دسته ها
جمعه ۱۰ فروردین ۱۴۰۳

نحوه درمان زخم معده با بادام و روغن بادام

  • ساناز براتی
  • ۱۰ آبان ۱۳۹۹
  • ۰

زخم معده نوعی آسیب به مخاط معده می باشد که برای درمان آن روش های پزشکی و سنتی مختلفی وجود دارد. برای درمان زخم معده با بادام به روش سنتی می توانید بعد از هر وعده غذایی سه قاشق روغن بادام شیرین میل کنید و تا یک ساعت بعد از آن نیز چیزی میل نکنید.

وقتی که اندازه اسید معده افزایش یابد و یا اینکه مخاط پوشش دهنده معده به اندازه کافی ترشح نگردد، اسید معده می تواند باعث ایجاد زخم معده گردد، با این وجود برای درمان زخم معده روش های مختلفی وجود دارد که استفاده از بادام یکی از بهترین روش ها می باشد.

درمان زخم معده با استفاده از بادام

زخم معده نوعی آسیب خوش خیم به مخاط و زیر مخاط دستگاه گوارشی است. در اغلب موارد بین ترشح اسید معده و زخم معده رابطه ای وجود دارد، اما در حال حاضر بروز زخم معده بیشتر به خاطر وجود و تکثیر باکتری های هلیکوباکتر پیلوری است. این باکتری ها به روش های مختلفی مثل آسیب رساندن به لایه محافظ مخاط معده باعث بروز زخم معده می گردند. به همین دلیل درمان اصلی برای زخم معده استفاده آنتی بیوتیک می باشد که با تجویز پزشک صورت می گیرد. اما علاوه بر این در طب سنتی روش های مختلفی برای درمان زخم معده وجود دارد که استفاده از بادام و روغن آن یکی از بهترین روش هاست. در این مطلب می خواهیم به بررسی درمان زخم معده با کمک بادام بپردازیم. همراه ما باشید.

علاج و درمان زخم معده با بادام

زخم معده چیست؟

زخم معده در حالت کلی به جراحات همراه با دردی گفته می شود که در قسمت جداره داخلی معده و یا قسمت ابتدایی روده کوچک اثنی عشر ایجاد می گردد. مهمترین دلیل ایجاد زخم در معده باکتری های هلیکوباکتر پیلوری هستند. هلیکوباکتری ها در عفونت های انسانی بسیار شایع می باشند، این نوع باکتری به کمک آب و غذا انتشار می یابد و در بزاق دهان نیز وجود دارد و بر اثر بوسیدن نیز امکان انتقال آن وجود دارد. هلیکوباکتر پیلوری ها به دیواره معده می چسبند و باعث می شوند تا معده ضعیف شود و التهاب در آن ناحیه از معده ایجاد شود.زخم معده در حالت کلی دارای علائم و نشانه هایی می باشد که شامل موارد زیر می شوند:

  • وجود درد خفیف در معده
  • کم شدن وزن
  • نخوردن غذا به خاطر ایجاد درد
  • داشتن حالت تهوع یا استفراق
  • بروز نفخ
  • احساس سیری آسان
  • سوزش یا رفلاکس اسید معده
  • احساس سوزش در قفسه سینه، سوزش قلب
  • داشتن دردهایی که با خوردن نوشابه و یا آنتی اسیدهای کم خونی بیشتر شود.
  • داشتن علائم خستگی، تنگی نفس و رنگ پریده بوده پوست
  • مدفوعی تیره و قیری رنگ
  • استفراق خونی یا قهوه ای رنگ
  • سوء هاضمه

بهبود زخم معده با بادام

در حالت کلی درد زخم معده با غذا خوردن شروع می شود و ممکن است ساعتها ادامه داشته باشد و در زمان شب بیشتر می شود به حدی که فرد را از خواب بیدار می کند. برای درمان زخم معده باید خیلی زود دست به کار شوید تا علائم آن بازنگردد. یکی از رایجترین نشانه های زخم معده دردی است که از جناق سینه تا بالای ناف احساس می گرد.

 درمان زخم معده با کمک بادام

  •  آرون گروپس
  •  مبل و میز

خواص بادام برای درمان زخم معده

بادام یکی از روش های سنتی برای درمان زخم معده می باشد، مفید بودن بادام برای درمان زخم معده موضوعی است اثبات شده که در طب سنتی از آن برای درمان زخم معده استفاده های زیادی می شود. همانطور که قبلا اشاره شد در اکثر موارد بروزز زخم معده به دلیل وجود عفونتی است که در اثر باکتریهای هلیکوباکتر پیلوری ایجاد می شود، همچنین دلیل دیگر بروز زخم معده می تواند به خاطر استفاده از داروهای است که ضد التهابی عمل می نمایند و غیر استروئیدی می باشند. بادام دارای خواص بسیاری است که در ادامه با مهمترین آنها آشنا م شویم:

  • بادام شیرین از نظر طب سنتی ایران کمی گرم و تر می باشد.
  • بادام ملین بوده و برطرف کننده یبوست است.
  • شیر بادام سرفه را برطرف کرده و برای ناراحتی های حنجره و تنگی نفس مفید می باشد.
  • بادام مفید برای درمان زخم های روده و مثانه بوده و برای اسهال مفید می باشد.
  • بادام بو داده تقویت کننده معده و قابض است.
  • بادام آسیاب شده به همراه عسل برای درد کبد و سرفه مفیدد می باشدد.
  • چغاله بادام باعث تقویت لثه و ریشه دندان ها می شود و خشکی دهان را رفع می نماید.
  • دم کرده شکوفه بادام مسهل خوبی برای اطفال می باشد.

 درمان زخم معده به کمک روغن بادام

بهبود زخم معده با روغن بادام شیرین

همانطور که گفتیم بادام در طب سنتی برای درمان زخم معده استفاده می شود، جالب است که بدانید بادام شیرین ماده ای مغذی است که در طب سنتی بیشتر از آن استفاده می شود. از جمله موارد استفاده از بادام شیرین مصرف آن به شکل روغنی می باشد، روغن بادام شیرین بر طبق فرمایشات اطبا سنتی یک روغن عالی و ویژه به منظور درمان نمودن زخم معده می باشد، این روغن التهاب را کاهش می دهند. در حالت کلی این روغن علاوه بر درمان زخم معده برای افرادی که مشکل معده دارند و درد معده اذیتشان می کند بسیار مفید می باشد. افرادی که دچار زخم معده هستند و یا درد معده را تجربه می کنند بهتر است حتما روغن بادام شیرین را در برنامه غذایی خود بگنجانند، و یا چند بادام در طول روز بخورند.

علاج زخم معده با بادام

بادام چطور باعث بهبود زخم معده می شود؟

مصرف بادام و خوردن آن باعث می شود تا سطح باکتری های مفید روده افزایش یابند و به این روش باعث بهبود سلامت دستگاه گوارشی خواهد شد. بادام به دلیل دارا بودن ویتامین E و مواد معدنی بسیاری که دارای باکتری های خوب هستند باعث کمک به این موضوع می شود. تحقیقات انجام شده در انستیتوی تحقیقات غذای ایلات متحده آمریکا، نشان داد که بادام دارای خاصیت آنتی بیوتیکی بوده و در این مورد بسیار کمک کننده می باشد. در حال حاضر باکتری های خوبی در روده بزرگ و معده انسان وجود دارند که قسمتی از دفاع بدن در برابر باکتریه ای مضر بر عهده آنها می باشد، با تقویت این باکتری ها می توانیم کمک زیادی به دستگاه گوارش و سلامت بدن بدهیم. استفاده از آنتی بیوتیک ها، داشتن استرس و رژیم غذایی ضعیف و برخی دیگر از موارد باعث می شوند تا عدم تعادل در روده و معده ایجاد شودد و رشد باکتریه ها و مخمرهای بد در معده بیشتر شوند به همین دلیل با مصرف روغن بادام شیرین می توانیم به درمان زخم معده کمک کنیم.

 درمان زخم معده به کمک بادام

مطالعات زیادی در این مورد صورت گرفته است که در بیشتر آنها مشخص شده که استفاده از بادام ریز خرد شده باعث افزایش زیاد بعضی از باکتری های مفید در معده می شود. همچنین مشخص شدده است که مدت زمانی که بادام در دستگاه گوارشی می ماند، بر میزان چربی ها و پروتئین ها نیز تاثیر مثبتی دارد. مفید بودن بادام برای زخم معده امری اثبات شدده در طب سنتی است تا آنجا که اصبا طب سنتی در این مورد می گویند:

« در صورتی که بعد از خوردن غذا ۳ قاشق روغن بادام شیرین میل شود و بعد از ان تا یک ساعت چیزی خورده نشود، سخت ترین زخم معده ها درمان می شود»

بادام و درمان زخم معده با آن

در حالت کلی بایدد بدانید که مصرف بادام نه تنها تاثیر مثبتی بر روی معده و روده ها دارد، بلکه باعث بهبود زخم معده و التهاب آن نیز خواهد شد، به همین دلیل توصیه می کنیم که افراد سالم برای پیشگیری از بروز زخم معده و مشکلات گوارشی بهتر است روزانه چند عدد بادام شیرین را در برنامه غذایی خود قرار دهند. همچنین در لینک مقابل با غذاهای مفید برای زخم معده آشنا شوید.

منبع : آرگا


مطالب مرتبط
مطالب داغ
همچنین ببینید
مشاهده دیدگاه های این مطلب
دیدگاه های مطلب
۰ دیدگاه برای این نوشته

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *