دسته ها
پنج شنبه ۹ فروردین ۱۴۰۳

نقد و بررسی گوشی اقتصادی آنر ۲۰ لایت با ویژگی های قابل توجه

  • حکیمه فهیمی
  • ۲۷ مهر ۱۳۹۹
  • ۰

گوشی آنر ۲۰ لایت در آوریل ۲۰۱۹ رونمایی و به بازار عرضه شد. این اسمارتفون عضو اقتصادی سری ۲۰ آنر بوده و قیمتی در حد یک گوشی پایین رده دارد. قصد داریم در این مطلب به بررسی آنر ۲۰ لایت بپردازیم تا با قابلیت های این گوشی اقتصادی بیشتر آشن شوید.

در حال حاضر برند آنر با سابقه درخشانی که در ارائه محصولات اقتصادی و با کیفیت دارد تقریبا برای همه بازار خصوصا قشر جوان برند شناخته شده ای می باشد. در این مطلب با بررسی یکی دیگر از گوشی های مقرون به صرفه این برند به نام آنر ۲۰ لایت همراه ما باشید.

بررسی گوشی اقتصادی آنر ۲۰ لایت

دارای

  • نمایشگر خوب و باکیفیت
  • دوربین سلفی خیلی خوب
  • طراحی شیک و زیبا

در مقابل

  • باتری نه چندان قوی
  • پورت قدیمی میکروUSB
  • فقدان لرزشگیر موقع فیلمبرداری

باید گفت برند آنر در حال حاضر با سابقه درخشانی که در تولید اسمارتفون های اقتصادی و با کیفیت دارد تقریبا یک برند شناخته شده برای بازار هدف(قشر جوان) می باشد. احتمالا سری ۲۰ این برند را باید آخرین نسل از گوشی های اقتصادی و بالارده دانست. اسمارتفون هایی که از سخت افزار پرچمداران هواوی بهره می برند ولی با قیمتی در حد میان رده های بازار عرضه می شوند. گواه این موضوع گوشی آنر ۲۰ لایت است که با رونمایی و عرضه آن در آوریل ۲۰۱۹ با قیمتی در حد پایین رده ها(۲۵۰ دلار) به بازار ارائه شد. اگر مایلید تا از این میان رده اقتصادی بیشتر بدانید در ادامه به بررسی همه جانبه آنر ۲۰ لایت می پردازیم.

آشنایی سریع با گوشی آنر ۲۰ لایت

  •  آرون گروپس
  •  مبل و میز
  • ابعاد: ۸* ۷۳.۶* ۱۵۴.۸ میلیمتر
  • وزن : ۱۶۴ گرم
  • تاریخ معرفی: آوریل ۲۰۱۹
  • رنگها: آبی- قرمز – مشکی
  • نمایشگر: ۶.۲۱ اینچی لمسی خازنی
  • دوربین اصلی: سه گانه (۲۴،۸،۲) مگاپیکسل
  • دوربین سلفی: ۳۲ مگاپیکسل
  • حافظه: حافظه رم ۴ گیگابایت و حافظه داخلی ۱۲۸ گیگابایت
  • تراشه: Kirin 710 دوازده نانومتری
  • پردازنده گرافیکی: Mali -G51 MP4
  • سیستم عامل: اندروید ۹.۰ پای همراه با رابط کاربری EMUI 9
  • باتری: ۳۴۰۰ میلی آمپر ساعتی لیتیوم پلیمری غیرقابل تعویض
  • حسگر: حسگر اثر انگشت(پشت گوشی)، شتاب سنج، حسگر مجاورتی، قطب نما
  • جک ۳.۵ میلیمتری : دارد
  • بلندگو: دارد

طراحی

آنر ۲۰ لایت از طراحی زیبا و جذابی بهره می برد و در بررسی ها مشخص شد جنس بدنه و قاب پشتی این گوشی پلاستیکی بوده و دارای گرادیانی از رنگ آبی می باشد. در پنل پشتی شاهد حضور دوربین های سه گانه به همراه فلش ال ای دی و سنسور اثر انگشت با مکان قرار گیری خوب و عملکرد مطلوب هستیم. می توان گفت طراحی تکراری برند هواوی و آنر جای انتقاد دارد به طوری که در نگاه اول، تقریبا تمییز مدل های این دو برند دشوار می شود.

بررسی نمای جلوی گوشی آنر ۲۰ لایت نشان می دهد جنس این پنل ششه ای بوده و به عنوان یک گوشی میان رده، نمایشگری با حاشیه های بسیار کم دارد. در بالای این صفحه ناچ قطره ای میزبان دوربین سلفی می باشد. در لبه پایین دستگاه، اسپیکر، میکروفون صدا، جک هدفون و درگاه قدیمی میکروUSB مشاهده می شود. حضور درگاه میکرو یو اس بی نقطه ضعف اساسی محسوب می شود چرا که در حال حاضر اکثر گوشی ها به پورت USB-C مجهز هستند.

در لبه بالا اسپسکر مکالمه بین نواری که نمایشگر و قاب را به هم متصل می سازد جای گرفته است. در سمت راست کلیدهای پاور و تنظیم صدا مشاهده می شود و در سمت چپ المانی حضور ندارد. ضمنا آنر ۲۰ لایت از دو پورت سیمکارت با فناوری ۴G برخوردار است و پورت دوم سیمکارت از حفظه جانبی هم پشتیبانی دارد. آنر ۲۰ لایت با ابعاد ۸* ۷۳.۶* ۱۵۴.۸ میلیمتر وزنی حدود ۱۶۴ گرم دارد که موجب خوش دست شدن گوشی شده است. می توان گفت از لحاظ طراحی و ساخت، آنر ۲۰ لایت به عنوان یک گوشی میان رده کیفیت خوبی دارد و نقطه ضعف آن پورت قدیمی میکرو یو اس بی است.

نمایشگر

صفحه نمایش آنر ۲۰ لایت با سایز ۶.۲۱ اینچ ،حاشیه های کمی دارد و از نوع LTPS IPS LCD می باشد. در بالای این صفحه ناچ قطره ای برای حضور دوربین سلفی تعبیه شده است. می توان گفت وجود حفره روی صفحه نمایش عنصر ثابت گوشی های میان رده و پایین رده هواوی می باشد. نسبت تصویر این نمایشگر ۹: ۱۹.۵ بوده و با رزولوشن ۱۰۸۰* ۲۳۴۰ پیکسل آن را به صفحه نمایشی ایده آل در این رنج قیمتی تبدیل می کند. ضمنا تراکم پیکسلی ۴۱۵ppi را در نمایشگر آنر ۲۰ لایت شاهد بودیمو ناگفته نماند که این نمایشگر بیشتر از ۹۰ درصد پنل جلویی را به خود اختصاص داده است.

در بررسی ها مشخص شد زوایه دید نمایشگر گوشی آنر ۲۰ لایت همانند آنر ۲۰ پرو خوب بوده و روشنایی بالایی دارد. ولی محتوای نمایش در آنر ۲۰ پرو به واقعیت نزدیک تر و برجسته تر می باشد. ضمنا رنگ سفید نمایش بهتری دارد و کالیبراسیون رنگی به مراتب بهتری دارد. در ادامه باید گفت در قسمت تنظیمات صفحه نمایش آنر ۲۰ لایت چندین حالت وجود دارد که پیشنهاد می شود از حالت استاندارد بهره بگیرید چرا که نمایش رنگ و المان ها در آن متناسب و کافی است.

مود Vivid به سبک اولد بوده و تصاویر را با غلظت زیادی نمایش می دهد که از واقعیت دور هستند. قابل ذکر است نمایشگر به نسل جدیدی از تکنولوژی حالت راحتی چشم تجهیز شده که دارای تاییدیه TUV Rheinland نیر می باشد. این حالت موجب می شود نور آبی صفحه کاهش یافته و چشم ها در شرایط نوری کم خسته نشود.با توجه به نتایج بررسی ها می توان گفت نمایشگر ال سی دی آنر ۲۰ لایت در حد و اندازه یک اسمارتفون اقتصادی عالی بوده و ایرادی به آن وارد نیست.

نرم افزار

سیستم عامل گوشی آنر ۲۰ لایت بر پایه اندروید ۹.۰ و رابط کاربری EMUI 9 می باشد. طی بررسی صورت گرفته مشخص شد این رابط کاربری فاقد منویی مجزا برای برنامه های نصب شده بر گوشی آنر ۲۰ لایت بوده به نحوی که صفحه اصلی و برنامه ها یکی می باشد. اما چنانچه این حالت برای شما خوشایند نیست می توانید به راحتی  تم دلخواه خود را نصب کنید.

به جز اپ های سفارشی از پیش نصب شده این اسمارتفون با گزینه های اپ گالری ،Hicare و نرم افزار Hisuite از هواوی همراه می باشد. برنامه اول بر اپ های پیشنهادی هواوی تمرکز دارد و برنامه دوم قابلیت های پشتیبانی متعددی را ارائه می دهد و در نهایت برنامه  Hisuite به هماهنگ سازی و بروز رسانی می پردازد که می توان از رایانه شخصی به اسمارتفون متصل شد. قابل ذکر است اپ های پیش فرض نصب شده روی گوشی تنها از طریق تنظیمات غیرفعال شده و امکان حذف آن ها وجود ندارد.

می توان گفت رابط کاربری EMUI 9 در آنر ۲۰ لایت عملکرد روان و بدون مشکلی داشته به نحوی که گوشی به سرعت قفل شده و برنامه های باز شده را بدون هیچ اشکالی در حافظه ذخیره ساخته و اجرا می کند فقط برای ورود به برنامه دوربین مکث لحظه ای دارد.

دوربین

آنر ۲۰ لایت نیز مشابه با بیشتر گوشی های اقتصادی بازار به دوربین های سه گانه در قاب پشتی مجهز شده است. این دوربین ها شامل لنز اصلی ۲۴ مگاپیسلی واید با دریچه دیافراگم F/1.8 ، یک لنز اولتراواید ۸ مگاپیکسلی با دهانه دیافراگم F/2.2 و یک لنز ۲ مگاپیکسلی عمق سنج هستند. البته سنسور مذکور از نوع TOF نبوده بلکه سنسوری است که به خلق تصاویر عمودی و Aperture کمک می کند. ضمنا از دوربین تله فوتو هم خبری نیست. این دوربین ها با آرایشی عمودی در پنل پشتی تعبیه شده اند و یک فلش ال ای دی آنها را همراهی می کند. بازه بزرگنمایی این اسمارتفون بین ۰.۶-۶ قرار دارد.

طی بررسی ها مشخص شد در دوربین گوشی آنر ۲۰ لایت ، قابلیت هوش مصنوعی به کار گرفته شده و شرکت سازنده مدعی است ۲۲ دسته مختلف از پانصد سناریوی متفاوت را تمییز می دهد.  در نور روز با دوربین اصلی تصاویر خوب و قابل قبولی به ثبت می رسند به گونه ای که گستره دینامیکی آن ها در حد محصولات بالارده هواوی می باشد. سرعت عکس العمل گوشی نیز بالاست و حتی در فضای بسته نیز کیفیت و کنتراست خوبی داشتند.

بهتر است با دوربین اولتراواید در مکان های با نور کافی عکاسی کنید چرا که عکس های ثبت شده با آن در نور شب کیفیت پایینی دارند. با کمک دوربین سنجش عمق تصاویر پرتره با جزئیات خوب به ثبت می رسند و برش میان سوژه و بک گراند در حد و اندازه خود به خوبی صورت می گیرد.

در ادامه دوربین سلفی گوشی آنر ۲۰ لایت را مورد بررسی قرار می دهیم. دوربین سلفی دارای لنز ۳۲ مگاپیکسلی واید با f/2.0 است و به لطف هوش مصنوعی تحت هر شرایط نوری عکس های درخشان با وضوح زیاد به ثبت می رساند.این دوربین قادر اس جزئیات چهره را طوری ثبت کند که گوشی های تا سه برابر قیمت آن به سختی این کار را انجام می دهند.

در پایان باید گفت دوربین این اسمارتفون قادر است به ضبط فیلم ۴k با سرعت ۳۰ فریم بر ثانیه بپردازد همچنین دارای قابلیت عکاسی در شب نیز می باشد. همچنین می توانید ویدیوهای ۱۰۸۰p را نیز با سرعت ۶۰ فریم بر ثانیه ضبط کنید. ولی نکته قابل انتقاد نبود لرزشگیر هنگام فیلمبرداری می باشد و باید سعی کرد دستان را ثابت نگه داشت چرا که در غیر این حالت تصاویر با لرزش همراه می شوند. به طور کلی می توان اینطور بیان کرد که دوربین سلفی و اصلی آنر ۲۰ لایت در سطح قیمتی خود عکس های جذاب و باکیفیتی را ثبت می کنند به شرطی که با دوربین گوشی های بالارده یا حتی میان رده مقایسه نشوند.

سخت افزار

بررسی سخت افزاری آنر ۲۰ لایت نشان می دهد بر روی این گوشی از تراشه کایرین ۷۱۰ کمپانی تابعه هواوی Hisilicon بهره می برد که مشابه با آنر ۱۰ لایت ۲۰۱۸ است. در کنار این تراشه یک رم ۴گیگابایتی با حافظه داخلی ۱۲۸ گیگابایت حضور دارد که از این نظر نسبت به آنر ۱۰ لایت پیشرفت حاصل کرده است. ضمنا می توانید در صورت نیاز از طریق کارت حافظه میکرو اس دی تا ۲۵۶ گیگابایت حافظه را ارتقا دهید.  تراشه مذکور هشت هسته ای بوده و شامل چهار هسته cortex-A53 با فرکانس کاری ۱.۷ گیگاهرتز و چهار هسته Cortex- A73 با فرکانس ۲.۲ گیگاهرتز می باشد.

بیشتر گوشی های اقتصادی از چهار هسته با سرعت کلاک بالاتر بهره می برند ولی در اینجا چهار هسته بزرگتر و قوی تر به کار رفته است. ضمنا این تراشه را پردازنده گرافیکی مالی G51 همراهی می کند که تقریبا با موتو G7 پلاس برابری دارد. می توان گفت که پردازنده آنر ۲۰ لایت قدرتمند بوده به طوری که بازی آسفالت ۹ با تنظیمات گرافیکی بالا در آن اجرا شده البته گهگاه با لگ و تاخیر جزئی همراه بود. ضمنا بازی شوتر و انلاین Gun of Boom نیز با نرخ فریم ۶۰ ثانیه اجرا شد.به طور کلی عملکرد پردازنده این اسمارتفون خوب و قابل قبول می باشد.

باتری

بررسی ها نشان می دهد آنر ۲۰ لایت مشابه با گوشی آنر ۱۰ لایت از باتری ۳۴۰۰ میلی آمپرساعتی بهره می برد که از این نظر پیشرفتی پیدا نکرده است و بهتر بود به باتری ۴۰۰۰ میلی آمپر ساعت تجهیز می شد. ولی این میزان ظرفیت باتری نیز چندان آزاردهنده نیست و کفایت می کند. در تست پخش ویدیوی ۹۰ دقیقه ای با روشنایی کامل از این اسمارتفون در پایان هفده درصد از ذخیره باتری کاهش یافته بود که مقدار تقریبا معمولی می باشد. در حالت کلی باتری آنر ۲۰ لایت در یک استفاده معمولی حدود یک روز کامل دوام می آورد و اگر استفاده کمتر باشد چه بسا تا روز دوم هم بتوان بدون شارژ مجدد از گوشی بهره برد. البته در استفاده سنگین مانند بازی های با گرافیک بالا، احتمالا بعد از نصف روز استفاده به شارژ مجدد باتری نیاز پیدا خواهید کرد. ضمنا شارژ کامل باتری دو ساعت طول می کشد. در پایان توصیه می کنیم نقد و بررسی دو گوشی آنر ۳۰ لایت و گوشی آنر را نیز مشاهده کنید.

منبع : آرگا


مطالب مرتبط
مطالب داغ
همچنین ببینید
مشاهده دیدگاه های این مطلب
دیدگاه های مطلب
۰ دیدگاه برای این نوشته

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *