دسته ها
جمعه ۱۰ فروردین ۱۴۰۳

تنظیم و افزایش نور عکس در فتوشاپ

  • حکیمه فهیمی
  • ۴ شهریور ۱۳۹۹
  • ۰

اگر عکس هایی به ثبت رسانده اید که میزان نور و روشنایی کمی دارند و تصور می کنید تنظیم کردن نور یک عکس کار بسیار پیچیده و وقت گیری است. جالب است بدانید برنامه فتوشاپ روش های سریع و آسانی برای ویرایش و تنظیم نور عکس دارد. با این مطلب همراه ما باشید تا با چندین روش تنظیم و افزایش نور عکس در فتوشاپ آشنا شوید.

ممکن است قصد داشته باشید از یک عکس به عنوان پس زمینه برای کارهای خود استفاده نمایید ولی عکس مدنظر فاقد روشنایی یا تیرگی هماهنگ با کار شما باشد یا میزان نور و روشنایی عکس کم بوده و به دنبال راهکاری برای حل این مشکل هستید. با توجه به این که فتوشاپ قدرتمندترین نرم افزار ویرایش عکس می باشد با ادامه این مطلب از آرگا همراه ما باشید تا با چند روش تنظیم و بالا بردن نور عکس در برنامه فتوشاپ آشنا شوید.

روشهای تنظیم و افزایش نور عکس در فتوشاپ

شاید جزو آن دسته از افرادی هستید که علاقمند هستید در هر زمان و ساعتی به عکاسی از مناظر زیبا یا لحظه های خاطره انگیز بپردازید. و در مواردی برای شما پیش آمده باشد که میزان نور و روشنایی عکس مدنظرتان کم بوده و از این که عکس ثبت شده مطلوب و دلخواه شما نیست ناراحت شوید. اما جالب است بدانید امکان ویرایش این گونه تصاویر در نرم افزار قدرتمند فتوشاپ وجود دارد و می توانید نور عکس دلخواهتان را افزایش دهید. شاید تصور می کنید ویرایش و تنظیم نور عکس امر بسیار سخت و پیچیده ای باشد اما اینطور نیست با استفاده از روشهای متعددی که در برنامه فتوشاپ وجود دارد، می توانید خیلی ساده و سریع میزان نور عکس مدنظرتان را تنظیم کنید.

می توان گفت در نرم افزار فتوشاپ برای انجام یک کار روش های مختلفی وجود دارد و معمولا فرقی نمی کند کدام روش را انتخاب نمایید. فقط کافی است روشی که به نظر برای شما آسانتر بوده و کنترل بیشتری روی نتیجه کار در اختیار شما قرار می دهد را انتخاب نموده و به اجرای کار بپردازید.  قابل ذکر است همه این روش ها خیلی سریع انجام می شوند اما در برخی از آن ها امکان مدیریت بهتر نتیجه کار وجود دارد.

برای داشتن نتایج دقیق تر بهتر است ابتدا با نمودار هیستوگرام نیز آشنایی داشته باشید. این نمودار طیف رنگی تصویر شما را نشان می دهد و در سمت چپ از مقدار ۱۰۰ درصد سیاه آغاز می شود و به سمت راست تا ۱۰۰ درصد سفید پیش می رود. به طور معمول آنچه نیاز است این است که داده ها را در هستوگرام به شکل مناسب تقسیم کرده باشید. چنانچه داده های این نمودار به سمت چپ بیشتر متمایل باشند به این مفهوم است که عکس نور کافی ندارد.

  •  مبل و میز
  •  آرون گروپس

در ادامه به یک توصیه حرفه ای در زمینه ویرایش تصویر اشاره می کنیم. بهتر است برای ویرایش و تنظیم عکس از لایه های تنظیمی یا Adjustment Layers بهره بگیرید. استفاده از لایه ها این امکان را برای شما فراهم می سازد تا بدون خراب نمودن عکس مدنظر آن را ویرایش و تغییر داده و بعدا نیز به سادگی بتوانید این تغییرات را ویرایش یا کلا حذف نمایید. برای این امر لازم است روی دکمه Adjustment Layers در پنل لایه ها کلیک نمایید و بعد ابزار مدنظرتان مانند Brightness/Contrast یا Curves را انتخاب و به ویرایش بپردازید. با این مقدمه در ادامه قصد داریم شما را با چند روش تنظیم و افزایش نور عکس در فتوشاپ آشنا سازیم. توجه کنید قبل از شروع کار میزان نور نمایشگر را تنظیم نموده چرا که در غیر این صورت ممکن است در نتیجه کار به یک تصویر بسیار روشن یا بسیار تیره برسید.

روش اول: استفاده از ابزار Brightness/Contrast

هنگامی که می خواهید نور یک عکس را روشن تر کنید یا به عبارتی نور آن را افزایش دهید اولین گزینه ای که می توانید از آن بهره بگیرید ابزار Brightness/Contrast می باشد. دسترسی به این گزینه از طریق منو Image و بخش Adjustments می باشد. همچنین امکان بهره گیری از این ابزار از طریق یک Adjustment Layers هم فراهم می باشد. استفاده از ابزار Brightness/Contrast یک روش ساده و خوب برای مواقعی می باشد که تصویر بیش از حد تاریک است. تنظیمات مرتبط با Brightness بیشتر قسمتهایی از عکس را تغییر می دهند که در سطح رنگی متوسط قرار دارند و روی تاریکترین یا روشن ترین نقاط عکس تغییراتی ایجاد نخواهد شد.

اول گزنیه preview را فعال نمایید و بعد میزان آن را طوری تغییر دهید که روشنایی تصویر به اندازه دلخواه شما برسد. برخی مواقع تغییر سطوح رنگی متوسط می تواند اثری مشابه مسطح کردن عکس (flatten) ایجاد کند به این ترتیب بد نیست اندکی میزان کنتراست را نیز افزایش دهید تا این تغییر را جبران نمایید. در ادامه به گزینه Exposure اشاره می کنیم که دقیقا زیر گزینه Brightness/Contrast قرار دارد. Exposure  از نظر لغوی به معنای در معرض چیزی قرار گرفتن است شاید تصور کنید این گزینه دقیقا همان چیزی است که به خوبی می تواند نور عکس مدنظرتان را تنظیم کند اما اینطور نیست.

گزینه Brightness فقط روی سطوح رنگی متوسط تاثیر دارد در حالی که Exposure همه مقادیر رنگی را تغییر می دهد. این گزینه بین سایه و روشنایی تفاوتی قائل نبوده و هر دو را به میزان مساوی افزایش می دهد. این امر ممکن است موجب شود مناطق روشن آنقدر پرنور شده که به نقاطی کاملا سفید و فاقد جزئیات تبدیل گردند. به این خاطر بهتر است از گزینه Exposure فقط برای تغییرات بسیار جزئی یا اشتباهات دوربین استفاده شود.

روش دوم: استفاده از ابزار Shadows/Highlights

وقتی در شرایطی با کنتراست زیاد عکاسی می کنید احتمالا نواحی تاریک تر آن کم نور به نظر خواهند رسید. برای رفع این مشکل می توانید از ابزار Shadows / Highlights استفاده کنید. باکم این ابزار نیز می توانید در فتوشاپ میزان نور عکس را افزایش دهید. دسترسی به ابزار Shadows/Highlights از طریق منو Image و بخش Adjustments امکان پذیر است. یا یک لایه تنظیمی جدید ایجاد نمایید.

با این کار کادر محاوره ای باز شده و تنظیمات پیشفرضش را به شکل خودکار اعمال خواهد کرد. در این کادر دو نوار دیده می شود. گزینه Shadows نواحی تاریک تر عکس را روشن نموده و گزینه Highlights نواحی روشن تر تصویر را تاریک خواهد کرد. برای این کار اول گزینه preview را فعال کنید و بعد نوار Shadows را به میزانی که به نور دلخواه برسید تغییر دهید. در صورت لزوم نوار Highlights را هم تغییر دهید. این روش به نمایش جزئیات بیشتر در نواحی روشنتر مانند آسمان کمک خواهد کرد.

روش سوم: استفاده از ابزار Levels

در دو روش قبلی برای افزایش نور عکس در فتوشاپ شما اجازه تنظیم نور تصویر را از طریق چشمی داشتید در دو روش بعدی شما می توانید به تنظیم دقیق تر نور به کمک هیستوگرام بپردازید. قابل ذکر است که دو ابزار بعدی نیز استفاده راحتی دارند. از طریق ابزار Levels به شما امکان کنترل محدوده سطوح رنگی عکس داده می شود. برای دسترسی به این ابزار در ویندوز کلیدهای Ctrl+L و در مک کلیدهای Cmd+L را فشار دهید تا ابزار Levels نمایش داده شود. بخش اصلی این ابزار شامل هیستوگرام و سه نوار لغزنده می باشد که در زیر آن جای دارند. نوارهای چپ و راست به ترتیب نواحی سیاه و سفید عکس را تنظیم می کنند. البته بیشتر با نوار وسط کار داریم چرا که روی سطوح متوسط تاثیر دارد.

با درگ کردن این نوار به سمت چپ می توانید نور عکس را روشن نموده و چنانچه نواحی روشن تصویر نیز نور کمی دارند می توانید نوار سمت راست را به چپ درگ کنید. توجه داشته باشید که این نوار را در راست ترین گوشه مجموعه پیکسل های عکس در هیستوگرام می بینید قرار بدهید. البته زیاد به سمت چپ نروید به این خاطر که هر چیزی که در سمت راست این نوار قرار گیرد به صورت صد درصد سفید می شود و فاقد جزئیات خواهد بود.

روش چهارم: استفاده از ابزار Curves

چهارمین روش برای تنظیم و افزایش نور عکس در فتوشاپ استفاده از ابزار Curves می باشد. Curves نیز مانند ابزار Levels می باشد با این تفاوت که امکان مدیریت بیشتر مجموعه رنگی عکس را در اختیار شما قرار می دهد. باید گفت که ابزار Curves به نوعی یکی از بخش های اصلی پردازش تصاویر در برنامه فتوشاپ است که  بسیار قدرتمند عمل می کند. البته برای اعمال یک تغییر ساده کار با آن آسان خواهد بود. برای باز کردن این ابزار در ویندوز کلیدهای Ctrl+m و در مک کلیدهای Cmd+m را فشار دهید یا از طریقAdjustment Layers ابزار Curves را فعال کنید.

ابزار Curves نیز مانند ابزار Levels بر اساس هیستوگرام کار می کند با این فرق که به جای نوار لغزنده در این جا باید از طریق یک خط مورب کل سطوح رنگی عکس را تنظیم کنید. نقطه چپ خط سایه ها و نقطه راست خط نیز نقاط پرنورتر را نشان می دهد. برای افزایش روشنایی تصویر روی خط کلیک نموده و آن را به طرف بالا بکشید. چنانچه تصویر کاملا کم نور است باید در مکانی حدودا وسط خط کلیک نمایید. اگر می خواهید سایه ها را روشن تر کنید در جایی حدودا نقطه یک چهارم خط از سمت چپ کلیک کنید. توجه داشته باشید که نقطه ای را برگزینید که در هیستوگرام داده های زیادی را دربرگیرد.

از نکات جالب ابزار Levels این است که می توان این مراحل را مکرر انجام دهید تا به نتیجه دلخواه برسید. چنانچه افزایش روشنایی سایه ها موجب روشن تر شدن بیش از حد دیگر نواحی می شود در نقطه ای حدودا یک چهارم راست خط کلیک نموده و آن را به پایین درگ کنید تا اندکی تاریکتر گردد. با هر کلیک یک نقطه به خط شما اضافه می شود که سبب ایجاد شدن یک منحنی جدید می شود. برای حذف کردن هر نقطه روی آن کلیک نمایید و کلید Backspace را فشار دهید.

روش پنجم: استفاده از ابزار Blend Modes

روش پایانی که در این مطلب برای افزایش نور عکس در فتوشاپ به آن اشاره می شود استفاده از ابزار Blend Modes می باشد. برای دسترسی به این ابزار کلیدهای Ctrl+J را در ویندوز و کلیدهای Cmd+Jرا در مک فشار دهید و یک کپی از لایه خود ایجاد نمایید. در لایه جدید گزینه Blend Mode را روی screen قرار داده با این کار عکس خیلی سریع روشن تر می شود.

چنانچه قصد دارید بیشتر روشن شود نیاز است چند لایه دیگر نیز اضافه نمایید. با کم کردن میزان opacity لایه بالایی می توانید عکس مدنظرتان را تنظیم کنید. استفاده از ابزار Blend Mode روشی سریع، آسان و قابل انعطاف می باشد به این خاطر که روی عکس های کم نور به خوبی عمل نموده و ابزار عالی برای ایجاد تغییرات جزئی در عکس ها می باشد.

تغییرات پایانی

گاهی اوقات افزایش نور عکس ها سبب ایجاد حالت مسطح یا بی روح در آن می شود می توانید در پایان عملیات ویرایش در فتوشاپ با ایجاد اندکی تغییرات این مشکل را رفع کنید. توسط ابزار Brightness/Contrast یا Levels میزان کنتراست عکس مدنظرتان را بیشتر نمایید تا اندکی جان دار تر به نظربرسد. یا در صورت لزوم از ابزارهای vibrance یا Hue/Saturation جهت بازگرداندن بعضی از رنگهای از دست رفته بهره بگیرید. با این تغییرات می توان یک عکس روشن و زیبا ایجاد کرد.

همچنین می توانید برای دیدن آموزش حذف سایه در فتوشاپ کلیک کنید.

منبع : آرگا


مطالب مرتبط
مطالب داغ
همچنین ببینید
مشاهده دیدگاه های این مطلب
دیدگاه های مطلب
۰ دیدگاه برای این نوشته

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *