دسته ها
جمعه ۱۰ فروردین ۱۴۰۳

علت تنفر کودکان از سبزیجات چیست و چطور آن را از بین ببریم؟

  • سحر هودانلویی
  • ۲۱ شهریور ۱۳۹۹
  • ۰

بسیار دیده شده است، والدینی که ادعا به مصرف سبزیجات توسط کودکانشان دارند، منظور به سیب زمینی سرخ کرده و یا چیپسی دارند که طبیعی است نه تنها مزیتی برای سلامتی ندارند، بلکه ممکن است پیامد های منفی برایشان در پی داشته باشد. در ادامه این مطلب با ما همراه شوید تا روش های رفع تنفر کودکان از سبزیجات را به شما آموزش دهیم.

به طور کلی برای سبزیجات جایگزین معتبری وجود ندارد و هر اندازه که کودکان از مصرف آن فراری باشند، باز هم باید به فکر راه و چاره ای برای تامین ویتامین های سبزی در بدن آنان بود. برای این کار باید در ابتدا علت تنفر کودکان از سبزیجات را دریابید و سپس به فکر روش هایی برای رفع آن باشید.

در دیگر مطالبی از مجله آرگا با علت و دلایل کم شدن اشتهای کودکان و تغذیه کودکان سه ساله به خوبی آشنا شده اید، که از این رو در ادامه مطلب به علت تنفر کودکان از سبزیجات اهمیت مصرف آن در بدن پرداخته ایم.

روش های رفع تنفر کودکان از سبزیجات

تنفر کودکان از سبزیجات به چه علت است؟

قابل به ذکر است که تمامی کودکان برای تامین سلامتی و رشد به اندازه کافی، نیاز به وعده های غذایی متعادل و سالم دارند. همچنین از نظر برخی کودکان این وعده های سالم و طبیعی بسیار خسته کننده می باشد! در این شرایط والدین گرامی باید تلاش بسیاری را در گنجاندن سبزی های تازه درون وعده های غذایی فرزندان خود کنند. در شرایطی که کودک هیچ میل و رغبتی به مصرف سبزیجات ندارد، ایجاد عادت در مصرف آن ها توسط کودکان نیز کاری بسیار سخت و دشوار به شمار می رود.

  • تاثیر سبزی در عملکرد های حیاتی بدن

گفتنی است که سبزیجات تازه از بخش های جدا نشدنی و بسیار مهم در هر یک از وعده های غذایی به شمار می روند که طبیعتا همه افراد اعم از بزرگ سال و کوچک سال نیاز به تامین آن در بدن دارند. امروزه در وعده های غذایی بسیاری از افراد این چنین مشاهده شده است که در سرو سبزیجات و استفاه از آن کم کاری می کنند. طی تحقیقاتی که مراکز بهداشت و سلامت کودکان در طی سال انجام می دهد، این چنین مشخص شد که سالانه آمار مصرف سبزیجات توسط کودکان در حال کاهش است.

  • چه اهمیتی در مصرف سبزیجات توسط کودکان قائل می باشد؟

در شرایطی که تعداد غذا های کم ارزش غذایی در بین کودکان بسیار رواج یافته است، تامین تغذیه ای که در آن سبزیجات به کار رفته باشد بسیار کم قابل مشاهده می باشد. گفتنی است که هر اندازه تنفر کودکان از سبزیجات بیشتر باشد، باید در جهت تامین املاح و ویتامین های موجود در سبزی نیز به دنبال روش های موثر تری برای رفع این مشکل باشید.

 نکاتی در رابطه با تنفر کودکان از سبزیجات

  •  آرون گروپس
  •  مبل و میز

سبزیجات برگ سبز از املاح، ویتامین، مواد معدنی، فیبر و آنتی اکسیدان های بسیاری سرشار است که برای عملکرد های حیاتی بدن نقش به سزایی ایفا می کند. همچنین باید توجه داشته باشید که برخی از سبزیجات در عود بیماری های پنهان کودک شما تاثیر گذار است که از این رو خوب است با مشاوران تغذیه صحبتی داشته باشید تا از برنامه غذایی معتدل و مناسبی برخوردار شوید. فرزند دلبند شما برای دریافت انواعی از املاح و ویتامین های مورد نیاز، می بایست از انواع رنگ و مدل سبزیجات استفاده کند. گفتنی است که به طور متوسط کودک شما تا سن ۸ سالگی، به ۳ الی ۴ وعده سبزیجات تازه در طی یک روز نیاز دارد.

روش های ایجاد علاقه بین کودکان و سبزیجات

در ادامه نکاتی در رابطه با شیوه صحیح برای ایجاد علاقه و رفع تنفر کودکان از سبزیجات بیان شده است.

  • نسبت به سبزیجات میل به مصرف فراوان نشان دهید

این روش شاید در نگاه اول خیلی کلیشه ای و ساده به نظر آید، اما توجه داشته باشید که بسیار موثر است. به این صورت که اگر در وعده های غذایی تان از سبزیجات استفاده کنید، در ادامه کودکتان نیز به این کار ترغیب می شود. کودکان میل به تقلید بسیاری از والدین، خواهر و برادر خود دارند که این امر به شما کمک به سزایی می کند. شما می توانید با این روش کار های بسیار خوبی را به او آموزش دهید و از او بخواهید که سبزیجات را بخشی از وعده های غذایی خودشان قرار دهد.

  • به او زمان دهید

نباید از کودک انتظار بی جا داشت و فکر کنید که به محض اینکه به او پیشنهاد می دهید، او نیز شروع به مصرف سبزیجات کند. باید در این رابطه زمان کافی برای قبول این فرایند به کودکتان را بدهید تا به خوبی با او آشنایی پیدا کند و سپس با پیروی از الگوهای رفتاری اطرافیانش شروع به مصرف سبزیجات کند.

توصیه هایی در رابطه با رفع تنفر کودکان از سبزیجات

  • مسئله را بزرگ نکنید

هرگاه که نوبت به مصرف سبزیجات توسط خودتان فرا می رسد، مسئله را بزرگ نکنید و وانمود به رخداد اتفاق بزرگ و جنجالی نکنید. شرایط را برایش عادی جلوه دهید و با ذکر دلیل از او بخواهید که برای حفظ سلامتی اش باید از این مواد غذایی استفاده کند. هیچ گاه اقدام به تنبیه، دعوا و رشوه نکنید، در مقابل می توانید از او بخواهید که برای یک بار هم که شده، مصرف آن را تجربه کند و به مرور در وعده های غذایی خود استفاده کند.

  • در تزئین بشقاب سبزیجات کودک، سلیقه به خرج دهید

هر چیزی که در نگاه اول جذاب به نظر برسد، می تواند فرد را به سوی خود جذب کند. این جمله بدان معناست که هیچ گاه بشقاب سبزی کودک را تکراری و کسل کننده رو به رویش قرار ندهید، چرا که این شرایط در افزایش بیشتر تنفر کودکان از سبزیجات می انجامد. از این رو می توانید سبزیجات را با روش های زیبا تری تزئین کنید تا توجه فرزندتان به سویش جلب گردد. از گل رز هویجی بیرون آورید و با خیار موشی بسازید، این دسته از موارد ایده های خوبی برای  تزئین بشقاب کودک به شمار می آید که برای بسیاری از مسائل کمک کننده شما است.

  • روش های مختلفی امتحان کنید

می توان گفت که این ترفند تاثیر به سزایی در نتیجه گرفتن شما دارد. به این صورت که هر گاه با سبزیجات شروع به آشپزی کردید، طرح های مختلفی در غذا و مدل های بیشتری در تهیه به کار بگیرید تا کودک در انتخاب آن سهیم باشد. در این حالت امکان دارد که کوک شما بیش از ۱ نوع غذا انتخاب کند که در نهایت باعث شگفتی و تعجب شما خواهد شد.

تاثیر هم سن و سالان در رفع تنفر کودکان از سبزیجات

  • از هم سن و سالان سبزی خوار کمک بگیرید

تاثیر دوست و هم سن و سالان را در این رابطه نمی توان دست کم گرفت. شما می توانید افراد و دوستانی را که تمایل به مصرف سبزیجات دارند دعوت کنید و سپس ببینید که کودک تان در این شرایط چه عملکردی از خود نشان می دهد. در این زمان ممکن است فرزندتان با پیروی از دیگر افراد هم سن خود، تمامی سبزیجات را به پایان برساند.

  • افزودن طعمی خوش به غذا

فابل به ذکر است که کوکان عاشق تجربه طعم های مختلف غذا هستند. در این زمان می توانید با افزودن مقدار کمی چاشنی عطر دهنده و ادویه طعم دهنده به ترغیب او در مصرف سبزیجات بپردازید. همچنین از تکراری شدن طعم وعده ها و سبزیجات در طی مدت نیز پیشگیری می کنید.

  •  به آن ها اجازه انتخاب دهید

اگر به اندازه کافی خوش شانس هستید که باغی از سبزیجات برای خود دارید، می توانید به کودک هم این اجازه را دهید که خود سبزی مورد علاقه اش را برای غذای امروز انتخاب کند. اگر این شرایط فراهم نبود، می توانید به مغازه ای برای خرید سبزی مورد علاقه اش مراجعه کنید. سبزیجات در مغازه با رنگ و شکل متنوعی به زیبایی در کنار یک دیگر چیده شده اند که همین امر در افزایش انگیزه آن ها نسبت به مصرف شان بسیار تاثیر گذار است.

  • اجازه دهید کمی گرسنه باقی بمانند

شاید این کار کمی خشن به نظر برسد، اما خوب است که کمی به کودک خود سخت بگیرید. اگر فرزندتان از مصرف سبزیجات به مراتب بسیاری دوری کرد، نباید غذای دیگری به او پیشنهاد بدهید. این کار سبب می شود تا در زمان طلب غذا از شما، به او سبزیجاتی پیشنهاد دهید که علاوه بر تامین ویتامین ها به رفع گرسنگی اش هم منجر می شود.

علت تنفر کودکان از سبزیجات چیست؟

پزشکان تغذیه بر این باورند که اگر به شخصی در زمان گرسنگی، کرفس هم پیشنهاد کنید برای او حکم بهشتی را دارا است.

  • تجربه آشپزی را با او شریک شوید

آشپزی برای کودکان بسیار لذت بخش است و همین امر می تواند او را ترغیب به مصرف کند. مراحل آشپزی برای افراد کم سن و سال می تواند بسیار سرگرم کننده باشد که در نهایت میل چشیدن طعم غذای خود را با هیچ چیزی عوض نمی کنند. از این رو تمایل بیشتری به مصرف غذا دارند.

  • از کودک تان قدردانی کنید

اگر فرزند شما نسبت به مصرف سبزیجات تلاش کرد از او قدردانی کنید و بخواهید که باری دیگر طعم آن را تجربه کند. در واقع اگر به هنگام تلاش کودک،و قدردانی از او کلمات مناسبی استفاده کردید، او را به تجربه باری دیگر از وعده های غذایی دارای سبزیجات ترغیب می کنید.

  • روش خود را تغییر دهید

اگر کودک تان تمایل خاصی به  مصرف هویج آبپز شده ندارد، خوب است روشی دیگر را امتحان کنید. به این صورت که از هویج پخته در سوپ مورد علاقه اش استفاده کنید. همچنین در برخی مواقع امکان دارد که کودک تان از مصرف سبزی خاصی به علت بافت خشن آن امتناع کند که خوب است، شکل سرو آن را تغییر دهید.

  • دیگر ترفند ها

ترفند های دیگری برای از بین بردن تنفر کودکان از سبزیجات وجود دارد که در ادامه به معرفی آنان پراخته ایم.

روش های از بین بردن تنفر کودکان از سبزیجات

  1. به هنگام شروع غذا و یا در حین طبخ آن، ظرف سبزی هایی به مانند هویج، کلم بروکلی، گل کلم و خیار را در راس دیدش قرار دهید.
  2. سبزی ها را به شکلی درون ظرف بچینید که برایش جذابیت داشته باشد. به این صورت که با رنگ متنوع سبزیجات بازی کنید و آن ها را در کنار یک دیگر به طرحی زیبا در آورید. گفتنی است که کودکان ترکیب رنگ را بسیار دوست دارند و از غذا های تکراری و کسل کننده نیز بیزار هستند.
  3. کمی اجازه دهید تا کودک تان در طبخ غذا همراهی تان کند. از چیدن سفره تا جمع کردن آن سهمی را به کودک خود اختصاص دهید تا در این رابطه به مصرف غذا نیز علاقه مند شود.
  4. همیشه از زیبا ترین ظرف ها برای سرو غذای سبزیجاتی خود استفاده کنید.
  5. هیچ گاه به زور متوسل نشوید و با روش های منطقی و مهربانانه به ترغیب او در مصرف سبزیجات بپردازید.

نکاتی که در رابطه با رفع تنفر کودکان از سبزیجات باید رعایت کنید

تا به اینجا با روش های موثری در از بین بردن تنفر کودکان از سبزیجات آشنا شده اید، اما خوب است با دیگر نکات و توصیه هایی که باید در نظر داشته باشید و از انجام اقداماتی که در جهت ترغیب او به سبزیجات باید پیشگیری کنید، مطلع شوید.

  • به زور متوسل نشوید

درست است که باید شخصیتی قاطع از خود نشان دهید، اما هیچ گاه به زور متوسل نشوید. هر گونه تغذیه اجباری به کودک می توان تاثیرات منفی برای او در پی داشته باشد. در این زمان خونسردی خود را حفظ کنید و اگر فرزندتان به طور کامل از سرو سبزیجات امتناع کرد، کمی فرصت دهید تا دیگر طعم های موجود در سفره را بچشد و در نهایت خود به انتخاب غذای دلخواهش بپردازد.

چگونه می توان تنفر کودکان از سبزیجات رفع کرد؟

  • وعده های اضافی را حذف کنید

از دادن هر نوع غذایی در خارج از وعده های اصلی پرهیز کنید. چرا که گرسنگی سبب می شود تا کودک از مصرف سبزیجات لذت ببرد و او را پس نزند.

  • فرزندتان را بد غذا نکنید

شما باید هر نوع غذایی که برای سایر خانواده تهیه کرده اید، به فرزند کوچکتان هم بدهید. چرا که در صورت عدم رعایت این اصل خودتان به بدغذایی کودکتان منجر می شوید. باید به او یاد دهید که اگر از غذایی خوشش نیامد باید طعم آن را بچشد و اگر نظرش تغییر نکرد تا وعده دیگری صبر کند.

  • از نسبت دادن القاب و شخصیت خیالی به کودک خود بپرهیزید

هیچ گاه فرزندان خود را با اسامی همچون وسواسی، ایرادگیر، ناخنک زن و بد غذا صدا نزنید. این عوامل ممکن است در افزایش تنفر کودکان از سبزیجات بسیار تاثیر گذار قائل شود.

  • به او در ازای مصرف سبزی، رشوه ندهید

رشوه دادن به کودک بر مبنای آبنبات چوبی کوچک و یا اجازه برای انجام ساعت های طولانی بازی ویدئویی، می تواند در ادامه مشکلاتی برایش ایجاد کند.

تنفر کودکان از سبزیجات

  • سبزیجات را در غذا پنهان نکنید

این روش می تواند به شکل جنگی کوچک در بین شما فرزندتان باشد که در نهایت به پیروزی شما منجر می گردد. اما توصیه می شود که از به کار گیری آن جلوگیری کنید.

منبع : آرگا


مطالب مرتبط
مطالب داغ
همچنین ببینید
مشاهده دیدگاه های این مطلب
دیدگاه های مطلب
۰ دیدگاه برای این نوشته

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *