دسته ها
سه شنبه ۲۹ اسفند ۱۴۰۲

قرص کلونازپام چه کاربردهایی دارد؟ و عوارض آن چیست؟

  • خانم تمدنی نژاد
  • ۱۷ مهر ۱۴۰۱
  • ۰

یکی از انواع قرص ها که در درمان و کنترل صرع و تشنج مورد استفاده قرار می گیرد قرص کلونازپام است. زنان حامله یا شیرده نباید از این قرص استفاده کنند زیرا ممکن است خطراتی برای نوزاد آن ها داشته باشید. در ادامه اطلاعات دارویی این کلونازپام را بررسی می نماییم.

این قرص در گروه داروهایی به نام بنزودیازپین قرار دارد. مواد شیمیایی موجود در آن ممکن است بر ذهن تاثیر بگذارد و ناراحتی هایی همانند اضطراب و عدم تعادل را ایجاد نماید. برای درمان اختلالات تشنج و هراس مورد استفاده قرار می گیرد. در این مطلب به طور کامل اطلاعات جامع در مورد قرص کلونازپام و عوارض جانبی آن را مورد بررسی قرار خواهیم داد. تا پایان مطلب همراه ما باشید.

یکی از داروها که دارای ویژگی های ضد تشنج یا ضد صرع می باشد قرص کلونازپام، است. قبل از مصرف هر گونه دارویی بهتر است اطلاعاتی کامل و جامع در رابطه با داروی مورد نظر بدست آورید و آن را بر اساس تجویز پزشک یا راهنمای روی جعبه آن استفاده کنید. در طول مصرف این قرص از آنجا که ممکن است افکاری مثل خودکشی به ذهن شما خطور کند بهتر است به طور مداوم تحت بررسی پزشک قرار گیرید.

  عوارض قرص های کلونازپام

موارد کاربرد و اطلاعات مهم در مورد قرص کلونازپام

این دارو برای پیشگیری و کنترل تشنج مورد استفاده قرار می گیرد. این دارو همچنین به عنوان یک داروی ضد تشنج یا ضد سرع مشهور می باشد. همچنین برای درمان حملات هراس کاربرد دارد. این دارو باعث آرام شدن ذهن و اعصاب شما می گردد و به گروهی از داروها به نام بنزودیازپین تعلق دارد.

شکل قرص های کلونازپام

نحوه مصرف

این قرص و طبق تجویز پزشک روزانه دو تا سه بار مصرف کنید. میزان دوز مصرفی آن به شرایط پزشکی، سن و واکنش به دارو بستگی دارد. برای کودکان دوز مصرفی معمولا به وزن آن ها بستگی دارد. افراد بزرگسال معمولا مصرف این دارو را با دوز پایین شروع می کنند تا خطر عوارض جانبی آن کاسته شود. دوز خود را افزایش ندهید، به طور معمول و به مدت مشخصی که پزشک تجویز کرده است از آن استفاده کنید. این دارو را به طور منظم استفاده کنید تا مزایای آن را بدست آورید.

برای اینکه یادتان بماند هر روز ساعت مشخصی آن را بخورید. مصرف این دارو را بدون مشورت با پزشک متوقف نکنید زیرا در صورت قطع ناگهانی ممکن است برخی شرایط بدتر شود. دوز مصرفی شما ممکن است به تدریج کاهش یابد. پزشک شما ممکن است برای مدتی دوز مصرفی شما را افزایش دهد تا از کسب نتایج بهتر از این دارو مطمئن شود. این قرص را بهتر است یک دفعه و به همراه یک لیوان آب مصرف کنید. این دارو باید برای مدت کوتاهی مورد استفاده قرار گیرد هرگز بیش از نه هفته از این دارو بدون تجویز پزشک استفاده نکنید. اگر استفاده از یک دوز را فراموش کردید به محض اینکه یادتان آمد آن را مصرف کنید اما اگر به زمان بعدی مصرف دارو نزدیک هستید از مصرف دوز فراموش شده چشم پوشی کنید برای جبران دوز از دست رفته از داروی اضافی استفاده نکنید. اما اگر بیش از دوز معمول از آن استفاده کردید با مرکز فوریت های پزشکی تماس بگیرید. استفاده زیاد از آن می تواند کشنده باشد و علایم آن می تواند خواب آلودگی، گیجی، ضعف عضلانی و غش باشد.

  •  مبل و میز
  •  آرون گروپس

بسته بندی قرص های کلونازپام

احتیاط و نکات مهم در استفاده از قرص کلونازپام

اگر مبتلا به ناراحتی های کبدی هستید یا به کلونازپام، یا دیگر بنزودیازپین حساسیت دارید، مثل آلپروزولام، کلرودیازپوکسید، کلورازپتا، دیازپام، لورازپام، اوکسازپام نباید از این قرص استنفاده کنید. کلونازپام ممکن است برای نوزاد متولد نشده خطراتی به همراه داشته باشد، و همچنین ممکن است اختلالات تنفسی و تغذیه ای را در نوزاد تازه متولد شده ایجاد نماید.

اما تشنج در طول حاملگی برای مادر یا جنین ممکن است خطراتی داشته باشد. در طول حاملگی بدون تجویز پزشک از این قرص استفاده نکنید و یا استفاده از آن را قطع ننمایید. در هنگام استفاده از این قرص ممکن است فکر خودکشی به سر شما بزند. دکتر شما باید وضعیتتان را در ملاقات های منظم بررسی کند. تمام قرار ملاقات ها را به موقع بروید.

موارد کاربرد قرص کلونازپام

در صورت مشاهده علایم مثل بدتر شدن یا علایم جدید مثل: تغییرات رفتار و خلق و خو، افسردگی، اضطراب، آشفتگی، تحریک پذیری، خشم، پرخاشگری، بی قراری، فعالیت های زیاد بدنی یا ذهنی، یا تفکراتی مثل خودکشی یا آسیب رساندن به خود با پزشک خود تماس بگیرید. قبل از مصرف این قرص اگر اختلالات کلیوی یا کبدی، گلوکوم، مشکلات تنفسی، یا سابقه افسردگی، افکار خودکشی، آسم، نفخ، اختلال مزمن انسداد ریه یا اعتیاد به داروها و الکل دارید پزشک خود را در جریان قرار دهید.

اگر در حال مصرف این قرص می باشید الکل ننوشید. این دارو تاثیرات الکل را افزایش می دهد. این دارو ممکن است برخی عادت ها را ایجاد نماید بنابراین تنها باید توسط فردی استفاده شود که برای او تجویز شده است. داروی کلونازپام را در مکانی امن جاییکه دیگران به آن دسترسی ندارند، در دمای اتاق دور از رطوبت، گرما و نور نگاه دارید.

اطلاعات دارویی قرص های کلونازپام

واکنش آن با دیگر داروها

  1. سدیم اکسی بیت
  2. آنتی هیستامین
  3. دیفن هیدرامین
  4. ستریزین
  5. آلپروزولام
  6. دیازپام
  7. زولپیدوم
  8. شل کننده های عضلانی
  9. کدوئین

قرص کلونازپام

عوارض جانبی و مهم

یبوست، مشکلات تنفسی، ورم کردن صورت، لب ها یا زبان، تغییرات رفتاری یا خلق و خو، افسردگی، عصبانیت، گیجی، توهم، افکار یا رفتار غیر عادی، رفتارهای غیر معمول پر خطر بدون ترس از خطر، ضعف یا تنگی نفس، حرکات چشمی غیر معمول، تپش قلب یا لرزش قفسه سینه، ادرار مشکل یا دردناک یا ادرار کمتر از حد معمول، پوست رنگ پریده، کبودی، خونریزی، تشنج بدتر، خواب آلودگی، سرگیجه، اختلال در فکر و حافظه، احساس خستگی، ضعف ماهیچه، عدم تعادل و هماهنگی، خشکی دهان، لثه درد، لکنت زبان، گرفتگی بینی، از دست دادن اشتها، حالت تهوع، اسهال، یبوست، تاری دید، سردرد، مشکلات خواب، بثورات پوستی، تغییرات وزن از جمله عوارض جانبی قرص کلونازپام هستند.

نکاتی در رابطه با داروی کلونازپام

۱. در طول مدت مصرف کلونازپام به منظور بررسی پیشرفت درمان به شکل منظم به پزشک مراجعه نمایید.

۲. اگر دارو را برای مدت طولانی و یا به مقدار زیادی مصرف نمایید به دارو اعتیاد پیدا می کنید که علائم آن عبارتند از : افزایش دوز دارو و میل زیاد به مصرف آن.

۳. در صورتی که به کلونازپام وابستگی روانی یا جسمی پیدا کرده اید حتما به پزشک مراجعه نمایید.

۴. پیش از استفاده از دارو در رابطه با سوابق پزشکی تان با دکتر صحبت کنید.

۵. لیستی از تمام دارو هایی که مصرف می کنید را تهیه و در اختیار پزشک تان قرار دهید.

۶. مصرف این دارو باعث گیجی و خواب آلودگی می شود لذا از انجام کارهایی که نیاز به دقت و هوشیاری دارند خودداری نمایید مانند : رانندگی، کار با ماشین آلات و …

۷. در صورت انجام هر نوع عمل جراحی پزشک تان را در جریان مصرف کلونازپام قرار دهید.

اطلاعات دارویی کلونازپام

۸. مصرف این دارو در کودکان امکان دارد تاثیرات نامشخصی بر رشد روحی، روانی و فیزیکی آن داشته باشد بنابراین در رابطه با این مورد حتما با پزشک تان مشورت نمایید.

۹. مصرف این دارو در افراد سالمند ممکن است با حساسیت بیشتری همراه باشد و در نتیجه خطر زمین خوردن در این دسته از افراد افزایش پیدا می کند.

۱۰. در صورتی که در دوران بارداری و شیردهی هستید و یا قصد باردار شدن دارید پیش از مصرف دارو حتما به پزشک تان اطلاع دهید.

۱۱. از مصرف دارو بیشتر از مقدار تجویز شده خودداری نمایید.

۱۲. از اشتراک گذاشتن دارو با دیگران خودداری نمایید.

۱۳. دارو را در دمای پانزده تا سی درجه سانتی گراد و به دور از رطوبت، گرما و دسترس کودکان نگهداری نمایید.

۱۴. از قطع ناگهانی دارو خودداری نمایید

۱۵. از مصرف داروی از تاریخ گذشته پرهیز نمایید.

نکاتی در مورد کلونازپام

مکانیسم اثر دارو

کلونازپام همچون سایر پنزودیازپین ها با گیرنده های گابا آمینو بوتیریک اسید همپوشانی دارد و این گیرنده ها به طور گسترده ای د رمغز پراکنده هستند، متصل شدن به جایگاه گیرنده های گابا اثرات انتقال دهنده عصب این واسطه شیمیایی را افزایش می دهد، این اتثال، مسیر کانال کلراید را بر روی رسپتور باز می کند و موجب افزایش پلاریزاسین نرون خواهد شد.

 بنزودیازپین ها می توانند اثر مهار کننده گابا را تقویت کنند و از این طریق میزان تحریک نورون ها در بسیاری از بخش های مغز کاهش می یابد.

تاثیرات ضد تشنج و آرام بخش این دارو به دلیل اثرات این دارو در سطح لیمبیک و تحت قشری است، برخی از علائم آن در افراد مختلف متفاوت است، تاثیرات دارو در طی یک ساعت شروع شده و بین ۶ تا ۱۲ ساعت به طول می انجامد.

قرصهای کلونازپام

فارماکوکینتیک این دارو

قرص کلونازپام از طریق خوراکی به خوبی جذب خواهد شد و بعد از متابولیزه شدن در کبد، از راه کلیه ها دفع می شود، نیمه عمر این دارو بین ۱۸ تا ۵۰ ساعت می باشد، همچنین پیوند آن به پروتئین پلاسما زیاد است، زمان مورد نیاز برای رسیدن به اوج غلظت پلاسمایی یک تا دو ساعت می باشد.

زمان شروع تاثیر کلونازپام بعد از مصرف یک مقدار واحد به سرعت جذب دارو و بعد از مصرف مقادیر متعدد آن به سرعت تجمع دارو و نیز به نیمه عمر دفع و کلیرانس دارو بستگی دارد.

تداخلات دارویی کلونازپام

مصرف این دارو سطح کارپامازپین یا فنی توئین در خون را کاهش می دهد، ضمن اینکه با مصرف کاربامازپین، سطح کلونازپام پلاسما کاهش می یابد، مصرف برخی دارو ها همچون فنی توئین و دارو های ضد قارچ مثل کتوکونازول می تواند متابولیسم کلونازپام را مهار نماید.

مصرف این دارو، سطح دارو های پریمیدون و فنوباربیتال‌ ها را افزایش می دهد، همچنین مصرف همزمان این دارو  با دارو های ضد افسردگی و دارو های ضد تشنج مثل فنی توئین، فنوباربیتال‌ ها، کاربامازپین، آنتی هیستامین و دارو های ضد روان پریشی غیر بنزودیازپینی مثل زولپیدم و الکل، ممکن ات موجب افزایش تاثیر و سطح پلاسمایی آنها شود. داروی کلونازپام

در این مطلب قصد داشیم شما عزیزان را با قرص کلونازپام بیشتر آشنا کنیم که امیدواریم مطالعه مطلب گفته شده برای شما عزیزان مفید و سودمند بوده باشد، به منظور آشنایی با دیگر دارو ها می توانید بر روی اطلاعات دارویی کلیک نمایید.

منبع : آرگا


مطالب مرتبط
مطالب داغ
همچنین ببینید
مشاهده دیدگاه های این مطلب
دیدگاه های مطلب
۰ دیدگاه برای این نوشته

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *