دسته ها
سه شنبه ۲۹ اسفند ۱۴۰۲

درمان خانگی ماستیت (تورم غدد پستانی) با استفاده از مواد طبیعی

  • ملیحه بال افکن
  • ۱۸ بهمن ۱۴۰۱
  • ۰

عفونت ماستیت در واقع از دسته مشکلاتی که در مادران شیرده بروز می کند و می تواند از خفیف تا شدید متغیر باشد و به همین دلیل در این مقاله سعی داریم به بیان روش های درمان خانگی ماستیت و کنترل آن بپردازیم با ما همراه باشید.

به طور کلی ماستیت یا همان تورم غدد پستانی یک عفونت در بافت پستان است که می تواند باعث ایجاد درد، حساسیت و یا حتی قرمزی در یک یا هر دو سینه زنان شود. این بیماری اغلب در بانوانی رخ می دهد که شیر می دهند و می تواند سینه های آن ها را تحت تاثیر قرار دهد و البته با این حال این مشکل ممکن است ناشی از برخی عفونت های دیگر نیز باشد که ربطی به شیردهی ندارند. در این مطلب با درمان خانگی ماستیت آشنا می شوید.

آشنایی با درمان خانگی ماستیت

بهتر است بدانید که تغذیه با شیر مادر یکی از اولین تماس فیزیکی است که مادر با فرزند تازه متولد شده خود تجریه خواهد کرد و همچنین می تواند یکی از بهترین احساس یک زن در تمامی سال های عمرش باشد. به طور کلی از آنجایی که خواص شیر مادر زیاد است تغذیه نوزاد با شیر مادر بسیار توصیه می شود، زیرا تنها راه رساندن مواد مغذی ضروری به نوزاد بلافاصله پس از تولدش است. هورمونی به نام اوکسی توسین در بدن مادر مسئول تولید شیر در سینه و کمک به پیوند مادر و کمک را بر عهده دارد و یکی از مشکلاتی که ممکن است مادران در روند شیردهی کودک خود با آن مواجه شوند ورم سینه، ماستیت یا ورم پستان است. توجه داشته باشید که ماستیت در واقع در سه ماه ابتدایی پس از زایمان رخ می دهد و می تواند مانع تغذیه کودک از شیر مادر شود. این مشکل در میان زنان تازه زایمان کرده با نام ماستیت شناخته می شود.

در واقع این بیماری اساسا التهاب بافت پستان می باشد که منجر به عفونت باکتریایی خواهد شد و شدت آن ممکن است از خفیف تا شدید متغیر باشد. از شایع ترین نشانه های ماستیت در بدن مادر می توان به توده در پستان ها، حساس شدن، داشتن تب، درد، تورم و … اشاره نمود. به طور کلی می توان استافیلوکوکوس را عامل اصلی بروز این بیماری دانست و همچنین باکتری هایی که از دهان کودک به مجرای شیری راه پیدا می کنند و همینطور بیش از حد بودن شیر از مهم ترین دلایلی می باشند که منجر به بروز این بیماری خواهند شد. توجه داشته باشید که برای از بین بردن اثرات این اختلال بایستی مراقبت های بیشتر و روش های موثر را در پیش بگیرید و به همین منظور در ادامه به بیان برخی از روش های درمان خانگی ماستیت پرداخته ایم.

راهکارهای درمان ماستیت

روش های خانگی موثر برای درمان ورم سینه:

همانطور که متوجه شدید ماستیت از دسته بیماری هایی که در روند شیردهی در پستان مادر رخ می دهد و در ادامه سعی داریم شما را با برخی از راهکارهای موثر برای درمان خانگی این بیماری خطیر آشنا نماییم:

شیردادن:

به طور معمول مادران به دلیل درد و تورمی که در سینه هایشان رخ می دهد دست از تغذیه کودک خود با شیر برمی دارند و همین موضوع می تواند صدمه به پستان ها را دو چندان کند و ورم سینه را بروز سازد. توصیه می شود که برای غلبه بر این مشکل هر ۲ ساعت یک مرتبه حتی در طول شب نیز به نوزاد خود شیر بدهید.

ماساژ:

اگر از ماستیت یا ورم سینه های خود رنج می برید ماساز دادن مناطق آسیب دیده توسط روغن می تواند کمی مشکل را کاهش دهد زیرا ماساژ به باز شدن مجاری شیر کمک شایانی خواهد کرد و همین موضوع می تواند از شدت تورم و درد بکاهد. لازم است تا قسمت بیرونی سینه را به سمت نوک پستان در یک حرکت دایره ای ماساژ بدهید و بر روی قسمت های آسیب دیده فشار بیشتری وارد کنید. توجه داشته باشید که پس از ماساژ لازم است تا سینه های خود را به خوبی بشویید زیرا روغنی که برای ماساژ استفاده کرده اید می تواند به نوزادتان آسیب برساند.

  •  آرون گروپس
  •  مبل و میز

استفاده از کمپرس گرم و سرد برای درمان تورم پستان ها

کمپرس سرد و گرم:

یکی دیگر از روش های کارآمد و آسان برای خلاص شدن از شر ماستیت استفاده از کمپرس های گرم و سرد است زیرا کمپرس گرم مجاری دچار انسداد را باز می کند، گردش خون را افزایش می دهد و جریان شیر را بهبود می بخشد و این در حالی است که کمپرس سرد می تواند تورم و درد غیر قابل تحمل را از بین ببرد. برای انجام این روش بایستی در ابتدا یک بطری آب گرم را به مدت ۱۵ الی ۲۰ دقیقه درون یک پارچه نازک بپیچید و بر روی سینه های خود قرار دهید. سپس چند تکه یخ را لای پارچه قرار دهید و به مدت ۵ الی ۱۰ دقیقه بر روی محل آسیب دیده بگذارید و لازم است همین روند را ۲ الی ۳ مرتبه در طول روز تکرار نمایید.

کلم برگ:

به طور کلی استفاده از کلم برگ به عنوان درمان خانگی ماستیت بسیار موثر است زیرا این گیاه دارای عملکردی ضد التهابی، آنتی اکسیدانی و ضد باکتری است و می تواند این مشکل در پستان ها را تا حدود زیادی کاهش دهد. توجه داشته باشید که برای جلوگیری از انسداد و آماس لازم است چند برگ کلم را در یخچال قرار دهید و سپس آن را بر روی قسمت های آسیب دیده قرار دهید و بایستی این کار را تا زمانی انجام دهید که دیگر احساس تورم و درد نداشته باشید.

تهیه کلم برگ به عنوان درمان خانگی ماستیت

ویتامین C:

بهتر است بدانید که عدم مصرف این ویتامین ممکن است احتمال بروز ماسیت در بدن مادر شیرده را افزایش دهد و به همین دلیل است که مصرف مکمل های آن برای مادران شیرده از اهمیت بسیار زیادی برخوردار است. به همین خاطر اگر شما نیز یک مادر شیرده هستید و به این مشکل دچار می باشید توصیه می شود ویتامین C را به طور منظم مصرف نمایید. لازم است تا چهار کپسول از این ویتامین را هر ۴ ساعت مصرف نمایید و این روند را تا زمانی که عفونت از بدنتان خارج نشده ادامه دهید.

روغن نارگیل:

روغن نارگیل دارای خواص ضد التهابی، ضد درد و ضد تب می باشد و از آنجایی که اسید اکریلیک موجود در روغن نارگیل یک اثر ضد باکتریایی موثر دارد می تواند قرمزی و درد ناشی از ماستیت را از بین ببرد. شما می توانید با استفاده از این روغن درد پستان های خود و مناطق مجاور آن را تسکین بدهید و البته دقت داشته باشید که باید پیش از شیر دادن نوزاد خود حتما سینه های خود را شستشو دهید.

درمان تورم غدد پستان ها با روغن نارگیل

سیر:

سیر در واقع یک درمان خانگی شگفت انگیز برای درمان ماستیت می باشد زیرا که یک آنتی بیوتیک طبیعی شناخته می شود و دارای خواص ضد عفونی فوق العاده ای است. از آنجایی که استافیلوکوک اورئوس باکتری های گرم مثبت هستند در برابر اثرات سمی سیر آسیب پذیر می باشند و برای انجام این روش بایستی مقداری نمک بر روی برش های سیر خام بپاشید و میل کنیدد.

خواص سیر برای رفع ماستیت

عسل:

به طور کلی عسل به عنوان درمان خانگی موثر برای مبارزه با انواع باکتری ها از جمله استافیلوکوک اورئوس شناخته می شود و به همین دلیل از دوران قدیم برای درمان مشکل ماستیت مورد استفاده قرار می گرفته است. توجه داشته باشید که خواص ضد میکروبی این ماده رشد باکتری های ماستیت را کنترل خواهد کرد.

تاثیر عسل بر روی رفع بیماری ماستیت

آناناس:

به طور کلی آناناس غنی از بروملین می باشد که به عنوان یک ضد انعقاد طبیعی شناخته شده و دارای اثرات ضد التهابی، فیبرینولیتیک، ضد ترومبوتیک و خواص ضد درد است و به همین منظور می توانید با گنجاندن آب آناناس در رژیم غذایی خود از مشکل ماستیت رهایی پیدا کنید. بهتر است بدانید که این آبمیوه در واقع درد را تسکین می دهد و به رفع انسداد مجاری شیر کمک شایانی خواهد کرد.

درمان خانگی ماستیت با استفاده از آناناس

استراحت مناسب:

توجه داشته باشید که حتی یک استراحت نامناسب نیز می تواند باعث بروز ماستیت در سینه هایتان شود و از آنجایی که زندگی شما پس از زایمان کاملا تغییر خواهد کرد و تمام اوقات شما صرف کارهای نوزاد می شود اگر چنین نشانه هایی در خود دید حتما بکوشید تا حد امکان تایم استراحت داشته باشید.

گیاه اکیناسه

این گیاه موجب تقویت سیستم ایمنی بدن می شود و با عفونت ها مبارزه می کند، فلاونوئید های موجود در اکیناسه خاصیت ضد میکروبی، ضد التهابی و آنتی بیوتیکی دارد، حال برای این منظور می توانید تنتور ریشه این گیاه را ۴ یا ۵ بار در روز, بر روی ناحیه عفونی بمالید و قبل از شیر دادن به کودک تان نیز حتما ناحیه مورد نظر را به خوبی با آب گرم شست و شو داده و تمیز کنید، همچنین می توانید ۳ یا ۴ قطره از تنتور را به یک لیوان آب افزوده و آن را به مدت حداکثر یک هفته، ۳ یا ۴ بار در روز بنوشید.

درمانهای خانگی ماستیت

نکته : توجه داشته باشید که از مصرف طولانی مدت این گیاه خودداری شود.

سرکه سیب

سرکه سیب نیز یک درمان خانگی مناسب برای بهبود ورم پستان و ماستیت می باشد، در واقع این ماده به دلیل خاصیت ضد باکتریایی و ضد التهابی خود با عفونت ها مبارزه کرده و از گسترش آن جلوگیری می کند.

از این رو می توانید محلولی از یک قسمت سرکه سیب و دو قسمت آب گرم تهیه کنید و آن را با کمک پنبه بر روی ناحیه آسیب دیده بمالید، حدود ۱۵ دقیقه صبر کنید و سپس پستان خود را با آب گرم شست و شو دهید، انجام این کار به صورت ۲ تا ۳ بار در روز می تواند به از بین بردن عفونت کمک کند.

درمان طبیعی ماستیت

همچنین می توانید یک قاشق غذا خوری سرکه سیب خام و فیلتر نشده به همراه مقداری عسل در یک فنجان آب حل کنید و آن را سه بار در روز به مدت یک تا دو هفته بنوشید.

منبع : آرگا


مطالب مرتبط
مطالب داغ
همچنین ببینید
مشاهده دیدگاه های این مطلب
دیدگاه های مطلب
۰ دیدگاه برای این نوشته

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *