دسته ها
جمعه ۱۰ فروردین ۱۴۰۳

معرفی انواع غذاهای مفید برای درمان زخم معده

  • رسول پنق
  • ۱۲ تیر ۱۳۹۹
  • ۰

زخم معده عبارت است از وجود جراحتی در پوشش معده یا قسمت فوقانی روده کوچک که موجب درد همراه با سوزش می‌شود. این بیماری همچنین منجر به ایجاد نفخ، حالت تهوع، استفراغ و دیگر علایم ناخوشایندی می‌شود که اشتها را از بین برده و خواب افراد مبتلا را مختل می‌کنند.. ما در این بخش به معرفی انواع غذاهای مفید برای درمان زخم معده میپردازیم.

زخم معده یکی از بیماری های شایع است که علائم دردناکی نیز دارد. این بیماری را با رژیم غذایی مناسب می توان درمان کرد که ما در این بخش به معرفی غذاهای موثر و  مفید برای زخم معده می پردازیم.

زخم معده چیست؟

زخم معده عبارت است از وجود جراحتی در پوشش معده یا قسمت فوقانی روده کوچک که موجب درد همراه با سوزش می‌شود. این بیماری همچنین منجر به ایجاد نفخ، حالت تهوع، استفراغ و دیگر علایم ناخوشایندی می‌شود که اشتها را از بین برده و خواب افراد مبتلا را مختل می‌کنند. اسید بیش از حد معده یا وجود اشکال در پوشش محافظ معده می‌تواند عامل ظهور بیماری زخم معده شوند. عوامل نامبرده اغلب اوقات به واسطه مصرف بیش از حد مسکن‌هایی خاص یا به وسیله باکتری خاصی به نام هلیکوباکتر پیلوری ظاهر می‌شوند.

زخم معده

این باکتری پوشش معده شما را ملتهب ساخته و احتمال پارگی آن را افزایش می‌دهد. در ادامه با راه‌های پیشگیری از زخم معده آشنا می‌شوید. در حالی که استرس و غذا‌های تند علایم زخم معده را وخیم‌تر می‌کنند، اما چنین به نظر نمی‌رسد که فرد را به این بیماری مبتلا سازند. اما تعدادی عامل دیگر احتمال ابتلا به این بیماری را افزایش می‌دهند.

معرفی انواع غذاهای مفید برای درمان و بهبود زخم معده

برخی از مواد غذایی برای درمان زخم معده مفید هستند و برخی دیگر از مواد غذایی را نیز باید از برنامه غذایی خود حذف کنید. از جمله غذاهای مفید که برای درمان زخم معده مفید است می توان به برنج، سیب زمینی، جگر، عسل، موز، سیب،سیر و آلوئه ورا اشاره کرد. در ادامه با ما باشید تا به بررسی و معرفی این غذاهای مفید بپردازیم.

غذاههای مفید برای زخم معده

  •  مبل و میز
  •  آرون گروپس

از غذاهای مفید برای بهبود یافتن زخم معده سوپ جو است. این غذا با داشتن مواد غذایی با ارزش می تواند در درمان زخم معده نقش به سزایی ایفا کند. یکی دیگر از مواد غذایی که برای این بیماری مفید است برنج است. همچنین برنج با خاصیت هایی که دارد می تواند برای زخم روده نیز مفید است. اگر این غذا را هنگام طبخ به جای آب به آن شیر اضافه کنید ارزش غذایی و ارزش درمانی آن برای زخم معده را بالا میبرد. با این توصیفات شیر برنج نیز برای درمان زخم معده غذایی بسیار مفید است.

یکی دیگر از بهترین مواد خوراکی برای درمان زخم معده سیب زمینی است. این ماده غذایی با داشتن نشاسته و فیببر فراوان می تواند عملکرد معده و سیستم گوارشی را بهبود ببخشد. همچنین سیب زمینی فاقد اسید است و آنتی اکسیدان های موجود در سیب زمینی با خنثی کردن رادیکال های آزاد به پاکسازی معده پرداخته ور بهبود زخم معده را تسریع می کند. همچنین این ماده به مقدار زیادی دارای نمک های قلیایی است که میی تواند باعث کاهش التهاب شود و سوزش در قسمت شکم به دلیل زخم معده را کاهش دهد.خواص ضد باکتریایی و ضد میکروبی سیر بسیار زیاد است که برای درمان زخم ها و مقابله با عفونت ها مورد استفاده قرار می گیرد. این ماده با خاصیت ضد باکتریایی که دارد مانع رشد باکتری در معده می شود و از زخم معده جلوگیری می کند و آن را بهبود می بخشد.

غذاهای مفید برای زخم معده

موز را نیز یکی از مواد غذایی مفید برای بهبود زخم معده باید دانست. موز نیز پس از مصرف شدن با نشاسته و ترکیبات قلیایی خود می تواند اسید معده را به خوبی تنظیم کند. مواد مغذی موجود در موز می تواند بافت های آسیب دیده معده را ترمیم کند و از زخم معده جلوگیری کند. آلوئه ورا نیز یکی از مواد غذایی مفید برای درمان زخم معده است. ژل موجود در آلوئه ورا یک ماده میکروب کش است و برای درمان زخم معده نیز می توان از این ماده استفاده کرد. مواد موجود در ژل آلوئه ورا اسید معده را کنترل می کند. همچنین آلوئه ئرا با خاصیت ضد میکروبی و ضد باکتریایی که دارد باعث جلوگیری از رشد میکروب ها در معده شده و می تواند از بروز زخم معده جلوگیری کند. یکی دیگر از غذاهای مفید برای درمان و رفع زخم معده عسل است. عسل نیز همانند موادی که ذکز شد قابلیت ضد میکروبی و ضدباکتریایی دارد که می تواند باکتری های معده را کم کند و باعث رفع و بهبودی زخم معده شود. از میوه های مفید برا درمان زخم معده سیب است. این میوه محبوب با داشتن مقدار زیادی فیبر و اسید های مفید عملکرد دستگاه گوارش را بهبود می بخشد.

مواد غذایی که برای معده مضر است

بعضی از مواد غذایی برای زخم معده مفید هستند اما مواد غذایی نیز وجود دارد که می تواند باعث بروز زخم معده شود یا آن را بدتر کند. این غذاها عبارت اند از غذاهای سرخ کردنی و پر روغن و انواع غذتهای تند، نوشیدنی هایی از جمله قهوه، الکل، چایی و انواع نوشیدنی ها، میوه ها و سبزیجاتی که نفخ می آورند مانند هلو، هندوانه، گیلاس، گوجه سبز، بادام، خیار، ترب، پیاز  و همچنین میوه هایی که مزه ترش دارند مانند نارنگی و پرتغال می توانند باعث بروز زخم معده شوند.

غذاهای مضر برای زخم معده

منبع : آرگا


مطالب مرتبط
مطالب داغ
همچنین ببینید
مشاهده دیدگاه های این مطلب
دیدگاه های مطلب
۰ دیدگاه برای این نوشته

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *