهی و تغذیه خربق را انجام دهید تا روند رشد گیاه به خوبی طی شود و دچار کمبود تغذیه نگردد.

منبع : آرگا

مطالب مرتبط
مطالب داغ
همچنین ببینید
مشاهده دیدگاه های این مطلب
دیدگاه های مطلب
۰ دیدگاه برای این نوشته

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *