دسته ها
جمعه ۳۱ فروردین ۱۴۰۳

شناخت انواع قیچی باغبانی و نکات کاربردی درباره آن ها

  • ملیحه بال افکن
  • ۱۶ مهر ۱۳۹۹
  • ۰

توجه داشته باشید که یک قیچی باغبانی ایده آل می تواند به شما در روند هرس کردن شاخه و برگ های درختان کمک کند که به همین منظور در این مقاله سعی داریم به بیان نکات مهم در زمینه خرید قیچی ایده آل بپردازیم با ما همراه باشید.

به طور کلی قیچی باغبانی از دسته ابزار هایی می باشد که هر باغدار و یا گلخانه داری بدان نیاز دارد و معمولا می توانید آن را در انواع مختلف پیدا کنید که البته کار و هدف تمامی آن ها یکسان است. برخی از افراد هنگام خرید این نوع قیچی چندین مرتبه آن را برانداز کرده و امیدوار هستند که قیچی خوبی را خریداری کرده باشند اما بهتر است بدانید که انتخاب قیچی ایده آل به همین راحتی نیست و نیاز به دقت زیاد و رعایت شروطی مهم دارد.

آشنایی با قیچی باغبانی

بهتر است بدانید که قیچی باغبانی در واقع نوعی از قیچی ها محسوب می شود که برای هرس کردن گیاهان  از جمله هرس کردن گل رز و هرس کردن درخت انگور مورد استفاده قرار می گیرد و دارای تیغه هایی تیز و بسیار قدرتمندی است تا بتوان با آن شاخه های درختان و بوته ها را برش داد. همچنین از این وسیله به منظور بریدن شاخه با ضخامت نهایت ۲ سانتی متر نیز استفاده می شود. تیغه های آن معمولا از فولاد یا تیتانیوم ساخته شده اند و به طور قاطع می توان گفت که دارای تیغه های فولاید ضد زنگ است که از ماندگاری خوبی برخوردار هستند البته که پس از چند مرتبه تیز کردن لایه ضد رویی آن از بین خواهد رفت و ممکن است به تدریج زنگ بزند. تیغه های تیتانیوم این قیچی از مقاومت بسیار زیادی در برابر زنگ زدگی برخوردار می باشند و سبک هستند و همچنین قیمت بالاتری دارند. جالب است بدانید که تیغه های قیچی باغبانی دارای شکل های مختلفی هستند برای مثال ممکن است فقط یکی از تیغه ها تیز باشند و تیغه دیگر تخت که در این نوع تیغه که بدان سندانی گفته می شود تیغه تیز برنده که معمولا تیغه بالایی است از هر دو لبه دیگر تیز می باشد. همچنین این تیغه تیز را از مواد جنس فولاد و آرواره پایینی را از جنس یک ماده نرم تر مشابه آلومینیوم، برنج، روی یا حتی پلاستیک می سازند تا باعث خوردگی تیغه بالایی نشود.حتی اگر تیغه بالایی در هنگام برش دادن بر اثر فشار به چپ یا راست منحرف شود چون سطح پایینی بزرگ تر است مشکلی پیش نخواهد آمد و تیغه شاخه را برش خواهد داد.

خصوصیات قیچی باغبانی

همچنین تیغه های دیگری نیز وجود دارند که تنها یک لبه آن ها تیز است البته که این لبه تیز مانند مدل سندانی دقیقا در وسط آرواره پایینی فرود نخواهد آمد بلکه از کنار آن می گذرد. درست است که این شکل تیغه قدرت مدل قبلی را ندارد اما می توان برش های تمیزتر و دقیق تری با آن انجام داد. توجه داشته باشید که اگر شاخه مورد نظر هنوز سبز باشد و حالت چوبی نداشته باشد استفاده از تیغه سندانی به جای این نوع تیغه موجب له شدن شاخه درخت خواهد شد.

نکات مهم برای خرید قیچی:

توجه داشته باشید که در ادامه سعی داریم شما را با نکات مهم در رابطه با خرید قیچی باغبانی آشنا نماییم تا بتوانید حداکثر کارایی را از آن بکشید و از خرید خود رضایت کاملی داشته باشید:

جنس تیغه:

بهتر است بدانید که تیغه های باغبانی معمولا در جنس های مختلفی تولید می شود که از آن ها می توان به قولاد ضد زنگ و تیتانیوم اشاره کرد. فولاد ضد زنگ برای این تیغه ها با وجود اینکه ماندگاری قابل قبولی از خود ارائه می کنند اما امکان ار بین رفتن لایه رویی ضد رنگ نیز وجود دارد. اما در مقابل جنس تیتانیومی هم از وزن کمتری برخوردار است و هم مقاومت بیشتری دارد و اینکه زنگ هم نمی زند که در نتیجه می تواند ماندگاری بیشتری نسبت به سایر مواد داشته باشد البته که همین موارد موجب می شوند قیمت آن نیز در اوج قرار بگیرد.

چگونگی خرید قیچی برای هرس کردن شاخه ها

  •  آرون گروپس

نوع کاربرد:

توجه داشته باشید که بسته به هدف شما از قیچی باغبانی باید متناسب ترین را انتخاب نمایید. به عنوان مثال برای چمن ها، شمشاد، شاخه های ضخیم یا نازک، سرشاخه زنی و هرس کردن هر کدام قیچی متناسب با خود را دارند تا کار کردن با آن ها بسیار راحت تر و عملکرد بسیار بهتری نیز از خود نشان دهند.

وزن قیچی ها:

به طور کلی یکی از مواردی که ممکن است پس از مدتی کار کردن با این نوع قیچی ها خسته شوید وزن بیش از اندازه آن است زیرا وزن این وسیله تعیین می کند که تا چه میزان می توانید پیوسته مشغول به کار شوید و تا چه میزان مچ دستان شما قادر به تحمل وزن آن هستند. توجه داشته باشید که به هر مقداری که قیچی سنگین تر باشد سریع تر از کار خسته خواهید شد و این موضوع سنگینی تنها مربوط به جنس مواد بدنه و تیغه برمی گردد.

وزن قیچی های باغبانی

قدرت و ضخامت شاخه:

توصیه می شود که اغلب برای شاخه های ضخیم از دسته های بلندتر و تیغه هایی برنده تر استفاده نمایید و همچنین برای هرس شاخه های نازک دسته ها کوتاه نیز مناسب خواهند بود.

طراحی ارگونومیک:

بهتر است بدانید که در واقع طراحی ارگونومیک به زبان عامیانه به معنای خوش دست بودن است. توصیه می شود قیچی مناسب باغبان را در دست بگیرد و مطمئن شوید که در کار کردن با آن احساس راحتی کامل دارید و اذیت نمی شوید زیرا این کار در کنار فاکتور وزن، در خستگی مچ و بازوهای شما بسیار تاثیرگذار است.

گارانتی:

توجه داشته باشید که همیشه باید در خرید هر وسیله ای بحث گارانتی و خدمات را جدی بگیرید. امروزه مارک های معروف از جمله فیسکارس دارای گارانتی های مادام العمر می باشد و این به معنای واقعی کلمه موضوعی فوق العاده محسوب می شود. همانطور که متوجه شدید خرید این ابزار به سادگی باز و بسته کردن و خوب جفت شدن تیغه ها بر روی یکدیگر نیست بلکه خرید آن فراتر از این بررسی ساده می باشد. ضمن اینکه مراقبت های پس از خرید نیز در کیفیت و دوام کاری آن موثر خواهند شد.

اصول خرید قیچی های باغبانی

ضربه گیری:

به طور کلی شاید در هنگام کار کردن با قیچی های باغبانی و بریدن شاخه ها و غیره ضربه محکمی به دست شما وارد نشود اما مقداری راحتی بیشتر مشکلی درست نخواهد کرد که به همین بهتر است نوعی را انتخاب کنید که دسته های آن قابلیت ضربه گیری داشته باشند. بهتر است بدانید که با رعایت نکاتی که بیتن شده بهترین قیچی باغبانی در دستان شما خواهد بود.

منبع : آرگا

مطالب مرتبط
مطالب داغ
همچنین ببینید
مشاهده دیدگاه های این مطلب
دیدگاه های مطلب
۰ دیدگاه برای این نوشته

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *