دسته ها
جمعه ۱۰ فروردین ۱۴۰۳

چطور عادت فریاد زدن بر سر کودکان را ترک کنیم؟

  • سحر هودانلویی
  • ۲۴ شهریور ۱۳۹۹
  • ۰

هر پدر و مادری که تا کنون تجربه فریاد زدن بر سر کودکان خود را دارند، با مطلعه این مطلب به خوبی متوجه می شوند که این کارشان نه تنها موثر نیست، بلکه پیام و منظور خود را هم به خوبی انتقال نمی دهند. در پی این رفتار، نظم و انضباط دادن به کار های کودک آسان نیست و پذیرش او در درک حرف والدینش به مرور زمان کاهش می یابد.

بسیاری از روانشناسان خانواده بر این باورند که اولین وظیفه هر پدر و مادری در قبال فرزندانش، ایجاد اطمینان و اعتماد است. از این رو باید در مدیریت احساسات خود کنترل خوبی داشته باشید و از فریاد زدن بر سر کودکان تان نیز جلوگیری کنید، چرا که این کار شما عواقب جبران نشدنی بر روح کودک باقی می گذارد.

عواقب روحی فریاد زدن بر سر کودکان

چرا برخی از افراد به فریاد زدن بر سر کودکان عادت دارند؟

تنها پاسخ مختصر و مفیدی که می توان در این رابطه داد، این است که والدین در خشم بسیاری خود را غرق می کنند. خارج شدن از حالت طبیعی سبب می شود تا والدین با فریاد زدن بر سر کودکان خود احساسات شان را بروز دهند. نکته ای که در این رابطه بسیار حائز اهمیت است، این می باشد که خشونت و فریاد می تواند تنها برای زمان کوتاهی اثر گذار باشد، چرا که آن ها تنها به خاطر ترسی که از شما در دل دارند، مطیع تان می شوند اما هیچ گاه جنبه منفی کار خود را درک نمی کنند.

کودکان برای یادگیری بسیاری از امور به والدین خود اعتماد کرده اند که پرخاشگری با آنان سبب می شود برخی از پیوند های اطمینان از یک دیگر گسسته شود و در نهایت این امر، فرایندی عادی در طی طولانی مدت برای کودک معنا شود. در این شرایط گفتنی می باشد که رفتاری های خشونت آمیز شما در کودکان ظاهر می شود و آنان نیز به انعکاس اعمال شما می پردازند.

دلایلی که نباید بر سر کودک فریاد زد

حتما تا کنون متوجه شده اید که پرخاشگری با کودک کاری نادرست و اشتباه است، از این رو در ادامه مطلب دلایلی که شما را قانع می کند این کار از ریشه نا پسند است، معرفی کرده ایم.

  • ایجاد ترس و دلهره

بسیاری از والدین دوست دارند که با فرزند خود رابطه ای دوستانه و صمیمی برقرار کنند، از این رو گفتنی می باشد که با ایجاد ترس در دل کودک و فریاد زدن بر سر او نمی توانید رابطه ای که انتظار دارید، برقرار کنید. برخی از این ترس ها می تواند زندگی نوجوانی کودک را مختل کند و در مواردی حاد زندگی بزرگ سالی اش را با مشکل مواجه کند.

پس برای آینده کودک تان هم که شده از داد زدن و ایجاد ترس در او بپرهیزید.

تاثیر فریاد زدن بر سر کودکان

  •  آرون گروپس
  •  مبل و میز
  • از بین رفتن اعتماد به نفس

بسیاری از محققان روانشناسی بر این باورند که فریاد زدن بر سر کودک همان تاثیری را دارد که تنبیه فیزیکی برای او بر جای می گذارد. ترس از تنبیه هایی که شما برای او در نظر می گیرید، سبب از دست رفتن اعتماد به شما و در نهایت فقدان حس عزت نفس در خودش می شود. این شرایط علاوه بر تاثیر منفی که بر روابط خانوادگی تان می گذارد، می تواند او را در ارتباطات اجتماعی اشگوشه گیر کند.

  • اضافه وزن شدید

دانشمندان در پی آزمایشاتی که انجام دادند، به این نتیجه رسیدند که پرخاشگری با کودک می تواند عامل اصلی بروز استرس در او شود. استرس با انفجارات هورمونی و کاهش فعالیت های قلبی عروقی در نهایت به ایجاد فرایند های التهابی منجر می شود.

  • تخریب شخصیت

داد و هوار کردن در محضر کودک می تواند در طولانی مدت تمامی خشم و عصبانیت های شما را به او انتقال دهد. با مرور زمان کودک پرخاشگر شما به فردی بی رحم تبدیل می شود که در نهایت شخصیتی عصبی و یا مجرم برای خود رقم می زند.

در این میان کم نیستند افرادی که در سنین نوجوانی به افسردگی مبتلا می شوند و افکاری به مانند خودکشی و اعتیاد را در سر می پرورانند.

  • ابتلا به میگرن

افراد مبتلا به میگرن، اغلب کسانی هستند که در سنین کودکی مورد تحقیر و توهین بسیاری قرار گرفته اند. این شرایط در برخی مواقع چنان آزار دهنده است که افراد را مجبور به مراجعه روانشناس می کند.

تاثیرات فریاد زدن بر سر کودکان چیست؟

برای جلوگیری از فریاد زدن بر سر کودک این کار ها را انجام دهید

  • از محل دور شوید

خوب است از محل بحث و جدل دور شوید و بلافاصله جوابی ندهید. خارج شدن از محل استرس زا به هر دوی شما این فرصت را می دهد تا به خوبی آرام شوید. گفتنی است که برخورد با رفتار اشتباه کودک به هنگامی که آرام هستید، بسیار تاثیر گذار است.

  • کمی صبر کنید

برای جلوگیری از واکنش اشتباه، کمی صبر کنید و به عواقب آن فکر کنید. در این زمان شاید نیاز به ۱۰ دقیقه، ۲ ساعت و یا ۱ روز برای فکر کردن داشته باشید که نیازی به عجله نیست. هر چه زمان بیشتر باشد، وقت کافی برای فکر کردن به کارهایتان هم برای شما و هم برای کودک تان وجود دارد. در نهایت شاید متوجه شوید که آن اتفاق به واکنش بزرگی نیاز نداشته است.

  • خونسردی خود را حفظ کنید

زمانی که از سرکار بر می گردید، ممکن است کودک شما بی تابی کند. از این رو خونسردی خود را حفظ کنید و به آرامی کارهایتان را یکی از پس از دیگری انجام دهید. لباس هایتان را عوض کنید، غذایتان را سرو کنید، خودتان را جمع و جور کنید و سپس به کودک تان رسیدگی کنید.

با این کار به او یاد می دهید که برای رسیدن به خواسته هایش باید صبر کند و هرگاه که آماده بودید می توانید به او توجه کنید.

دلایلی که فریاد زدن بر سر کودکان دلالت دارند

  • برنامه ریزی داشته باشید

به یاد داشته باشید که قبل از اقدام به انجام هر کاری در رابطه با تنبیه کلامی و بدنی با فرزند خود بر سر بازی های کامیپوتری و شلوغ بودن اتاقش، خوب است در ابتدا خود را آرام کنید و سپس به برنامه ریزی بر سر اینکه چگونه او را قانع کنید، بپردازید.

قابل به ذکر است که تمامی موقعیت ها را می توان کنترل کرد و هیچ گاه نباید با فریاد و داد و بیداد مشکل را حل کنید.

  • محرک ها را شناسایی کنید

فهمیدن رفتار هایی که کودک شما را آزار می دهد، کار چندان سختی نیست. به طور مثال کودک تان به هنگام خروج از آشپزخانه، مقداری از نوشیدنی اش را به روی سرامیک ها ریخته است. توجه داشته باشید که واکنش سریع به این کار و داد و فریاد زدن بر سر این مسئله روش مناسبی نمی باشد؛ از این رو پس از اتمام نوشیدنی اش او را به آشپزخانه فرا بخوانید با لحنی مهربان او را متوجه کنید که این کارش سبب لیز خوردنش بر کف آشپزخانه و در نهایت آسیب رساندن به خود می باشد.

او را متوجه سازید که پس از ریختن چیزی بر زمین باید اقدام به تمیز کردن آن کند. از این رو این کار را حوله و یا دستمال های مخصوص به او آموزش دهید تا خودش انجام دهد.

  • از دیگر اعضای خانواده تان کمک بگیرید

در رابطه با کار های اشتباه فرزندتان خوب است از همسر و یا دیگر اعضای خانواده تان کمک بگیرید. در این رابطه دیگران می توانند شما را حمایت و کمک کنند، که بسیار تاثیر گذار است.

  • روش هایی برای کاهش عصبانیتتان به کار گیرید

دوش آب گرم، نوشیدن قهوه به همراه شیرینی و یا تفریحی کوتاه در خارج از شهر می تواند آرامش را به شما باز گرداند. بیش از هر کس دیگری شما خود را بیشتر می شناسید، از این رو روش های مورد علاقه تان را برای ایجاد آرامش به کار گیرید و تمامی انرژی های منفی را از اطراف خود پاک کنید.

عواقب فریاد زدن بر سر کودکان

  • توقع تان را از دیگران کاهش دهید

اگر فکر می کنید که همواره با کودک خود در دعوا و جنگ به سر می برید، شاید باید به این فکر کنید که توقع هایی بیش از حد توان کودکتان دارید. کودک در سنین پایین به دنیای دیگری تعلق دارد که نمی توانید از آن جدایش کنید. از این رو مراحل رشد کودک خود را درک کنید و اجازه دهید کمی در دنیایی که خود سازنده آن است، تنها باشد.

  • وقتی را برای خود اختصاص دهید

هنگامی که به خود توجه کافی داشته باشید، از زندگی معتدل و آرامش بخشی نیز برخوردار هستید. از این رو به اندازه کافی استراحت کنید و به گردش بروید. غذا های خوشمزه بخورید و به سینما بروید، وقتی را برای تفریح با دوستانتان بگذارید. چرا که تمامی این عوامل در ایجاد انرژی مثبت تاثیر گذار است.

  • کمی به عقب باز گردید

زمانی که از کودک خود عصبانی هستید، خوب است که به خاطرات شیرین و خوش گذشته تان فکر کنید. این کار سبب می شود تا احساس خوشایندی در شما ایجاد شود، که در نهایت از هر واکنش اشتباهی جلوگیری کند.

روش های رفع عادت فریاد زدن بر سر کودکان

  • روش منحصر به خود را داشته باشید

زمانی که کودکتان در منزل، مهد کودک، باشگاه و یا پارک می باشد، سعی کنید که آرامش او را تامین کنید. گفتنی است که برخی از روش های انتخابی از سوی شما می تواند زندگی راحت و آسانی برای کودک تان رقم بزند.

  • ورزش کنید

با ورزش کردن به روح خود اجازه دهید تا تمام خستگی و ناکامی ها را از خود به دور بریزد. پیاده روی کنید، شنا کنید و حرکات یوگا را انجام دهید؛ اجازه ندهید که انرژی های منفی در بر شما را بگیرد. گفتنی است که با این روش می توانید تناسب اندام زیبایی هم برای خود ایجاد کنید.

روش هایی که می توانید به جای فریاد زدن بر سر کودکان انجام دهید

همان طور که تا به کنون توجه بسیاری به این که هر مشکلی را نباید با داد و فریاد بر طرف کنید، داشته ایم. در ادامه این مطلب به معرفی روش های موثری برای کنترل خشم خود و در نهایت رفع مشکلات با روش های عقلانی پرداخته ایم.

  • صحبت خود را کوتاه کنید

توجه داشته باشید که هرچه بیشتر حرف بزنید، وضعیت را بدتر می کنید. از این رو تنها با کلمه ای کوتاه شرایط را کنترل کنید، بهرتین کار این است که از کلمه بس کن استفاده کنید. این عبارت را می تواند با صدای کمی بلند بگویید، چرا که هم خود را آرام می کنید و هم از ادامه دار شدن بحث جلوگیری می کنید.

دلیل فریاد زدن بر سر کودکان

  • به چیزی ضربه بزنید

در این شرایط خوب است که توپ های استرس را فشار دهید و یا به اسباب بازی نرم ضربه بزنید. این کار سبب ایجاد احساس خوب در شما می شود که در نهایت اجازه می دهد به آرامی با کودک تان رفتار کنید.

  • نفس عمیق بکشید

موثر ترین روش برای آرام شدن نفس کشیدن است. در این شرایط نفس های عمیق بکشید و به آرامی رها کنید. همچنین این روش را می توانید به کودک خود نیز آموزش دهید تا برای حفظ خونسردی اش به کار گیرد.

  • از محل دور شوید

هنگامی که موقعیت استرس زایی در بین خود و کودک تان ایجاد می شود، خوب است که خود و یا کودک تان را از محل دور کنید. او را به خارج از خانه بفرستید تا هوایی تازه کنید و شما نیز آرامش خود را بازگردانید. توجه داشته باشید که این روش از پیشروی دعوا و درگیری جلوگیری می کند.

برخورد صحیح والدین با کودک

نکاتی در ادامه مطلب گفته شده است که به شما کمک می کند از فریاد زدن بر سر کودکان خود جلوگیری کنید و با ایجاد آرامش و تامین امنیت، به رفع مشکلات از جنبه صحیح بپردازید.

روش هایی که می توان جایگزین فریاد زدن بر سر کودکان کرد

  1. همواره به یاد داشته باشید که کودک شما نیز دارای شخصیت است و باید در برخی مواقع ابراز وجود کند.
  2. همواره وقتی را برای هم صحبتی با او اختصاص دهید.
  3. از خودتان در زندگی فرد موفق و مشاوری بسازید که می تواند تمامی مشکلات را با صحبت کردن، حل کند.
  4. خوب است در برابر اشتباهات کوچک فرزندتان، واکنشی طنز آمیز از خود نشان دهید.
  5. سعی کنید بیشتر اوقات درباره موضوعاتی که کودک تان به آن علاقه دارد، صحبت کنید.
  6. بر احساس و اعمال خود نظارت کافی داشته باشید.
  7. هیچ گاه مشکلات خود را با فرزندتان در میان نگذارید.
  8. همواره کودک تان را ستایش کنید و به او یاد آور شوید که چقدر دوستش دارید.
  9. ازخود الگوی موفقی برای کودک تان بسازید.
  10. نسبت به عقایدتان پایدار باشید و در رفتارهایتان نیز آن را نشان دهید.
  11. مرکز توجه خود را به کودک تان اختصاص دهید.
  12. نارضایتی های خود را با کلامی مهربان و منطقی بیان کنید.
  13. اگر در رابطه با تربیت کودک خود به اشتباه بر خوردید، باید اشتباه تان را بپذیرید.
  14. شما هم یاد بگیرید که کودکان به گوش هایی شنوا برای شنیدن حرف هایش نیاز دارد.

منبع : آرگا


مطالب مرتبط
مطالب داغ
همچنین ببینید
مشاهده دیدگاه های این مطلب
دیدگاه های مطلب
۰ دیدگاه برای این نوشته

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *